SZEMPONT
A Rovatból

Siralmas a vízhálózat állapota: ebben a tempóban 300-350 évente újítanak fel egy vízvezetéket – van, ahol a víz 60-70%-a elfolyik

A rezsicsökkentés miatt kiesett pénzt az állam nem pótolta, így most már hatalmas pénzt, 2000 és 5000 milliárd forint közötti összeget kellene a hálózatra költeni. A vízközmű-stratégia közben Kun Csaba szerint olyan, mint a jeti: mindenki beszél róla, de még senki sem látta.


Ahogyan arról korábban beszámoltunk, Nyergesújfalu, Lábatlan és Süttő napokra víz nélkül maradt. A helyzet annyira súlyos volt, hogy a helyi önkormányzat lajtoskocsik és palackos víz rendkívüli beszerzésével próbálta enyhíteni a bajt, miközben az Északdunántúli Vízmű épp a hatodik csőtörést próbálta elhárítani ugyanazon a szakaszon. A történet sajnos nem egyedi: hasonló problémák sorra bukkannak fel az ország más pontjain is, legutóbb épp Vonyarcvashegyen és Keszthelyen szakadt be egy vízvezeték a főút alatt, elárasztva a környéket és megbénítva a forgalmat.

Tényleg ilyen rossz állapotban van a magyar ivóvízhálózat? Miért ömlik el a víz még mindig az azbesztcement csövekből? Erről kérdeztük Kun Csaba vízépítő mérnököt, aki harminc évig dolgozott a víziközmű-szolgáltatásban, kilenc évig az Energiahivatalban volt elnökhelyettesi tanácsadó, 2021. után pedig egy civil szervezet, a Víz koalícó felkérésére készített tanulmányokat a víziközmű-rendszerekről, közérdekű adatigénylések alapján.

– Nyergesújfalu környékén nemrég napokig nem volt víz, de Keszthelyen is problémát okozott egy csőtörés. Mintha egyre több lenne az ilyen hír....

– Igen, a víziközmű-hálózatok meglehetősen régiek. A fiatalabbak is nagyjából 50-60 évesek. Azokon a rendszereken, ahol például az agglomerációban jelentős áthelyeződtek a felhasználói súlypontok, lakossági betelepülések, ipari beruházások történtek, a meglévő hálózathoz jellemzően csak hozzátoldottak, a teljes rendszer átfogó vizsgálata, tervezése nem történt meg. Így egyes helyeken alulméretezett, máshol túlméretezett hálózatrészek jöttek létre. Mindkettő eset lehet problémás: ha kis átmérőjű csövön kell sok vizet szállítani, az rongálja a rendszert; ha pedig nagyobb átmérőjű csövön kicsi a terhelés, az vízminőségi problémákat okozhat. Rendszeresen, 15-20 évente szükség lenne egy átfogó hidraulikai vizsgálatra, nem csak szakaszokra, hanem a teljes rendszerre. Sajnos ezek nem történtek meg.

– Miért nem?

– Ennek több oka is van. A rendszerváltás előtt 33 állami, illetve tanácsi működtetésű víziközmű-szolgáltató működött. A rendszerváltás után ezek száma 410-412-re nőtt, mivel az önkormányzatok megkapták a víziközmű-vagyont. Valahol egyben tartották a szolgáltatót, máshol minden kis településen külön vízműszolgáltató jött létre, sokszor egyetlen szakemberrel, aki ismerte a rendszert. 2011-ben jött a víziközmű-törvény, amely integrációt indított el: a kis szolgáltatókat nagyobb szervezetekbe olvasztották. Így nagyjából újra kialakult a korábbi 33-35 szolgáltató, de

az elaprózódott vízműveknél a kistelepülések mérsékelten fordítottak pénzt a rendszereikre.

Jobb a helyzet ott, ahol egyben maradt a korábbi vízmű, például Sopron vagy a Bakonykarszt Veszprém megyében, ahol a szolgáltatási terület állandó maradt, a szakembereket is meg tudták tartani, és a szolgáltatási színvonalat is magas szinten tudták tartani, így az integráció is gördülékenyebben zajlott. Ahol azonban az integráció során sok kistelepülés került egy szolgáltatóhoz, ott nem volt egységes műszaki színvonal, a rendszerek állapotáról sem álltak rendelkezésre pontos ismeretek.

Az átvételek idején jellemzően nem történt átfogó vizsgálat, csak a nyilvántartásban szereplő elemeket vették át „kilóra”. Ha valami nem szerepelt a nyilvántartásban, akkor később csak jelentős költségek árán került bele.

A régi nyilvántartásokat vitték tovább, így jelenleg sok még a fekete folt.

– És akkor jött a rezsicsökkentés…

– Igen, 2013 júliusától. A szolgáltatók forrásai lecsökkentek, mert a díjbevételük felülről korlátozott lett.

– Mire számítottak? Honnan lesz pénz karbantartásra?

– A vízdíj-politikát többféleképpen lehet alakítani. Az is járható út, hogy nem a lakosság viseli a költségek nagy részét, hanem az állam pótolja ki a szükséges összeget a költségvetésből.

A rezsicsökkentés önmagában lehetett volna jó intézkedés, ha az állam kipótolja azokat a forrásokat, amelyek a szakszerű üzemeltetéshez szükségesek. Ez nem történt meg.

A díjakat 2011 előtt befagyasztották, és azóta sem történt módosítás. 2023 őszén történt egy váltás: a nem lakossági fogyasztók díját jelentősen megemelték, de ez sem mindenhol jelenthet megoldást. Ahol kevés a nem lakossági felhasználók aránya, ott ez talán nem hozott érdemi változást. Az elosztást sem lehet átlátni: a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal nem tette közzé, hogy milyen elvek alapján számolták ki a kompenzációt, ki miért ilyen mértékben fizet be hozzájárulást vagy részesül benne.

– Ráadásul a díjak is egyenetlenek voltak már a befagyasztás előtt is.

– Igen, az önkormányzati testületek állapították meg a díjakat, nem volt országosan egységes rendszer. Ahol a testület érdeke azt kívánta, ott az indokoltnál esetleg alacsonyabb díjat szabott meg, ahol előrelátóbb volt, ott magasabbat, amely fedezte az indokolt költségeket is. A rezsicsökkentés egységesen befagyasztotta ezeket, függetlenül attól, hogy korábban milyen költségtényezőket tartalmaztak ezek a díjak. A nem lakossági díjak változása sem rendezte ezt a nem egységesített lakossági díjrendszert.

– Így a nyergesújfalusihoz hasonló helyzetek most egyre gyakrabban fordulnak majd elő?

– Igen, és exponenciálisan növekszik a számuk.

– Reagált erre a kormány?

– Elvileg van egy országos, kormány által elfogadott víziközmű-stratégia.

De ez számomra olyan, mint a jeti: mindenki beszél róla, de még senki sem látta.

A nyilvános részei nem adnak választ az alapvető kérdésekre, a nem nyilvánosakat pedig nem ismerjük.

– Én még a szocializmusban nőttem fel, és nem emlékszem ilyen méretű ellátási zavarokra.

– A tanulmányokban minden évben közzétettük a legfontosabb mutatókat. Átfogó kockázatelemzés egyetlen rendszerre sem készült, mégis sok helyen megjelent már, hogy a rendszerek 86%-a kockázatos, vagy kiemelten kockázatos. Ez téves megállapítás, mert ez nem egy valódi kockázatelemzés eredménye, hanem a MEKH adatbekérése alapján kockázatos anyagú vezetékek (azbesztcement és PVC anyagú csövek) arányát mutatja, mivel ezeknél gyakoribbak a csőtörések. Egy ilyen anyagú cső is lehet megbízható, ha nem éri jelentős terhelés, például vibráció, talajmozgás, lökésszerű terhelés. De átfogó kockázatelemzés a hazai vízellátó rendszerekre nem készült.

– Az ismert, hogy rengeteg víz folyik el a hibás vezetékek miatt. Ha az állam befektetne a rendszerek rekonstrukciójába, akkor az így megtakarított víz nem fedezné a rezsicsökkentést?

– Szerintem igen, legalábbis mérsékelné a negatív hatásokat. Vannak extrém adatok, egyes térségekben például a hálózatba adott víz 60-70%-a nem jut el a fogyasztókhoz.

– Tehát ha egyszer rendbe tennék a rendszert, utána a rezsicsökkentés önfenntartó lehetne?

– Igen, ez volt a beszélgetésünk eleje is: egy rendszeresen karbantartott, a tervezett élettartamhoz igazodó ciklusban felújított víziközmű rendszer üzemeltetési költségeinek elsődlegesen a szolgáltatásért fizetendő díjban kell megtérülniük, ahogy ezt nagyon helyesen a víziközmű törvény költségmegtérülés elve is megfogalmazza.

Az elmaradt felújításokat valamikor el kell majd végezni, hogy helyreálljon a normálisnak tekinthető 50-100 éves felújítási ciklus, ami jelenleg 300-320 évre becsülhető.

Erre jelentős forrásokat kell az ágazatba koncentrálni. A szolgáltatók most is próbálják a legkritikusabb szakaszokat felújítani, de a rendelkezésre álló forrás nagyon kevés.

Van, ahol a mai tempót feltételezve, majdnem egy évezred alatt lehetne felújítani a hálózatot.

Az ábrát a Víz Koalíció engedélyével közöljük

– Mennyibe kerülne rendbe hozni ezeket a közműveket?

– A szakmában különböző számok keringenek: én hallottam már 2000-től 5000 milliárdig, de ezek szubjektív becslések, nem áll rendelkezésre pontos adat, legalábbis nem nyilvánosan.

– És mennyi pénzt vontak el a szolgáltatóktól a rezsicsökkentéssel az elmúlt 12 évben?

– A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal erre vonatkozóan talán pontos számokkal rendelkezik, én nem szeretném ezt megbecsülni, de minden bizonnyal ma már ezt nehéz lenne a költségvetésből pótolni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter Orbán Viktor rajzáról: Nemzetbiztonsági alapelv, hogy a vezető elméjét nem mutatjuk meg a világnak
Szerinte „a miniszterelnök kézzel írt jegyzete nem »ártatlan firka« egy interjú alatt, hanem pszichológiai profil-térkép”.


Tarjányi Péter a Facebookon bírálta élesen a kormányzati kommunikációt, miután nyilvánosságra hozták Orbán Viktor miniszterelnök egy interjú közben készített kézírásos jegyzetét.

„Soha – ismétlem, soha – nem ad ki egyetlen profin működő ország sem olyan anyagot, mint amit tegnap láttunk. A miniszterelnök kézzel írt jegyzete nem »ártatlan firka« egy interjú alatt, hanem pszichológiai profil-térkép”

– fogalmazott a biztonságpolitikai szakértő, aki szerint ilyet egy vezető nem mutat meg, és egy kommunikációs stáb pláne nem publikál.

Tarjányi úgy véli, minden vonal, szám és irányjel információt hordoz egy vezető gondolkodási szerkezetéről, döntési logikájáról és stresszreakcióiról.

„Egy ilyen lap aranybánya minden hírszerző szolgálatnak, keleten és nyugaton egyaránt. Aki azt mondja, hogy ebben a rajzban nincs titok, nincs lelepleződés – az ostoba”

– írta bejegyzésében.

A szakértő szerint ez nem esztétikai kérdés, hanem egy nemzetbiztonsági alapelv megsértése. Úgy fogalmazott:

„a vezető elméjét nem mutatjuk meg a világnak. Mert ami egy miniszterelnök fejében van – az a haza védelmi vonala.”

Hozzátette, hogy ha ő képes olvasni a jegyzetben, akkor mások is, akár jobban is.

Mint azt mi is megírtuk: kedden Orbán Viktor több mint egyórás interjút adott az ATV Mérleg című műsorában Rónai Egonnak. A beszélgetés közben a miniszterelnök végig jegyzetelt, rajzolgatott. Az interjú után a közösségi oldalán közzétett egy kulisszavideót is, amelyen megmutatta a beszélgetés közben készített, „nonfiguratívnak” nevezett rajzait, és röviden el is magyarázta, melyik ábra milyen témát jelképezett. A felvételen az is látszik, hogy a lapot a műsorvezető lefényképezte, a részlet pedig gyorsan vitát indított a médiában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
„Sok fiatal megköszöni a pénzt, és az ellenzékre szavaz” - Bódi Mátyás a Fidesztől elforduló fiatal nemzedékről
A Fidesz demográfiai csapdában van, hiába népszerű az idősek körében, ha a szavazók száma abban a korcsoportban egyre fogy - mondja az szakértő. Meg kellene szólítaniuk a fiatalokat, de a próbálkozásaik gyakran inkább önmaguk paródiájának tűnnek.


„Lowkey hatalmasat szólt a Trump tali” - írta Orbán Viktor Washingtonból hazafelé tartva a lelkes rajongók által körbevett Szentkirályi Alexandrának, a Fidesz egy új kampányvideója szerint. Ő úgy válaszolt, „Nagyon adom! Tali a választáson!” A Fidesz láthatóan mindent megtesz, hogy megszólítsa a fiatalokat. A miniszterelnök október 23-i beszédében is üzent nekik, lázadásra hívta fel őket, igaz, nem a fennálló hatalom, hanem Brüsszel ellen. És persze hangsúlyosan nekik szól az Otthon Start, ami az egyik legnagyobb valós problémájukra reflektál: a saját otthon megteremtésének nehézségeire.

Nem véletlen a sok erőfeszítés. Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a fiatalok körében megroppant a Fidesz támogatottsága. A választókorúak alsó harmadában nagyobb a Tisza előnye, mint amennyi a Fideszé az ennél idősebbek között. Bódi Mátyás, a Választási földrajz szakértője minderről a Válasz Online-ban írt részletes elemzést, melyben azt is kimutatja, ha semmi sem változna, már önmagában a természetes fogyás miatt is több százezerrel csökkenne 2030-ra a Fidesz tábora. Fordíthat-e ezen a kormánypárt, és hol veszíthették el a fiatalok támogatását? Erről beszélgettünk vele.

— Emlékszem, hogy még a 2010-es években szinte evidens volt: aki fiatal egyetemista, az leginkább a Fideszre szavaz. Mi történt?

— A pártnak van ifjúsági szövetsége, tehát akár lehetne is fiatalos. Az biztos, hogy globálisan, európai szinten is igaz, hogy a kormányzásban eltöltött idő általában rontja a fiatalok körében mért népszerűséget. Hatalmon lenni, kormányozni, az elit része lenni nem szexi.

A fiatalok lázadni szeretnek, kifejezni a véleményüket. Egy 15 éve hatalmon lévő pártnak ez a csoport nem feltétlenül vonzó.

Nagyjából 2017–2018 óta látjuk a mérésekben, hogy a Fidesz nagyon megerősödik az idősebb generációk körében. Korábban nem volt ennyire jelentős a generációs szakadék a magyar választók között. Voltak törésvonalak, például amikor a szocialista párt volt nyolc évig kormányon, ők is az idősebb választókra támaszkodtak, és akkor a Fidesz volt relatíve erősebb a fiataloknál. A 2010 előtti világban nem volt ennyire éles a különbség. Ma a Fidesznek már több választója van a 65 év fölötti generációban, mint a 40 év alattiakban, ami jól mutatja, hogy a kormányzó párt döntően az idősebb választókra épít. Szerintem a kormányzati évek kikezdték a támogatottságukat a fiatalabbaknál, miközben megerősítették őket az idősebbeknél.

— Azért vannak próbálkozások. Orbán Viktor például október 23-án azt mondta a fiataloknak, hogy lázadjanak – mondjuk Brüsszel ellen. Meg itt vannak persze TikTok-os megjelenések is. Vajon ez eredményes lehet?

— A TikTok-kal kapcsolatos próbálkozások nekem inkább önmaguk paródiájának tűnnek. A brüsszeli lázadásra való felhívásnál is, ha jól idézem, a miniszterelnök azt mondta a fiataloknak, hogy „le kell jönnötök a gépről, és ki kell hajítani a brüsszeli infúziót”. Ez egy „Mátrixos” hasonlat, de a Mátrix is már több mint húszéves film. Nem hiszem, hogy a mai tizen- és huszonévesek többségének ez élő referenciapont. Ezek a kommunikációs panelek nehezen megfoghatók, és kevésbé reflektálnak a fiatalok napi problémáira.

— Néhány éve nagy diáktüntetések voltak, azok a középiskolások mostanra választókorúak. Az számíthat?

— Igen, bár ennek az össztársadalmi hatását korlátozottnak láttam: döntően elit gimnáziumok diákjai tüntettek. A nyári fesztiválokon idén felcsendülő Fidesz-ellenes rigmusok is ezt erősítették, hogy ezek főleg középosztálybeli fiatalok köreiben voltak jellemzők. A Fidesz népszerűsége a fiataloknál tényleg nagyon alacsony, de ezt inkább a közvélemény-kutatásokból érdemes levezetni, semmint ezekből a jelenségekből.

Elég beszédes például, hogy a kormányközeli intézetek által publikált pártpreferencia-mérésekben ritkán látunk korcsoportos bontást, nem tudom, miért.

— Helmut Kohl maga mellé vett egy fiatal, kelet-német származású, volt FDJ aktivistát, Angela Merkelt, aki sikeresen továbbvitte a pártot, nagyon hosszú időt töltött kormányzással. Tehát lehetségesek olyan stratégiák, hogy egy kormányzó párt megújuljon, nyisson a fiatalok felé. A Fidesznél ez szóba sem jött?

— Voltak a Fideszben politikusok, akik alkalmasak lehettek volna erre a szerepre, például Varga Judit vagy Novák Katalin, de a kegyelmi botrány nyomán nagyon gyorsan lekerültek a politikai színtérről. Ez komoly veszteség volt a kormánypártnak a fiatalok megszólítása szempontjából is, hiszen két női politikustól kellett megválnia, akik hitelesebben tudtak volna gesztusokat tenni a fiatalabb generációk felé. Az utánpótlás oldalon most nem nagyon látok olyan neveket, akik a következő tíz évben komoly politikai szereplőkké válhatnának, és új választókat hoznának be a nyilvánosságba. Az is különbség, például az amerikai helyzethez képest, hogy ott Trump mellett organikusan nőttek fel saját közönséget építő influenszerek és podcasterek, mint Joe Rogan és mások, akik tudtak segíteni.

Nálunk inkább mesterségesen próbáltak felépíteni szereplőket, amit a fiatalok az első pillanattól „kamunak” éreztek.

Ezért sem működik, ha valakit csak pénzzel, paripával, fegyverrel kreálnak híressé, és nem organikusan nő fel. A kegyelmi ügy pedig lezárta a lehetőséget több, a fiatalok felé eladható hiteles arc számára.

— És még itt van a demográfia, ami szintén nem kecsegtet jóval. Ön írta meg a Válasz Online-ban a minap, hogy ha semmi sem változna, négy év múlva pusztán demográfiai okokból sok százezerrel több szavazója lehet a Fidesszel szemben álló ellenzéknek. Ha a Fidesz politikai tényező akar maradni, mit lehet ez ellen tenni?

— Alapvetően nem is az okozza majd a legnagyobb gondot, hogy nagy lesz az időskori lemorzsolódás. Hanem az, hogy belép nagyjából 480 ezer új választó a mostani 13-17 éves korosztályból, és köztük, ha minden úgy marad, mint most, a nagy többség ellenzéki preferenciát mutat. Durván 260-280 ezren lehetnek új „tiszás” szavazók, miközben fideszesből csak 60-90 ezer, azaz itt már önmagában plusz 200 ezres ellenzéki többlet jön a belépő fiatalokból. Ehhez adódik az idősek természetes fogyása okozta veszteség,

így jön ki a körülbelül 300 ezres demográfiai különbség 2030-ra, ha minden változatlan marad.

A fiataloknál sokkal nagyobb a TISZA-előny, mint amekkora a Fidesz előnye az időseknél, például a Medián korcsoportos számai is ezt rajzolják ki.

— Érdemes egyáltalán a Fidesznek a következő, már nem is egészen öt hónapban a fiatalok felé gesztusokat tenni, vagy inkább a meglévő bázist kell egyben tartani?

— A Fidesz sok hangszeren játszik. G. Fodor Gábor szokta mondani, hogy úgy működnek, mint egy szimfonikus zenekar. Az elsődleges preferencia most is az idősebbek megtartása. A 13. havi nyugdíj, a háborús retorika, a biztonságérzet hangsúlyozása. De voltak próbálkozások a fiatalok felé is: a 25 év alattiak szja-mentessége, a 30 év alatti anyák adómentessége, családtámogatások. Ezek hatékonyságában azért kételkedem:

sok fiatal megköszöni a pénzt, és az ellenzékre szavaz.

— A Fidesz jelenleg vezérelvű, nagyon központosított párt. Amikor elindult, még az alapszabályában is benne volt, hogy 35 év a felső korhatár a tagságnál; aztán a vezetés megöregedett, és vele a párt is. Egy olyan párt, amiről elmondható némi túlzással, hogy egyetlen személy a párt maga, ott lehet-e egyáltalán fiatalítani?

— Lehetne fiatalítani, ha a döntéshozó úgy dönt.

— Hiteles lehet-e az a döntés, ha marad Orbán Viktor a párt élén, és közben fiatalokat tolnak előre?

— Persze, simán lehet. Mivel az ő személyét senki nem kérdőjelezi meg a saját oldalán, erős ember. Aki próbálta, az nem járt jól, 2006 környékén láttunk példákat. Attól még, hogy nem demokratikusan működik a párt, taktikai elemként előtérbe helyezhetne fiatal politikusokat. Volt pár próbálkozás, de az említett okok miatt ezek a szereplők lekerültek a színpadról, és nem nagyon jöttek helyettük újak.

Akiket fiatalnak szoktak mondani, mondjuk Orbán Balázsék, ők is majdnem 40 évesek.

— Nekem ezekről a középkorú fiatalokról a ‘80-as évek KISZ-vezetői jutnak eszembe...

— Én 1988-ban születtem, de valóban, a családi történetek szólnak ilyenről. Sok hasonlóság fedezhető fel a két korszak között, nemcsak emiatt.

— Nyilván, ahogy mondta: a Fidesz „szimfonikus zenekar”, sok hangszeren játszik, tehát még egy-két nyulat elő tud húzni a kalapból. De az „álmoskönyv” szerint nyerhet-e választást úgy egy párt, hogy a fiatalabb generáció felől gyakorlatilag vákuum van?

— Választást az nyer, akinek többsége van. Szélsőséges helyzetben előállhat, hogy a Fidesz nyer, miközben brutálisan népszerűtlen a fiatalok körében. Nem lehetetlen, csak sokkal nehezebb, mint ha korcsoportonként kiegyensúlyozottabb lenne a tábora. Ez egy demográfiai csapda, és az idő nem nekik dolgozik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Vox Populi: Orbán Viktor kínos helyzetbe hozta saját közvélemény-kutatóit, ha neki igaza van, akkor a Nézőpont és a Századvég hazudott a nyilvánosságnak
A kormányfő szerint 2021-ben az ellenzék vezetett, de a saját intézetei akkor mást mondtak. Most azt találgatják, hogy valójában kinek a számaival van a baj.


A Vox Populi blogon Tóka Gábor bejegyzés szerint

Orbán Viktor ismét "lehazugozta" a kormánypárti közvélemény-kutatókat, a Nézőpont Intézetet és a Századvéget.

Tóka felidézi, hogy a miniszterelnök áprilisban Hont Andrásnak azt állította, hogy 2021 őszén az ellenzéki összefogás mind párt-, mind miniszterelnök-jelölti szinten a Fidesz előtt volt. A washingtoni repülőgépen pedig nemrég úgy nyilatkozott, hogy 2006 óta csak 2021 őszén látott olyan kutatást, amiben nem a Fidesz vezetett, és soha nem tettek elé hazug kutatást.

A bejegyzés írója szerint a kormánypárti megrendelésre dolgozó intézetek 2021 őszén rendre komoly Fidesz-előnyt mutattak ki, miközben ekkoriban az összes többi közvélemény-kutató az ellenzéki közös lista szerény előnyét vagy döntetlen-közeli állást talált. Ebből azt a következtetést vonja le, hogy

Orbán Viktor a független intézetek adatait kapta meg, vagy legalábbis azokat tartotta „nem hazugnak”.

A poszt írója ezután azt írta:

„Hát én tényleg nem értem, hogy miért nem tiltakozik Mráz Ágoston és a Századvég összes igazgatója ez ellen a masszív hitelrontás ellen!

A bejegyzéshez fűzött kommentben pedig még hozzáteszi:

"Persze a csoda tudja, mennyire kell komolyan venni Orbán szavait, hiszen az áprilisi interjúban azt is belengette, hogy fél éven belül jöhet valami magyarkompenzáció az USA-ból a magyar gazdaságnak is lekevert vámpofonokért, aztán meg látjuk, még a novemberi fehérházi ebédért is csak Orbán fizetett egy sokszáz milliárdos ígérettel, pedig azóta sincs jele annak a Fehér Ház közleményeiben, hogy kapott volna valamit. Pedig legalább azt a kettős adóztatást megelőző egyezményt megköthetnék már!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A Drogriporter a ByeAlex-ügyről: Kormánykritikus dallal jött elő - és ezért most meg kell büntetni
A stigmatizáció és előítéletek ellen küzdő alapítvány facebook oldalán azt írják, a hazai drogprobléma nem attól fog megoldódni, hogy a kormányzat háborút indít az ellenzéki fogyasztókkal szemben.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 12.



Szerda reggel 6:30-kor rendőrök tartottak házkutatást ByeAlexnél. A hírről elsőként a Blikk számolt be, az énekes később megerősítette a lap értesüléseit. Azt sem tagadta, hogy a hatóságok kábítószert találtak a lakásán.

„A mai hírek velem kapcsolatosan igazak! Valóban találtak nálam egy nagyon kis cuccot!” - fogalmazott ByeAlex szerda este a Facebookon.

Az énekesnél tartott házkutatásról ugyancsak a közösségi médiában osztotta meg a gondolatait a Drogriporter, a Társaság a Szabadságjogokért által létrehozott alapítvány oldala, amelynek alapelve, hogy a büntetőjogi elrettentésen alapuló drogpolitika nem lehet sem hatékony, sem pedig igazságos, mivel szerintük sokkal nagyobb ártalmat okoz, mint a drogfogyasztás maga.

Azt írják, ByeAlex „az orbáni drogellenes kultúrharc legújabb áldozata”.

„Beleillik a sorba, nem is olyan régen ő is kormánykritikus dallal jött elő - és ezért most meg kell büntetni”

- olvasható a bejegyzésben.

„Egészen hajmeresztő tényleg, ami itt kezd elszabadulni. Lehet, hogy ennek sokan tapsolnak most a "nem kellett vóna drogozni" egybites gondolkodású emberek csoportjában - de szerintem egyre többen vagyunk olyanok, akiknek tele van a hócipője ennek a pálinka-liberalizációs kormánynak a zavaros, kettősmércés kultúrháborújával és szelektív zéró-toleranciájával. Szerhasználóknak és nem szerhasználóknak egyaránt. Olyanok, akik szeretik a drogokat, és olyanok is, akik utálják őket. Szülők, hozzátartozók. Segítő szakemberek. Jogtudatos polgárok. Konzervatívok és liberálisok” - írja posztjában a Drogriporter.

Szerintük egyre többen látják be, hogy „ez az egész társadalmi probléma nem attól fog megoldódni, hogy háborút indítanak bizonyos (értsd: ellenzéki) fogyasztók ellen”.

„Lehet, hogy a változás lassú, hogy sok visszaesés van, de a társadalom előbb-utóbb fel fog épülni ebből a drogháború-függőségből. Ez a múlt, nem a jövő. Meg fog bukni - és vele buknak azok, akik felelősek érte” - zárják a bejegyzést.


Link másolása
KÖVESS MINKET: