HÍREK
A Rovatból

Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi

A miniszter szerint Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét.


35 évig Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni a hazai gyorsforgalmi úthálózatot. Mindezt évente és kilométerenként 96,2 millió forintért. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat.

"Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni" - írja a hvg.hu. A koncessziós eljárást a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte több konzorciumi társával közösen - jegyzi meg a portál. Ezek magántőkealapok, így a tulajdonosait nem lehet megismerni, így elvileg nem lehet tudni, kiknek a kezelésébe kerül az ország összes gyorsforgalmi útja a következő 35 évre.

A lap szerint azonban lehet következtetni, így például szerintük Szíjj László építőipari nagyvállalkozó és Mészáros Lőrinc is köztük van. De az alvállalkozók között is számos cég van, amely Szíjj- és Mészáros-érdekeltségek, köztük Szíjj László zászlóshajója, a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros-féle Mészáros és Mészáros Zrt.

"Egyszóval nyugodtan kijelenthető, hogy a magyar állam épp 35 évre koncesszióba adja a teljes gyorsforgalmi úthálózat kezelését Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak" - írják.

A hvg.hu kérdésére Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter azt közölte:

"Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét".

Szerinte nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, és a verseny transzparens volt. Rogán úgy vélte, hogy örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel.

A miniszter azt mondta, hogy

"lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna".

Arról is beszélt, hogy "örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára, mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani".

Rogán úgy vélte, hogy az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra. Elmondása szerint ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerült volna lezárni az eljárást. De az bonyolult volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.

A miniszter kitért még arra is, hogy ezt a beruházási volument - 1662 kilométeres (és 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat - ilyen rövid idő alatt az állami költségvetés nem lett volna képes finanszírozni. Főleg, hogy még 545 kilométernyi utat is meg kell építenie és bővítenie a vállalkozásnak. Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A feladatra a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.

Rogán bejelentette azt is, hogy az összes építendő útszakasz nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz. De az állam az üzemeltetéssel kapcsolatos eszközöket átadja a koncesszornak, amelynek a felbecsült értéken meg kell vásárolnia a Magyar Közút autópálya-üzemeltetési üzletágát.

Az útdíjakat azonban az állam fogja beszedni ezután is. Ebből fedezik majd a rendelkezésre állási díjat. Rogán szerint nem lesz szükség díjemelésre és a közlekedők nem fognak észrevenni semmit az átállásból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Meghalt Tardos Anna
Pikler Emmi nemzetközi hírű gyermekorvos lánya, a Pikler pedagógia leghitelesebb képviselője kedden hunyt el.


Kedden elhunyt Tardos Anna gyermekpszichológus – közölte a Magyarországi Pikler-Lóczy Társaság a Pikler Műhely Facebook-oldalán.

„Mély szomorúsággal tudatjuk mindazokkal, akik szerették, tisztelték, barátai, tanítványai, munkatársai voltak, hogy Tardos Anna gyermekpszichológus, a Pikler pedagógia leghitelesebb képviselője, a mai napon elhunyt. Gondolatai, tanításai tovább élnek bennünk, hiánya fájó, személye pótolhatatlan”

– olvasható a bejegyzésben.

Tardos Anna 1931-ben született Budapesten. Pszichológusi-pedagógiai diplomáját 1953-ban, pedagógiai-szakpszichológusi képesítését 1983-ban szerezte meg. Pályáját az ELTE Pedagógiai Tanszékén kezdte tanársegédként, ahonnan 1956 után politikai okokból kellett távoznia, ezt követően középiskolában tanított orosz nyelvet és pszichológiát.

Édesanyja a nemzetközi hírű gyermekorvos, Pikler Emmi volt, aki 1946-ban a II. kerületi Lóczy utcában alapította meg a később róla elnevezett csecsemőotthont. Tardos Anna édesanyja munkatársa lett, majd az ő kutatásait folytatta. 1998. június 22-én, amikor az intézmény közalapítvánnyá vált, nevezték ki a Pikler Intézet igazgatójává.

Évtizedeken át tanulmányozta a csecsemők saját kezdeményezésére történő szabad mozgás- és játéktevékenységét, munkásságáról magyar és idegen nyelven közel száz tudományos publikációja jelent meg.

Tevékenységében kiemelt szerepet kapott a csecsemőkkel és kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek képzése és továbbképzése. Társszerzője volt az Anyák Könyvének, és szakértőként közreműködött a Rádió Tipegő, valamint a TV Szülők Iskolája című sorozataiban.

A nemzetközi hírű Pikler Intézetet a Nemzetközi Pikler Emmi Közalapítvány megszüntetésével 2011-ben zárták be. A kormány a döntést azzal indokolta, hogy a közfeladat más szervezeti keretek között hatékonyabban ellátható, a feladatok egy részét a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézethez rendelték. A bezárás ellen akkoriban szakmai körökben többen tiltakoztak, az intézmény sorsa miatt európai parlamenti képviselői felszólalás is elhangzott. A Pikler-szemléletet és a szakmai munkát ma a Lóczy utcában működő Pikler Ház, valamint több nemzetközi szervezet viszi tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Évekig nem temethetik el a kenyai tragédia magyar áldozatait, ha nem sikerül azonosítani őket
A becsapódás után kigyulladt repülőgépen utazók a felismerhetetlenségig összeégtek. A hatóságok most a gyászoló családtagoktól kérnek személyes tárgyakat, hogy DNS-mintát nyerjenek.


A kenyai repülőgép-baleset áldozatainak azonosítása a tragédia utáni napokban is komoly kihívás elé állítja a hatóságokat, mivel a becsapódás után kigyulladt gépen utazók a felismerhetetlenségig összeégtek. A szakemberek DNS-minták alapján próbálják megállapítani az elhunytak személyazonosságát, ehhez pedig a gyászoló, életben maradt családtagoktól kértek személyes tárgyakat, amelyeken megtalálható a korábbi használó DNS-e – írja a Blikk.

Dr. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a lapnak elmondta:

ha a hatóságok nem tudják egyértelműen azonosítani az áldozatokat, a jogszabályok szerint eltűntnek kell nyilvánítani az érintetteket. Ebben az esetben viszont nem lehet őket eltemetni, csak bizonyos idő eltelte után.

A jogszabályok szerint az eltűnés megállapításától számítva öt évnek kell eltelnie, mire a hozzátartozók kezdeményezhetik a holttá nyilvánítást, és

csak a bírósági határozat megszületése után tartható meg a temetés.

A szakértő hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az azonosítási folyamat általában gyors, a 2017-es veronai buszbalesetnél például napok alatt lezárult ez a szakasz.

Mint az már ismert, a tragikus repülőbaleset magyar áldozatai Süllős Gyula, a Vasas ökölvívó-szakosztályának egykori vezetője és családja. A gyászoló családtagoknak kell intézkednie a földi maradványok Magyarországra szállításáról, amelyben a kenyai magyar konzulátus munkatársai segítenek. Ez a lelki teher mellett jelentős anyagi költséggel is jár. A magyar áldozatokon kívül két német turista és a kenyai pilóta vesztette életét a szerencsétlenségben.

A kenyai közlekedési minisztérium 30 napos vizsgálatot ígért a baleset okainak feltárására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Orbánék fapadossal repülnek Trumphoz, de nem úgy, ahogy az átlagember szokott
Cél, hogy Magyarország mentességet kapjon az orosz energetikai cégeket sújtó szankciók alól. A miniszterelnök egy egész gépet kibérelt, hogy népes kíséretével eljusson a pénteki tárgyalásra.


Holnap egy népes kormányzati delegáció indul Washingtonba, ahol Orbán Viktor miniszterelnök és Donald Trump amerikai elnök személyesen találkozik – írta a 24.hu. A delegációnak több miniszter is tagja lesz, köztük Nagy Márton gazdasági, Lázár János építésügyi, Szalay-Bobrovniczky Kristóf hadügyminiszter és Lantos Csaba energetikai miniszter is.

A küldöttség a fapados légitársaság, a Wizz Air egyik repülőjével jut el az amerikai fővárosba. Azonban a Wizz Airnek nincs menetrend szerinti járata Budapest és Washington között, így a kormányzat a 24.hu szerint lényegében repülőbérléssel oldja meg az utat.

A 7350 kilométeres távolságot a küldöttség a légitársaság az idén átvett, nagy hatótávolságú A321 XLR típusú gépével teszi meg.

A fapados légitársaság választása éles kontrasztban áll a miniszterelnök és a kormánytagok korábbi utazási szokásaival, amelyek az elmúlt években számos kritikát váltottak ki. Orbán Viktor előszeretettel használta a Magyar Honvédség Airbus A319-es és Dassault Falcon 7X típusú csapatszállító, illetve futárgépeit, amelyeket a sajtó gyakran csak „kormányzati luxusrepülőkként” emlegetett.

Ezek azonban jóval kisebbek, mint a Wizz Air most kibérelt gépe, így a váltásnak lehet, hogy csupán az az oka, hogy a honvédségi Airbus túl kicsi egy ekkora delegációnak.

Az A321 XLR ugyanis a nagy hatótávolságú változata az A320-as családnak, amely több utas szállítására képes, és hosszabb távokat tud megtenni a kiegészítő üzemanyagtartályoknak köszönhetően. Az A319 pedig az A320-as család kisebb tagja, kevesebb utast képes szállítani, és rövidebb távokra van optimalizálva.

A pénteki megbeszélés fő célja, hogy Magyarország mentességet kapjon a Trump-adminisztráció által nemrég bejelentett, orosz energetikai cégeket sújtó szankciók alól, amelyek Magyarország olajellátását is érinthetik. Orbán Viktor kérésére Donald Trump korábban úgy reagált: „kért mentességet, de nem adtunk”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: „Most értünk el a sokat emlegetett megbillenéshez” – a pártelnök kitette a Nemzet Hangja szavazás eredményeit
Az eredményekből szerinte az szűrhető le, hogy tartós és egyre erősebb a TISZA többsége a Fidesz előtt. Azt is üzente: „a magyar emberek álláspontja egyértelmű”.


Magyar Péter egy Facebook-posztban közölte a TISZA Párt által szervezett Nemzet Hangja szavazás második fordulójának eredményeit. Bejegyzésében köszönetet mondott annak a „több százezer magyar embernek”, aki részt vett a konzultáción, valamint a párt önkénteseinek.

A politikus ismertette, hogy mind az öt feltett kérdés esetében 90% feletti volt az „igen” szavazatok aránya. A legmagasabb, 99,86%-os támogatottságot az a javaslat kapta, amely egy független vizsgálat indítását sürgeti az elmúlt évtizedek gyermekbántalmazási ügyeinek feltárására és a gyermekvédelmi rendszer megerősítésére.

Hasonlóan magas, 98% feletti volt a támogatók aránya a minimálbért és átlagbér alatt keresők adókedvezményére, valamint a legalacsonyabb nyugdíjak emelésére vonatkozó kérdéseknél is. A poszt szerint az 1 milliárd forint feletti vagyonokra kivetendő 1%-os vagyonadót a szavazók 96,41%-a, a családi kedvezmények bővítését pedig 90,81%-a támogatta.

Magyar Péter a szavazás eredményeit tágabb politikai kontextusba helyezte, és a kormánnyal szembeni kritikát fogalmazott meg. Azt állította, a Fidesz „fenyegeti a választókat és hazug propagandát folytat a mi pénzünkből”, miközben a TISZA Pártnak nincsenek közpénz-százmilliárdjai.

A szavazás eredményeit és az október 23-i „Nemzeti Menetet” egyaránt annak bizonyítékaként értékelte, hogy a pártja megelőzte a Fideszt.

„Amit a szavazásunk, és amit a Nemzeti Menet megmutatott, azt erősítik meg a kutatások is: tartós és egyre erősebb a TISZA többsége a Fidesz előtt” – jelentte ki Magyar Péter, aki szerint a politikai helyzetben fordulópont következett be: „Most értünk el a sokat emlegetett megbillenéshez”.

A politikus szerint „ez nem meglepő, mert a kormány nem a magyar emberek valódi problémáival foglalkozik, hanem saját magával”, és elvesztette a kapcsolatot a valósággal. „A Harcosok Klubja fontosabb számára, mint a gyermekvédelem rendbetétele” – fogalmazott.

Azt is üzente: „a magyar emberek álláspontja egyértelmű”.

Bejegyzését azzal zárta, hogy a magyar emberek véleményét figyelembe véve alakítják a programjukat.

A Nemzet Hangja a TISZA Párt által szervezett online konzultációsorozat. Az első, tavaszi fordulóban a párt közlése szerint több mint 1,1 millióan vettek részt, bár a részvételi adatok és az eredmények hitelesítésének módjáról nem adtak tájékoztatást. Akkor a 13 kérdésből egyedül Ukrajna európai uniós csatlakozása bizonyult megosztónak, a többi javaslat elsöprő támogatást kapott. A most lezárult második fordulót október elején indították, majd a határidőt az október 23-i rendezvényük után november elejéig meghosszabbították. A most közzétett százalékos eredmények szintén a párt saját közlésén alapulnak.

A TISZA Párt és a Fidesz támogatottságáról a közvélemény-kutató intézetek eltérő képet festenek. Míg több, a kormánytól független intézet, mint a Medián és az IDEA Intézet 2025 nyarán és őszén is a TISZA Párt előnyét vagy a két párt közötti szoros versenyt mérte, addig a kormányközeli kutatók, mint a Nézőpont Intézet vagy a Real-PR 93, rendre a Fidesz stabil vezetéséről számolnak be. A helyzetet tovább árnyalja, hogy az október 23-i megemlékezések résztvevőinek számáról is komoly vita, úgynevezett számháború alakult ki a kormánypárti Békemenet és a TISZA Nemzeti Menete között, ahol független kutatói becslések a TISZA rendezvényét hozták ki nagyobbnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: