Lobenwein Norbert: „Mindig kell valami, ami hitet ad”
A közönség mennyire fogadta együttérzően, hogy nem rendezik meg a fesztiválokat az idei évben?
Több fordulatot, kanyart láthattunk tavasz óta. Bizakodást, amikor mindenki azt remélte, hogy nyár végén talán lehet majd pár fesztivál, aztán kicsi örömöt, amikor legalább az 500 fős koncertek elindulhattak és csalódottságot, amikor újra zárni kellett. Az okokkal mindenki tisztában van. A mi életünkben ehhez hasonlót korábban nem tudtunk volna elképzelni, máshoz szoktunk hozzá. Az első hullám idején, amikor a bezárkózás volt a cél, elindítottuk a Maradj Otthon! Fesztivált, ami száznál is több napig tartott. Bár a vége felé már mindenki nagyon unta és el akart indulni valamerre, mégis jó érzés volt látni, hogy a példaképek valóban példát akartak mutatni a sok milliós táboruknak.
Tapasztalataid alapján milyen hatással van ez az időszak a zenei életre? Mennyire viseli meg a zenészeket, a zenei élet résztvevőit?
Országonként más a helyzet.
Azt ma már biztosan állíthatom, hogy sokkal nagyobb a baj, mint amire pár hónapja számítottunk. Tavasszal és nyáron több alkalommal végeztünk különféle felméréseket a könnyűzenei szakmában, személyesen pedig rendszeresen beszélgetünk. A visszajelzések alapján akkor egyértelműen az rajzolódott ki, hogy a profi és aktív zenészek türelmesek, a körülményekhez képest jól vannak, a legtöbbjüknek volt tartaléka és inkább a hátországukért aggódtak: a vendégzenészekért, a technikai alvállalkozókért, a turnébuszok sofőrjeiért, a klubok megmaradásáért, ahol Pesten, vagy vidéken rendszeresen szerepeltek, vagy éppen a fesztiválokért. Ma már érezhető, hogy maguk a zenészek-zenekarok sincsenek jól, hiszen három évszak maradt ki az életükből (eddig), benne aréna-koncertekkel, a Budapest Park teljes évadával, az összes fesztivállal.
Egyfajta Facebook-szlogen lett a provokatív “miért nem mennek el dolgozni?” álkérdés, de közben a saját környezetemben ismerek olyan fesztivál-főszereplő, aréna-teltházas zenekarokat, amely tagjai építkezéseken dolgoznak, vagy futárnak álltak.
A zenei élet szereplői, művészei kapnak esetleg bármilyen támogatást a kormány részéről?
A korábbi kormányzati egyeztetéseinknek két, fontosabb eredményeként került kiírásra egy, a hazai klubok támogatását célzó pályázat – ezt a Petőfi Irodalmi Múzeum kezeli -, a másik pedig az elmaradt könnyűzenei fesztiválokat segíti. Mivel e két ügyért aktívan dolgoztam, a Magyar Turisztikai Ügynökség felkért az utóbbi előkészítésére és lebonyolítására, én pedig egy olyan hét fős csapatot hívtam meg a pályázat kiírásához, ellenőrzéséhez, amely tagjai a legnagyobb tekintélyek e téren idehaza. (Többek között Weyer Balázs, a Music Hungary elnöke, Márta István, a Fesztiválszövetség elnöke, Szepesi Mátyás, a Fábián Juli Alapítvány kuratóriumi elnöke – a szerk.)
Úgy érzem, mind a klubos pályázat, mind a fesztiválos valós segítséget jelent az ágazat aktív szereplőinek. Azt muszáj megjegyeznem, hogy személyes érintettség okán a pályázat vezetőjeként a hozzám kötődő fesztiválok természetesen nem indultak. Mivel a hazai piac legnagyobb szereplője, a Sziget-VOLT-Sound hármast jegyző Sziget Szervezőiroida hatalmas veszteséggel zárta az évet, továbbra is bízunk egy, a céget segítő egyedi támogatásban.
A klubok esetében láttuk, közel a veszély, hogy a pandémia után jelentős részük nem nyithat ki újra. Hiszen ezek többnyire bérlemények, amiket nem lehet fenntartani, ha nincs bevétel, a munkatársakat nem lehet megtartani, ha nincs miből. Ez a mostani támogatás meggyőződésem, reményeim szerint fontos mentőöv – legalábbis akkor, ha pár hónap múlva újra elindulhat az élet.
A teljes zenei szektorra vonatkozóan nagyon nehéz működő csomagot kidolgozni. Abban egyetértés van az ágazat szereplői között, hogy a valós, igazán hosszútávú segítséget az Áfa-csökkentés jelentené, ezzel kapcsolatban tanulmányokon, elemzéseken és javaslaton dolgozunk közösen. Ha ez összejönne, az minden terület problémáit megoldaná.
Szerinted hogyan lehet mégis ezek ellenére életben tartani a zenei, kulturális életet a jelenlegi helyzetben Magyarországon? Milyen megoldásokat látsz erre? Te, személy szerint hogyan éled meg ezt az időszakot?
Nem szeretnék panaszkodni, hiszen nem vagyok egyedül a problémámmal. Az idei év a folyamatos újratervezésről szól. Minden új helyzethez igyekszünk alkalmazkodni. A klubok, zenekarok az elmaradt koncerteknek keresik az újabb és újabb időpontokat, végül a legtöbbet le kellett mondaniuk. A fesztiválok új dátumokkal, új koncepciókkal próbáltak előrukkolni, aztán a legtöbb sajnos elmaradt. Közben a saját esetemben azt látom, hogy az Akváriumban, a VOLT Produkciónál vagy a Szigetnél is nagyon sok kollégám mindennapjai váltak bizonytalanná. A társaimmal azon vagyunk, hogy együtt tarthassuk a csapatot, de ez semmilyen szempontból nem egyszerű. Tudom, hogy nem ezt a végszót vártad, de az idei év ilyen...
Kérdezted, hogy személy szerint én ezt hogyan élem meg. Próbálok a korábbinál is jobban koncentrálni a családomra és több időt tölteni velük, közben vannak projektek, amelyek egyben tartják azt a csapatot, akikkel nagyon szeretünk együtt lenni.
Mindig kell találni valamit, amibe kapaszkodni lehet, ami hitet ad. Nekem Magyarország szerepe az MTV EMA kapcsán ilyen reménysugár.
Nézzétek este Ti is! Lesz benne jó pár meglepetés, és biztosra veszem, hogy ez az ünnepi show is sokunknak reményt adhat!