KULT
A Rovatból

Kulka János sztrókos karaktere körül forog minden - Nagyon erősre sikerült A játszma

A Kossuth-díjas színművészen kívül a másik főszereplő, Nagy Zsolt is élete egyik alakítását nyújtja, aminek végeredménye A vizsga látványos és izgalmas folytatása.

Link másolása

Adott volt egy magyar film 2011-ből, amit simán meg tudtam úgy nézni háromszor, hogy egy cseppet sem untam. A háromból egyszer ráadásul '56-os ünnepségre vezényelt középiskolásokkal, akiknek fikarcnyi kedvük nem volt hozzá, és akik a rossz beidegződések miatt alapból elutasítják a magyar filmeket – de akiket ennek ellenére beszippantott a film világa, és utána vagy egy órán keresztül beszélgetni tudtunk a fordulatos forgatókönyvről, a megidézett korszakról és a nyomasztó mondanivalóról.

Nehéz bármit írni az említett filmről, A vizsgáról: aki látta, bizonyára emlékszik rá, aki meg nem, az mindenképp nézze meg, (utó)spoilerezni viszont nem akarok. Legyen annyi elég, hogy a sztori szerint 1957 karácsonyán egy fiatal állambiztonsági tiszt lojalitását teszteli az egy évvel azelőtti „sajnálatos események” miatt a diktatúrákban szokásosnál is paranoidabb rendszer. Jung András (Nagy Zsolt) egyszerre próbál megfelelni a párt és az állam gépezetének, atyai tanítómesterének, Markó Pálnak (Kulka János), titkos szerelmének, Gáti Évának (Hámori Gabriella) és felettesének, Kulcsár elvtársnak (Scherer Péter). A váratlan fordulatok közben azonban kiderül, hogy nem mindenki az, akinek látszik, és hogy a kommunista rendszerben jobb, ha az ember senkiben nem bízik meg, és senkit nem enged magához túlzottan közel.

A játszma című folytatás szokatlan apropóból született: a forgatókönyvíró, Köbli Norbert többször beszélt róla, hogy a filmet kifejezetten a 2016-ban agyvérzésen átesett Kulka Jánosra írta, és mint a sajtóvetítésen elárulta: ha a színész nem vállalta volna a szerepet, nélküle a mozi sem készült volna el. Így természetesen nem meglepő, hogy

a mű központi szereplője Markó Pál: minden, ami történik, jobbára miatta történik, minden szereplő tőle tart, annak ellenére, hogy senki nem biztos benne, hogy egyáltalán tartani kell-e tőle.

Főképp, mert A vizsga világa óta eltelt hat évben sorra érték a csapások, közte a film egyik központi eleme, az agyvérzés. A sztrók hatásaiból gyógyuló Kulka Jánosnak ugyanis egy olyan embert kell alakítania, aki nagyon hasonló cipőben jár, mint ő: ahogyan néhány monológjában el is hangzik, a betegség által kreált börtönbe van zárva egyébként teljesen ép elméje. Markó Pál így próbál meg túlélni és boldogulni az enyhülő és nyitni próbáló Kádár-rendszer világában, miközben Jung, Kulcsár és Gáti minden követ megmozgat, hogy rájöjjenek, mik a valódi szándékai.

Sok bábuból álló sakkjátszma ez, a film két királya mégis egyértelműen Kulka és Nagy Zsolt, akiket a forgatókönyv is erre predesztinál, de akik önerőből, játékukkal is hátukra veszik az alkotást. Kulka brillírozik a betegsége óta először megkapott szöveges főszerepében, de Nagy Zsolt is közel áll ahhoz, hogy kimondhassuk: élete alakítását nyújtja. A számos, főképp magyar viszonylatban pazarul megírt párbeszéd, valamint a gyakori és hosszú közeli felvételek mind segítenek, hogy a két színész és a két karakter is mindent bele tudjon adni a feladatába. Hozzájuk a helyzethez tökéletesen felnőve kapcsolódik a fiatal Abigél (Staub Viktória), aki különleges megbízatását váratlanul nagy lelkesedéssel és profizmussal végzi.

A film élvezeti értékéhez hozzáad az a környezet és atmoszféra, amit az alkotók részben a nem titkoltan bővebben mért pénzből tudtak megteremteni. Míg A vizsga egyértelműen egy jobb tévéfilmként készült el, addig a Bergendy Pétert váltó Fazakas Péter rendezte Játszma egy ízig-vérig moziba készült alkotás rengeteg külső jelenettel, a hatvanas éveket mindenben pompásan megidéző díszlettel és jelmezekkel, valamint egy adag CGI-Budapesttel (lásd: épülő Erzsébet-híd vagy épp villódzó neonreklámok).

Ezek az összetevők garanciák arra, hogy a receptből egy igazán élvezetes mű kerekedjen, ami a játékidő kétharmadáig gond nélkül hozza a színvonalat. A krimik világában több iskola van: akadnak olyanok, akik szeretik, ha a néző elnyújtva, lassan, a különböző jelekből jön rá a fordulatokra és a háttérben meghúzódó szálakra, míg más művekben a vége felé egyszerre tudjuk meg, hogy kik és hogyan machinálták a szálakat, valamint hogy mikor és melyik pontoknál kellett volna felfigyelnünk az árulkodó részletekre. Magam az első variáció híve vagyok, de a forgatókönyv és a rendezés tényleg annyira magával ragadó, hogy simán elfogadtam azt is, hogy itt az utóbbi módszerrel, a kissé didaktikus megfejtéssel éltek.

Persze azt is nehéz megmondani, hogy A játszma valóban szimplán egy krimi-e. Kétségkívül rejtélyekkel, izgalmakkal és fordulatokkal teli filmet látunk, ahol azonban az első egyharmadban inkább a szereplők érzéseivel, lelkük mélységeivel, fájdalmaik, reményeik és félelmeik forrásaival ismerkedünk meg fokról fokra. Ehhez nem csak a kiváló főszereplők vannak segítségünkre: A játszma egy olyan film, ahol nyúlfarknyi mellékszerepekben is akkora sztárok tűnnek fel, mint Hajduk Károly, Rátóti Zoltán, Borbély Alexandra vagy Döbrösi Laura.

Mindenki elementáris erővel dolgozik tehát azon, hogy mi, nézők szép lassan magunk jöjjünk rá a film fő mondanivalóra. Az első, hogy ha A vizsga alatt megtanultuk, hogy senkiben nem érdemes bíznunk, A játszmában felismerhetjük, hogy még magunkban is csak ímmel-ámmal szabad. És ne feledkezzünk meg Markó Pál üzenetéről sem, ami a film záró jeleneteiben nyer végső értelmet:

Aki nem akarja, megkapja.

Mi például egy remek krimibe oltott filmdrámát kapunk, egy jó értelemben vett hibrid zsánerfilmet, ami a jelenlegi filmes piacon bizony nem is kevés.

A játszma – trailer

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: