UTAZZ
A Rovatból

Koppenhága a kerékpározás fővárosa, és jó okunk van így nevezni

A dán főváros lakosságának 41 százaléka ül biciklire napi szinten.
Forrás:Indóház közlekedési portál - szmo.hu
2018. január 08.



Koppenhágában már a hatvanas években megmozdult az a városrendezési szemlélet, amely a gyalogos- és kerékpáros közlekedést előtérbe helyezte a motorizációval szemben. A közterek humán kialakítását célul kitűző koncepciónak volt köszönhető az, hogy a belvárosi felszíni parkolókat hagyományos terekké alakították vissza, és nagyobb léptéket vett a kerékpárosokat biztonságosan kiszolgáló utak építése.

2005 és 2011 között aztán átfogó tervezési stratégiát dolgoztak ki arra, hogy Koppenhága négy éven belül a világ „legkerékpárosabb” városává váljék. 2025-re megcélozták a zéró szén-monoxid-kibocsátást, és azt, hogy a városiak fele a kerékpárt válassza alternatív közlekedési megoldásként. (Koppenhágában a kerékpáros közlekedésnek távoli múltja van. Az első kerékpárutat az Esplanaden utcában 1892-ben létesítették. Az 1910-es években a meglévő kerékpárutakat elszigetelt kerékpárútvonalakká alakították át. 1890-ben 2500 kerékpár volt a városban, tizenhét évvel később ez a szám már 80 ezerre emelkedett.)

koppenhaga_kerekpar1

Reggeli forgalom a dán fővárosban

A harminc éve kezdődött folyamat része, hogy a ma körülbelül 700 ezer főt számláló város lakosságának több mint negyvenegy százaléka ül napi szinten a kerékpárra, ezen belül harminchat százalékuk jár munkába vagy iskolába biciklivel. Miközben a gépkocsi-használók köre szűkül: gépkocsit a közlekedők kilenc százaléka használ munkába járáshoz. A koppenhágaiak összességében naponta 1,2 tized millió kilométert kerekeznek. A Kerékpárosklub közlése szerint ha összesíteni akarjuk az eredményeket: az elmúlt húsz évben hatvannyolc százalékkal nőtt a kerékpárosok száma. Az intermobilitás, mint cél részeként a kétkerekű járműveket a különböző közösségi közlekedési eszközökön, például a metrón gond nélkül lehet szállítani, a taxik többsége pedig kerékpárszállító csomagtartóval van felszerelve.

A rendszer hatékonyságának fontos része, hogy fejlett a közlekedési infrastruktúra és a közlekedésbiztonság, s a kettő igen összehangoltan szövődik egymásba. Koppenhágában több mint 350 kilométer hivatásforgalmi kerékpáros útvonal (háromszáznegyven kilométer kerékpárút és húsz kilométer kerékpársáv) és negyven kilométer zöld kerékpárút áll a közlekedők rendelkezésére. A 2012-re megfogalmazott tervekben az is szerepelt, hogy a kerékpáros balesetek számát ötven százalékkal csökkentik, miközben igyekeznek elérni, hogy a kerékpárosok minimum nyolcvan százaléka biztonságban érezze magát a városi közlekedésben. A kerékpárok haladási sebességét tekintve tíz százalékos növelést irányoztak elő, az infrastruktúra terén pedig öt százalék alá kívánták szorítani azon szakaszokat, amelyeken a haladás nem kényelmes.

A gyalogosok, kerékpárosok és gépjárművezetők közötti verseny megszüntetésére is törekednek a tervek kidolgozásakor. Ezt szolgálja a földalatti gépjárműparkolók létrehozása. Hogy a közlekedéspolitika elvei a gyakorlatban is megvalósuljanak, a városvezetés 2005 óta egymillió dán koronát fordított a kerékpáros infrastruktúrára, és annak fenntartására.

koppenhaga_kerekpar2

A közlekedők biztonságérzetét növelte a kétoldali utak (ez az úgynevezett "koppenhágai típusú kerékpársáv") kialakítása. Koppenhágában a gépjárművek forgalmi sávja mellett, attól elválasztott, kétoldali és irányhelyes kerékpárosút fut. A kerékpársáv a járdához és az úttesthez képest köztes szinten halad, vagyis a kerékpáros forgalom mind az autósoktól, mind pedig a gyalogosoktól kiemelt járdaszegélyek segítségével fizikailag, szintben is el van választva. Ez jelentősen csökkenti a gyalogos-kerékpáros konfliktusokat is.

Gyakori, hogy a kerékpáros a csomópontoknál ott jelenik meg, ahonnan a többi közlekedő nem számít rá. A megemelt kerékpársáv a kerékpárost jól láthatóan, irányhelyesen, a közúti forgalomba integráltan, mégis önálló felületen vezeti, a csomópontokban kedvezőbb lehetőségeket kínál a közvetlen vonalvezetésre, kanyarodásra, fonódásra. Ezzel nagymértékben csökkenti a balesetek, valamint (önálló felülete révén) az elsodrásos vagy utoléréses balesetek veszélyét.

A forgalmasabb kereszteződésekhez közeledve burkolati színváltás is figyelmezteti a közlekedőket. A biciklisek nyomvonala élénk kék, így egyértelmű, hol haladnak az átkelés során. A kereszteződésekben helyenként kerékpárosoknak üzemeltetett jelzőlámpa van.

koppenhaga_kerekpar3

A kék színű burkolat a kerékpárosokra hívja fel a gépjárművezetők figyelmét

Jól jellemzi a helyi szemléletet, hogy amikor a 2010-es években a főváros belső öblének partján nagyszabású funkcióváltásba kezdtek, a tervezés egyik első eleme a kerékpáros közlekedés elősegítése volt. Egy olyan, hullámvonalban haladó hidat építettek a víz felszíne fölött hat-hét méteres magasságban, ami biztonságosan, kényelmesen szeli át az öblöt.

Koppenhágában rendszeresen készülnek felmérések, amelyek a lakossági, felhasználói véleményeket, visszajelzéseket vizsgálják. A közlekedéspolitika felmérte, hogy a hatékonyság érdekében a kerékpárok biztonságos tárolása is mérvadó szempont. Gyakoriak a kétszintes kerékpártárolók, sőt egyes vasútállomásokon kétezer kerékpár befogadására alkalmas rendszerek is vannak. A különböző közlekedési módok összekapcsolását célozzák meg ezek az intézkedések.

koppenhaga_kerekpar4

A 2014-ben épített biciklis híd szeli át a belső öblöt a fővárosban

A kerékpározás gazdasági hasznáról még nem beszéltünk. Pedig a koppenhágai kerékpárkultúra mind a környezetre, az egészségre közvetlen hatást gyakorol, mind pedig gazdasági előnyökkel jár a városnak. A városvezetés 2017-es felmérése szerint szerint minden egyes letekert mérföld (1 mérföld 1,61 kilométerrel egyenlő, körülbelül) 1,22 dán korona nettó nyereséget eredményez a társadalomnak, szemben azzal, hogy 0,69 dán korona nettó veszteséggel jár minden autóval megtett mérföld. (Gyakorlati értelemben: azon túl, hogy a városlakók egészségi állapota a gazdasági teljesítményben is megmutatkozik, a forgalom csökkentésével és a levegőszennyezés visszaszorításával az addig forgalmas útszakaszokon emelkednek a lakásárak, javul a turizmus, üzleteket nyitnak stb.)

A fővárosban egyébként jelenleg 289 kerékpárbolt működik, van ingyenes kerékpár-kölcsönzési rendszer is, amelyet a város biztosít. A belvárosban kihelyezett 110 tárolóban 200 kerékpár van, amelyeket a bevásárlókocsikhoz hasonló rendszerrel, húsz koronás betéttel használhatnak. Az állományt egy állandó és négy mobil műhely tartja karban.

Tavaly év elején a lakosok bevonásával feltérképezték azokat a területeket, ahol hiányoznak, vagy nem megfelelőek a kerékpársávok. A felmérés meglepő eredményt mutatott, mert a világ egyik legszélesebb és legforgalmasabb kerékpársávjának számító Norrebrogadén vezető útvonalat túl keskenynek találták használói. Az eredmények alapján készülő Elsődleges Kerékpárút Tervben kijelölik, melyek a legszükségesebb módosítások 2017–2025 között, ennek tükrében készítik elő az éves költségvetési tárgyalásokra vonatkozó terveket. A városvezetés ugyanakkor számít arra, hogy a 2019-ben elkészülő új metrószakasz csökkenti majd a bringázás mértékét, de reményeik szerint nem számottevően.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Szigorúbb szabályok jönnek januártól: ezeket kell az autóban tartani, ha külföldre utazol
Spanyolországban például az elekadásjelző háromszög helyett már jelzőfényt kell majd használni. Horvátországban és Lengyelországban kötelező felszerelés a tűzoltókészülék.


Több európai országban január 1-től változnak a kötelező autós felszerelésekre vonatkozó előírások – írta a Blikk.

Spanyolországban 2026-tól minden sofőrnek elektromos jelzőfényt kell használnia a klasszikus elakadásjelző háromszög helyett.

A készülék narancssárga, minden irányból látható fényt ad, az autó tetejére kell tenni, és GPS-en keresztül továbbítja a jármű pontos helyét a mentőszolgálatoknak.

Csehországban egyszerű a lista: kötelező az elakadásjelző háromszög, a fényvisszaverő mellény (legalább a vezetőnek) és az elsősegélycsomag. A pótkerék a legtöbb autónál kell, de nem kötelező, ha van defektjavító és tömítő készlet, vagy ha az autó defekttűrő abroncsokkal fut.

Ausztriában, Olaszországban, Szlovákiában és Szlovéniában minden utasnak viselnie kell a fényvisszaverő mellényt, ha műszaki hiba miatt kiszáll a kocsiból. Franciaország külön kér még egy tételt: az autóban alkoholszondát is kell tartani.

Horvátországban és Lengyelországban kötelező felszerelés a tűzoltókészülék.

Ausztriában az elsősegélycsomagot védőtokban kell tartani, és a mellények színe nem hasonlíthat a rendőrség által használt mellények színére.

Alapszabály, hogy az elakadásjelző háromszögnek használatra kész állapotban kell lennie. A B típusú elsősegélydoboz az MSZ 13553 szabvány szerint 5 évig őrzi a sterilitását, és steril kötszereket, gumikesztyűt, ollót és egyéb alapvető eszközöket tartalmaz. A láthatósági mellényt az utastérben, könnyen hozzáférhető helyen kell tárolni (nem a csomagtartóban), és minden utas számára rendelkezésre kell állnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
UTAZZ
A Rovatból
Erzsébet királyné látványos fénykertje ismét elvarázsol Gödöllőn
A fénykiállítás idén a zene, gyermekek, Sisi kertje és barokk témákkal vár. Ráadásul egy harminc méter magas óriáskerékre is felülhetsz, amelyről madártávlatból élvezhető a kivilágított kastély és park.


Gödöllőn, a Királyi Kastélyban tavaly már nagy siker volt az adventi-karácsonyi időszakban a pompás kastélykertben kialakított fénykert. A látványos rendezvény idén is megnyitja kapuit.

Október 24-én este újranyílik Erzsébet királyné fénykertje a Gödöllői Királyi Kastélyban a DECOLED Story of Lights keretében.

A fénykiállítás idén új témákban – zene, gyermekek, Sisi kertje és barokk – vezeti végig a látogatókat az ikonikus helyszínen az est leszálltával. A kiállítás különlegessége egy óriáskerék is, amelyről madártávlatból látható a kivilágított kastély és park.

Mindössze 30 kilométerre Budapesttől, a Gödöllői Királyi Kastély kertjében – Erzsébet királyné, ismertebb nevén Sisi kedvenc nyári rezidenciájában – található kiállítás mintegy 32 000 négyzetméteren valósul meg, százharmincnál is több installációval.

Az idei látványt 370 000 izzó és több mint 12 kilométernyi fényfüzér biztosítja, a homlokzatokon dinamikus vetítések futnak, miközben hangszerformájú fényszobrok gombnyomásra megszólalnak.

A kert különlegessége egy 30 méter magas óriáskerék is, amelyről madártávlatból látható a kivilágított kastély és park, valamint egy „twinkly” (okos LED) technológiával megvalósított „Sisi kert”, ahol programozható LED-mintázatok rajzolják tovább a Sisi történetet. Ezeken túl a 116 méter hosszú, alagútszerűen kivilágított barokk fasoron sétálva, valóban időutazásban lehet része a látogatóknak.

Képgaléria: A fénypark (képekért kattints a fotóra)

Az idei évben a fénypark működtetése során befolyt bevétel egy részét a kastélykertben az elmúlt években elpusztult fák pótlására tervezik fordítani.

A gödöllői látványprojekt abban is egyedi, hogy az ikonikus kertben az elegancia és a játékosság egyszerre jelenik meg, így a barokk örökség családbarát, interaktív esti sétává válik az őszi-téli hónapokban.

Dr. Ujváry Tamás, a Gödöllői Királyi Kastély ügyvezető igazgatója elmondta: „A kastélykert esti fényei időutazássá állnak össze: a történeti örökség és a kortárs technológia ötvöződik a séta során. Célunk, hogy Gödöllő télen is élő, közösségi tér legyen — ahol zene, játék és történelem találkozik.”

A Gödöllőn idén is létrejövő DECOLED Story of Lights fénykiállítás-sorozat koncepciója a fény, a művészet és a helyi történetek összefonódására épül, hogy a látogatók ne csupán fényeket lássanak, hanem élményekkel és történetekkel is gazdagodjanak.

„Erzsébet királyné fénykertje az elegancia és a játékosság ünnepe. A barokk motívumoktól a gyerekek nevetéséig és a zenei témákig – a fénykiállítás több fejezetben meséli el a történetet, és mindenkit arra hív, hogy lépésről lépésre fedezze fel azt” – fűzte hozzá Eva Poláčková, a DECOLED ügyvezető igazgatója.

A Gödöllői Királyi Kastély fénykiállítása 2025. október 24. és 2026. február 1. között, minden nap 17:00 és 21:00 óra között látogatható, kivéve október 24–25-én, amikor 18:00 és 21:00 óra között tart nyitva.

Bővebb információk ITT

A kivitelezést húsznál több helyszíni szakember végezte körülbelül két hét alatt, míg a háttérmunkában pedig harmincnál is több kolléga vett részt.

A kivitelezést végző DECOLED csak modern, alacsony energiafogyasztású LED-technológiákat használ. A fénypark egy óra működés alatt ugyanannyi energiát fogyaszt, mint egy óra elektromos tűzhelyen való főzés. A DECOLED 2023-ban jelentős összeget fektetett be újrahasznosított műanyaghulladékot használó új, nagyszabású 3D-nyomtatási technológiába. Céljuk, hogy a termelést fokozatosan felváltsák ezzel a technológiával, amely nem új anyagokat állít elő, hanem a meglévőket dolgozza fel újrahasznosítással.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
A Rovatból
Ez a világ legrosszabb helye az utazó vlogger szerint, aki az összes országban járt már
Drew Binsky szerint kész őrület az a főváros, ahol a legrosszabb élményeit szerezte. De azt is elmondta, melyik országot tartja a világ legszebb helyének.


Egy amerikai utazó youtuber a világ összes országában járt már, tapasztalatait pedig meg is osztotta a követőivel. Drew Binsky egyik videójában azokat a helyszíneket sorolta fel, ahol a legrosszabbul érezte magát.

Guinea fővárosa, Conakry áll a listája élén, ahol a legkevésbé érezte jól magát. Épp egy katonai puccs kellős közepébe csöppent, amikor a guineai fővárosba érkezett, ahol állítása szerint a korrupt rendőrök folyamatosan zaklatták.

„Körülbelül 10 perce sétáltunk az utcán, és máris megállított két rendőr” – mesélte a vlogger, aki szerint az egész város egy őrület. „Ez messze az egyik legkevésbé kedvelt helyem a világon. Nem csak a puccs miatt, amikor is a rendőrök nagy pajzsokkal és golyóálló mellényben sorakoztak az utcákon, mintha háború készülne kitörni.”

Az utazó vlogger tapasztalatait alátámasztja, hogy 2021-ben valóban katonai puccs döntötte meg a kormányt az országban, ami feszült közbiztonsági helyzetet teremtett.

Binsky szerint a város ráadásul unalmas, büdös és szemetes, az emberek pedig barátságtalanok, egy étteremből például egyszerűen kitessékelték.

A legrosszabb helyszínek listájának második helyezettjeként a csádi fővárost, N’Djamena nevezte meg, ahol szintén összetűzésbe keveredett a rendőrséggel, és az utcán egy késsel felfegyverzett férfi támadt rá. Ennek ellenére a városnak adna egy második esélyt a világjáró vlogger. A harmadik legrosszabb élménye az indiai Delhihez kötődik, ahol a szmogtól és a kaotikus forgalomtól szenvedett, és csak arra tudott gondolni, mikor hagyhatja el végre a várost.

Hogy megmutassa, nem csak negatív tapasztalatai vannak, Binsky elárulta, hogy

a Fülöp-szigeteket tartja a legszebb helynek a világon, ahol „minden megvan, amit csak egy országban kívánhat az ember”.

Azt is elmondta, hogy a legkevésbé Líbiában, Haitin, Afganisztánban, Guineában és Szomáliában érezte magát biztonságban, ahol több utazása is „nagyon ijesztő” volt.

A guineai élményeit ebben a videóban foglalta össze:

A youtuber egyébként természetesen Magyarországon is járt, nem is egyszer.

Budapestet Európa egyik legjobb városának tartja, és minden alkalommal beleszeret, amikor visszatér ide.

„Számomra Budapest magában foglalja mindazt, amitől szerintem egy város élvezhető lesz. Barátságos emberek, sok kávézó, bár és szórakozóhely van itt. Olcsóbbak minden, mint Nyugat-Európában. Lenyűgöző építészeti látványosságokat találunk a Duna két oldalán. Finom és kiadós ételeket lehet enni, és nagyon bájos utcákon lehet sétálni. Ez a hely egyszerűen gyönyörű és varázslatos minden szempontból” – mondta el egy 2019-es videójában, amelyben a magyar főváros kevésbé ismert érdekességeit fedezi fel.

Via LADbible


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
A Rovatból
Párkány: ideális célpont a termálfürdőzés, kerékpározás, túrázás és kulturális élmények kedvelőinek
Itt található Szlovákia egyik legnagyobb fürdő- és élménykomplexuma. A fürdés után pedig lehet pecázni, vagy felfedezni a közeli kiváló borvidéket, a szép tájakon áthaladó túraútvonalat és egy csodás kastélyba is érdemes betérni.


Sokak kedvelt kirándulóhelye a Dunakanyar. Akik pedig eljutnak Esztergomba, gyakran átlátogatnak a Duna túlpartján álló Párkányba is. Akár pár órás sétára, akár több napos pihenésre, lazításra is kiválóan alkalmas ez a folyóparti "szomszéd". Nem beszélve arról az előnyös lehetőségéről, hogy szemben van az Esztergomi Bazilikával, azaz a Nagyboldogasszony és Szent Adalbert Főszékesegyházzal, így innen sokkal jobb fotózni az impozáns épületet, és még egy szelfipadot is kihelyeztek a partra.

A várost azonban több ok miatt is érdemes felkeresni. Kellemes sétát tehetünk a vízparton, vagy a felújított belvárosban, ahol jó éttermek és cukrászdák is várnak. De érdemes átmenni egy fürdőzésre, vagy a Château Bela Kastély meglátogatására, vagy borkóstolásra a Világi Winery-hez. Lássuk mi mindent nyújt ez a városka az ide érkezőknek:

Párkány, Esztergommal szemben, a Duna bal partján fekszik, festői természeti környezetben. A várost kelet felől a vulkanikus eredetű Kovácspataki-hegyek sziklái övezik, legmagasabb pontjuk a 395 méteres Keserős-hegy. Nyugaton a Hegyfarok természetvédelmi terület húzódik, ahol a helyiek szőlőt termesztenek. A Duna, a Garam és az Ipoly is kedvezően befolyásolják a város klímáját.

A város egyik leghíresebb nevezetessége a Mária Valéria híd.

Mária Valéria híd

Eredetileg Feketeházy János tervei alapján 1893-ban kezdték el építeni, és két és fél év alatt készült el. Az 1895. szeptember 28-i átadás napján éjfélig nem kellett vámot fizetni az átkelésért, ám utána 1918-ig vámfizetéshez kötötték a használatát. A hidat Mária Valériáról, I. Ferenc József lányáról nevezték el. A trianoni döntés után a Duna lett a határ, így a híd szerepe megváltozott. 1919-ben a csehszlovák oldalon robbantás rongálta meg, majd 1927-ben ismét megnyitották. 1944-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották a középső három nyílást. A híd újjáépítéséről szóló megállapodást 1999-ben írták alá, és 2001. október 11-én adták át hivatalosan az új hidat, amelyen autóval vagy sétálva is átkelhetünk a túlpartra.

A város nyaranta változatos rendezvényeket kínál. Gyermekprogramokat és esti filmvetítéseket tartanak, zenei estek várják a vendégeket a százéves platánfák alatt. Színpadi koncertekkel készülnek, a mozi udvarában vetítenek filmeket, míg a sétálóutcán táncos estek zajlanak.

Párkány egyik legnagyobb őszi eseménye a Simon–Júda-napi vásár, amelyet 1546 óta rendeznek meg. Ilyenkor több száz árus kínálja portékáit, helyi és országos finomságokat, édességeket, italokat, kézműves- és népművészeti termékeket.

A város északi részén, 24 hektáron terül el a négy évszakos Vadas termálfürdő, amely Szlovákia legnagyobb ilyen létesítménye. Az 1973-ban kezdődött fúrás során 39,7 Celsius-fokos termálvizet tártak fel.

Ma már 14 medencével – köztük úszó-, pezsgő-, élmény- és gyermekmedencékkel, hullámmedencével és nudista napozós medencével – várják a vendégeket. Nyáron csúszdapark, kalandpark, animációs programok, buggy kocsik, strandröplabda, strandfoci, horgászat, vidámpark és légvárak is szerepelnek a kínálatban. Fedett uszoda és wellnessrészleg is van. A fürdő egész évben működik, családok, fiatalok, céges csoportok is megtalálják itt a kikapcsolódást. A téli időszakban horgászatot és wellnesscsomagokat kínálnak.

Képgaléria: A fürdő és hotel (Fotókért kattint a képre)

A Vadas területén működik a Thermal Wellness Hotel is, amely 47 szobával, két konferenciateremmel, tárgyalóval, étteremmel, wellnessközponttal, csomagmegőrzővel, játéksarokkal és kilátóterasszal várja a vendégeket. A szálláshelyről pazar kilátás nyílik az Esztergomi Bazilikára.

Egy városi séta során érdemes megnézni III. János lengyel király lovasszobrát is, amelyet 2008 októberében avattak fel a párkányi csata 325. évfordulója alkalmából. A Párkányi Városi Múzeumban pedig a várostörténeti és néprajzi gyűjtemény mellett időszaki kiállításokat is bemutatnak.

A párkányi Vadas Thermal Hotelről és Aquaparkról bővebb információk ITT.

A 395 méter magas Burda-hegység, bár kevésbé ismert, mint a Pilis vagy a Börzsöny, csendes, természetközeli élményt nyújt. A Kovácspataki-hegyek területén két természetvédelmi területet is találunk. A térségben három jelezett turistaút halad. Ideális célpont azoknak, akik a Dunakanyar panorámáját keresik. A Garamkövesd és Kovácspatak között haladó, kb. 2 óra alatt bejárható, öt km hosszú természetvédelmi tanösvény bemutatja a vidéket az erre sétálóknak.

Párkányban járva érdemes a környéket is felfedezni. A Château Bela kastélyszálló rövid utazással elérhető. Ez a sok vihart megélt kastély mára egy igazán impozáns, egyedülálló, történelmi hangulatot árasztó hely lehet, melyet a régi tulajdonosok leszármazottjai az emlékeiket, régi dokumentumokat felhasználva újjáépítettek, és turistáknak is látogatható.

A város mellett található borvidék remek kirándulóhely, és kiváló program egy igazán minőségi környezetben, a Világi Winery-ben elfogyasztott borkóstolás.


Link másolása
KÖVESS MINKET: