SZEMPONT
A Rovatból

Kaiser Ferenc: Gyakorlatilag újrajátsszuk a hidegháborút, de a NATO vagy az EU nem akar háborút Oroszországgal

A szakértő szerint a háborús retorika a választásokról szól, senki sem akar fegyveres konfliktust egy olyan állammal, amelynek közel 6000 atomtöltete van. De Oroszország is tudja, hogy egy ilyen háborút nem nyerhetne meg.


A Fidesz az EP-választási kampánya középpontjába a háború és béke kérdését állította, nem kevesebbet üzenve, hogy a Nyugat politikája a világháború veszélyét kockáztatja. Tény, hogy Emmanuel Macron francia elnök február 26-án mondott beszédében nem zárta ki a lehetőségét annak, hogy európai katonákat küldjenek Ukrajnába az oroszok elleni harcba. Úgy nyilatkozott, hogy ebben a kérdésben nincs konszenzus az uniós vezetők között, de sokan nyitottak lennének egy ilyen típusú beavatkozásra. De az is igaz, hogy a francia elnök szavai nem váltottak ki egyértelmű támogatást, nemcsak Magyarország, hanem Németország és Lengyelország is ellenezte az ötletet.

Közben az orosz támadás utáni harmadik évben egyre elkeseredettebbé válik a küzdelem Ukrajna és Oroszország között.

Ukrajna nyugati segítség nélkül vesztésre állna, és ez a nyugati segítség gyengülni látszott, majd hosszas huzavona után, április 20-án megszavazta az amerikai Képviselőház azt a több mint 61 milliárd dolláros katonai segélyt, amit az Egyesült Államok kíván nyújtani Ukrajnának. Ezzel párhuzamosan a NATO is további lépéseket tervez, például a NATO-Ukrajna-bizottság felminősítését NATO-Ukrajna-tanáccsá, ami lehetővé tenné, hogy egyenrangú felekként vitassák meg a biztonsági kérdéseket és közösen hozzanak döntéseket. Emellett többéves programot is elindítanak az együttműködés biztosítása érdekében a NATO és az ukrán hadsereg között. A NATO-tagállamok megerősítették, hogy „addig fogják Ukrajnát segíteni, amíg szükséges”. Kaiser Ferencet, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docensét kértük meg, segítsen tisztán látni: mekkora egy világháború esélye a jelenlegi helyzetben.

– Van-e újból hidegháború most?

– Van.

– Ezt nem nagyon merik még kimondani igazából.

– Én el szoktam mondani mindenhol, hogy ez már tulajdonképpen új hidegháború, és ebből a szempontból az orosz-ukrán konfliktus klasszikusan olyan, mint a hidegháborúban az úgynevezett helyettesítő, vagy helyettessel vívott háborúk voltak, mint Korea, Vietnám, vagy akármelyik arab-izraeli háború, vagy mint az afganisztáni háború. Tehát ha az egyik fél bent van nagy katonai erővel, akkor a másik fél a háttérből támogat.

Ugyanúgy felértékelte a nukleáris elrettentést a mostani helyzet, mint ahogy a hidegháborút is az tartotta hidegen.

Bizonyos szempontból szerencsés is, hogy az idősebb döntéshozó helyzetben lévő diplomaták egy része még ifjú titánként, kezdő külügyesként éppen a hidegháború végén kezdte aktív pályafutását, tehát még van egy csomó reflex, sok olyan trükk, vagy jól bevált módszer a tarsolyukban, ami egykoron működött a szovjetekkel. Egy az egyben visszatért a hidegháború. Csakhogy ez a hidegháború most már nem két pólus között zajlik. Igazából én azt is vitatnám, hogy Oroszország még mennyire pólus. Félpólusnak még félpólus, mert igazából a keleti autoriter államokat,

Észak-Koreát, Iránt, Oroszországot sokkal inkább Pekingből vezetik már, azaz most már a Kínai Népköztársaság az igazi nagyhatalom, nem Oroszország.

Az elmúlt 30 év pont bizonyította, hogy az autoriter rendszerek is sajnos meg tudnak újulni, át tudnak alakulni úgy, hogy autoriter jellegük megmarad. Tehát, Fukuyama híres állításával szemben, amikor is a Szovjetunió összeomlásakor azt mondta, véget ért a történelem, mert győztek a liberális demokráciák, éppenhogy nem ért véget a történelem.

Gyakorlatilag újrajátsszuk a hidegháborút, csak most egy kicsit bonyolultabb biztonsági környezetben.

Ugyanúgy, ahogy a hidegháborúban Afrikában az amerikaiak meg a szovjetek a saját kis befolyási zónáikat építgették, most is ugyanezt látjuk. Oroszország a Wagner-csoporttal, aztán a Prigozsin-puccs után a Wagner jogutódjával, a Redut-csoporttal próbál egy komplett afrikai befolyási zónát kiépíteni. Ami a vicces, hogy ott Afrikában nem is annyira a nyugati államokkal zajlik a küzdelem, hanem inkább Kínával. Az oroszok meg a kínaiak nem mindenhol barátok, nagyon sokszor az ő érdekeik is ütik egymást.

– Egyre nagyobb fordulatszámra kapcsol az oroszországi háború. Az oroszok újból északról is támadják Ukrajnát, miközben pedig vannak olyan hangok, melyek már egyenesen világháborúra figyelmeztetnek. Ez reális veszély, félelem, vagy inkább csak kommunikációs háború folyik?

– Nyilván a konfliktusban benne van egy eszkaláció lehetősége, de minimális. Azt mind a két fél tudja, hogy nagyon komoly katonai képességek állnak egymással szemben. A NATO a hagyományos erőket tekintve, akár levegőben, akár szárazföldön, nem is beszélve a tengerről, elsöprő erőfölényben van. Oroszország nem véletlenül fenyegetőzik a nukleáris képességeivel. Pontosan tudják, hogy egy hagyományos konfliktust nem tudnak megnyerni a NATO-val szemben, ettől függetlenül még nyilván fenyegetnek vele, mert ezzel is, és a nukleáris fegyvereikkel próbálják elrettenteni a NATO-t attól, hogy még jobban beavatkozzon a konfliktusba.

A NATO katonákat nem akar Oroszország ellen küldeni. Néha Macron mond ostobaságokat, vagy leginkább provokál, de én nem gondolnám azt, hogy eszkalálni akarná akár a háborút.

Mindenki abban érdekelt, hogy ez a konfliktus ilyen befagyott állapotban maradjon. Sok mindentől függ, hogy ez így is maradjon. Nem kis mértékben magától Oroszországtól. Hogy fogalmazzak finoman? Nem a NATO kezdte ezt a háborút, bár természetesen az orosz propaganda szerint egyértelműen a NATO a hibás és szegény Putyin csak merő védelemből támadta meg Ukrajnát. Oroszország szavakban nagyon kemény, de nem akarja eszkalálni a konfliktust. Gondoljon bele,

ha Ukrajnát se tudják legyőzni, persze nagyon komoly nyugati támogatást kapnak az ukránok, akkor mit kezdjen Oroszország az egész NATO-val?

Nyilvánvaló, hogy ugyanakkor Nyugaton, főleg Európában ennek a konfliktusnak a kapcsán jöttek rá arra, hogy mennyire elhanyagolták a katonai képességeket. Volt egy több mint két és fél, majdnem három évtizedes Csipkerózsika álom, abban a hiszemben, hogy nincs nagy katonai fenyegetés, nem kell a haderőkre költeni, nem kell a védelmi képességekre költeni. Most egész Európa magasabb fokozatba kapcsolt. Talán a spanyolok nem, de gondolom, ők úgy vannak vele, hogy ha már odáig eljutnak az oroszok, akkor már úgyis mindegy. Spanyolországnak megvan a maga gazdasági baja, de alapvetően Európa nagyságrendekkel többet költ védelmi célra, mint 2014-ig. Különösen sokat nőtt ez az összeg a 2022-es orosz agresszióhoz után, azaz a 2021-es védelmi kiadásokhoz képest egy igen jelentős növekedés van a NATO-ban, és a nem NATO-tag EU-s országok esetében is. Mindenki érzi az orosz katonai fenyegetést. Ezt érzékelve viszont nyilván Oroszország is fegyverkezni kezd, mert úgy értelmezi, hogy a NATO fenyegetése növekszik.

Ez az úgynevezett biztonsági dilemma, amikor mind a két fél fegyverkezik, mert növelni szeretné a biztonságát, de ennek az a végeredménye, hogy végül egyik félnek sem fog javulni a biztonsági helyzete.

– Az orosz védelmi doktrína szerint ők nukleáris fegyvert csak az orosz állam létét fenyegető esetben vethetnek be...

– Azt viszont Putyin egy személyben dönti el, hogy mi a létfenyegetés. Nagyon sokáig a hidegháborúban akkora fölényben volt hagyományos erőkben a Szovjetunió meg a VSZ, hogy az összes szovjet doktrínába, stratégiába bele volt írva, hogy a Szovjetunió nem fog elsőként atomfegyvert használni. Viszont a jelcini korszak óta

minden orosz doktrínában, stratégiában az van benne, hogy ha Oroszország létérdekeit fenyegetik, akkor akár elsőként is vett be nukleáris fegyvert, de az nincs pontosítva, mi az a létérdek.

Ezt támasztják alá az ügyeletes rossz rendőr, Medvegyev folyamatos atomháborúval fenyegetőző nyilatkozatai. Ennek Oroszország viszonylagos gyengesége az oka a hagyományos képességek terén. Nyilván az orosz egy nagyon félelmetes haderő, csak éppen a világ legerősebb katonai szövetségi rendszere, a NATO áll a másik oldalon.

– Nemcsak Oroszországban, de a nyugati országokban is megtapasztalható háborús retorika. A lengyeleknél, a baltiaknál, de még Nagy Britanniában is hallunk ilyen hangokat egész magas helyekről. Ennek mi lehet az oka? Ha nem lehetséges, illetve nagyon kicsi a valószínűsége egy ilyen háborúnak, miért kell riogatni vele? Kommunikációs technika, a közvélemény megformálása egy magasabb katonai büdzsé elviselésére?

– Oroszország nem kiszámítható abból a szempontból, hogy az autoriter rezsim sokkal inkább egy szűk hatalmi klikk, ne szűkítsük le csak Putyinra, bár nyilván óriási beleszólása van, most éppen, kézilabdás kifejezéssel élve sorcserét hajtott végre egy csomó fontos kormányzati tárcánál. Változások voltak pont a védelmi tárcánál. A 12 óta, azaz 12 éve hivatalban lévő Sojgu immár nem védelmi miniszter, egy sorral hátrébb került, a Nemzetbiztonsági Tanácsnak a titkára lett. 2021 második felében és még 2022 év elején, folyamatosan azt magyaráztuk, hogy sem gazdaságilag, sem katonailag, semmilyen szempontból nem logikus Oroszországnak megtámadni Ukrajnát. Én is közéjük tartoztam, nem szégyellem bevallani. Ezt az orosz elit egy része is osztotta, jelentős részük azóta már nem él, vagy elmenekült az országból.

Putyin mégis megtámadta Ukrajnát. A diktátor-faktort nem szabad kihagyni, ha az orosz döntéshozatalról gondolkodunk.

Az orosz vezetés nagyon logikusan gondolkodik a saját normarendszere alapján, de az európai normarendszer, meg a demokratikus államok szempontjai alapján viszont illogikusnak tűnik. Tehát az, hogy logikus érvek mentén Oroszországnak nincs oka arra, hogy megtámadja a NATO-t, mert nem jönne ki belőle jól, az nem azt jelenti, hogy innentől biztos, hogy Putyin nem fogja megtámadni. Nyilván sokkal nagyobb a kockázat, mint Ukrajna esetén. Ukrajnánál szerintem az oroszok nem számoltak egyrészt sem egy határozott és erős ukrán ellenállásra, de a Nyugatnak a gyors reakciójára sem, egyáltalán arra, hogy a Nyugat segíteni fog. Nyilván, ha a NATO-t támadja meg Oroszország, akkor eleve kalkulálniuk kell ezzel. Jelenleg amerikai csapatok vannak előre tolva állomásoztatva, nem is kis mennyiségben, és nem csak amerikai, hanem a Baltikumban igen jelentős brit, francia, német erők is vannak. Tehát ha a baltiakat megtámadja Oroszország, akkor rögtön közvetlen fegyveres konfliktusba keveredik, azonnal a britekkel, franciákkal, németekkel, és ez nyilván nagyon komoly kockázat. Amikor megnézi az ember az észt, lett, litván stratégiát, ők pontosan tudják, hogy

komoly esélyük nincs arra, hogy feltartóztasson egy támadást. De gerillahadviselésre szinte az első pillanattól kezdve nagyon komoly könnyűfegyverzetet szereztek be, tehát légvédelmi és páncéltörő rakétákat, és nagyban építenek értelemszerűen arra, hogy majd jön a NATO, és megsegíti őket.

Az viszont nagyon fontos, hogy addig, amíg a jelentősebb NATO erő nem érkezik meg, bizony valamennyire önállóan ki kell tartani. Például Észtországban a franciáknak, a spanyoloknak, és a briteknek van nagyjából kétezer fős kontingense. Finnországban nincs, de a finn haderő európai viszonylatban is irgalmatlan erős, tehát többszörös képességekkel rendelkezik a Magyar Honvédséghez képest.

– És ott vannak a lengyelek, akik szintén nagyon erősek.

– Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a lengyeleknek ott vannak a rossz történelmi emlékek. Az orosz hódítás, az orosz, azután a szovjet korszak. Az ideológia ugyan változott, de ugyanarról az orosz birodalomról beszélünk. Az pusztított, mészárolt, annak alattvalói voltak, akár a baltiak, akár a lengyelek, vagy akár a finnek, tehát minden országnak megvan a maga sérelme, tán csak a finnek nem. Bár amikor függetlenné váltak, azért az oroszok, azaz Szovjet-Oroszország polgárháborút robbantott ki, és legalább Helsinkit megpróbálta „felszabadítani”.

Szóval az oroszok sokat tettek az ügy érdekében, hogy tartsanak tőlük.

A lengyeleknél van egy nagyon-nagyon komoly amerikai kontingens, 16 ezer amerikai katona van ott, azon néhány száz főnyi brit, olasz, német, kanadai, kontingens is van ott. Mindez úgy, hogy az Ukrajna elleni agresszió előtt nem volt állandó amerikai katonai jelenlét Lengyelországban.

– A magyar különállást mi magyarázza? Igaz, jelenleg még nem vagyunk határosak Oroszországgal, ellentétben a felsorolt országokkal, mert Románia bár szárazföldön nem határos, de a tengeren keresztül azért elérhető az oroszok részéről. Ez magyarázza ezt a látványos kimaradást ebből a védelmi felkészülésből? Vagy a kimaradás is csak retorika? Mert ugyanakkor látjuk, hogy a honvédséget nagy ütemben modernizálják.

– A Magyar Honvédség korszerűsítése az orosz agressziótól függetlenül indult el. Jóval korábban, szerencsére, mert sok eszközt akkor szereztünk be, amikor még nem ugrottak meg nagyon az árak. Ezekre előre leszerződtünk. A Magyar Honvédség korszerűsítése egyrészt halaszthatatlan volt. Hasonló a helyzet számos posztszovjet térségbeli, meg volt szocialista kis országgal, hogy amíg lehetett, üzemeltettük az elavult, nem NATO-kompatibilis szovjet-orosz eredetű technológiát, de most már ezeket muszáj volt lecserélni.

Igazából igen, van egy politikai retorika, de ha belegondol, azért Magyarország az összes Oroszország elleni szankciós csomagot megszavazta.

Tehát ez a korszerűsítés illeszkedik ebbe a folyamatba, Pápán van egy nagy NATO bázis, az ország területén van egy amerikai gépesített gyalogszázad, ha jól látom a NATO honlapon. Tehát valami minimális katonai jelenlét azért van itt is. De nem is kell ennél több, mert nem vagyunk frontország, nem vagyunk határosak Oroszországgal, és nagyon remélem, hogy ez így is marad, hogy nem lesz közös orosz-magyar határ.

– Szijjártó miniszter, meg mások is azt állítják, hogy a NATO készül háborúba vinni ezt a térséget, illetve Európát.

– Úgy gondolom, hogy ez nagyrészt itthonra szól a magyar közönségnek, a FIDESZ-KDNP törzsszavazóinak. A magyar diplomácia és nyilván annak vezetője is egészen másként kommunikál odakint. Ez nem csak magyar specialitás, más országok is csinálják. Tehát ez inkább egy kicsit kettős kommunikáció. Nem szabad elfelejteni, hogy választási kampány van, és amíg ez zajlik, addig úgy a kormánypártok, mint az ellenzék a saját érdekei szerint tematizálja az orosz-ukrán háborút, illetve a NATO-orosz és az EU-orosz kapcsolatokat.

A választás tehát mindent visz. A háborús retorika, meg hogy az ellenzék háborúba viszi az országot, az teljesen egyértelműen csak a választásokról szól. Nyilván az ellenzék sem akarja háborúba vinni az országot, mint ahogy a kormány sem, de a NATO, vagy az EU sem akar háborút Oroszországgal.

Nincs olyan „marha”, aki fegyveres konfliktust akar egy olyan állammal, amelynek közel 6000 atomtöltete van. Ez nem csak nálunk a választási kampány része, politikai, retorikai fogás, amivel, ha belegondolunk, a 2022-es országgyűlési választásokon a Fidesz-KDNP tudott tarolni. Ha a kormánypártoknak ez ilyen jól bejött, akkor, most miért engednék el? Az ő szavazóiknak ez egy nagyon jó hívószó, mozgósítja a tábort. Ez belpolitika. Brüsszel háborúba viszi Európát meg Magyarországot? Az a Brüsszel (Európai Unió) amely, ha megnézi, fegyvert vagy katonai segélyt nem is igazán adott. Pénzügyi támogatást adott, szociális támogatást adott, rengeteg menekültet lát el Ukrajnán belül is, de maga az EU, mint nemzetközi szervezet, nem adott semmilyen fegyvert. Nyilván az egyes tagállamok igen, de ez ugyanúgy az ő egyéni döntésük, minthogy a magyar álláspont meg az, hogy Budapest fegyvert nem ad Ukrajnának. Az ellenzék pedig teljesen jó érzékkel, mert ez meg az ő esélyük, azt hangsúlyozza, hogy

Magyarország csak az oroszokkal, meg a kínaiakkal képzeli el az ország jövőjét, ami nyilvánvalóan ugyanúgy nem igaz mind a FIDESZ-KDNP fő kampányüzenete.

Mondjuk az kétségtelen tény, hogy a magyar külpolitika sokkal megértőbb az orosz meg a kínai állásponttal szemben, mint a fősodor EU, vagy NATO álláspont.

– Ha ez a viszony ez a kommunikáció tartós marad, akkor Magyarország hogyan várhatja adott esetben azt, hogy a NATO azonnal és gondolkodás nélkül a segítségére siet, egy esetleges orosz támadás esetén?

– Először is, Magyarország a NATO felé vállalt kötelezettségeinek a többségét teljesítette. Hozzá kell tenni, hogy az ezer fős nemzetközi műveletekben való részvételre felajánlott nemzeti ambíciószintünk, amiből stabilan 900 fő körüli részvétel szokott lenni nemzetközi békemissziókban, az nemzetközi viszonylatban, például a szomszédainkkal összehasonlítva is kifejezetten magas. A cseheknél vagy az osztrákoknál komolyabb erőkkel veszünk részt ezekben úgy, hogy körülbelül azonos népességekről beszélünk, és két Magyarországhoz képest jóval gazdagabb országról. A GDP arányos 2 százalékos védelmi kiadást is teljesítettük az elmúlt két évben.

Ebből a két szempontból Magyarország a NATO-n belül jól teljesítő országok között van.

De fogalmazzunk sarkosan: ha egy országot, tagállamát nem védi meg a NATO, akkor egyiket sem védi meg. Tehát a NATO szempontjából ez egy hitelességi kérdés. Ha bármely tagállamát megtámadják, akkor a NATO-nak, az alapszerződés ötödik cikkelye alapján, feltéve persze ha azt a megtámadott tagállam kéri, be kell avatkozni a megtámadott ország mellett. Ha egyet nem véd meg a szövetség, akkor az összes többi országban felmerülhet a kétség, főleg a kicsikben, gondolok itt a Baltikumra, hogy akkor minket meg fog-e védeni a NATO? Tehát a NATO-nak a fundamentumát ásná alá, ha nem védené meg akármelyik tagállamát. Emellett, amennyire én látom, a magyar kormányzati kommunikáció inkább az EU-val szemben, mintsem a NATO ellenében zajlik.

Úgy gondolom ez jelentősen alább fog hagyni, ha lecseng a választási időszak. Nyilván most a hazai közbeszédben a majdnem minden az európai parlamenti, meg az önkormányzati választások körül forog.

Látni kell, hogy amikor mérvadó magyar, akár kormányzati, akár ellenzéki politikus nyilatkozik, és azt nem „befelé teszi”, akkor mindenki el szokta ismerni, hogy Magyarország védelme a NATO nélkül nehezen lenne megoldható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Ennél nagyobb politikai bukás kevés volt Orbán Viktor pályafutásában, mintha már nem lenne ura az államnak
A miniszterelnök szándékosan akart egy olyan szituációt előidézni, amelyben a népakarat ellenében az ő akarata érvényesül, erre válaszoltak a tömegek - mondja a politikai elemző. Óriási a bizalomvesztés a hatalommal szemben.


A szervezők szerint 200 ezer ember is lehetett a betiltott Pride-on. Bár nehéz megbecsülni, igazuk van-e, de az biztos, hogy nemcsak minden idők legnagyobb Pride-ja volt szombaton Budapesten, de az utóbbi évek egyik legnagyobb politikai demonstrációja is. Karácsony Gergely szerint a résztvevők „egy jó nagy fityiszt mutattok a pöffeszkedő és gyűlölködő hatalomnak.”

A hatalom által betiltott, de a budapesti önkormányzat által mégis megszervezett vonuláson ott voltak európai polgármesterek, képviselők, sőt, a spanyol miniszterelnök-helyettes is. A tiltó határozatot meghozó rendőrség pedig biztosította a rendezvényt, és megakadályozta, hogy bármi bajt okozzon a maroknyi szélsőjobboldali ellentüntető. Ezután a Mi Hazánk feljelentette a rendőrséget, mert szerintük nem tartották be a törvényeket. Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk a nap tanulságairól.

– Orbán Viktor az évértékelőjének egyik leghangsúlyosabb üzenete volt, hogy szerinte idén nem kell bajlódni a Pride megszervezésével, majd az alaptörvényt és a kétharmados gyülekezési törvényt megváltoztatva el is érték, hogy a rendőrség betiltsa a demonstrációt. Idézek egy klasszikust: „de sikerült?”

– Nem sikerült. Nagyon nehéz szavakat találni arra, ami történt, mert ennél nyilvánvalóbb kudarc kevés volt Orbán Viktor számára. Az elmúlt hónapokban voltak más olyan ígéretei, amelyeket nem tudott betartani, de ez, hogy miniszterelnökként kijelenti, kétharmados többség birtokában, rendeleti kormányzás mellett, hogy senki ne készüljön a Pride-ra, mert az be lesz tiltva, és ehhez meg is teszik a megfelelő lépéseket, betiltják, majd mégis létrejön Magyarország történetének talán legnagyobb tüntetése, vagy vonulása, ahol emberek azért mennek el, hogy világossá tegyék: a miniszterelnök nem mondhatja meg nekik, mit tehetnek és mit nem. Ez a tömeg azt bizonyította, hogy a miniszterelnök szava már nem bír akkora súllyal, hogy amit kijelent, azt valóban végre is tudja hajtani.

Ennél nagyobb politikai bukás kevés volt Orbán Viktor pályafutásában.

– Mi történik akkor, amikor egy rezsim eljut oda, hogy az akaratát semmibe veszik a polgárok?

– Felmerül a kérdés: milyen hatalmi viszonyok között élünk, ha a rendőrség egy betiltott tüntetést professzionálisan, dicséretre méltó módon, felelősségteljesen úgy vezényel le, hogy közben hivatalosan azt kommunikálja: a tüntetés illegális, be lett tiltva. A rend fenntartói tudatában vannak annak, hogy hiába a politikai akarat, mely szerint a tüntetésnek nem lenne szabad létrejönnie, százezer feletti embertömeg biztonságát szavatolniuk kell, ez a feladatuk, ezért tartjuk fenn az adóinkból. És

a rendőrség kiváló munkát is végzett, miközben Orbán Viktor rákényszerítette őket, hogy hivatalos közleményeikben hazudozzanak, az állam békés polgáraival szemben fenyegetőleg lépjenek fel.

Ez a kettősség a politikai akarat és az államigazgatási gyakorlat között nagyon beszédes, rámutat az állami irányítás viszonylagos szétesésére. Ma már nem csak az állami szolgáltatás minősége okoz problémát az embereknek, hanem az a látvány is, hogy

mintha a megválasztott vezetőjük, a kormányfő nem lenne ura annak az államnak,

amelyet elméletileg nap mint nap kezelnie kellene.

– Mennyi szerepe lehetett ebben annak, hogy sok európai polgármester, EP-képviselő, sőt még egy miniszterelnök-helyettes is ott volt? Így azért nagyobb tétje lett volna a rendőri fellépésnek...

– Nyilván volt szerepe. Bár felvetem: Orbán Viktort ez mikor érdekelte? De azt is gondolom, hogy a jelen lévő diplomaták nélkül is egy ország rendőrségének így kellene működnie. Nem tudom a pontos számot, hányan voltak a tüntetésen. De sokan. Ha százezer ember együtt mozog a fővárosban, egységes akarattal, teljes nyugalomban, és kiáll valamiért, akkor a diplomaták jelenléte nélkül is csak egy megoldás marad a rend fenntartására: az, amit a rendőrség most is tett. Nem volt igazoltatás, végigvitték a rendezvényt,

felismerték, hogy létezik a népszuverenitás, tehát hogy a nép dönteni akar a saját sorsáról, ezt pedig ki is fejezik.

És ha a nép így döntött, akkor a rendőrség dolga, hogy biztosítsa a rendet. Ez is történt. Csakhogy a rend biztosítása most szembement a politikai akarattal és a politikusok által megteremtett törvényi, jogszabályi háttérrel. Ez a feszültség eddig nem volt része a demokráciánknak. Ez szerintem független volt a diplomaták jelenlététől. Ki kell mondani: Orbán Viktor felelőssége, hogy előállt ez a helyzet.Mert nem lehe t mást feltételezni, mint hogy

a miniszterelnök szándékosan akart egy olyan szituációt előidézni, amelyben a népakarat ellenében az ő akarata érvényesül,

vagyis hogy betiltja a Pride-ot, mert neki ez politikailag így tetszik. Erre válaszoltak a tömegek: vállalták a fenyegetéseket, az esetleges bírságokat, amelyek nem lesznek.

– Nekem végig volt egy „light-os 56-os" érzésem: október 23-án délelőtt is ment a huzavona, hogy be van-e tiltva a délutáni felvonulás vagy sem. Aztán szerencsére az analógia itt véget is ért, mert nyugodtan zajlott le minden.

– Nekem inkább az 1988-as Bős–Nagymaros párhuzam jutott eszembe. Ott is volt egy ügy, amiről azt gondolta a hatalom, hogy senkit nem fog érdekelni, mégis egyre nagyobb tüntetések lettek belőle, amelyek elindították a rendszerváltást. Most is valami hasonló történik:

óriási a bizalomvesztés a hatalommal szemben. Az emberek nem hisznek a miniszterelnöknek és a kormányának. Azt mondják: ha te, Orbán Viktor azt mondod, hogy nem tehetek meg valamit, akkor én csakis ezért már meg fogom tenni.

A kérdés az, hogy ez az attitűd milyen más területekre fog még kihatni. Ez a tegnapi esemény ugyanis nem pusztán csak egy Pride volt. A kormány részéről a következő hetekben nyilván megpróbálják elérni, hogy mindez csak egy Pride-ként maradjon meg az emlékezetben. De ez nem csak az volt. Ott volt természetesen a hagyományos Pride-közönség is, de mellettük megjelent a magyar polgárság tízszeres erővel, sokan közülük életükben először. Nem azért jöttek, mert Pride-on akartak részt venni, hanem mert úgy gondolták: ha valaki Pride-ot akar szervezni, akkor azt nyugodtan megtehesse az Európai Unió egyik fővárosában.

Megvédeni jöttek a Pride-osokat, és ezt igen felemelő volt látni.

Miközben ez a jelenség messze nem független attól, hogy ők Orbán Viktort hibáztatják ezen helyzet fennállásáért, és persze számos más dologért is, amelyet ezzel a tüntetéssel, mert ez az volt, ki tudtak békésen és vidáman fejezni.

– Állított-e ez elő olyan kollektív társadalmi tapasztalatot, ami meggyorsíthat bizonyos folyamatokat? Az emberek e Pride után felvérteződtek a tapasztalással, hogy igenis meg tudjuk csinálni azt, amit akarunk, és ez talán a még apátiában lévőket is felrázhatja?

– Ami biztosan kijelenthető, hogy Budapest hosszú távra elveszett a Fidesz számára. Az viszont továbbra sem látható, hogy mi történik Budapesten kívül. Egyelőre nem lehet ebből a nagy Pride-eseményből országos következtetéseket levonni. Az látszik, hogy országos szinten a Fidesz már elveszítette a többségét. A Medián és az Závecz kutatásai számomra többet jelentenek, mint a Nézőpont Intézeté, amely túlságosan sok kormányzati megrendelést kap, nem is létezne ezek nélkül. Korábban is voltak jelek arra, hogy Budapesten elindult Hankiss Elemér szavaival, egy második polgárosodás, vagy második társadalom kialakulása.

A NER alatt is épül egy tudatos polgárság, amely képes ilyen tettekre, mint amit tegnap láttunk. Azt azonban ettől még nem tudjuk pontosan, mi van a vidéki Magyarországon.

A kutatások azt mutatják, mintha a városok szintjén is elindult volna az átbillenés, a Fidesz elvesztette a bizalmat ezeken a helyeken is. Ha ez igaz, akkor nagyon nehéz lesz megnyernie a következő választást.

– Sokan mondják, hogy a Fidesznek még van egy nagy eszköz a tarsolyában: a választási törvény módosítása. Nem nőtt meg ennek a kockázata Orbán Viktor számára a mai tömeget látva?

– A választási törvényt még lehet módosítani, és én is számítok rá, hogy lesz ilyen próbálkozás. Az a változtatás meg fogja mutatni, hogy Orbán Viktor hogyan is gondolkodik, a 2026-os választásokról, illetve hogy milyen politikai berendezkedésre készül. De ezzel még várnunk kell. Ne felejtsük el azonban azt, hogy

ma újra megerősödött egy politikus: Karácsony Gergely. Ráadásul érdekes módon Karácsony és Magyar Péter most egymást akaratlanul is erősítették.

Magyar Péternek jó volt, hogy nem neki kellett felvállalni ezt a tematikát, hanem megtette helyette egy másik politikus, Karácsony Gergely, ő áll ugyanis Pride-ügyben vitában a kormánnyal. A kormány pedig így nem tudott közvetlenül Magyar Péterrel konfrontálódni Pride-ügyben, pedig ez lett volna az eredeti szándéka. Karácsony nagyon jó pozícióba került azzal, hogy kockáztatott és élére állt ennek az eseménynek. Karácsony győzött. Ez nagy politikai siker neki. Így most az ellenzéki oldalon Magyar Péter mögött már van minimum egy olyan szereplő, aki adott esetben a helyébe tud lépni, ha valami miatt Magyar meggyengülne. Ha az ellenzéki tábor egyben tud maradni, mert felismeri, hogy Orbán Viktort csak egységben lehet legyőzni, akkor mindig lesz olyan politikai vezető, aki képes lesz vezetni ezt a tábort a Fidesszel szemben.

– Még mindig elképzelhető, hogy megpróbálják levenni a tábláról Magyar Pétert?

– Ebben az országban, ismerve a történelmét akár több száz évre visszamenőleg is, sok mindent elképzelhetőnek tartok. Jelenleg csak abból tudunk kiindulni, amit látunk:

Magyar Péter jól csinálja, Karácsony Gergely jól csinálta, és Orbán Viktor pedig egy újabb politikai kudarcot könyvelhet el. 2025 nem az ő éve eddig. ahogy 2024 sem volt az. Az a fajta tévedhetetlenség, ami eddig körüllengte őt, megszűnt.

Szerintem már a saját táborán belül is érzik, hogy a főnök mintha stratégiai homályba került volna.

– Kíváncsiak lehetünk, mit mutatnak majd a következő mérések a Pride után?

– Persze, nagyon is kíváncsiak vagyunk rá, mit fogunk látni. És nem csak arra, hogy a számok mit mutatnak, hanem hogy ez az esemény a lelkekben milyen folyamatokat indít el. Ha csak a közösségi médiát nézzük: már a tüntetés előtt is az emberek az arcukkal vállalták, hogy részt vesznek rajta. A tüntetés alatt is, és utána is kommunikálták, hogy ott voltak. Minimum százezer ember, nyilván családtagjaik, barátaik is vannak, közöttük a politika beszédtéma. Ez óriási erő, főleg úgy, hogy közben

ott volt a fenyegetettség, hogy akár több százezer forintra is megbüntethetik a résztvevőket. És ez sem érdekelte őket.

Orbán Viktornak keresnie kellene, hogyan tudná megfordítani ezeket a rá nézve negatív folyamatokat. Ő ugyanis súlyos stratégiai hibát követett el: kivezényelte magát a politikai centrumból. Végigsétáltam a tüntetésen, és azt láttam, hogy kulturált, középosztálybeli emberek vonulnak, miközben a másik oldalon, elkülönítve, ott állt 15 ember fekete ruhában, akik a Pride ellen tüntettek, olyan üzenetekkel például, hogy „mi vagyunk Spárta, nem Athén”, meg hasonlók. Szomorú volt látni, hogy Orbán Viktor most ezeknek az embereknek az oldalán áll. Velük szemben, vele szemben pedig ott álltak a tömegek.

– Az korábbi Pride-okon alig volt kevesebb ellentüntető, mint most, miközben most erős bátorítást kaptak a kormányzattól.

– Ráadásul hatalmas kampány előzte meg az egészet. Én is azt gondoltam, hogy erős ellentüntető mag lesz. De nem volt. Semmi nem volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Kuncze Gábor a Pride-ról: A rendőrség meg sem próbál büntetni, akik ezt kitalálták, vereséget szenvedtek
A volt belügyminiszter szerint súlyos tévedés volt Orbán Viktor részéről, hogy egy egyébként problémamentes demonstrációt betiltatott, a rendőrség pedig a jogszabályoknak és feladatkörének megfelelően járt el.


A rendőrség már napok óta hallgat arról, számíthatnak-e büntetésre azok, akik részt vettek a Pride-on, pedig korábban a kormány még a gyülekezési törvényt is megváltoztatta, hogy lehetővé tegye arcfelismerő kamerák bevetését a betiltott rendezvényeken, Tuzson Bence igazságügyi miniszter kijelentette, szabálysértésnek minősül, ha valaki részt vesz a felvonuláson.

Kuncze Gábor 1994 és 1998 között volt Magyarország belügyminisztere. Őt kérdeztük arról, szerinte kell-e bárkinek is büntetéstől tartania, és hogyan értékeli a rendőrség szombati fellépését.

– Miközben a rendőrség folyamatosan azt kommunikálta, hogy a szombati rendezvényt betiltotta, meg sem próbálta feloszlatni a tömeget, ehelyett biztosította az útvonalat. Mi történhetett?

– Ennek a hátterét természetesen nem ismerjük pontosan, de a rendőrség a törvényben foglalt feladatainak megfelelően járt el. Ha elolvassuk a vitában megszólaló jogászokat (nem politikusokat), nekik egyöntetűen az a véleményük, hogy a főváros, vagy bármely önkormányzat a saját területén nem köteles engedélyt kérni rendezvény megtartására. Természetesen, ha közterületet vesznek igénybe, akkor a rendőrségnek jelen kell lennie a rend fenntartása érdekében. Ezen túlmenően a rendőrségnek jelen esetben nem voltak további feladatai.

A rend fenntartását viszont kiválóan ellátták: elterelték a tömeget, és így megelőztek egy spontán összetűzést a szélsőjobboldali tüntetők és a demonstrálók között.

Ez a döntés a rendőrség részéről dicséretes és szakszerű volt.

– Számomra úgy tűnik, mintha a rendőrségnek lenne egy politikai „énje”, amelyik azt kommunikálta, hogy ez egy betiltott rendezvény, miközben engedélyt adott a szélsőjobboldalnak szinte ugyanarra a területre, és van egy szakmai énje, amelyik közben rendben végzi a dolgát.

– Inkább az ön szavaival élve, a rendőrségnek van egy „énje”, és van egy „felettes énje”. Az „énje” az, amelyik ismeri a jogszabályokat és azok szerint cselekszik. Felettesei pedig törvényes felügyeletet gyakorolnak felette, és a dolgok így mennek a maguk útján. Természetesen előfordulnak túlkapások is, láttunk ilyeneket az elmúlt 30 évben bőven, de jelen esetben a rendőrség a jogszabályoknak és feladatkörének megfelelően járt el.

Hogy a korábbi napokban és hetekben milyen politikai handabandák kísérték ezt az egészet, az egy más kérdés.

Valószínűleg a rendőrség az utasításoknak megfelelően kommunikált, de a rendezvény során a törvények szerint végezte a dolgát.

– Akkor nézzük ezt a „felettes ént”, amely most akár ismét előtérbe kerülhet, és azt mondhatja: nosza, kezdjünk el büntetni. Az arcfelismerő rendszer használata kapcsán ez egyáltalán lehetséges? Van rá jogszabály, ezt tudjuk, de technikailag kivitelezhető-e, hogy több tízezer emberrel szemben indítsanak eljárást? Van erre elegendő emberi erőforrás, papír, infrastruktúra?

– A rendőrség jelenleg nem akar büntetni. Természetesen lehet büntetni felvételek alapján, például ha valaki közterületen súlyosan megszegi a közlekedési szabályokat, a rendőrség büntethet, és az meg is áll jogilag. De jelen esetben nincs olyan felvétel. Felhívnám a figyelmet arra is, hogy ha valakinek az volt az ötlete, hogy Budapestet Peking mintájára kamerákkal figyelje meg, az is problémás lenne. Ráadásul maga a rendőrség terelte más útvonalra az embereket. Ha például az Erzsébet hídra terelés ott helyben született döntés volt, akkor utólag nehezen lehetett volna oda kamerákat felszerelni. De ezt nem tudom biztosan.

Viszont, ha a rendőrség mégis ezzel próbálkozna, akkor újra életbe lép a jogállam.

Az ügyek eljutnak a bíróságra, és ott azt vizsgálják majd, hogy a demonstráció törvényes volt-e. Véleményem szerint a bíróság azt fogja megállapítani, hogy az volt, így nincs alapja bírság kiszabásának. Egyébként is, engedély nélküli demonstráción való részvétel miatt büntetni a fővárosi rendezvény résztvevőit, ez teljesen kizárt. Ha a rendőrség önállóan jár el, ebbe bele sem kezd.

– A feljelentéseiről elhíresült Tényi István ezúttal azt javasolta, hogy gyakoroljanak közkegyelmet a Pride-on résztvevőkkel szemben.

– Ez a javaslat körülbelül olyan, mint amikor azt mondták, hogy „Orbán Viktor mesterterve valósult meg”, miszerint ő szándékosan idézte elő ezt a helyzetet, hogy az ellenzéket egy ernyő alá sodorja, ami egyszerűen nevetséges. A közkegyelemre való hivatkozás is hasonló. Ha közkegyelem alapján mindenkit mentesítenének, azzal úgy tüntetnék fel magukat, mint nagyvonalú, megértő szereplők, miközben

valójában elkerülnék azt a vitát, hogy egyáltalán joguk volt-e szankcionálni.

Egyébként közkegyelmet már gyakoroltak korábban. A taxisblokád idején is, majd a 2006-os zavargások résztvevőit részesítette a Fidesz 2010 után, közkegyelemben. De mekkora különbség van a két korábbi eset és a mostani között! A szombati rendezvényen semmilyen atrocitás nem történt, rendben lezajlott, míg 2006-ban súlyos összecsapások voltak. A közkegyelem mostani emlegetése egyszerű kimenekülési kísérlet. A Fidesz így próbálja menteni a menthetőt.

– Van-e annak jogi lehetősége, hogy valaki azt mondja: „én nem kérek közkegyelmet”, és jogi útra tereli az ügyet?

– Ahhoz, hogy jogi útra lehessen terelni az ügyet, előbb valakit konkrétan fel kell jelenteni a részvételéért, névvel, címmel. A trükk éppen az, hogy a közkegyelemre hivatkozva nem indítanak eljárást senki ellen.

– Orbán Viktor eleinte kijelentette, hogy nem lesz Pride, kár is készülni rá. Aztán, ahogy haladtak az események, előálltak azzal, hogy nem fognak beavatkozni, mert „nem szokás Magyarországon bántani egymást”. Majd szombaton minden eddiginél nagyobb Pride-ot rendeztek. Hogyan lehet definiálni egy olyan államhatalmat, amely képtelen érvényt szerezni a saját akaratának?

– Én ezt kissé másként látom. Az állam képes cselekedni, és képes nagyokat hibázni is. Ha hibázik, a legszerencsésebb, ha ezt belátja, és visszavonul. Most ez történt. Súlyos tévedés volt a miniszterelnök részéről, hogy egy egyébként problémamentes demonstrációt betiltatott.

Ez egyértelműen politikai haszonszerzési kísérlet volt, semmilyen más célja nem volt.

Amikor kiderült, hogy ez nem fog működni, nem visszavonultak, hanem fenyegetőzéssel és törvénykezéssel próbálták érvényt szerezni az akaratuknak. Mikor ez sem vált be, kommunikációs trükkökkel próbálják visszavonulásukat győzelemként beállítani. De a valóság az, hogy egy nagyon rossz elképzelés megbukott. Akik ezt kitalálták, vereséget szenvedtek. Ami ennél is fontosabb: a civil társadalom és a jogállam viszont győzött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Lengyel Tamás a Pride-ról: Zászló, zászló, szív - Ezt még Kapu Tibor is látja
A színész posztja alapján szintén ott sétált a 200 ezresre becsült tömegben. A rövid bejegyzésben kétszer is odaszúrt Orbán Viktornak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. június 28.



Szombat délutáni bejegyzése alapján Lengyel Tamás is a 200 ezresre becsült tömegben sétált a Pride-on. A színész fotója alapján akkor járhatott a Ferenciek tere magasságában, amikor az emberek már teljesen megtöltötték az Erzsébet hidat.

Lengyel két szivárványos zászló mellé egy piros szívet tett a poszt elején, utalva az Orbán Viktor által életre hívott Harcosok Klubja elhíresült sorvezetőjére.

Ezután ugyancsak a miniszterelnök egyik korábbi, választási győzelem után elmondott győzelmi beszédéhez hasonlóan írta le a tömeg méretét:

„Ezt még Kapu Tibor is látja”

- olvasható a színész bejegyzésében, aki a héten a Nemzetközi Űrállomásra első magyarként eljutó árhajósra célzott.

Lengyel Tamás ezzel Orbán 2022 áprilisában mondott beszédére utalt. Akkor a miniszterelnök a negyedik kétharmados választási győzelem után úgy fogalmazott: „Akkora győzelmet arattunk, hogy még a Holdról is látszik, de Brüsszelből egészen biztosan”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Havas Henrik: Orbán Viktornál tetten érhető a zavart gondolkodás, a hallucinációk és téveszmék gyors térnyerése
Az újságíró szerint vannak olyan emberek, akik a képzelet és a valóság határán állnak, és nem mindig tudják megkülönböztetni, hogy amit látnak, esetleg hallanak, az valós vagy sem.
F. O. - szmo.hu
2025. június 28.



Havas Henrik Orbán Viktor szerda reggeli, brüsszeli rögtönzött sajtótájékoztatójáról fejtette ki véleményét a közösségi oldalán. A miniszterelnök az Ukrajna uniós csatlakozása ellen indított kormányzati szavazás eredményéről azt mondta: a leadott szavazatok 95 százaléka, vagyis 2 168 431 szavazat nem támogatta Ukrajna európai uniós csatlakozását.

„Vastagabb lett, férfiasabb lett a hangom, végül is több mint kétmillió magyar ember hangján fogom ma azt mondani a tárgyaláskor, hogy Magyarország nem támogatja Ukrajna európai uniós csatlakozását. Ezek a szikár tények” – mondta Orbán Brüsszelben.

„Engem egyetlen egy dolog érdekel ebben a pillanatban: ki volt az az idióta, aki azt mondta a magyar miniszterelnöknek, hogy vastagabb, férfiasabb lett a hangja?

Nem tudok másra gondolni, mint hogy Orbán hormonkezelésen esett át, és már arra készül, hogy egy újabb Voks25-tel megalapozza a halálbüntetés visszaállítását,

és akkor még vastagabb lesz a hangja” – fogalmazott az újságíró a Facebookon, ezután pedig arról írt, hogy megpróbált utánajárni, „mivel magyarázható, hogy Orbán Viktor valóban azt gondolja, hogy nem 26 EU-s tagországnak van igaza, hanem egyedül neki”.

„A szakirodalom szerint vannak olyan emberek, akik a képzelet és a valóság határán állnak, és nem mindig tudják megkülönböztetni, hogy amit látnak, esetleg hallanak, az valós vagy sem.

Miután annak idején 8 hónapig a Lipóton dolgoztam, pontosan tudom, hogy ezek a tünetek hatalmas megterhelést jelentenek a betegek számára, ezért Orbán Viktornál tetten érhető a zavart gondolkodás, a hallucinációk és téveszmék gyors térnyerése.

Ha valaki a fentiek alapján bipoláris zavarra tippel, az téved. Én annak idején a pszichiátrián elég sok skizofréniában szenvedő emberrel találkoztam… Egyáltalán nem tartom lehetetlennek, hogy lesz még nemzeti konzultáció a halálbüntetés visszaállításáról. Ez olyan biztos, mint Orbán Viktornak az az álláspontja, hogy ha nem is értünk mindig egyet egymással, nem szoktuk bántani egymást. 2006-ban sem ostromolta senki a tévészékházat, az csak egy közönségtalálkozó volt” – írta Havas.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk