SZEMPONT
A Rovatból

Holoda Attila: A piac mindenre pánikkal reagál, az oroszok meg röhögnek a markukba

Az energetikai szakértő szerint a gáz vagy az áram árának uniós maximalizálása tüneti kezelésként akár működhet is az orosz zsarolás ellen, de ennél sokkal fontosabb, hogy Európának legyen hosszútávú terve.
Fischer Gábor - szmo.hu
2022. szeptember 07.



– Miközben egyre kaotikusabb az energiahelyzet, az Európai Bizottság részéről olyan nyilatkozatok hangzanak el, hogy „letörnék az energiaárakat”, bármit is jelentsen ez. Hogyan tudja egy politikus megparancsolni az áraknak, hogy csökkenjenek?

– Az a baj, hogy a piac nem képes önmagát szabályozni. És amikor a piac nem tudja szabályozni magát, a politikai döntéshozók részéről megjelennek az ilyesféle szándékok, hogy kivegyék valahogyan az adott területet, jelen esetben a gáz- és árampiacot a piaci szabályzás alól. De túl sok eszközük nincsen. Azt tudják tenni például, hogy nagy beruházásokat indít megújuló energiatermelésre, és így azok aránya növekedhet az áramtermelésben, vagy újabb beszerzési forrásokat talál és kiépít egy vezetéket. De ezeket nem lehet egyik napról a másikra megoldani. Nem tudunk hipp-hopp vezetéket építeni Azerbajdzsánból, mert az azért időbe telik. Ám jelenleg valóban ott tartunk, hogy a piac mindenre pánikkal reagál, az oroszok meg röhögnek a markukba.

De a beavatkozás a piaci folyamatokba nagyon veszélyes fegyver, visszájára is elsülhet. Például megeshet, hogy valamelyik piaci szereplőt teszik tönkre, ahogy Magyarországon láthattuk, mi történt az üzemanyag kiskereskedőkkel. De korábban, ugyancsak magyar példa, nehéz helyzetbe hozták a nagy közműszolgáltatókat is, a klasszikus rezsicsökkentéssel. Ugyanakkor átmeneti intézkedésként még elfogadható. Az európai politikusok sem azt mondták, hogy „na ezt megoldottuk”. Ez azért sokkal bonyolultabb ez a feladat.

– Szó van a villamos energia és a földgáz árának szétválasztásáról. Most, ha az egyik emelkedik, emelkedik a másik is.

– Azért határozza meg a földgáz ára a villamosenergia árát, mert a földgáz az az azonnal bevethető energiahordozó, amivel azonnal ki lehet egyenlíteni a például időjárásfüggő energiatermelők termelésében bekövetkező egyenetlenségeket. Gondolok elsősorban a szél vagy naperőművekre, de egy aszály esetén a vízerőművek is kieshetnek, ahogy idén nyáron meg is történt.

Egy atomerőművel vagy szénerőművel nem lehet olyan gyorsan reagálni az ilyen változásokra.

De például, ha hazamegy mindenki délután ötkor és felkapcsolja a lámpát vagy a klímát, akkor ezt a hirtelen megugró energiaigényt nem lehet máshogyan szabályozni, csak földgázzal. Emiatt változik a földgáz árával összhangban a villamos energia ára. És mivel az oroszok folyamatosan lebegtetik a földgázellátás további korlátozását, erre a piac hisztérikusan reagál. Először ez a földgáz oldalán jelenik meg, de szinte azonnal követi ezt a villamos áram árának változása is.

– Ebből számomra az következik, hogy nem lehetséges szétválasztani ezeket az árakat jelenleg.

– Rendeletileg mindent lehet. A gond azonban az, hogy a rendeleti beavatkozások, mint az ársapka is, csak tüneti kezelések, és nem hoznak valódi megoldást a problémára. Főleg ebben az esetben, amikor az európai piac ennyire kiszolgáltatott az orosz gáznak. És az oroszok ezt látják. Nemcsak látják, de ki is használják az ebben rejlő zsarolási potenciált. Leállítják az Északi Áramlatot, majd lebegtetik, hogy újraindítják, vagy csökkentik az átadott gázmennyiséget, vagy inkább elégetik fáklyán, de nem adják nekünk. Ez megy.

Innen nézve, tüneti kezelésként működhet egy ársapka, de nagyon óvatosan kell vele bánni, mert minél később vezetik ki, annál fájdalmasabb lesz.

– Jó. És akkor mi az, ami nem tüneti kezelés?

– Keresni kell az alternatív energiaforrásokat, egyrészt a gáz pótlására, a villamosenergia termelésben növelni kell a megújuló energiákat, megkeresni az alternatív gázforrásokat, ahhoz kiépíteni a behozatali csatornákat, vezetékeket, LNG terminálokat telepíteni, új LNG termelőket Európába csábítani. Ugyanakkor az is lényeges, hogy csökkentsük a felhasznált energiamennyiséget is.

De persze úgy, hogy a komfortérzetünk ne csökkenjen, ne fagyjunk meg, ne 15 fokos lakásban üldögéljünk, hanem hatékonyabban használjuk fel az energiát, amit elfogyasztunk.

Ebből következően spóroljunk az energiával. Figyeljünk oda, hogy mennyi energiát fogyasztunk, legyenek szigeteltek a házaink, korszerűek az energia fogyasztó készülékeink, ha van lehetőségünk, cseréljük hatékonyabbra azokat. Legyen alternatíva az energiafogyasztásban, ne az legyen, hogy, ha elmegy az áram, akkor mivel fűtünk, vagy, ha elmegy a gáz, mivel fűtök. Tehát a tüneti kezelés mellett ezek a valódi megoldás felé vezető lépések. Mindezek részei a REPowerEU programnak, amit az Unió is elindított.

– Ez viszont nem kevés idő...

– Igen. Tehát látni kell, hogy a villamosenergia árának gázról való leválasztása nem olyan program, ami úgy történik, hogy összeül az Európai Bizottság és kimondja, hogy holnaptól ez így lesz. Ennél a kérdés bonyolultabb. Persze Orbán Viktor tavasszal tett már erre javaslatot, de a mikéntjére ő sem tett, mert ő sem tudja, hogy lehet ezt megoldani.

– Az biztos, hogy fontos lenne megnyugtatni a piacokat, mert amit Ön is mondott, jelenleg irracionálisan reagál a piac a történésekre. Ha csak annyi történik, hogy az EU perspektívát kínál a megoldásra, lehűtheti a félelmeket?

– Mindenképpen. Csak az ársapka belengetése is ilyen hatással volt.

A földgáz ára augusztus 26-án még a 320-340 Eurót is elérte, aztán hirtelen visszaesett 230-ra.

Tehát látszik, hogy már az a szándék, hogy a politikusok hozzányúlnak a dolgokhoz és nem csak egyik napról a másikra próbálnak megoldani eseményeket, például úgy, ahogy Magyarország teszi, hogy a külügyminiszter havonta kijár az oroszokhoz gázt venni. Az ember mindig rácsodálkozik, hogy miközben egész Európa azon dolgozik, hogy függetlenítse magát az orosz gáztól, nálunk az a legnagyobb bejelentés, hogy sikerült az oroszoktól megint gázt venni. Hát gratulálok hozzá.

De ha egy hosszú távú energiastratégia mellett tesszük le a voksunkat és ehhez igazodunk, akkor a piac is ahhoz igazodik és aszerint áraz. Ebből az következik, hogy ha az európai vezetők leülnek és megállapodnak abban, hogy innen ide akarunk eljutni hosszú távon, de úgy, hogy nem csak arról beszélnek, hogy majd mi lesz mondjuk 2050-ben, mert ennél több kell. Konkrét lépések kellenek. Egy világos terv az eljutás mikéntjére. Hogy hogyan lehet ezt például úgy végigvinni, hogy a lakosság mellett az ipar se menjen tönkre, mert jelenleg az ipari vállalatok is sorra jutnak a működésképtelenség szélére az energiaárak miatt.

– Beszéljünk akkor konkrétumokról. Ahogy korábban mondta, jelenleg a gáz azért megkerülhetetlen, mert a legrugalmasabban bevethető energiaforrás. Ha változtatni akarunk, folynak-e konkrét kutatások ennek kiváltására? Tehát van a láthatáron egy ugyanilyen flexibilis energiahordozó, ami beléphet a gáz helyére majd?

– Fordítsuk meg. A flexibilitás irányába folyik az útkeresés, és ez nem más, mint a tárolás. A földgáz esetén ismert a séma: kitermelik, szállítják, de adott esetben eltárolható addig, amíg nekünk arra rugalmasan éppen szükségünk van. A villamos energia esetében mindenkinek az akkumulátorok ugranak be, mint az energia tárolásának eszközei. Mert a villamos energiát is nagy mennyiségben kellene tudnunk tárolni.

Erre viszont az akkumulátorok alkalmatlanok. A méretük és a bennük felhasznált súlyosan környezetszennyező anyagok sem teszik lehetővé az olyan mértékű felhasználásukat, hogy olyan mennyiségű energiát tároljunk el akkumulátorokkal, mint amennyi energiát a gáz esetében simán tárolni tudunk.

Ha valamilyen más módon nem tudjuk megoldani a villamos energia tárolását, akkor a fosszilis erőművek még sokáig benne maradnak a rendszerben. Versenyfutás folyik, a fosszilis rendszerek és az energiatárolási megoldások között. Jelenleg azonban nem látom azt a technológiát, ami meg tudná oldani azt a feladatot, hogy magát a megtermelt villamos energiát el tudjuk tárolni, és akkor tudjuk elővenni, amikor arra szükségünk van. A szakemberek jelenleg vakarják a fejüket. Azt kimondani, hogy a hidrogén mindent megold, egyelőre nem realitás.

A hidrogént tárolni, szállítani teljesen más technológia, mint a földgázé. Más a molekula. Nagyon más az előállítása is.

Több módon lehetséges, egyik módja az, amikor a vízből állítjuk elő. Itt gond lehet a szükséges vízmennyiség is, és nagyon sok villamos energiára van szükség. Elő lehet állítani fosszilis energiából is, ez a „barna” vagy „szürke” hidrogén. Ebben az esetben viszont ott vagyunk, ahol voltunk, nem szabadultunk meg a fosszilis tüzelőanyagoktól. Tehát, ha nem komplexen kezeljük a kérdést, nem oldottunk meg semmit.

– Hogyan lehet ezt komplexen kezelni?

– Azzal, hogy valaki kijelenti, hogy ez a megoldás, és így kell csinálni, nem tudjuk a különböző országok problémáit megoldani. Ez olyan, mint amikor az egyik ország azt mondja, hogy zárd be az összes nukleáris erőművedet, például Ausztria, mert ugye neki ott van a sok nagy esésű folyó, kiválóan tudja működtetni a vízerőműveket. Mit mondtak a németek? Leállítják az atomerőműveiket, mert majd gázzal pótolják.

Milyen gázzal? Orosz gázzal. Nem jött be.

Erre a franciák azt mondták, hogy tessék, lám, sokkal jobbak mégiscsak az atomerőművek, mert úgy nem függenek az orosz gáztól. Igen ám, de eljött a nyár és az aszály, és az atomerőműveket is le kellett állítani, mert azokat meg vízzel kellene hűteni, de nem volt víz!

De akkor ugye a németek meg azt mondják, hogy lám, az atom sem jó. Szóval mehet az adok-kapok, de ez nem vezet sehová. De ebből is csak az látszik, hogy egy energiarendszer csak akkor működik hosszú távon kiszámíthatóan, ha abban egymást helyettesítő alternatívák megfelelően helyet kapnak. Tehát legyen benne minden típusú energia, közben azért a kibocsátási értékekre is figyeljünk oda. Tehát meg kell alkotni egy ilyen rendszert. De akkor bejön a piac, és azt mondja, jó, én csinálok neked egy gázos erőművet és te akkor használhatod, amikor neked kell. De akkor ez hogyan térül meg? Ilyenkor kell belépni az államoknak, vagy a közösségnek, hogy azt mondja, besegítek neked abba, hogy megtérüljön a beruházásod.

Cserébe viszont vállalod azt, hogy csak akkor állsz rendelkezésre, amikor én mondom, és nem a megtérülés lesz az első, cserébe én azt kompenzálom (mondjuk a klímacélok miatt).

Tehát például amikor a tőke és a klímavédelem szempontjai ütköznek, ilyenkor van szerepe a központi beavatkozásnak, hogy a gazdaság se omoljon össze, de az emberiség élőhelye is megmaradjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Most már a NER-ben nem vesződnek a színjátékkal, ez színtiszta pártpropaganda
Bár Magyar Péter cáfolta, hogy a Tiszának lennének adóemelési tervei, elindult az ezzel kapcsolatos plakátkampány, méghozzá adófizetői pénzből. A Transparency International szerint egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy a korábbi álcát fenntartsa maga körül.


Elindult a 4 milliárdos plakátkampány a Tisza állítólagos adóemelési terveiről, amit Magyar Péter már többször megcáfolt. Az óriásplakátokon az Európai Bizottság elnöke látható, aki marionettbábukkal bábozik valakikkel, és azzal buzdítanak a nemzeti konzultációban való részvételre, hogy „Brüsszel bábjai adót akarnak emelni." Bár a plakátokon név szerint nem említik a Tiszát, ez az üzenet rímel a Fidesz és a kormány fő üzenetére Magyar Péterrel szemben, a kormány oldalán pedig már a címből kiderül, hogy adófizetői pénzből "Tisza adóemelési terveiről" konzultálnak.

Hogyan nevezheti ezt a kormány tájékoztató kampánynak, és miért nem lép közbe a Választási Bizottság? Erről beszélgettünk Ligeti Miklóssal, a Transparency International Magyarország korrupcióellenes civil szervezet jogi igazgatójával.

– A most az utcákat elárasztó plakátok hivatalosan nemzeti konzultációt hirdetnek, azaz a kormány működéséhez kapcsolódnak, de közben a kormány honlapján egyértelművé teszik, hogy mindez a Tisza párt elleni választási kampány része, azaz pártérdeket szolgál. Hogyan lehet ezt ilyen nyíltan felvállalni?

– Valójában, amit megvalósulni látunk, ami kibontakozik az elmúlt pár évben, az csak őszintévé teszi a NER-t. Ugyanis a NER, egymásra épülő hazugságok rendszere. Azt bábozzák el, hogy ez demokrácia meg jogállam. Hol tesznek hozzá jelzőket, hogy illiberális, vagy azt magyarázzák, hogy a jogállam az, mint olyan, az nem is megfogható jelenség, de azért ez itt demokrácia, meg jogállam, ahol nem is bajlódnak a különösebb részletezéssel. Valójában ez a rengeteg manőver mind azt hivatott elfedni, hogy Magyarországon nem jól működnek a dolgok. Viszont az elmúlt pár évben, amióta nem jönnek az uniós források, meg a szűk két évben, mióta a Tisza mozgalom és Magyar Péter színre lépett,

egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy ezt az álcát fenntartsa maga körül.

Így aztán azok a jelenségek, amikre eleinte csak az olyan éber szemű kritikus civilek, mint amilyen a Transparency International Magyarország is, később meg már külső megfigyelők is, például az EBESZ mutatott rá, például, hogy összefolyik a párt és az állam működése, nem lehet elhatárolni a közkiadásokat, a közpénzeket, a párt kampánypénzeitől, a párt, a Fidesz érdekében álló propagandatevékenységtől, mára már nyíltan zajlanak. Most már a NER-ben vagy nem vesződnek a színjátékkal, vagy nem veszik észre már, hogy elfelejtették a kötelező tánclépéseket végigjárni, mindenesetre nincsen energia erre.

– Miért?

– Ez egyfajta posztkommunista pártállami működés. Nincsen ugyan beleírva az alkotmányba, ami 1989-ig benne volt, hogy a párt azaz az MSZMP a társadalom vezető ereje, és hogy nem is létezik olyan, hogy hatalommegosztás, mert ebből következően minden hatalmat gyakorol. Lényegében most is az van, hogy a NER, a rezsim fennmaradásának,

a Fidesz hatalomban tartásának az érdeke mindent felülír,

és kisebb-nagyobb módosításokkal, csiszolgatásokkal ehhez a gyakorlathoz idomították a jogszabályokat is. Például amit 2014-ben még színtiszta jogsértésként tudott megfogalmazni a Transparency International Magyarország, hogy a kormányzati szervek és önkormányzatok folytatnak a kormánypárt, a Fidesz érdekében kampánytevékenységet a választást megelőző időszakban, nem csak abban az 50 napban, ami a szavazás előtt van, hanem az azt megelőző fél évben, például plakátolnak, meg különféle rendezvényeket szerveznek, az mostanra bekerült a választási eljárási törvénybe, hogy a kampányszabályok, a tilalmak nem vonatkoznak a kormány által folytatott lakossági tájékoztató tevékenységre.

– Mennyiben kormányzati tájékoztatás a kampánytevékenység?

– Úgy, hogy a hatóságok, a választási bizottság, választási iroda, adatvédelmi hatóság egyáltalán nem vizsgálja, hogy ez az úgynevezett lakossági tájékoztatás, mindig konkrétan a Fidesz és a kormány üzeneteit közvetítő propagandatevékenységben nyilvánul meg plakátokon, vagy éppen olyan kéretlen email üzenetekben, amin keresztül például a kormány Ukrajnával, Oroszországgal kapcsolatos álláspontja ömlik a COVID vészhelyzeti információs csatornán is. Tehát elmosódik az a választóvonal, ami a kormányzó pártot és a kormányt, az államot és a pártot elválasztja egymástól.

– Perképesek ezek a határátlépések?

– Nem lehet mindent mindig bíróságon érvényesíteni. De még a jelenlegi szabályok szerint is, amikről határozottan lehet állítani, hogy kifejezetten annak a gyakorlatnak a jogi megtámogatásához vannak igazítva, amit a Fidesz folytat, ami a NER-nek a működési sajátossága, ezek mellett is lehetne észlelni és szankcionálni ezeket a rossz gyakorlatokat. Attól, mert a lakossági tájékoztató tevékenységre nem vonatkoznak a kampányszabályok, még

a Nemzeti Választási Iroda mondhatná azt, hogy az nem lakossági tájékoztató tevékenység, hogy tudta-e ön, hogy Soros György, von der Leyen, Manfred Weber meg Zelenszkij összeesküdtek arra, hogy átoperáltatják az összes óvodást fiúból lánnyá vagy lányból fiúvá, és elveszik a munkahelyeinket, megerőszakolják a feleségeinket.

Ez színtiszta pártpropaganda. Erre mondhatnák azt az arra hivatottak, hogy az a lakossági tájékoztatás, hogy tessék kezet mosni, mert fertőző betegségek vannak, vagy tessék felvenni az oltást, mert járványhelyzet van. A Nemzeti Adatvédelmi- és Információs Hatóság is mondhatta volna azt, hogy az személyes adattal visszaélés, hogy kéretlen, kormánypropaganda üzenettel bombázza a COVID infóra feliratkozó polgárokat a hatalom. Azaz még ezek mellett a szabályok mellett is lehetne sokkal jobb működést elérni és szankcionálni ezeket a vadhajtásokat. Nyilván a tiszta helyzet az lenne, ha tilos lenne az, ami tilos. Azaz a jogszabályok meg is tiltanák azt, amit nem illik csinálni, és ezeknek a tilalmaknak érvényt szereznének azok a szervek, hivatalok, amelyeknek az a dolga, hogy ezeket a szabályokat alkalmazzák a gyakorlatban.

– Hoztak egy törvényt, hogy korlátlanul lehet kampánycélra pénzt költeni, ennek mi lehetett a célja?

– Ennek több oka is lehet. Azon, hogy korlátlan a kampányköltés, annyira nem kell meglepődni. Gyakorlatilag majdhogynem az volt a főszabály, hogy a kampányokra elkölthető pénzmennyiségnek nincs felső határa, mert kampányköltési plafon csak a nemzeti, azaz a hazai parlamenti választásra vonatkozott, az Európai Parlamentire soha, igaz, hogy annak a kampányfelhajtása is sokkal kisebb volt, de az önkormányzati választásokra se vonatkozott soha a kampányköltési limit, pedig a polgármester-választás, önkormányzati választás az nem kevésbé jelentős, mint a parlamenti választások. Ráadásul a parlamenti választási kampányok költési plafonját sem tartották soha tiszteletben. Ez 98-tól 2010-ig 1 millió forint volt, és már 98-ban sem 1 milliót költöttek jelöltenként, azóta meg az inflációval növelt 5 milliós plafon volt egészen mostanáig. Tehát

ennek inkább szimbolikus jelentősége volt.

Természetesen a Transparency International Magyarország ellenzi, hogy eltörölték ezt a szabályt, mert így már formai értelemben sem lehet számonkérni az érintett politikai szereplőkön, hogy túlköltik magukat.

– Korábban azt is megfigyeltük, hogy a kampányba a kormánypárti oldalon magukat civilnek mondó szervezetek is bekapcsolódtak, melyekre eleve nem vonatkoztak a kampánypénz költési szabályok.

– Azért tartja fenn a Fidesz ezt a háromosztatú kampányolást, azaz van egyrészt az állam, a kormányoldali kiadás, tehát amikor elmossa a párt és az állam közötti határokat, másrészt vannak az úgynevezett harmadik szervezetek, tehát a kampány kiszervezése, például a CÖF, és harmadrészt van a párt maga, mert ez bejött. Ez működött ‘14-ben, ‘18-ban, ‘22-ben, az ellenőrző hatóságok erre vannak szoktatva, tudják, hogy az Állami Számvevőszéknek, a Kincstárnak, a választási szerveknek hol kell becsukni a szemüket. Az emberek is hitelesebben fogadnak el egy üzenetet, ha az a magas autoritású kormánytól érkezik, és nem valamely párttól.

– Ezek szerint ez várható a mostani kampánynál is?

– Még valószínűleg a Fidesz maga sem tudja, mekkora öngólt rúgott a kampányplafon eltörlésével, mert így a Tiszától sem tudják majd kérdezni, miből van ez a nagy költés, meg hogy ki van a háttérben. Tehát ezzel a Tiszát is bátorítják arra, hogy bármilyen fundraising megengedett, tessék csak költeni, amennyi tetszik.

– Milyen hatása lehet az eddigi háromosztatú modellre, hogy megszűnt a politikai hirdetések lehetősége a Metánál és a Youtube-on is?

– Azt még nem tudjuk, hogy ezt pontosan hogyan fogja kezelni a Fidesz, tudomásul veszi-e, vagy megpróbálja trükökkel megkerülni a hirdetési tilalmat. Tény, hogy mintha tényleg kevesebbet látnék én is ezekből a megafonos, és hasonló hirdetésekből, de azért azt fontos látni, hogy a kampányfeladatok megosztása, a háromosztatúság nem csak a Facebookra meg a Youtube-ra terjed ki. A CÖF-nek is volt mindig nagyon masszív plakátolása, és nem csak funkcionális, hanem a kreatív tartalom szerint is megoszlottak a feladatok. A Fidesz és a kormány alapvetően a pozitív üzeneteket, vitte a korábbi választási kampányokban. Például, hogy megvédjük az országot, illetve a 22-es kampány során volt egy „népszavazás” az LMBTQ közösséggel szemben, akkor is a kormány népszavazási üzenetét egy gyermekét ölelő anya képe jelent meg. A CÖF-nél pedig volt a negatív mini Feri, és a bohóckampány, tehát a lejárató, a gegeskedő negatív kampány jutott a CÖF-re.

– Ezek szerint, amit elmondott, ez ellen nem is nagyon lehet mit tenni, mert papíron minden törvényes és szabályos?

– Meg vannak hajlítva a jogszabályok, azaz beütötték a jogszabályi szövetbe azokat a lyukakat, amiken keresztül a megengedő hatósági gyakorlat ezt a megoldást elfogadhatóvá teszi.

De nem igaz, hogy minden jogszerű, csak most azt játsszák az államhatalmi szervek, hogy a jog az olyan homályos, az olyan sokféle értelmezést tesz lehetővé, és az ő értelmezésük pedig az, hogy itt minden rendben van.

Tehát az Állami Számvevőszék mércéjével mérve a CÖF-jelenséget ugyanúgy meg kellett volna küldeni sok százmilliós, milliárdos fizetési kötelezettséget eredményező vizsgálatokkal, és szankciókkal, ahogy a Márki-Zay Péter vezette ellenzéki összefogást is megküldték, csak persze szelektív a látásuk, van egy látótérkiesés az esetükben, az MMM-et látják, a CÖF-öt meg nem. Persze az MMM-nél amatőrök voltak a szervezők, mert személyi szervezeti összefonódásokat tartottak fenn. A CÖF ügyesebb volt, mert a cöfös plakáton nem szerepelt kormánypolitikusnak a neve, meg nem ugyanazt a telefonszámot, e-mail címet, bejelentett székhelyeket használták. Tehát, ehhez azért kell egy masszív, vastag, szándékos, önmagában is jogsértő félrenézés, tudatos rossz jogalkalmazás.

– Ez mennyiben tekinthető választási csalásnak?

– Nem, nem az. A választási csalás, ezt el kell fogadni, az individuális magatartásokra van elképzelve, mint hogy a büntetőjog maga is individuális magatartásokra van méretezve alapvetően. Biztos vannak olyan mozzanatai, amelyek beleillenek a választás rendje elleni bűncselekménybe, vagy akár a hivatali visszaélésbe, vagy közfeladati helyzetben elkövetett visszaélésbe, de

amikor az állam tudatosan rosszul működik, azaz a közjó helyett a párt érdekeit, a nemzet helyett a rezsim céljait szolgálja, akkor arra nagyon nehéz büntetőjogi megoldást találni, büntetőjogi választ adni.

Tehát azt igazolni, hogy az a járási hivatalvezető, vagy polgármester, vagy számvevő tanácsos, vagy a választási irodának az az osztályvezetője, aki nem indított vizsgálatot a CÖF ellen, hogy az kifejezetten azért cselekedett vagy tartózkodott a cselekvéstől, hogy ezáltal a Fidesznek előnyt biztosítson, és az MSZP-nek, meg a Tiszának hátrányt okozzon. Szóval sajnos nagyon nehéz, elkötelezettebb, felkészültebb nyomozói, ügyészi munka mellett is igazolni, hogy egy-egy ilyen fogaskeréknek a magatartása minden mozzanatában fedi a büntetőtörvényi tényállást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?
A humorista szerint „az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől”.


Pottyondy Edina újabb YouTube-videóban mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Szerinte „a kormánynak nem a kutatás-fejlesztés, az informatika-oktatás a fontos, inkább a forradalmi technológiát igénytelenül »összemekkmesterkedett«, általános iskolás színvonalú bullying-videók készítésére használják” a mesterséges intelligenicát.

Felhívta a figyelmet arra, hogy „már az utca emberét is digitálisan tenyésztik” azokban a klipekben, amelyekben a "Tisza-adó" lehetséges következményeit vetíti előre a kormánypárt. Ebben például elhangzik, hogy a "Vera" nevű tanárnő 33 ezer forinttal kevesebbet keresne havonta.

„Az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől. Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?”

– tette fel a kérdést Pottyondy Edina.

A humorista beszélt a most megjelent 1242 - A Nyugat kapujában című történelmi filmről is.

„Bizonyos szempontból ez a film zseniális alkotás. Van egy alaphelyzet, amin nehéz változtatni, hiszen a tatárok kiirtották az ország felét. És van egy másik alaphelyzet, amin szintén nehéz változtatni:

az Orbán-kormány olyan szolgaian dörgölőzik a keleti nagyhatalmakhoz, mint Mari néni vádlija a kanos kutyához.

Tehát egyszerre kell szeretni keleti testvéreinket és valahogy elsunyulni, hogy kardélre hányták a fél országot.”

Pottyondy szerint ez a lehetetlennek tűnő feladat teljesült is a filmben: a magyar sorstragédia miatti kesergés helyett „egy kifejezetten pozitív, optimista üzenetre fókuszál és a középpontba egy karizmatikus vezetőt állít. Nem IV. Bélát, hanem Batu kánt”.

„A »Batu kán a mi hősünk« olyan csavar, amire magyar ember nem tud felkészülni. Mintha egy izraeli iskoláscsoport megnézne egy holokauszt-filmet, ahol Hitler megmenti a zsidókat”

– mondja.

Végül szót ejt K. Endre, a kegyelmi ügy egyik főszereplőjének könyvéről is, majd így zárja a videóját: „Ha van rokon a családban, aki még mindig fideszes, vidd már el a tatárjárást romantizáló filmre, vagy vedd meg neki K. Endre romantikus regényét, hátha feléled benne a magyar virtus!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Varga Judit visszatérésének lebegtetése arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert
Az elemző nem tartja valószínűnek, hogy tényleg politikai pozícióba is helyeznék a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi minisztert, mert annak nagy kockázatai lennének a Fideszre nézve is, amely ráadásul ismét a gyermekvédelmi ügyekkel küzd.


Gulyás Gergely a jövő héten találkozik Varga Judittal, hogy személyesen kérdezze meg tőle, mit gondol a visszatéréséről. A miniszter ezt a Kormányinfón árulta el. A Fideszben egyre többen beszélnek arról, hogy terveik vannak a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi miniszterrel, akiről Orbán Viktor a nyáron azt mondta, ritkán bukkan fel olyan született tehetség, mint ő, és 4-8 év múlva képes lett volna az országot vezetni. „Juditban miniszterelnöki képességek voltak” - fogalmazott a kormányfő. Magyar Péter Varga Judit esetleges visszatérésének hírére úgy reagált, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”, de azt tudja, hogy „Varga pontosan érzi, mi a három gyermekünk érdeke”.

Miért próbálja a Fidesz visszahozni Varga Juditot, kockáztatva azt, hogy újra reflektorfénybe kerül a kegyelmi botrány? És mennyit árthattak a pártnak az elmúlt hetek gyermekvédelemmel kapcsolatos botrányai: a bizonyíték nélküli Zsolti bácsizás, és a Szőlő utcai javítóintézet volt igazgatójával kapcsolatos rengeteg megválaszolatlan kérdés? Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk.

– Mennyi az esélye Varga Judit visszatérésének?

– Most úgy érzem, hogy inkább nem merik meglépni, mint igen, de provokációnak simán jó. Ugyanis abban a pillanatban, ahogy Varga komoly politikai szereplővé válna, olyan kérdéseket tenne fel neki a magyar nyilvánosság, amelyek Magyar Pétertől függetlenül a kormány számára kellemetlenek. Mi van a végrehajtókkal, a végrehajtói kamara maffiaszerű működésével? Hogyan adtak át döntéseket az államtitkárnak, és milyen módon vettek részt benne? Mi a helyzet a Pegazus-szoftverrel, a lehallgatott magánemberekkel szembeni állami jogsértéssel? És ott van a kegyelmi ügy maga: miért írta alá? Ezeket a kérdéseket a Fidesznek nem érdeke kinyitni.

– Az miért érdeke, hogy Varga Juditról, mint visszatérőről beszéljenek?

– Arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert ezzel a dologgal: a volt felesége hiteles állításokat tehet Magyar Péter személyiségével kapcsolatban.

Varga, még ha nem is kerül vissza semmilyen pozícióba sem, jelenlétével tud Magyar Péterről beszélni.

Ha visszalépne egy hivatalos politikai pozícióba, akkor újságírók fogják kérdezni nap mint nap.

– A minden bizonyítékot nélkülöző „Zsolti bácsi” történet talán kezd elcsendesedni, de magának a Szőlő utcai ügynek is sok tisztázatlan pontja van. Sokat veszíthet ezzel a Fidesz?

– Ez a téma a magyar társadalom számára elfogadhatatlan, függetlenül attól, hogy jobbról vagy balról nézik: a gyermekekkel szembeni szexuális abúzust a legtöbben nagyon egyértelműen elítélik. Ha ez egy állami intézményrendszerhez kötődhet, ahol az állam felelős a gyerekekért, és esetleg kormányzati politikusokhoz is, az a kormány számára felmérhetetlenül veszélyes. Láttuk a parlamentben, hogy Semjén Zsolt azért állt fel, mert Simicskó István a Fidesz és a KDNP nevében nem védte meg eléggé őt. A kormánypártiak igyekeznek a lehető legtávolabbra tolni maguktól az ügyet; később olyan radikális nyilatkozatok is elhangzottak, amelyekkel igyekeztek maximális távolságot tartani: halálbüntetésről, négyrét vágásról, kasztrálásról beszéltek.

Ennek a gyermekvédelmi ügynek valószínűleg jóval nagyobb a látenciája: nem tudjuk, ki mikor áll elő új tanúval vagy információval.

Ez az ügy nem egy egyszerűen lezárható történet, bármikor egy új információ újra aktualitást adhat neki.

– Múlt vasárnap megszólalt a Kossuth téri tüntetésen Látó János is, de semmi konkrétumot nem mondott az üggyel kapcsolatban.

– Látó János szerepe egyelőre mellékszál, ha fontos elemként került is be a képbe. A lényeg az, mennyire áttekinthető a gyermekvédelmi intézményrendszer. Amíg nem átlátható, addig a kormánypártiaknak nincs olyan pozíciójuk, amiből hitelesen tudnák cáfolni az ellenzék vádjait.

Ha az ellenzék hitelesen mondhatja, hogy a gyermekvédelem nincs biztonságos kezekben, akkor abból sok igaztalan pletyka és vád is elindulhat.

Miközben mindezeket tények is erősítik: tudható, hogy az intézményrendszerből egyes államilag gondozott lányok később, az intézményen belülről szervezett prostitúcióban végezték.

– A héten Jámbor András megpróbálta megemeltetni a napi 1500 forintos fejkvótát, amit a gyermekotthonokban élő gyerekek étkeztetésére forditanak, 4500 forintra. A fideszes képviselők nem szóltak hozzá, hanem leszavazták az egészet. Később a kormánypárt saját ötletként hozta vissza.

– Igen, másnap be is hozták a saját javaslatukat...

– De addig az erről készített 23 perces videó egy nap alatt hatalmas nézettséget ért el.

– A Fidesz sosem fogad el ellenzéki javaslatokat, nehogy az ellenzék kampányolhasson velük. A kormánypárt eddig sem engedett az ellenzéknek olyan ügyet, amivel az ellenzék kampányolhatna. Inkább ők viszik át a javaslatot, csak az úgy lassabb, hiszen reaktív. Azonban ebben az ügyben korábban, Magyar Péter megerősödése óta bármikor léphettek volna, hiszen látható probléma volt.

Az emberek számára sokkal érzékenyebb a gyermekbántalmazás kérdése, mint például egy késés a közlekedésben,

és erre lett volna a kormánypártnak több, mint egy éve, hogy változtasson a helyzeten.

– A Tisza Párt mintha távolabb tartaná magát a témától...

– Igen, mert van saját témája. Viszont lehalkította ez a téma egy időre „a Tisza adót akar emelni” kampányt, ami jót tesz nekik.

– Két hete Závecz Tibor azt mondta, október 23 körül láthatunk méréseket arról, kitől mit vitt, vagy mit hozott például a Zsolti bácsi ügy.

– Az aktuális mérések persze érdekelnek minket, elemzőket, de az embereket talán kevésbé. Sokkal inkább az számít, hogy október 23-án ki hány embert visz az utcára. Az lesz a mennyiségi verseny: Magyar Péter rendezvényein hányan vannak, és Orbán Viktor rendezvényein hányan.

– Orbán Viktornak most nincs szerencséje október 23-ával: az Európai Tanács ülése miatt fél napot nem lesz itt. Ez hátrány lehet?

– Az a fél-, vagy egy óra számít, amikor ő beszél, és az valószínűleg belefér a napba. De a legfontosabb most tényleg az lesz, hogy ki milyen mennyiségben tudja a sajátjait az utcára vinni, hogy ezzel megmutassa az erejét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„15 éves teljhatalom után ők torolnak meg? Mit?” – Tüntetőket kérdeztünk a Zsolt bácsi-ügy kezeléséről
A legtöbbek szerint nincs mit megtorolnia a kormánynak az ellenzéken, inkább a felderített ügyekkel kellene foglalkozniuk. Van, aki szerint a tüntetések is kezdenek túl egyformák lenni.


Ahogy arról tegnap beszámoltunk, tüntetést tartott a budapesti Kossuth téren Puzsér Róbert és a Polgári Ellenállás. Az eredetileg Megbékélésmenetnek szervezett megmozdulás időközben, Juhász Péter kihallgatása miatt a volt politikus melletti kiállássá alakult, ahol 21 felszólaló és előadó lépett a színpadra.

A helyszínen járt a Szeretlek Magyarország stábja is, hogy megkérdezze a jelenlévőket, mi a véleményük a Szőlő utcai helyzet és Zsolt bácsi körül kialakult turbulens közéleti levegőről, és mit várnak a tüntetéstől.

A színpadon felszólalók közül végül senki nem fedte fel, ki a Juhász videójában elhangzó "Zsolt bácsi", aminek az egyik tüntető örült, mert szerinte ha ott kiderült volna a személye, könnyen lincseléssé fokozódhatott volna a hangulat.

A megtorlásról a megkérdezettek többsége úgy vélekedett, hogy nincs mit megtorolnia a kormánynak. Egy fiatal tüntető azt kérdezte:

„15 éves tejhatalom után ők torolnak meg? Mit? Hol?”

Szerinte az egész csak egy blöff, amit immár havonta bedobnak. Volt olyan is, aki radikálisabban fogalmazott: „Náci tempó, náci szöveg, a Gestapo szokott megtorolni, nem a demokratikus állam.” Megint más az ötvenes évek kommunista rendszeréhez hasonlította a megtorlás emlegetését.

Jámbor András országgyűlési képviselő kameránknak is elmondta: szerinte hiba volt, amit Arató Gergely a Parlamentben tett, vagyis hogy megnevezte és felkérdezte Semjén Zsoltot. Ugyanakkor hozzátette: ennél százszor nagyobb bűnöket látni a politikai túloldalon.

Volt, aki stábunknak mesélte el, hogy személyes ismerőse az Alföldi utcai gyerekotthonban 12 évesen úgynevezett "welcome-verést kapott" – erről koldulás közben számolt be neki.

Juhász Péter szerint 20 éve tudni hasonló ügyekről, de a hatóságok általában többet zaklatják azokat, akik az ügyeket felderítik, mint akik elkövetik.

Ugyanakkor néhány fiatal arról is beszélt, hogy kicsit már repetatív, hogy mindig ugyanazon koerográfia szerint zajlanak a megmozdulások. Ennek ellenére szerinte kinn lenni „hazafias kötelesség”. Arról, hogy milyen módszerekkel leváltani a Fideszt, azt mondták: a politikát „a Fidesz züllesztette le idáig, de akkor a saját játékukban kell megverni őket – ilyen egyszerű”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk