SZEMPONT
A Rovatból

„Hadd menjek már haza!” - Szilvi karanténban él hetek óta utolsó hajójáratán

Másfél hónapja egy bőröndből él, hatszor tervezte, hogy indul haza, de eddig hiába. Nem élvezet már a tengeren lenni a majdnem 9 ezer fős hajón.

Link másolása

Szilvi a Bahama-szigetek körül a nyílt vízen arról álmodozik, mikor kerülhetne már karanténba pesti kis lakásában. Elmeséli, milyen szörnyen ér véget tíz évnyi hajózása.

Szörnyű mókuskerék ez, nehéz abbahagyni. Tíz éve hajózom. Mindig jó helyeken voltam, csak egyszer volt, hogy sírva mentem haza 5 hónap múlva, hogy én soha többet nem jövök vissza, de 2-3 hónap múlva visszavágytam. Itt csak a kikötőben költesz, a hajón van szállás, enni, inni. Mindenképp jobban keresel, mint otthon.

Másfél hónapja vagyok karanténban az Oasis of the Seas hajón. Ez az egyik legnagyobb. 6 és fél ezer vendég mellett 2300 fő a személyzet.  Októberben volt egy nagy felújítása Spanyolországban, azt is kifogtam, az is gyengébb fizetés volt másfél hónapig.

Casinóban dolgozom, supervisor vagyok. Több millió dolláros pénzforgalommal foglalkozni, az én 25oo dolláros fix fizetésem nem túl jó. Ez volt az utolsó három szerződésem. A krupiék, akik az én beosztottjaim, jobban keresnek. De nem bántam, mert az én agyam már nem akart krupié lenni. Nagyon régóta kaszinózom, otthon 98-ban kezdtem, tizenhárom évig supervisor voltam Pesten is. Most az a kérdés, mi lesz eztán? Nem akarok többet hajóra jönni és nem akarok többet kaszinózni.

Leálltak, de nem gondolták, hogy ekkora baj lesz

Március 15-én álltunk meg. Hazamentek az utasok, akkor leállt a hajózás mindenhol a világon. Rá tíz napra felfüggesztették a bő egy hónap múlva lejáró lejáró szerződésem. Kaptunk egy 30 napos kompenzációt, de már több ideje vagyunk a hajón, és ki tudja meddig?

Tök jól indult minden. Hú, de jó, nyitva a medence, a bár, partyzás van!

Szilasi Szilvi Szilasi Szilvi

A teljes 2300 fős személyzetet nehéz lett volna egy napon elküldeni. Jöttek a kérdések, ki akar a következő körben indulni, jelentkeztem március 24-re. Hajnal 6-kor hívtak, hogy visszautasították a kérelmem. 400 ember járt még így, volt aki délután 2-ig ücsörgött kint, majd őket is visszaküldték a szobába. Akkor 300-an indultak haza.

Egyik reggel tűzgyakorlat volt, amiről mi szoktunk előre tudni, most meg váratlan volt. Azt hittük tényleg ég valami, mindenki ment, ahova kellett. Ott álltunk az étkezdében egymás hegyén hátán. Akkor még nem tudtuk, hogy voltak fertőzöttek a hajón. Másnap reggel jelentették, hogy van két koronás, ez délre 16 lett, estére ötvenvalamennyi.

Itt elkezdtek egyre több szigorú szabályt hozni. Nem volt több party, két méter távolsággal lehetett egymás mellett lenni. Az ételosztásnál feltűnt, hogy nagy a tömeg, tovább kell szigorítani.

Szilvi karanténja másfél hónapja

Egy akkora szobám volt, mint egy nagyobb koporsó, felpattintod az ágyad a falra, úgy tudsz mozogni. Ablak nincs. Két ilyen szoba között van egy közös vécé és egy kicsi zuhany. Ha ide bezártak volna, megőrültünk volna.

Március 28-án döntöttek a karanténról. Mindenki kapott egy vendégkabint. A párokat kettesével, a többieket egyedül. Ez volt a legjobb ebben a káoszban. Itt van rendes zuhanyzó, nem az, amiben rádtapad a műanyagfüggöny. Tökéletes az ágy és van erkély, ahonnan nézhetem a vizet. Az első napokban jó volt, gondoltam, ki lehet bírni azt a pár hetet, amit itt kell tölteni. De a folyamatos bizonytalanság tönkretett mindent.

Egy nemzetközi oldalon 23 ezernél is több lájkot kapott a kép és 3 ezer kommentet, de egy nap múlva eltűnt az oldalról.

Több, mint egy hónapig nem mozdulhattunk ki. Naponta jöttek kétszer hőmérőzni meg hoztak kaját. Még takarítószerünk sem volt négy hétig.

A hajón 156-an voltak koronások eddig és hárman haltak meg már kint kórházban. Tudva ezeket, borzasztó volt a hajóba zárva. Tudtuk, hogy emberek halnak meg, sok a fertőzés és nem kérhettünk tesztet.

Dühös voltam, mert már februárban volt fertőzött a hajón és nem csináltak semmit.

Hazautazás előtt is hajózni kell

Hat alkalommal terveztem hazautazást, mindig volt valami gond. Egymásra mutogattak a cégek, a hajózási társaság nem akart minden extra közlekedést, például külön buszokat is fizetni mindenhol, mert járványhelyzetben senki nem mozoghat kedvére. Miami-Budapest oda-vissza 5oo dollár szokott lenni, de most ezer dollár lenne a jegy csak haza. Félinformációkat kapunk, mindig minden változik.

Most elkezdték cserélgetni a nációkat a hajók között. Amerikai kikötőben azonban ezt nem lehet. A Royal Caribbeannek van egy magánszigete a Bahamákon. Cococay-nál áll a Navigator of the Seas, azon gyűjtik most össze a többi hajóról a románokat és az ukránokat május 15-ig. Miamiba mentek volna és onnan repültek volna haza, de most azt mondták nekik, hogy átrakják őket az Enchantment of the Seas-re, azzal mennek Barbadosra és csak 21-én indulhatnak haza. A románok erre éhségsztrájkba kezdtek péntek reggel. A magyar barátnőm is beállt, az ő férje román. Gyengék, fáradtak, de nem foglalkoznak velük. Egy újságírónak azt mondta a kapitány, hogy már vége az éhségsztrájknak. Ez nem igaz.

Készülés arra, hogy a személyzet hajót cseréljen

Május 7-én a jamaicaiak, a haitiak és a dominikaiak szálltak át egy másik hajóra. Előtte meg az indonézek.

A magyarok néhány montenegróival, szerbbel – a fene sem érti miért, de ezen ne akadjunk fenn – és a kanadaiakkal együtt mehetnek majd. Két lehetőségünk van, az egyik május 12-én átszállunk a Majesty of the Seas-re. Na, az a hajó az, amiről sírva mentem haza. A fejem mellett tört el szennyvízcső, elöntötte a kabint a szarlé, és nem hitték el, nem akartak másik kabint adni. Akkor volt az Irma hurrikán is, amikor embereket, állatokat mentettünk a hajóval. Persze ez nem a cég hibája. A 28 éves hajó elég rossz állapotban van. Na ezzel kellene áthajózni Southamptonba, 16 nap alatt.

A másik lehetőség, május 15-én a Freedom of the Seas-ra szállunk át. Az egy kategóriával nagyobb és újabb a Majestynél. Ezzel 9 nap alatt ott lennénk Southamptonban. Nem mindegy, melyik. Az egy hét a rossz hajón nagyon sok idő. Amikor azon rettegek, le tudom-e húzni a vécét. Ott nincsenek erkélyek sem, míg a nagyobbon van.

A legrosszabb a bizonytalanság. Mindig előző nap mondják meg, mikor, ki mehet másnap. Úgy tűnik, 11-én derül ki, hogy aznap vagy később indulunk. Arról sincs még hír, hogy Southamptonból hogyan megyünk majd tovább. Azt ígérik, minden meg lesz szervezve, csak legyünk türelemmel. Abból sajnos egyre kevesebb van.

Naponta 3 óra kimenő

Mindez karanténban. A szabály most az, hogy naponta 3 órát tölthetsz a szabadban, de semmi nincs nyitva, semmit nem tudsz csinálni. Van egy futópálya, de azon csak sétálni lehet, mert a P95-ös maszk mindenütt kötelező. Ebben egy percen belül fuldoklom. Normálisan ötször járok edzőterembe. Most összeestem, nincs elég erőm, nincs normális kaja. Próbálom a szobában, de kétszer felülök és nem jó.

vega menu a hajón A vega menü

Glutén- és laktózallergiám van, nem túl szerencsés. Jelentkeztem speciális menüre. Vegetáriánus kaját kaptam. Az itt azt jelenti, hogy egy kupac ízetlen, sótlan rizs meg valami párolt retek és zellerszár paradicsomszósszal leöntve. Egy hét után hiányzott a hús meg a tej, szóltam, hogy félreértés volt, nem vagyok vegetáriánus. Kedvesek voltak, megígértek mindent, de újabb két hét múlva sem változott semmi. Öt éve epehólyag eltávolító műtétem volt, azóta, ha nem jól eszem, az fáj. Már egy hete fájt, az arcomról pergett a bőr, úgyhogy írtam a menedzsernek, de másolatban beírtam a konzult is. Abból is csak a baj volt, hogy az én hibám, ők nem az én bébiszittereim. De akkor kaptam hét liter laktózmentes tejet, naná, hogy még mindig van belőle. Most már sok gyümölcsöt kapok, meg nem párolt paradicsomos izét, amit nem merek megenni, de nem jön végre kenyér.

Vásárláshoz sorban állás a karanténban

A három órás kimenő idő arra jó, hogy kivigyem a szemetet, vegyek vizet és keressek kávét. Na azt ma nem sikerült. Egy bolt van nyitva, négy dolgot vehetsz egyszerre, de nem minden nap, nekem ma nincs vásárlás, csak két nap múlva. A teljes karantén feloldása után kaptunk fertőtlenítőszert, most folyamatosan takarítani kell. Ami nem gond, az a baj, hogy előtte egy hónapig nem csinálhattuk, mert nem volt mivel.

Most 1100-an vagyunk a hajón. Az egészségügyisek, a konyhások, biztonsági emberek, karbantartók, takarítók dolgoznak, de ők is kezdenek leállni. Többen lemondták a munkát, mert nem kapnak több pénzt. A vezetők keresnek önkénteseket például maszkok varrására is, mert lassan elfogynak a készletek.

Egy lengyel fiú kiugrott a 12. emeletről a görög partoknál a Jewel of the Seas-ről. Nem tudunk pontosat, de azt mondják, a karantén és a bizonytalanság miatt tette.

A 18 emeletes hajó egyik részén lehet felfelé menni, a másikon le. Ezt elnéztem egyik nap és valaki rám kiabált, hogy nem tudok angolul olvasni? Hát elnéztem. Ezen még nevetek, de néha azon gondolkodom, hogy ez egyáltalán nem vicces, hogy ez történik ma velem 2o2o-ban.

Ki sem pakoltam március közepe óta. Sampon, fogkrém van elől. Kézzel mosom a cuccaim.

Bámulom a vizet, ott egy teknősbéka, ott meg egy delfin. Kit érdekel most ez? Csak hadd menjünk már haza!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: A fideszeseket Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják az Európai Parlamentben
A politikus szerint a Fidesz képviselői csak felveszik a pár száz milliós fizetést, és egyébként semmit nem csinálnak. Azt mondja, érdemes összehasonlítani, milyen emberek vannak pártja EP-listáján, és kik alkotják a Fideszét.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Magyar Péter szerint március 15-én és április 6-án már bebizonyította mozgalma, hogy vannak vidéki támogatói és nem csak egy „belpesti médiahekkről” van szó. Szerinte a vidéken élőket többek között őszinteséggel lehet megszólítani, nem pedig „lejönni dzsippel és megmondani, hogyan kellene élni”.

A politikustól megtudtuk, hogy 538 jelentkezőből választották ki másfél nap alatt azokat, akik az internetes szavazás után pártja EP-képviselőjelöltjei lehetnek majd.

„Van olyan, aki hat nyelven beszél. (...) Egyedül több nyelven beszél, mint a Fidesz-frakció húsz év alatt az Európai Parlamentben. Ami nem nehéz persze: százszor nulla az nulla, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb semmilyen nyelven nem beszél.

Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják őket az Európai Parlamentben, akik felveszik a pár száz milliós fizetést évente és egyébként semmit nem csinálnak.”

Magyar szerint figyeltek a nők arányára, a jelentkezők életkora is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy legyen víziójuk.

„Össze kell hasonlítani a Fidesz EP-listáját Deutsch Tamással az élen, meg a mi EP-listánkat. Szerintem ha nem is a pártokról beszélünk, akkor elég könnyű eldönteni, hogy az ember kire szavaz”

– tette hozzá Magyar Péter.

A teljes beszélgetést és a békési országjáróról készült beszámolót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Eljön az ember közéjük és nem lejön egy dzsippel, és megmondja, hogyan kéne élni
Elkísértük Magyar Pétert vidékre, az országjárása első állomására. Egy résztvevő azt mondta, utoljára ilyen zizegés a rendszerváltás környékén volt Békés megyében.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

„Olyan bebetonozott dolgok vannak az országban, amit egy úgymond friss erőnek kell valamilyen szinten megoldani” – mondta lapunknak Magyar Péter Békés megyei országjáró rendezvényének egyik résztvevője. A férfi szerint két éve az ellenzéki összefogás nem működött.

Két másik résztvevő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „teljesen elkopott az ellenzék”. Szerintük „utoljára ilyen zizegés a rendszerváltáskor volt itt Békésben”.

„Én MZP-s vagyok, de mindenki szimpatikus, aki Orbánt le akarja váltani” – mondta a rendezvényre lányával érkező nő. A tinédzser lapunknak úgy fogalmazott: nagyon reménykedik abban, hogy Magyar változást tud hozni az országnak.

„Meggyőzött minket. Aki itt van, szerintem annak a nagy részét meggyőzte”

– jelentette ki a gyűlés végén egy férfi.

A politikus orzságjárásának első állomásáról készült beszámolónkat itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk