SZEMPONT
A Rovatból

Gyerekhez kötni a lakástámogatást, olyan mintha a szerveinket kérnék

Az elmúlt évek lakáspiaci változásai, az egekbe szökő lakás- és albérletárak, a szociális bérlakásállomány szinte teljes hiánya nehéz helyzetbe hozták az első lakásuk megszerzését tervező fiatalokat.
Zsilák Szilvia/Abcúg, Fotó: Habitat/Varga Gábor Vargosz - szmo.hu
2019. szeptember 12.


Link másolása

A Habitat for Humanity jelentése szerint a lakásvásárláskor a családnak is egyre mélyebbre kell nyúlnia a pénztárcájába, az otthonteremtési támogatások pedig csak tovább növelik a szegény és a gazdag fiatalok közti szakadékot. Egyre több fiatalnak nincs saját lakása, és Magyarországon is kialakult egy fiatal bérlői generáció, akik akár életük végéig albérletben fognak lakni. Lassan az állam körmére fog égni a szabályozás hiánya, az albérletpiac újraszabályozására lenne szükség, jelenleg viszont ezt a csoportot a lakáspolitikai intézkedések gyakorlatilag figyelmen kívül hagyják - írja az Abcúg.

A riportot az alábiakban teljes terjedelmében közöljük.

Az elmúlt évek lakáspiaci változásai, a dráguló lakások és albérletek, az egyéb alternatívák teljes hiánya nehéz helyzetbe hozták az első lakásuk megszerzését tervező fiatalokat.

A lakásválság nem új jelenség, azonban az utóbbi időszakban azért lett közbeszéd tárgya, mert a középosztály is elkezdte a saját bőrén érezni.

A Habitat for Humanity Magyarország 2011 óta minden évben összeállítja éves jelentését a lakhatási szegénység magyarországi helyzetéről. Idén kiemelten foglalkoztak a fiatalok helyzetével, a jelentés erről szóló fejezetét szerdán mutatták be a “Neked honnan lesz lakásod?” – Fiatalok helyzete a lakáspiacon elnevezésű eseményükön, az ELTE BTK épületében. A beszélgetésre sok fiatal volt kíváncsi, azt azonban a szervezők már az elején leszögezték, hogy nem fognak tudni biztos receptet adni a lakáshoz jutáshoz.

Szegfalvi Zsolt, a Habitat for Humanity Magyarország ügyvezető igazgatója több megoldási javaslatot is felvázolt a hallgatóság előtt. Úgy gondolja, hogy

elfogadhatatlan az állam érvelése, miszerint azért nem avatkozik bele az albérletárak szabályozásába, mert azzal a szabad piacot korlátozná,

úgy látja, hogy az államnak lassan muszáj lesz elgondolkodnia azon, hogy mit lehet tenni az albérletpiacon.

A mamahotelben lakók, és akik életük végéig albérletbe kényszerülnek

A jelentés szerint a családi támogatással nem rendelkező, állami támogatáshoz hozzá nem férő, kevés saját forrással rendelkező fiataloknak nagyon nehéz megfelelő lakhatáshoz jutni. Nekik igen beszűkültek a lehetőségeik:

Vannak, akik a magas albérlet és lakásárak mellett nem tudnak lakást venni a fizetésükből, megjelent az úgynevezett bérlői generáció, akik közép- és hosszútávon albérletben fognak lakni.

A piaci ár alatt kiadott önkormányzati bérlakások alternatívaként szolgálhatnának, de elenyésző a száma azoknak az ingatlanoknak, amiket a fiatalok igénybe tudnak venni.

Vannak, akik nem anyagi jellegű családi támogatásokat vesznek igénybe, hanem például a szülőkkel való együttlakást választják.

A szegényebb fiataloknak sokszor súlyos kompromisszumokat kell kötniük, és túlzsúfolt, rossz állapotú, de arányaiban drága albérletbe kényszerülnek.

Vannak, akik munkásszállóra, átmeneti otthonba, hajléktalanszállóra szorulnak.

Az állami gondozott fiataloknak pedig egyre kisebb esélye van önálló lakhatáshoz jutni, és manapság egyre nagyobb arányban válnak hajléktalanná: a 29 év alatti hajléktalanok közel fele élt állami gondozásban.

Egyre későbbre tolódik a fiatalok önállósodása, egyre több fiatal marad a szülői házban, az úgynevezett mamahotelben. Az Eurostat adataiból kirajzolódik, hogy Európa jóléti államaiban sokkal kevesebb huszonéves lakik a szüleinél, mint Magyarországon.

A 18-34 év közötti magyar fiatalok 62,7 százaléka a szüleivel élt 2018-ban,

nemi bontásban megnézve, ebből a korosztályból a férfiak 69,1 százaléka, a nők 55,9 százaléka nem hagyta el a szülői házat. Ezzel az értékkel az uniós átlagot (2017-ben 48,1 százalékot) jóval megelőzzük, azonban még nem érjük el a dél-európai, mediterrán országok szintjét. Azonban még rosszabb a helyzet, ha csak az “idősebb fiatalok” helyzetét nézzük, az európai 28,5 százalékos átlaghoz képest, itthon a 25-34 éves korosztály 42,4 százaléka él a szülőkkel.

Magyarországon domináns a saját lakásban élők aránya, azonban jellemző tendencia, hogy egyre kevesebb fiatal él saját lakásban az idősebbekhez képest. A jelentés a KSH 1999-es adatait idézi, amikor a 35 éven aluli fiatalok 83,1 százaléka élt saját lakásban, ez az arány 2015-re 66,4 százalékra csökkent. Ezen tizenöt év alatt pedig háromszorosára nőtt azoknak az aránya, akik albérletben laknak. A lakáspiaci változások hatására természetesen az idősebbek között is csökkent a saját lakás aránya, azonban közel sem ilyen mértékben.

Mindez arra utal, hogy Magyarországon is kialakulóban van egy olyan úgynevezett bérlői generáció (angolul: generation rent), egy olyan fiatal korcsoport, aminek a tagjai nagyobb arányban élnek albérletben, ahol akár közép-és hosszútávon is bérlők maradnak.

A családnak is egyre mélyebbre kell nyúlni a pénztárcájába

A fiatalok saját lakáshoz jutását jelentősen meghatározza, hogy mennyire tudja őket támogatni a családjuk. Ennek a típusú támogatásnak a 2008-as válság előtt is jelentős szerepe volt a fiatalok lakáshoz jutásában, fontossága azonban a válságot követően tovább növekedett, hiszen a kieső hitelek helyébe részben a családi támogatás lépett. A családi háttér fontosságát mutatják a számok is, a KSH adatai szerint 2005 és 2015 között, a 35 év alatti fiatal lakásvásárlók 40,2 százaléka vett igénybe családi támogatást a lakásvásárláshoz.

A különböző hátterű fiatalok között mindez jelentős esélykülönbségekhez vezet a lakásvásárláskor. Azok, akik egyáltalán nem számíthatnak támogatásra, nagyobb összegű hitellel pótolták annak hiányát, végül pedig kisebb értékű lakást tudnak venni, általában nagyobb mértékű eladósodás árán.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Benne volt a kiköltözésünkben, hogy a gyerekeinket menekítsük” - Ádám és Barbara Bajorországban kezdtek új életet
Azt mondják, az első félév a gyerekeknek sem volt könnyű, mára viszont beilleszkedtek. Nagyobb figyelem, rugalmasság, nyugalom - sorolják a különbségeket. Új sorozatunkban külföldre költöző családokat mutatunk be.

Link másolása

Iskolabezárások, tanárhiány, leszakadó épületek: iskolába járni Magyarországon jelenleg nagyon más, mint 15-20 éve volt, pedig már akkor is úgy éreztük, hogy lenne min javítani. Az osztrák határ mentén élők egyre nagyobb számban íratják gyerekeiket ausztriai iskolákba, az alapítványi- és magániskolákban alig lehet férőhelyhez jutni, aki teheti, egy ideje próbálja kimenekíteni tanköteles fiát-lányát az államilag (alul)finanszírozott oktatási intézményekből.

Vannak, akik kicsiket lépnek, mások jóval nagyobbat ugranak.

Olyan családokat kerestünk, akik az országot is elhagyták azért, hogy a gyerekeiknek minőségibb oktatást és egy másik jövőt nyújthassanak.

Ádám és Barbara Bajorországig ment ezért. Arról beszélgettünk, hogy milyenek a tapasztalataik a két ország oktatási rendszerét összehasonlítva. Valóban beszélhetünk-e összeomlásról otthon, mi az, ami külföldön különösen jó, példaértékű, említésre méltó. És a legfontosabb, hogy mi volt a motivációjuk, amikor kiköltöztek.

- Ádám: Azt, hogy összeomlik valami, mindenki úgy képzeli el, mint egy nagy kataklizmát, látványos valamit, mint amikor fizikailag leomlik egy iskola. Szerintem meg nem ilyen. Az egészségügy szerintem már összeomlott, mert nem működik rendesen, és igen, az oktatással is vannak komoly problémák.

Benne volt a kiköltözésünkben, hogy a gyerekeinket menekítsük, mert nagyrészt őket akartuk kivinni az országból.

Lehet, hogy gyerek nélkül még nem költöztünk volna. De nem csak az oktatásról volt szó, hanem a teljes társadalmi közhangulatról. A választások előtt úgy voltunk, hogy ha nyer a Fidesz, akkor teljesen reménytelen lesz a következő tíz, vagy nem is tudom hány év, úgyhogy költözünk. Ha nem, akkor még maradunk és megpróbáljuk otthon. Akkoriban teleplakátolta az országot a Fidesz a Veszélyesek felirattal. A gyerekek ettől megrémültek. A fiam kérdezte, hogy "mi veszélyes? Apa, veszély van?" Szóval nem csak az oktatás színvonala volt ami döntött, hanem a teljes társadalmi közhangulat, ami ma Magyarországot jellemzi. Az egészségügy, az oktatás és a politika együtt.

Ádám és Barbara másfajta jövőt szeretett volna adni a gyerekeiknek

- Mi alapján választottatok országot?

- Ádám: Egyrészt szempont volt, hogy valamennyire közel legyen. Otthon maradtak a szüleink, testvéreink, tehát fontos volt, hogy autóval egy nap alatt otthon legyünk, ezért nem akartunk messzebb menni Németországnál. Az országválasztás praktikus oldala az volt, hogy az állampolgárság megszerzése Ausztriával összehasonlítva Németországban egyszerűbb, rövidebb idő, kevesebb kritérium van (például nem kell leadni a régi állampolgárságodat). Plusz van egy ismerősünk, aki itt él és ő segített sok mindenben. Nagyon jókat mondott a környékről, és tényleg jó itt.

- Év közben mozdultatok, vagy megvártátok a tanév végét?

- Barbara: Megvártuk. A választások áprilisban voltak, és az eredményeket látva úgy voltunk vele, hogy sietni kell, mert szeptembertől már kint kéne kezdeni.

Eladtuk az otthoni házunkat, felszámoltuk végül is az otthoni életünket,

kerestünk itt albérletet, augusztusban jöttünk és szeptemberben kezdődött az iskola meg az óvoda.

- Mennyire volt nehéz oktatási intézményt találni Németországban?

- Ádám: Kettéválasztanám óvodára és iskolára a dolgot. Az iskola az kötelező, és olyan nincs, hogy nem jár a gyerek. Itt is tankötelezettség van 16 éves korig. Az óvoda viszont nem kötelező - ellentétben Magyarországgal -, sok helyről lehet hallani, hogy akár egy évig is várnak a szülők férőhelyre, nekünk szerencsénk volt, mert egyből bejutottunk. 50 méternyire van tőlünk az óvoda.

- Barbara: Be kellett jelölnünk, hogy hová szeretnénk járatni a gyereket, hát nekünk kb mindegy volt, mert nem ismertünk egy óvodát sem. Ettől a közelitől kicsit tartottunk, mert egyházi fenntartású.

- Miben nyilvánul meg a hétköznapokban az egyházi fenntartás?

- Barbara: Nem sok mindenben. Az istentisztelet sem kötelező. Ha akarsz, mész, ha akarsz nem.

- Ádám: Van egy muszlim kislány, és amikor volt az évzáró istentisztelet, egyáltalán nem erőltették, hogy bármiben részt vegyen.

Annak ellenére, hogy egyházi fenntartású, sokkal toleránsabbnak látom a hozzáállásukat.

Amikor volt a pride hónap, akkor például egy szivárványos zászló volt a templom mellett kirakva... Itt nincs bigott vallásosság, mégis a része az életüknek a vallás.

- Barbara: És nem keverik a politikával.

- Ádám: És nem erőltetik rá a gyerekekre sem, annak ellenére, hogy egyházi óvoda.

- Gondolom, a gyerekek nem beszéltek igazán jól németül, amikor kiköltöztetek.

- Ádám: Semennyire nem beszéltek németül. De kaptak segítséget. Az iskolákban vannak olyan osztályok, melyekbe azok a gyerekek kerülnek, akiket integrálni akarnak.

- Barbara: Olyan iskolába kerültünk, ahol van egy úgynevezett Deutsch plus, azaz a külföldi gyerekek idegen nyelvként tanulják a németet. Emiatt nincs több órájuk, készségtárgyak vagy etika helyett teszik be ezeket a nyelvi órákat.

- Ádám: Az óvodában más a rendszer, a kislányunk úgy kapott ingyenes német oktatást, hogy a közeli iskolába vittük hetente egyszer tanulni.

- Barbara: Itt annyi a külföldi, hogy azzal, hogy nem beszélték a nyelvet, szerencsére nem lógtak ki a sorból.

- Ádám: Igen, fel van az oktatási rendszer erre készülve, és a fiunk most már nagyon jól beszél németül.

- Hogy fogadták a gyerekek a változást?

- Barbara: Mindenki azt mondja, hogy a gyerekeknek ez könnyű, mert rugalmasak, ami így is van, de ezzel együtt is nehéz. A kisfiunk otthon könnyen barátkozott, a nyelvi nehézségek miatt itt az első félévben nem nagyon volt kivel játszania. Volt egy kislány, aki ugyanabban a cipőben járt mint ő, és kézzel-lábbal beszélgetve játszottak egymással. Mégis szeret iskolába járni, mert a tanító néni nagyon jó fej és nagyon kedves, emiatt nem volt problémánk. Az óvodában más a helyzet, bár a kislányunk egyébként is zárkózottabb alkat. Ami nagyon kellemesen meglepett bennünket az óvodában, az az alvás.

A magyar óvodában kötelező volt másfél órát feküdniük akkor is, ha nem tudtak aludni. Próbáltam beszélni az óvónőkkel, de kategorikusan elutasították, hogy a gyerekemnek ne kelljen másfél órát a plafont bámulnia. Itt viszont nincs ez a kötelező alvás.

Ez egy kicsi óvoda, két csoport van összesen. Egy könnyebbségünk volt még, hogy a másik csoportban az egyik óvónéni magyar, ő tudott segíteni, ha a kislányunk valamiben nem tudta magát kifejezni.

- Hány évesek a gyerekek?

- Ádám: A kislányunk most lett 6 éves, a fiunk 8.

- Egy év eltelt. A fiatok járt Magyarországon is iskolába. Mit tapasztaltatok, mik a különbségek a két iskolarendszer között?

- Ádám: Több példát is mondhatok, ami hirtelen eszembe jut, az az orvosi igazolás kérdése. Itt megbíznak a szülőkben. Magyarországon amikor beteg volt a gyerek, ha az orvos rá se nézett, akkor is muszáj volt igazolást írnia. Ezt itt nem követelik meg. Elhiszik a szülőknek, hogy beteg a gyerek, hogy otthon kell maradnia és azt is, amikor meggyógyul. Amit szigorúan vesznek, hogy gyerek ne maradjon ki az iskolából.

Ha te reggel nyolcig nem jelented be, hogy a gyereked beteg és nem tud aznap menni, először próbálnak telefonon elérni, ha nem sikerül, értesítik a rendőrséget, akik kijönnek a házhoz.

Ez a rendszer a gyerekek biztonságát szolgálja.

- Barbara: De ha nem betegség miatt akarod otthon tartani, ahhoz valami nagyon nagy indok kell, és külön kell engedélyeztetni az igazgatóval.

- Ádám: Ha mondjuk a gyereket szeretnéd elvinni iskolaidőben Mallorcára nyaralni, akkor a repülőtéren, ahol az első hatósággal találkozol, visszafordítják, mondván hogy mit keres itt ez a gyerek, amikor iskolában kellene lennie.

- Barbara: A másik különbség, amit nagyon szeretünk itt, az az önállóságra nevelés. Otthon el sem tudtam képzelni, hogy hány évig kell majd a gyereket minden nap az iskolába hordani. Nem volt olyan az infrastruktúra, hogy biztonságban el tudott volna jutni nélkülünk oda. Itt elsős koruktól egyedül járnak az iskolába. Amikor ide jöttünk, és megláttuk, hogy a 6-7 éves gyerekek egyedül mennek reggelente, az nagyon furcsa volt.

- Ádám: Már mi is lekísérjük a buszmegállóig, ott felszáll a buszra és együtt mennek a többiekkel. Itt a közbiztonság elég jó,

társadalmi szinten is nagyon odafigyelnek a gyerekekre, hogy biztonságban legyenek. Az iskolában pedig konkrétan azt kérik, hogy a szülők ne hordozzák őket kocsival.

- Barbara: Az is nagy különbség, hogy itt az általános iskola csak négy évig tart.

- Ez a nálunk megszokott alsó tagozat?

- Ádám: Igen, és utána a jótanuló mehet gimnáziumba, a közepes szakközépiskolába, a gyengébbek szakiskolába. Tehát negyedikben már döntenek a gyerekről. Van persze átjárás később, csak nehezebb. Érdekesség még, hogy általános iskolában nem egy tanár viszi végig a gyerekeket, hanem más tanít az első két évben és más a második kettőben. De ez nem minden tartományban van így.

- Hány tanító van a gyerekekkel napközben?

- Barbara: Egy tanító néni van, ő szinte mindent tanít. A napközi viszont teljesen más. Otthon két tanítója volt az osztálynak, az egyik a napközis tanító volt, a másik pedig a többit csinálta. Itt ez máshogyan van. A napközi teljesen külön intézmény, és fizetős. Ott nem az iskolai személyzet dolgozik, hanem gondozók.

- Ádám: Ha a tankönyveket nézzük, azok sokkal minőségibbek. Otthon meg voltunk ütközve azon, hogy a gyereknek ódivatú, idejétmúlt dolgokat tanítottak. Kifejezéseket, amiket már senki nem használ, a rajzokat nem lehetett felismerni a könyveiben. Úgy látjuk, hogy itt jobb minőségűek a tankönyvek. Valószínűleg megvan a szabad tankönyvválasztás lehetősége is a tanárnak.

A rugalmasság sok minden másra is jellemző. Például, ha a tanító úgy látja, hogy az osztálynak több időre lenne szüksége matematikából, akkor több matek órát tart.

Az, hogy egy nap hány órájuk lehet, az szabott, de a tanár állítja össze, hogy egy-egy héten mire van szüksége inkább a gyerekeknek. Ha lemaradtak matekból, akkor több matekra, ha németből, akkor arra fektet nagyobb hangsúlyt. Kreativitásra, csapatmunkára nevelnek. Például letáborozott egy cirkusz az iskola mellett, és megbeszélték, hogy a gyerekek odamehetnek, megnézhetik, és csinálhatnak egy cirkusz-projektet, és nagyon lelkesek voltak ettől, egy hétig csak ezt tanulták, és a végén előadtak egy műsort a szülőknek.

Az oktatás jobban reflektál a valóban szükséges készségekre, a gyerekeket önállóságra és kreativitásra nevelik.

- Barbara: Plusz megtanítják arra is, hogy reálisan tudják értékelni magukat, hogy felismerjék a saját gyengeségeiket és erősségeiket. Például ha van egy dolgozat, ott minden feladat mellett be kell jelölni, hogy szerinte hogy sikerült megoldani: könnyű volt, vagy nehéz. Félévkor személyes értékelést kaptunk, ahol ott ült a tanár, a gyerek és mi, és beszélgettünk a tantárgyakról, és az egyéb, az iskolai élettel kapcsolatos dolgokról. Mennyire barátságos, aktív, segítőkész a fiunk, mindenben ő értékelte magát először, aztán a tanító is elmondta, hogyan látja ő. A végén közösen a gyerek és a tanító felállítottak egy célt, amit év végégig el kellett érni.

- Ezt minden egyes tanulóval megcsinálja a tanár? Hány fősek az osztályok?

- Ádám: Huszonnégyen vannak, a tanár azt mondta, hogy ez évről évre változó. A lányom osztályában csak tizenöten vannak. Ez kis létszám, lehet, hogy helyi sajátosság, lehet, hogy általános, nem tudjuk.

- Nyilván az első évben voltak nehézségei a fiatoknak. Hogy éreztétek, kapott támogatást az iskolától?

- Ádám: Maximálisan. Például vegyük a németet, ami a legegyértelműbb nehézség. Ő dönthette el, hogy a nyelvi órák után áll-e már olyan szinten, hogy a többiekkel együtt rendes német órára menjen. Ott eleve egy jeggyel jobbat kapott, mint a német anyanyelvűek.

- Barbara: A hétköznapokban is nagyon figyeltek rá.

Mondta itthon, hogy mindig mindent megért. Kérdeztem, hogy értheted meg, ha nem is tudsz németül? Azt mondta, hogy ezt ő sem érti, hogy hogyan, de úgy el tudta magyarázni neki a tanító néni a feladatokat, hogy megértette.

Külön figyelnek arra, hogy azok is be tudjanak vonódni az órákba, akik még nem értik jól a nyelvet.

- Tapasztaltatok olyat, hogy szorong az iskolával kapcsolatban?

- Barbara: Egyszer két kislány elkezdte csúfolni, nekünk is egy-két hét után mondta csak el, amikor nem tudta őket leállítani. Akkor szóltam az osztályfőnöknek, hogy segítsen a helyzet megoldásában. Az osztályfőnök kitalált feladatokat az egész osztálynak, ami a szociális érzékenyítésre ment rá, odafigyelt rá, és megszűnt a probléma.

- Ádám: Az egy lényeges információ, hogy nem azért csúfolták, mert magyar, hiszen ők is bevándorlók.

A gyerekek a pályaudvaron búcsúznak a nagynénjüktől, aki meglátogatta őket Bajorországban

- Barbara: A fiunk egyszer megfogalmazta, hogy nem is érti, de itt, ebben az iskolában nincsenek verekedősök, vagy akik rosszul viselkednek, és zavarják az órát. Ilyen gyerek Magyarországon sok volt, annyira, hogy akadt, akit el is kellett távolítani az iskolából, mert egyáltalán nem tudtak vele mit kezdeni, olyan agresszív volt. Itt ilyen nincs.

- Mit kérnek a szülőktől az iskolába, mit kell beküldeni a gyerekkel?

- Ádám: Amit otthonról hallunk, hogy kifesteni az iskolát, ilyesmi, az itt nincs. Otthon mindent meg kellett vennünk, wc papírt, szalvétát, zsebkendőt, szappan, fénymásolópapírt, itt semmi ilyet nem kérnek.

- Barbara: Amikor év elején megkaptuk a tanszerlistát, hogy mire lesz szükség, az fél oldal volt. Otthon az előző évben két és fél A4-es oldal volt teleírva. Itt csak tollat, ollót, füzetet, rajzlapot kell venni. Egyéb dolgokat, amit a technikai órán használnak, azt nem. A testnevelés órán olyan pólóba megy, amilyenbe akar, csak legyen egy kényelmes edzőcipője. Illetve egyáltalán nincs évnyitó, fehér blúzzal és sötét nadrággal, itt ilyesmi nincs.

- Ott eszik a fiatok az iskolában?

- Barbara: Csak ebédet. A többit azt neked kell bevinni.

- Ha megnézitek, az étkeztetés ára hogy viszonyul a magyarhoz?

- Ádám: Árban valamivel drágább, mint otthon, cserébe az ételek minősége jobb. Bio-alapanyagokból minőségi ételeket főznek, minden nap van saláta, gyümölcs is. Hetente hal. Nem jelent gondot, ha valaki vega vagy nem eszik pl. disznóhúst.

- Barbara: Itt a reggelit is a gyerekek viszik be maguknak, így minden szülő azt csomagol, amit a gyereke szeret. Magyarországon az óvodába tilos volt bevinni bármilyen ételt, és mindenki ugyanazt kapta, ha szerette, ha nem. Többnyire péksüteményt, vagy egy szelet kenyeret.

- Összességében hogy érzitek, megérte a váltás?

- Barbara: Igen. Az iskola-óvoda szempontjából mindenképpen, és a saját életünket tekintve is. Persze kicsit még kívülállók vagyunk, ismerkedni, új emberekkel kapcsolatot teremteni nem könnyű nekünk sem, de reméljük, hogy az is jobb lesz idővel.

- Ádám: Főleg, hogy olvassuk, hogy otthon mennyire eldurvult a helyzet. Miután kijöttünk, akkor kezdődtek a sztrájkok, láttuk, hogy a fiunk iskolája is le van szalagozva, szomorú volt látni az egészet. Elképzeltük, hogy a gyerekünknek most meg kellene magyarázni, hogy miért van ez…

Így is valamennyire bevonódtak, muszáj volt elmondanunk nekik a maguk szintjén, hogy mi ez az egész, miért jöttünk ki, mi baj van otthon, de ha maradtunk volna, ezt át kellene élniük.

Arról nem is beszélve, hogy milyen a tanárok lelkiállapota. Itt nincsenek megnyomorítva, frusztrálva. A pedagógusok általában jókedvűek, kiegyensúlyozottak, és ez talán fontosabb, mint a praktikus részek, amiket felsoroltunk. Hogy a gyereket milyen pedagógus oktatja, kivel van együtt egész nap. A hétköznapi embereken is látjuk azt, amit a tanárokról mondtam. Ahogy közlekednek, ahogy válaszolnak, nem érzed azt az ingerültséget, megkeseredettséget és frusztráltságot magad körül. De hát nyilván ennek megvan az oka.

- Vannak kint magyar kapcsolataitok?

- Barbara: A barátnőm, ő az egyetlen barátunk, meg az ő barátaival tartjuk a kapcsolatot. Egyébként elvétve találkozunk egy-egy magyarral.

- Ádám: Látod a szerbeket, törököket, akik bandáznak, a magyarok annyira nem keresik egymás társaságát.

De az fura, hogy a magyarságomat itt jobban meg tudom élni, mint Magyarországon.

- Könnyebb messzebbről szeretni?

- Ádám: Lehet. Igen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
„Ő abban is benne lett volna, hogy önerőből hagyhassa el a barlangot” – interjú Zádor Zsófiával, aki segített életben tartani a törökországi barlangban rekedt amerikai férfit
A magyar orvos nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Mark Dickey állapota stabilizálódjon az ezer méter mély barlangban.

Link másolása

Rövid időn belül a felszínre hozhatják az egy hete egy ezer méter mély törökországi barlangban rekedt amerikai barlangász, Mark Dickey-t. A férfi súlyos egészségügyi állapotba került a mélyben, belső, emésztőrendszeri vérzése lett, vért hányt, és esélye sem volt a felszínre jutni az 1000 méteres mélységből.

Dr. Zádor Zsófia aneszteziológus-intenzív terápiás szakorvos az elsők között ért az egykilométeres mélységben bajba jutott amerikai férfihez. Ő végül vasárnap este ért a felszínre.

A Szeretlek Magyarországnak sikerült elérnie a most is a helyszínen tartózkodó doktornőt. Zádor Zsófia leszögezte: Dickey aktuális állapotáról sajnos nem tud nyilatkozni, mert nem volt lehetősége folyamatosan követni az állapotát amíg a felszínre hozták.

– Aneszteziológus szakorvosként hogyan juthatott le a barlangba?

– Már 2011 óta részt veszek barlangászképzésben is, tehát megvan a technikai tudásom. Ilyen mély barlangba megfelelő önálló technikai tudás nélkül nem is lehetett volna lejutnom.

– Azt tudjuk, hogy négy fok hideg van ott. Képeken is láttuk, hogy komoly melegítésre van szükség. Ezt kizárólag csak takarókkal tudják megoldani, vagy valami aktív melegítést is próbálnak?

– Vannak melegítő takarók is, amiket használunk.

– Pszichésen hogy lehet elviselni ennyi időt a mélységben?

– Szerencsére azt tudom mondani, hogy a lent rekedt barlangász hangsúlyozta: pszichésen teljesen jól érzi magát. Ő még abban is benne lett volna, hogy ott javítsuk fel annyira az állapotát, hogy önerőből hagyhassa el a barlangot. Azonban a feltételezett diagnózisa ezt nem tette lehetővé.

– Váltásokban vannak lent vele?

– Ez az eset egyáltalán nem szokványos. Van olyan is, amikor két váltásban csináltuk, tulajdonképpen egymást váltogatjuk a különböző szakaszokon. A mentést ketten-hárman csináltuk végig. Most éppen szerencsénk van, mert több orvos is lenn van, és most már nem is kell olyan mélyre menni. (Az interjú az utolsó 180 méternél készült – a szerk.)

– Tehát ez azt jelenti, hogy most már a mentés utolsó szakasza zajlik?

– Igen, azonban ezt úgy kell elképzelni, hogy nagyon szűk járatok és aknák kötik össze a viszonylag szélesebb termeket, nagyobb tereket. Ezeken a részeken nagyon bonyolult áthaladni, sokszor egy ember is alig fér el, egy hordággyal sokkal nehezebb.

– Ki lehet mondani, hogy a barlangász állapota stabil, most már nincsen közvetlen életveszélyben, azaz a mentés kilátásai kifejezetten biztatóak?

– Nem tudom pontosan a mostani állapotát, mert nem vagyok mellette jelenleg, ezért én ezt most nem jelenthetem ki teljes bizonyossággal. Amikor én mellette voltam, akkor rendben volt, de hogy ez hogyan változott, azt nem tudom pontosan. Mire én megérkeztem, addig már a folyadékpótlást meg tudták kezdeni, és stabilizálni tudták a keringését, azaz meg tudták fékezni az állapotromlását. Bár nem vagyok lent, de itt vagyok a helyszínen, szükség esetén én is tudom folytatni a munkát.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Tanítási időben ürítette ki a végrehajtó egy középiskola épületét Soroksáron, miután elárverezték az ingatlant
A Qualitas Gimnáziumnak azonnal mennie kell, információnk szerint online oktatásra állnak át. Mindenkinek el kellett vinni minden holmiját, az iskolatitkár igyekszik mihamarabb rendezni a kialakult helyzetet.

Link másolása

Gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra kellett elhagynia az iskola épületét egy soroksári gimnázium tanulóinak és dolgozóinak kedd délelőtt – derül ki egy, a Facebookra feltöltött helyszíni videón.

Abban dr. Berki András bírósági végrehajtó elmondja: a Qualitas Gimnázium épületét tavaly októberben elárverezték, a döntés pedig jogerőre emelkedett.

Így arra kért minden tanulót és pedagógust, hogy hagyják el az iskolaépületet, és vigyenek magukkal minden ingóságot, mert az épületbe többet nem térhetnek vissza.

A felvételen azt is hallani, hogy valaki arról beszél: Szép Gábor igazgatóhelyettes online oktatást rendelt el az iskolai tanulóinak.

A videó alatt egy szülő azt írta, hogy semmiről nem tudtak.

„Múlt héten volt szülői, de nem mondták hogy ilyen opció is létezik.”

A Szeretlek Magyarország telefonon elérte az iskola titkárát, aki délelőtt szintén kénytelen volt elhagyni az épületet, megkeresésünkkor már otthon tartózkodott. Lugosi József kérdésünkre elmondta, hogy

az iskola nem szűnt meg, az oktatást sem függesztik fel. A fenntartó nem ment tönkre, az iskola minden számlája ki van fizetve, csak – ahogy fogalmazott – az iskola épületét „húzták ki alóluk”.

Azt ő is elismerte, hogy a bírósági végzés jogerős, és hozzátette: az állapot egy jogvita eredménye, ami a kivitelező és a tulajdonos között zajlott immár több mint tíz éve. Mint fogalmazott:

sérelmesnek érzi, hogy a végrehajtást nem lehetett úgy megoldani, hogy a diákoknak és a dolgozóknak legalább fél tanévet adjanak az iskola elhagyására.

Elmondta ugyanakkor, hogy a jogerős bírósági ítélet végrehajtása közben tudomása szerint senkit nem ért extra sérelem, a végrehajtót kísérő rendőrök nagyon együttműködőek voltak.

Mint mondta, az elsődleges feladataik között szerepel, hogy a Qualitasnak új épületet szerezzenek, ahol folytatódhat a jelenléti oktatás. Állítása szerint már kaptak ajánlatot Csepelről és a dél-pesti körzetből. Mint mondta: mindenképp szeretnének a térségben maradni, mert a gimnázium első sorban a környékbeli és az agglomerációban lakók diákokat szolgálja ki.

Az iskolatitkár szerint az azonnali végrehajtás és az iskolaépület elhagyása körülbelül kétszáz tanulót érint, nagyjából ennyien járnak nappali tagozaton a Qualitasba. Lugosi József úgy fogalmazott, szeretné, ha minél több diák az iskola tanulója maradna, de számol vele, hogy lesznek olyanok, akik a bizonytalan helyzet miatt esetleg kiiratkoznak. Mint mondta: a diákok közül senkinek nem szakad meg a jogviszonya.

Szerdán a diákoknak a soroksári sportcsarnokban kell megjelenniük, mert a testnevelés órát ott megtartják. A többi tanóráról szólva megjegyezte: egyetért Szép Gábor állítólagos utasításával, miszerint átállnak az online oktatásra.

„Én arra próbálok lépéseket tenni, hogy túléljük ezt a dolgot, és ez az iskola, ami egy széles társadalmi igényt elégít ki, tovább éljen”

– fogalmazott Lugosi József, aki azt is hozzátette: jelenleg, további intézkedésig várja a tulajdonos-igazgató (Ott Ferenc) véleményét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Megmenekülhet a kilakoltatott gimnázium? – A soroksári önkormányzat segítene új épületet találni
Kedden tanítási időben egy végrehajtó ürítette ki a Qualitas Gimnázium épületét. Most a soroksári polgármester intézne ideiglenes épületet az intézménynek, a titkár szerint 30 napon belül megoldódik a helyzet.

Link másolása

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola budapesti campusa fogadhatja be ideiglenesen a Qualitas Gimnáziumot, amelynek épületét kedden délelőtt, tanítási időben ürített ki egy végrehajtó - ez derül ki Bese Ferenc soroksári polgármester szerda délelőtti Facebook-bejegyzéséből. Úgy tudjuk az iskola igazgatója szerda délután fog egyeztetni a városvezetővel.

Szerda reggel a soroksári sportcsarnokban testnevelés órákkal indult a nap Qualitas Gimnázium körülbelül 220 diákjának.

Ugyanitt a szülőket Ott Ferenc igazgató tájékoztatta a kialakult helyzetről. Az iskola épületét ugyanis kedden a napközben egy végrehajtó ürítette ki: Berki András közölte, hogy az ingatlant tavaly októberben elárverezték, a döntés pedig jogerőre emelkedett. A végrehajtó felszólította a tanulókat és a pedagógusokat, hogy hagyják el az iskolaépületet, és vigyenek magukkal minden ingóságot, mert többet nem térhetnek vissza.

Az ügy egy tízéves jogvita eredménye: az iskolát építő kivitelező cég szerint nem fizették ki a munkájukat. Lugosi József, az iskola titkára azonban lapunknak azt mondta, a cég nem végezte el maradéktalanul a munkát. Lugosi azt elismerte, hogy az árverés már tavaly megtörtént, de szerinte ebből nem következett, hogy el is veszik az ingatlant.

„Most átállunk online oktatásra. Ebben van tapasztalatunk, a Covid alatt is így működtünk. Most ezt újra be kell üzemelni.”

Az iskola titkára bizakodó, ahogy fogalmazott: Bese Ferenc ajánlatától függetlenül is 30 napon belül meg lesz a megoldás a helyzetre. Lugosi úgy tudja, hogy a kerület vezetője szerda délután fogadja Ott Ferenc igazgatót, és tudomása szerint felajánlanak nekik majd egy másik épületet.

Bese Ferenc, Soroksári polgármester szerdai Facebook-bejegyzésében úgy fogalmazott: megdöbbenve értesült a Qualitas Gimnázium körül kialakult helyzetről.

„Ugyan az ügy nem önkormányzatunk hatásköre, szívemen viselem a Qualitas diákjainak, illetve szüleiknek, valamint pedagógusainak sorsát.

A diákok nem maradhatnak oktatás nélkül, ezért felvettem a kapcsolatot több intézményvezetővel is, köztük Kocsis Gyulával, az iskolától pár száz méterre lévő Apor Vilmos Katolikus Főiskola campusvezetőjével. Így még ha átmenetileg is, de adott a lehetőség, hogy Főiskola »fogadja be« a Qualitas középiskolát, hogy a tanórákat ott tarthassák meg”

- írta Bese.

Kedden az RTL Híradónak az egyik érintett szülő azt mondta: senki nem szólt nekik előre arról, hogy mi fog történni. Erre az igazgató a csatornának úgy reagált: bízott benne, hogy elhalasztják a kilakoltatást, ahogy az már korábban is megtörtént. Szerinte nem kellett volna szólnia a szülőknek és a diákoknak sem korábban, mert akkor be kellett volna zárnia az intézményt.

A Belügyminisztérium azonban ezt nem így látja, szerintük a fenntartónak kötelessége lett volna tájékoztatni.

Lugosi elmondása szerint azonban „a diákok egy napot sem veszítenek”, az alapítvány nem szűnt meg, és továbbra is fennáll a jogviszonyuk. Ha pedig meghatározott időn belül találnak egy épületet, akkor vissza tudnak térni a normál oktatásra.

A titkár azt mondta:

a szülők közül neki eddig senki nem jelezte, hogy átvinné a gyerekét másik iskolába.

Igaz, most átjelentkezni sem tudnak, hiszen a gyerekek bizonyítványai is az épületben vannak, így az iskola nem tudja azokat kiadni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: