SZEMPONT
A Rovatból

Foggal-körömmel ragaszkodnak közmunkásaikhoz az önkormányzatok

Miközben munkaerő-hiánnyal küzd a gazdaság, 142 ezer munkavállaló a közmunkaprogramban ragadt.
Neuberger Eszter, Abcúg - szmo.hu
2018. december 10.



Ha valamikor, akkor most lehetne a legkönnyebben átterelni az elsődleges munkaerőpiacra azt a 142 ezer munkavállalót, aki a közmunkaprogramban ragadt, ehhez kétség sem fér. Akkora a munkaerőhiány az országban, hogy a munkáltatóknak esélyük sincs túl sokat válogatni a hozzájuk jelentkezők közül, még a hagyományosan nehezebben munkához jutó roma álláskeresők esélyei is javultak az utóbbi években. A kormány most az elhelyezkedési juttatás megduplázásával próbálja a közmunkaprogramban maradtakat a kilépésre ösztönözni, a rendszer szereplői szerint azonban ezzel elmegy a valódi problémák mellett. A kistelepülések önkormányzatainak továbbra is úgy kell a közmunka, mint egy falat kenyér, azt pedig, hogy egy munkanélküli miért választja inkább az 52 ezres fizetést nyújtó közmunkát a majdnem kétszer annyit fizető gyári munka helyett, nem kérdezi meg tőle senki.

Nagyjából 142 ezer ember dolgozott ebben az évben közmunkában országszerte. Ez a szám a közmunkaprogram 8 éves történetében alacsonynak számít, de a teljes foglalkoztatottságot megcélzó, és az országos munkaerőhiányt kezelni próbáló kormány számára még mindig magas.

A közmunka-program eredeti célja ráadásul a munkanélküliek elsődleges munkaerőpiacra segítése kellene, hogy legyen. Ilyen értelemben pedig mindenképpen kudarc, hogy egy idén ősszel készült belügyminisztériumi elemzés szerint az állami apparátus ebben az évben 100-ból 89 közmunkást nem tudott munkához juttatni.

Ezzel magyarázható, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter október végén bejelentette: novembertől megduplázza a kormány az úgynevezett elhelyezkedési juttatás összegét, amit azok a közmunkások kapnak, akiknek sikerül az elsődleges munkaerőpiacon elhelyezkedni.

A juttatás eddig havi 22 ezer forint körül mozgott, és addig kapták a munkaerőpiacon elhelyezkedő közmunkások, amíg a közfoglalkoztatási szerződésük le nem járt. A juttatás mostantól 45.600 forintra emelkedik.

Emellett Varga azt is elmondta: Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyékben a helyi kormányhivatalok foglalkoztatási osztályain külön programot indítanak, hogy javítsák a munkaerő-közvetítés hatékonyságát. A munkáltatói igényeket szeretnék jobban összehangolni a közmunkások jelentette munkaerő-kínálattal.

Nem véletlen: Borsod-Abaúj-Zemplén megye mellett éppen az említett két megye adja az ország közmunkásainak egyharmadát, ami a mostani országos szintű munkaerő-hiánnyal összevetve azt jelenti:

hiába a felszívó-erő, ezekben a megyékben ragadhattak bele leginkább a közmunkába az emberek.

De vajon tud-e érdemben reagálni a közmunka-munkaerőpiac átmenet hiányára a kormány, ha azokat jutalmazza még inkább, akiknek már sikerült ez az átmenet, ahelyett, hogy azokat segítené érdemben, akiknek még nem?

A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírbátorban a közfoglalkoztatást megjárt, de abból már kilépett munkavállalókkal beszélgettünk arról, nekik mire volt szükségük ahhoz, hogy átkerüljenek az elsődleges munkaerő-piacra. A település polgármestere pedig arról beszélt, hogy a rendszer felépítésébe van kódolva, hogy az önkormányzatok minden erejükkel visszatartsák a kilépéstől közmunkásaikat.

A 12 ezres nyírségi kisváros sok szempontból szerencsésebb helyzetben van mint más, hasonló méretű települések a megyében. Itt működik ugyanis egy sor nemzetközi nagyvállalat, és több kisebb-nagyobb vállalkozás is, amik nem csak a helyieknek, de a környező települések lakóinak is piaci munkalehetőséget adnak. Műszakváltások idején csak úgy kapkodják a fejüket a portások a gyárépület területéről ki-be guruló, a környező településeken élő dolgozókat szállító munkásbuszok után.

A kisváros független polgármestere, Máté Antal szerint épp ebből a szerencsés helyzetből következik, hogy Nyírbátorban jobbak a közmunkások kilépési esélyei az elsődleges munkaerőpiacra, mint a környező, kisebb településeken. Nyírbátor önkormányzata ugyanis komoly iparűzési adóbevételével egyszerűen megteheti, hogy elengedje közmunkásait, míg a náluk szegényebb települések belekényszerülnek, hogy megtartsák őket.

Ami mindennél nagyobb visszatartó erő, az maga az önkormányzat

Máté szerint a közmunkások tömeges átkerülését az elsődleges munkaerőpiacra elsősorban

az önkormányzatok visszatartó ereje nehezíti meg.

Bár szerinte nem nehéz egyetérteni azzal a céllal, hogy kerüljön vissza mindenki a munkaerőpiacra, az állam-munkaerő-önkormányzatok képletben a harmadik szereplő

a jelenlegi felállásban “sajnos ellenérdekeltté válik” abban, hogy elfogyjanak a közmunkásai.

“A vidéki, jellemzően észak-kelet magyarországi települések működésének kulcskérdése a közfoglalkoztatás. Amikor ugyanis elindult a közmunka-program, azzal párhuzamosan az önkormányzatok működési, finanszírozási feltételei is átalakultak: településgondnoki feladatokra egyáltalán nem kapnak már normatív támogatást az önkormányzatok. Ezekre csak közfoglalkoztatásból kapnak pénzt, kétféleképpen: emberre és alapanyagra.

Ha a közfoglalkoztatást elveszik, a kisebb településeknek nem lesz pénze arra, amit a lakosság elvár tőle: járdaépítésre, padkák kialakítására, csapadékvíz-elvezető kiépítésére, vagy akár damilra a fűnyíráshoz” – magyarázta a polgármester, mikor irodájában beszélgettünk vele. Tehát az önkormányzatoknak elemi érdeke, hogy feltornásszák a közfoglalkoztatottak létszámát, annál több pénz érkezik ugyanis a településre.

Ez alapvető politikai szükséglet is egy polgármesternek, mert ez alapján ítélik meg, hogy ő mennyire ügyes.”

Ebben a furcsa felállásban Máté Antal szerint nagyon torz helyzetek tudnak kialakulni. Előfordul, hogy két, egyazon régióban található, hasonló méretű településen nagyon eltérő számú közmunkás dolgozik.

“A polgármesterek eltérő lobbierővel rendelkeznek. Nem mindegy, hogy valaki független, jobboldali vagy baloldali, vagy rokona, barátja, ismerőse-e az országgyűlési képviselő. Magyarul, kinek milyen képessége van fölfelé presszionálni”

Nyírbátornak jelenleg nincs száz közmunkása sem – a közmunkaprogram csúcsán 400 is volt -, de Máté Antal tud harmad ekkora településről, “ahol most is háromszáz van”.

Máté Antal Nyírbátor polgármestere. / Fotó: Végh László

A polgármester szerint Nyírbátor kivételesen jó helyzetben van, mert az iparűzési adóból származó bevétele ad elég pénzügyi önállóságot a településnek ahhoz, hogy a városüzemeltetési feladatokat a közfoglalkoztatásból érkező források nélkül is ellássák. Igyekeznek a munkafolyamatokat minél inkább gépiesíteni, hogy kevesebb emberrel is el lehessen őket végezni.

A legtöbb környékbeli település, főleg a kisebbek, azonban ezt nem tehetik meg. Ők a nyírbátori polgármester szerint minden erejükkel próbálják megtartani a közmunkásaikat. A tehetségeseket vagy képzettebbeket annál inkább, hiszen a munkafolyamatok nélkülük szétesnének.

És itt jön be az, ami az egész közfoglalkoztatást annyira feudálissá teszi: a településvezetőknek nagyon könnyű maradásra bírni azokat, akik mennének, mert képesek rá.

“Ha Józsi a traktoros bejelenti, hogy elmenne targoncásnak egy céghez, a polgármester azt tudja mondani, hogy itt maradsz a traktoron, kellesz, mert Józsi családja még ezer szálon kapcsolódik a közfoglalkoztatáshoz”

– magyarázta a polgármester.

Nem minden családban vállalható, hogy a szülő három műszakban dolgozzon

Annál viszont árnyaltabb a közmunka problémája, hogy egy magyarázattal letudhatnánk a kérdést: miért olyan nehéz kikerülni belőle. Erre két roma nő mutatott rá, akikkel Nyírbátorban találkoztunk.

Az egyikük, Szilágyi Attiláné Regina, egy fiatal nyírbátori anyuka. Reginát késő délelőtt találtunk otthonában, amit férjével közösen csinosítgatnak. A házaspár devizahitelből vásárolta és újította fel a város egy szegényebb részén álló házukat. Ezt aztán a hitelválság után az állam, a Nemzeti Eszközkezelő vásárolta meg, hogy ne a bank vigye el, hanem a fiatal házasok gyerekeikkel együtt benne maradhassanak.

Regina férje, Attila egy helyben működő, elektronikai alkatrészeket gyártó multi cégnél dolgozik, a családanya viszont most a munkaügyi hivatal támogatásával tanul: “Egy szociális gondozói tanfolyamot végzek, most épp a házi gondozásban szerzünk gyakorlatot. Ma délben kezdek”.

Regina összesen 7,5 évet dolgozott közmunkában: első gyereke születése után közmunkába közvetítette ki a munkaügyi hivatal a vendéglátói, eladói, szabó- és varrónői végzettséggel is rendelkező fiatal nőt. A helyi SZTK-ban kapott munkát, sokáig ott dolgozott takarítóként.

Ami viszont igazán érdekes Regina történetében az az, hogy úgy érzi: eddig ez volt a legjobb munkahelye.

“Szerettem ezt a munkát: az emberek és a munkakörnyezet miatt leginkább. Sokkal szívesebben maradtam volna itt, minthogy elmenjek három műszakba egy gyárba dolgozni.”

Regina családanya szerepébe is jobban beleillett ez a munkahely: sokkal szervezhetőbbé és nyugodtabbá tette az életét. A három műszakban végezhető munka szerinte sok nő helyzetét megnehezíti: a gyerekek iskolába, óvodába járatásának megszervezése, a házimunka elvégzése bajossá válik. Nem is beszélve arról, hogy milyen kevés időt tölthet az ember a gyerekeivel.

Az alacsony fizetés miatt azonban Regina nem tudott sokáig a takarító munkakörben maradni. Már a közmunka mellett is kénytelen volt napi bejelentéssel dolgozni járni a városban működő cégekhez, akik munkaerő-közvetítőkön keresztül folyamatosan foglalkoztatnak alkalmi munkavállalókat.

Most viszont, ha elvégzi a szociális gondozói tanfolyamot, reméli, hogy közalkalmazottként, tisztességesebb fizetéssel tud majd elhelyezkedni gondozóként, és azt csinálhatja, amit igazán szeret: emberekkel foglalkozni.

Regina története azt mutatja meg, hogy sokszor a közmunka jelentette jobb, rugalmasabb, nyugodtabb munkafeltételek miatt nem is feltétlenül szeretnék az emberek a közmunkát piaci alapú munkára, vagy legalábbis azon belül a három műszakban végezhető gyári munkára cserélni.

Hiába van helyben munkahely, ha a lakosság egy csoportját nem alkalmazzák

A romák diszkriminációja is hozzájárul ahhoz, hogy oly sokan nem tudnak kilépni a közmunkából. Nem véletlenül dolgoznak ugyanis az országos népességarányukhoz képest olyan nagy arányban romák a közfoglalkoztatásban. Általános tapasztalat, hogy az előítéletek miatt egy roma munkavállaló sokkal nehezebben jut munkához, mint egy hasonló kvalitásokkal bíró nem-roma társa.

Hiába pályázott egy időben szinte minden helyben elérhető állásra az 55 éves, eredetileg ápoló végzettségű Magyar Tiborné Mária, a környéken egyszerűen nem tudott munkához jutni. Hiába ment volna a nyíregyházi kórházba, a bejárás túl sok idejét és pénzét emésztette volna fel, a helyi idősek otthonába pedig szerinte csak “kihalásos alapon” lehet bekerülni. A városi munkaügyi hivatal – ma már a Kormányhivatal Foglalkoztatási Osztálya néven fut – kiközvetítette ugyan közmunkára,

a korábban a budapesti Pető Intézetben is dolgozó asszony úgy érezte, az ároktisztítás és az utcaseprés egyszerűen nem méltó egy érettségizett, megbecsült, ráadásul hiányszakmával bíró emberhez.

A karakán asszonyt kérésére ezután áthelyezték a helyi óvodába, ahol szintén közfoglalkoztatásban asszisztensként dolgozott az óvónő mellett a gyerekekkel. Közben azonban folyamatosan keresett munkát. A közmunkás fizetés ugyanis – tudta jól -, nyomába sem érhet a versenyszférában elérhetőnek.

Hiába volt azonban helyben bőven elérhető munkahely, volt, hogy Máriának az észak-dunántúli Komáromig kellett mennie a munkáért. Már rég nem álmodott arról, hogy újra a szakmájában dolgozhat, ezért csupa gyári munkát vállalt.

“Nyírbátorban egyszerűen sehova nem vettek fel. Csak arra tudtam gondolni, hogy azért, mert roma vagyok. Most is vannak olyan cégek, ahová nem vesznek fel cigányokat, maximum akkor, ha nagyon szükségük van a munkaerőre. Valahová csak az elmúlt 1-2 évben kezdtek bekerülni romák is”

– magyarázta, hozzátéve: az elutasítás oka soha nem kimondottan a jelentkező roma származása volt, de a végeredmény mégis az, hogy leginkább a roma álláskeresők találkoztak elutasítással.

Végül aztán 2016-ban sikerült Nyírbátorban stabil munkahelyet találnia: ekkor települt a városba egy német hátterű, járműelektronikai alkatrészeket gyártó nagyvállalat -ahol Regina férje is dolgozik -, ami egy hónappal ezelőttig munkát adott Máriának. Az asszonynak rákbetegsége miatt kellett otthagynia a munkahelyét, leszázalékolták, most csak a gyógyulásra koncentrál.

A cégről, amelyik végre helyben is alkalmazta, mi is többektől hallottuk a településen, hogy kifejezetten nyitott roma munkaerő foglalkoztatására.

Tárgyalt a multikkal, hogy vegyenek fel több romát

Ami a Máriától hallottakat illeti, Máté Antal elmondta: ő is észlelte, hogy a Nyírbátorba települt nagyvállalatok érezhetően kerülték a romák alkalmazását. Ugyanakkor azt is érzékeli, hogy mára jelentősen javult a helyzet.

“Több panaszt kaptam a városunkban élő romáktól, hogy többszöri próbálkozásra sem sikerült bekerülniük egyszerű, nyolc általánost igénylő betanított munkán alapuló munkakörökbe sem.”

És bár tárgyalt a legnagyobb helyi munkáltatókkal arról, hogy változtassanak ezen, szerinte a valódi változást az utóbbi években begyűrűző munkaerőhiány hozta el.

Azaz, egyszerűen egyre kevésbé tehetik meg a cégek, hogy válogassanak az elérhető munkaerő közül.

Máté Antal úgy látja, pont emiatt van most itt az ideje, hogy az, aki még képes lenne az elsődleges munkaerőpiacon elhelyezkedni, kiléphessen a közmunkából.

Ehhez azonban szerinte nem feltétlen az elhelyezkedési juttatás megduplázása lenne a legmegfelelőbb eszköz.

Ha valaki nem tud úszni, ha kétszer annyit fizetek, se tud.

– kommentálta a legújabb kormányintézkedést. Kellenek az ösztönzők – mondta -, de az ösztönző automatikus megduplázása nem fogja javítani a helyzetet.

Szerinte a valódi előrelépéshez a rendszert kellene megváltoztatni.

“A polgármesternek muszáj lenne belátni, hogy akkor tud egy ember az ő településén családot vállalni, a helyet erősíteni, ha nem ötvenezer forintot keres, hanem kétszázezret. Különben csak idő kérdése, hogy mikor hal éhen, mikor romlik le az egészsége, mikor omlik össze a családja, vagy mikor ül be az autóba, és menekül el onnét.”

“De azt is elfogadom, hogy elsősorban a kistelepülések polgármesterei nem gondolkodnak ilyen előre, ők a holnapért küzdenek. Ezért mondtam, hogy a finanszírozást meg kell változtatni, az önkormányzatokat helyzetbe hozni, az egészségügyi, szociális és felnőttképzési kérdéseket összehangolni. Vannak, akik könnyen átvezethetők az elsődleges munkaerőpiacra, de ezt a támogatást megduplázni önmagában nem fog semmit megoldani, ebben biztos vagyok.

Hiába alkalmas, ha nincs meg a 8 általános, számításba se jöhet

Regina és Mária szerint még egy nagy akadálya van a közmunkából való kikerülésnek. “Azoknak, akik még nem tudtak elhelyezkedni, nagyon nagy részben nincs meg a nyolc általánosuk. Hiába lennének képesek a munkára, és írják meg a munkahelyeken szokásos belépőtesztet jóra, ha nincs bizonyítvány, biztosan nem veszik fel őket” – magyarázta Regina.

Mária és Regina szerint Nyírbátorban pedig főleg a fiatalon gyereket vállaló roma nőknél fordul elő, hogy nem végezték el még az általános iskolát sem. És mivel így sehova nem kellenek, sokan közmunkában dolgoznak. Szerintük a munkaügyi hivatal vagy a város akkor tenné a legtöbbet a kikerülésükért, ha biztosítaná a lehetőséget a hiányzó osztályok elvégzésére.

Az szintén egy messzebbre mutató probléma, hogy miért főképp a romákat sújtja ez a probléma. Azzal már mi is számos írásunkban foglalkoztunk, hogy Magyarországon a romák sokkal nehezebben férnek hozzá jó színvonalú oktatáshoz, és sokkal jobban sújtja őket az iskolai lemorzsolódás, mint a többségi társadalom tagjait. Ezért a roma fiatalok gyakran alacsonyabb végzettséggel is kerülnek ki a munkaerő-piacra, mint a többségi társadalom tagjai.

Minél alacsonyabbal, annál nagyobb eséllyel kerülnek életük egy pontján közmunkába. És a jelek szerint minél alacsonyabbal, annál nehezebben kerülnek ki onnan.

Máté Antal, Nyírbátor polgármestere nem tudott semmi biztatót mondani a probléma helyi megoldását illetően. A város egyelőre saját forrásból nem tervezi a nyolc általánosig eljuttatni azokat, akiknek erre szükségük lenne. Szerinte arról gondoskodni, hogy az országban ne legyen ember 8 általánosnál alacsonyabb iskolai végzettséggel, az egyik legsürgetőbb állami feladat.

Címlapi képünk illusztráció.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Megláttam az árakat, ez nem a magyaroknak szól” - így költöttünk Budapesten augusztus 20-án
Kimentünk a Várkert Bazárhoz, a tömegben kérdeztük az ünnepi rendezvényeken résztvevőket, hogy mit és mennyiért fogyasztanak, vásárolnak. Meglepően különböző válaszokat kaptunk.


Idén tizenötödik alkalommal rendezték meg a Magyar Ízek Utcáját a Várkert Bazárnál, amely mára a Szent István-napi ünnepségek egyik legnagyobb gasztronómiai eseménye lett.

A háromnapos fesztiválon több mint 150 kiállító mutatta be portékáit, az idei év kiemelt tematikája a „Vadat és halat”, a díszvendég pedig Kárpátalja, így a magyarországi vad- és halételek mellett a kárpátaljai konyhával is találkozhattak az érdeklődők.

Stábunk kiment a helyszínre, és megkérdezte az embereket arról, mit vesznek, mit esznek-isznak, és hogy drágának vagy elfogadhatónak találják az árakat:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk