„Ez nem zseniképző lesz” – általános iskolát indít az AKG
Az óbudai Alternatív Közgazdasági Gimnázium, vagyis AKG évtizedek óta igazi fogalomnak számít az oktatásban. Jelmondatuk a következő: „A gyerek nem az életre készül, hanem él” – ebben a szellemben kezelnek mindenkit, aki hozzájuk szeretne járni. Ilyen pedig akad bőven: annak ellenére többszörös a túljelentkezés, hogy tandíjat kell fizetni.
A gimnázium a ’80-as évek vége óta működik, az egykori diákok jó részének mára már gyerekei vannak, akik általános iskolába készülnek. Az utóbbi időben egyre komolyabb igény mutatkozott, hogy már a középiskola előtt alternatív módszerek szerint tanítsák a gyerekeket.
Az általános iskola ötletével évek óta bombázták a szülők Horn Györgyöt, az AKG pedagógiai vezetőjét – meséli Niedermüller Anna, a projekt felelőse. (Náluk ugyanis nincs igazgató, alapelvük az is, hogy a tantestület tagjai egyenlő felekként vesznek részt a döntésekben). Végül idén tavasszal állt össze minden ahhoz, hogy elkezdhessék a szervezést.

A cél ugyanaz, az eszközök mások
Abban az első perctől fogva biztosak voltak, hogy a nagy AKG-hoz hasonlóan a kicsit is közösségi alapú iskolaként szeretnék elindítani. Az alapértékek, élen a gyerekközpontúsággal ugyanazok lesznek. Szülők és szakemberek – pszichológusok, fejlesztő pedagógusok stb. – bevonásával próbálnak majd választ találni azokra a problémákra, amelyek az általános iskolás korosztályban felmerülnek.
Ez a folyamat jelenleg is zajlik, fokozatosan alakul ki a program, valamint az is, kik lesznek a tanítók. Már most látszik, hogy hatalmas igény van erre az egészre: rengetegen biztosították őket a támogatásukról, szülők és befektetők egyaránt. Összesen közel 60 fő vesz részt az ötletelésben.
Az évfolyamok úgynevezett kisiskolákba rendeződnek – mindegyiknek van egy saját igényei szerint berendezett közös tere, többek között öltöző-, tanuló- és pihenőrésszel. Az egész lényegében olyan, mint egy kis lakás.
Persze az iskolában van rendes, nagy aula is, ahol mindenki elfér, de a kisebb közösségek erősítésére külön hangsúlyt helyeznek. Ez biztosan közös pont lesz.

A patrónusrendszer szintén átültethető. Ennek lényege, hogy
minden gyerekért felelős egy segítő, sokkal erősebben, mintha pusztán az osztályfőnöke lenne. Ő az, aki lényegében végig kíséri az iskolában töltött éveit, a beiratkozástól egészen az elballagásig, és bármilyen ügyes-bajos problémával hozzá lehet fordulni.
„Nyilván más a feladata egy gimnáziumnak és egy általános iskolának, ezért a tanítás során más eszközökhöz fogunk nyúlni” – mondja Niedermüller Anna. De az biztos, hogy ezek az eszközök nem hagyományosak lesznek. A csoportok közötti együttműködésre fogják helyezni az egyik legnagyobb hangsúlyt.
Természetesen minden alapkészséget, például az írást és az olvasást ugyanúgy el kell majd sajátítaniuk a gyerekeknek, mintha máshova járnának. A módszerek viszont ezen a területen is erősen különbözhetnek. Például lehetséges, hogy nem lesznek hagyományos értelemben vett tantárgyak, inkább műveltségi területekre bontva oktatnak majd. Gondolkodnak egy nulladik évfolyam elindításán, ahová már 6 évesen bekerülnének a gyerekek. Ugyebár jelenleg ennyi idősen már tankötelesnek számítanak, tehát ha nem akadályozza meg semmilyen váratlan fejlemény, iskolába kell menniük.
A bevezető évet ezért az alapozásra fordítanák, sok játékkal és mesével, valamint kicsit már összetettebb, „iskolásabb” feladatokkal is. Így létrejönne egyfajta átmenet az óvoda és az iskola között, ami a gyerekek többsége számára biztosan gördülékenyebbé tenné a beilleszkedést.

Természetesen a tanítók részéről is szükség van speciális készségekre ahhoz, hogy egy ilyen formabontó iskolában dolgozhassanak. „A legfontosabb, hogy minél rugalmasabbak legyenek, hiszen nincs két ugyanolyan gyerek. Hiába 15-20 fős egy osztály vagy csoport, mindenkihez más úton kell eljutni ahhoz, hogy a legtöbbet hozhassuk ki belőle.”
Az állami iskolákban ennek ellenére minden gyereket egységesen kezelnek, ugyanazt a tudást próbálják számukra ugyanazzal a módszerrel átadni. Niedermüller Anna szerint ez vagy átmegy, vagy nem. Ha igen, mindenki örül, ha pedig nem, az a gyerek hibája.
Az AKG általános iskolájába éppen ezért sokkal elhivatottabb tanítókat várnak: olyanokat, akik egészen más jellegű idő- és energiaráfordításra képesek. Természetesen ennek megfelelő díjazással.
Milyen lesz a felvételi?
Bár már most látszik, hogy a nagy AKG-hoz hasonlóan az általános iskolába is többszörös lesz a túljelentkezés, az biztos, hogy ide nem lesz hagyományos értelemben vett felvételi. Nem is lenne sok értelme, hiszen
hatévesen még lehetetlen megmondani a gyerekekről, milyen képességekkel rendelkeznek, mik lesznek később az erősségeik és gyengeségeik.
„Nem szeretnénk semmilyen mérésnek kitenni őket, elvégre éppen azért jelentkeznek ebbe az iskolába, hogy önmagukhoz képest érjenek el majd fejlődést” – fogalmaz a projekt vezetője. Persze valahogy muszáj lesz szűrniük, hiszen évfolyamonként legfeljebb 40-50 szeretnének felvenni. A megoldáson jelenleg is gondolkodnak. A legvalószínűbb, hogy a szülőkkel beszélgetnek majd el hosszabban, amiből kiderülhet, mennyire érzik magukénak az AKG által vallott pedagógiai és nevelési elveket.

Abban viszont biztosak, hogy nem zseniképzőt szeretnének indítani, ezért nem azokat a gyerekeket várják, akik valamiből kiemelkedőek. Inkább azokat fogadják majd szívesen, akiknek a családja számára fontos, hogy az állami iskoláknál sokkal jobban figyeljenek a gyerek egyéniségére, személyes fejlődésére. Persze mindezt az alapvető készségek elsajátítása mellett. Vélhetően azoknak előnyösebb lesz, akik utána a nagy AKG-ba mennek tovább, de
minden gyerek olyan felkészítést kap majd, amivel bármely más gimnáziumban megállja a helyét.
Az iskolát egyébként nem felmenő rendszerben tervezik indítani, az első négy évfolyamon egyszerre kezdődne el a tanítás. A helyek feltöltésével biztosan nem lesz probléma: sok szülő jelezte, hogy adott esetben azonnal átíratná máshova járó gyerekét. Náluk már lehet szó hagyományosabb felvételiről is, de mindenképp az egyéni képességek figyelembe vételével.
Ami a tandíjat illeti: a gimnáziumban ez jelenleg havi 75 ezer forint, Niedermüller Anna szerint előfordulhat, hogy az általános iskolában kicsivel magasabb lesz, de a 100 ezer forintot semmiképp nem haladja majd meg. Arra törekszenek, hogy a rászorulók számára biztosíthassanak valamilyen ösztöndíjat, vagy legalábbis kedvezményt, de ez leginkább attól függ, milyen támogatókat tudnak maguk mellé állítani.

És hogy mikor indulhat el a tanítás? Mindent megtesznek azért, hogy már jövő szeptemberben, de a sok feladat miatt könnyen lehet, hogy 2018-ra csúszik az időpont. Erről legkésőbb az idei év végéig dönteni fognak.
Egyelőre még a helyszín is kérdéses: az sem kizárt, hogy ideiglenes épületben kezdenének, majd építenének egy sajátot, ami állandó helyük lenne. Főként a II-III. kerületben gondolkodnak, jelenleg is több lehetőség van függőben.