„A valós problémát mindig a pánikvásárlások szokták okozni” – Grád Ottó az üzemanyaghelyzetről
– Leállt az orosz kőolajszállítás. Nem tudni végleg, vagy csak átmenetileg. Van valami haváriaterv erre az esetre?
– Vannak alternatív megoldások. Ha bármi oknál fogva, akár elszámolásbeli, akár politikai okoknál fogva az orosz csővezetéki szállításban fennakadás lenne, alternatívát jelent az Adria csővezeték, amely fizikailag biztosítja a kőolaj felhozatalát a tengeren elérhető kőolajfajtákból, illetve, ha szükséges komoly tartalékokkal rendelkezik a Stratégiai Készletező Szövetség (MSZKSZ).
– Kezdhetünk aggódni?
– Megnyugtatnék mindenkit, hogy ha nem is az elmúlt években megszokott színvonalon, de folyamatosan fogjuk tudni biztosítani az üzemanyagot, még ha egy-két kút be is zár, vagy átmenetileg készlethiány alakulhat ki egyes helyeken.
Azóta, amióta a kormány nem éppen piackonform módon bevezette a hatósági árakat, a körülmények sokat romlottak. Nemcsak a háborús helyzet nehezíti az üzemanyag beszerzését, de a romló forint is sokkal rosszabb körülményt teremt az ellátás biztosításához.
– Rejtő Jenő óta tudjuk, hogy az ilyen megnyugtatás után tör ki a pánik. Tényleg nincs miért aggódnunk?
– A pánikot igyekszem minden megszólalásommal oszlatni, de persze az sem reális, hogy optimistábbak legyünk, mint amire a helyzet okot ad. El kell fogadnunk a jelenlegi helyzetet, a készlethiányokkal, kútbezárásokkal. Ezek mellett azt gondolom, hogy
– Tehát kezelhető a helyzet?
– Amikor bevezették az ársapkát, akkor a legnagyobb gond az volt, hogy a kiskereskedelmi hálózat normális működését a kötelező hatósági ár nem tette lehetővé, a kereskedők veszteséget halmoztak fel. Később, a háború kitörésével a kérdés egyre inkább az lett, hogy a fizikai mennyiségek biztosítása megoldható-e vagy sem. Ráadásul a környék ellátását biztosító finomítók leállása még komplikálta a helyzetet. A schwechati finomító leállása egy műszaki hiba miatt meghosszabbodott, és tervezett módon leáll augusztus folyamán a dunai finomító is, karbantartás miatt. Természetesen erre az időszakra fel lettek halmozva tartalékok, plusz a kormányrendeletnek megfelelően a stratégiai készletekből is felszabadítottak 184 millió liternyi gázolajat.
– Más országokban is vannak ilyen ellátási nehézségek?
– A környező országokban a kieső finomítói kapacitások miatt mindenhol várhatóak gondok, volt és lesz leállás a cseh és a szlovák finomítókban is.
– Éppen csökken a kőolaj ára. Átmeneti jelenség, ne bízzunk benne, vagy lehet remény a normalizálódásra is akár?
– A kőolaj világpiaci árának mostani csökkenése két okra vezethető vissza. Az olajkitermelő országok megnövelték a kapacitásaikat, ami lejjebb nyomta az árat. A másik ok nem ilyen szívderítő:
Az meg alacsonyabb árat, ahogy a Covid miatti leállásnál is megfigyelhettük. De ezek az árak jelentősen nem csökkennek még. Ez inkább egy óvatos várakozás. Szerintem egyelőre nem számíthatunk jelentős áresésre. Azt gondolom, hogy 90-100 dollár között fog alakulni a kőolaj ára a közeljövőben.
– Nézzük ezt a bizonyos ársapkát. Ennek a terheit a nagykereskedők viselik jelenleg...
– A nagykereskedőnek hatósági áron kell átadnia az üzemanyagot a kiskereskedőnek. A kiskereskedő viszont nem tud keresni az üzemanyagon, a nagykereskedő meg egyértelműen veszteséget termel. Az az egyensúly, ami eddig volt, hogy 30 százalék import és 70 százalék hazai termelés jellemezte az üzemanyagpiacot, az felborult, az importőrök eltűntek, hiszen nem éri meg hatósági árért behozni üzemanyagot Magyarországra.
– Meddig tartható fenn ez a rendszer? A folyamatos veszteségek előbb-utóbb az ágazat bedőlését hozhatják el, ráadásul elmaradhatnak a legszükségesebb karbantartások is, ami elég veszélyes játék.
– Szerintem ez már nem tartható fenn. Nagyon komoly következményei lesznek ennek, pontosan azokon a területeken, amit említett. Be fognak zárni töltőállomások. Ma még mintegy 2000 kút működik. Ezek egy része eltűnhet. Vagy elkezdenek a kiskereskedők spórolni, amin tudnak. Béren, alkalmazottakon, az éppen most drasztikusan emelkedő rezsiköltségeken. És nem fognak bekövetkezni a szükséges karbantartások, modernizációk, melyek mindenképpen elengedhetetlenek, amiket adott esetben a hatóság is előírhat, hiszen a töltőállomás veszélyes üzem.
Mindenképpen felül kell vizsgálni a maximált árat, illetve a kedvezményezettek körét is.
– A szocializmusra mondták azt, hogy minden nagyon olcsó, csak nem lehet kapni. Megismételve a korábban feltett kérdést: nem fenyeget-e mégiscsak, hogy kialakulhat egy tartós hiány a rendszerben? Aminek a feloldása akár egy jegyrendszer lehet?
– Őszintén remélem, hogy azok a jelzések, amelyek a kormányzat felé mennek tőlünk, még egy ilyen tartós hiány kialakulása előtt meghallgatásra találnak.
– A kormányzat meghallgatja önöket?
– Igyekszünk eljuttatni a véleményünket.
– De párbeszédet is folytatnak?
– Azt mondhatom, hogy igen, van dialógus. És őszintén remélem, hogy meg is fogadják a javaslatainkat.