HÍREK
A Rovatból

979 év alatt térülne meg Magyarországnak a Budapest-Belgrád vasútvonal

A tényfeltáró írás a helyszínről tudósít arról, mennyibe is fog kerülni a magyar adófizetőknek a felújítás, és hogy mi értelme van valójában az egésznek.


Ha a legoptimistább verziót nézzük, akkor is csak évi 2,1 millió eurót, azaz 766 millió forintot fialhat a magyar államnak a Budapest–Belgrád-vasútfelújítás, így mai áron 979 év alatt van esély a megtérülésére – ez derül ki az Investigate Europe újságíróinak oknyomozó cikkéből, amely a Telexen jelent meg.

Az újságírók Budapesttől a görögországi Pireusz kikötőjéig járták végig az útvonalat, amelyen az áruszállító tehervonatok járnak majd. A Budapest–Belgrád vasútfejlesztési projekt egy sokkal nagyobb terv része, amely a kínaiak európai terjeszkedését segítené elő szerintük.

A projekt összköltsége körülbelül 1400 milliárd forint körüli, amiből 750 milliárdnyira becsülik mostani áron a 160 kilométeres magyar szakasz költségét. A beruházás 85 százaléka kínai állami hitelből valósulna meg, ennél többet sajnálatos módon nem tudni róla, mert tíz évre titkosították a hitelszerződést.

A szerbek nem ilyen titkolózóak, az ő adataikból az derül ki, hogy a saját, 183 kilométeres szakaszukat 610 milliárd forintból építik meg, azaz Szerbiában kilométerenként 1,4 milliárd forinttal lesz olcsóbb a projekt, mint a magyar szakaszon.

A Belgrád és a harmadik legnagyobb szerb város, Niš közötti 230 kilométeres szakasz ára 657 milliárd forint, ennek mintegy a harmadát állja az EU. Ez félmilliárd forinttal lesz olcsóbb kilométerenként, mint a Belgrádtól északra lévő, és közel kétmilliárddal kerül kevesebbe kilométerenként, mint a magyarországi szakasz.

Megemlítik azt is, hogy az Európai Bizottság vizsgálatai miatt kétszer kellett kiírni a közbeszerzést a felújításra, de a siker nem maradt el, hiszen a közbeszerzés nyomán a legnagyobb, közel 600 milliárd forint értékű tendert a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó felcsúti RM International Zrt., illetve a kínai China Tiejiuju Engineering & Construction Kft., valamint a szintén kínai China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. nyerte el.

Az alvállalkozók közt felbukkan természetesen három további Mészáros-érdekeltség, az R-Kord, a V-Híd, valamint a Fejér-B.Á.L. A kínai alvállalkozók közt sok olyan cég van, amellyel az amerikaiak már évek óta hadakoznak, ilyen például a ZTE és a Huawei is.

Régen a 150 éves egysínes pályán az Orient Expressz járt, de az utóbbi időben elég kevés utas tartott Budapestről a szerb főváros felé, elvileg tehát volt értelme a felújításnak, de nem feltétlenül a hatalmas utasszám miatt. Kicserélik a síneket, és második sínpárt is fektetnek 343 kilométer hosszan, teljesen villamosítják a vonalat, és 3,5 óra alatt lehet majd eljutni Belgrádba, ha valaha is elkészül.

Palkovics László miniszter nem olyan rég azt jósolta, hogy 2025-re kész lesz a beruházás, igaz, ezt árnyalja az a tény, hogy lényegében még semmi nem történt a magyar szakaszon, főleg úgy, hogy időközben a szerbek már felújítottak egy hosszabb részt.

Sokan mondják azt, hogy

"klasszisokkal olcsóbban ki lehetne úgy pofozni a pályát, hogy azon a tehervonatok kényelmesen futhassanak, néhány részen pedig meg lehetne úgy csinálni, hogy előzhessen a gyorsabb személyvonat." Emellett azt is megemlítik, hogy nem az optimális vonalon futnak majd a szerelvények, így a személyszállítás elenyésző lesz, és inkább a teherszállítás miatt épül majd a vonal.

Kik járnak jól? Természetesen a Fidesz-közeli Mészáros-cégek, a kínaiak, más nemigen. A cikk szerint legnagyobb vesztesek a magyar adófizetők: talán a harmadik évezred végére térül meg a befektetésünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Rákay Philip: És azt mondtam már, hogy szerintem Hadházy egy ócska proli?
A fideszes üzletember nyolc pontban védte meg az Orbán-család hatvanpusztai beruházását, miközben élesen támadta az ellenzéki képviselőt. Bejegyzésében történelmi példákat is felhozott a „proli” kifejezés magyarázatára.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Rákay Philip hétfőn hosszú posztban reagált a hatvanpusztai építkezéssel kapcsolatos vitákra, írja a 24.hu. A bejegyzésben nemcsak az Orbán-család birtokán zajló munkákat vette védelmébe, hanem élesen nekiment Hadházy Ákosnak is, akit „ócska prolinak” nevezett.

A független képviselő az elmúlt években többször is felhívta a figyelmet a beruházásra, nemrég pedig tüntetést szervezett a helyszínre, ahol egyszer az autója kerekét is kiszúrták. Egy másik esetben üldözői kocsija borult fel, amelyből Hadházy segített kiszabadítani a sofőrt. Az üldözésről készült felvétel éppen hétfőn került nyilvánosságra.

Rákay szerint

„Hadházy-féle ősproli, feljelentgető viceházmesterek, végtelenségig gyanakvó, irigy emberek mindig is voltak, s lesznek”.

Úgy fogalmazott, a „proli” kifejezés nem a munkásokra és nem a végzettség hiányára vonatkozik, hanem egy hozzáállásra. „Prolinak lenni egy borzasztó attitűd, aminek semmi köze a diplomához vagy a kétkezi munkához” – írta a posztban.

A vállalkozó szerint a különbségek mindig is léteztek az emberek között – legyen szó tulajdonságaikról, képességeikről, felelősségvállalásukról vagy anyagi helyzetükről. A proli fogalmát történelmi példákkal is illusztrálta, megemlítve az 1919-es Tanácsköztársaság akasztóvonatait és az 1948-as államosításokat.

Orbán Viktor édesapját, Orbán Győzőt „jól menő vállalkozónak” nevezte, aki olyan nyersanyagokat bányásztat, amelyeket útépítésekhez és cementgyártáshoz használnak. Szerinte a piaci helyzet miatt mindig lesz kereslet ezekre az anyagokra, függetlenül attól, hogy melyik kormány van hatalmon.

A hatvanpusztai beruházással kapcsolatban kiemelte, hogy egy műemlék megújítása hosszú, költséges folyamat. Sok esetben statikai gondok vagy „könnyező gombabetegségek” miatt az eredeti szerkezeteket nem lehet megmenteni, ilyenkor bontás és újjáépítés szükséges.

„Ez csak a Hadházy-féle tudatlan prolik számára skandalum, akik kizárólag rombolásra születtek”

– fogalmazott.

Rákay azt is hangsúlyozta, hogy nem ritka, amikor nagy agrárcégek birtokközpontokat hoznak létre, amelyekben irodák, vadászház, vendégszobák, ipari konyhák és rendezvénytermek is működnek.

A fideszes üzletember szerint Hadházy Ákos és Magyar Péter „a dollárcseléd média ütemes hörgésével megtámogatva” szándékosan keverik össze a fogalmakat, amikor luxuskastélynak nevezik a hatvanpusztai épületegyüttest.

Orbán Győző közben a Borsnak nyilatkozott, és elmondta, hogy a birtokon már jövőre elindulhat a gazdálkodás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos szerint már Szijjártó Péter fia is luxus magángéppel repül
A külügyminiszter fia az Instagramon villantott luxusrepülős utazást és több millió forint értékű ruhákat, táskákat. A posztot gyorsan törölték, de a képeket még időben lementette valaki.


Hadházy Ákos a Facebookon fakadt ki Szijjártó Péter külügyminiszter fiának életmódja miatt. Mint írja, a fiú Instagram-oldalán olyan képek jelentek meg, amelyek alaposan kiverhetik a biztosítékot.

„Napi utánpótlás luxi: Szijjártó Péter fia Instagram-oldalán dicsekedett azzal, hogy ő sem menetrend szerint repül… Hanem ahogyan a papától látta, luxus magánrepülővel.”

A független országgyűlési képviselő azt írja, a posztot gyorsan eltüntették, de valakinek még éppen időben sikerült lementeni. „Ami viszont még mindig kint van, azok az – alsó hangon – 1,3 milliós és félmilliós Louis Vuitton táskák. Biztos nem fértek volna bele a Wizz Air ellenőrző kosarába, azért kellett külön repcsivel utazniuk.”

És nem ez az egyetlen luxustárgy a képeken: Hadházy szerint „a pulcsi csak 350 ezer, de most féláron meg lehet kapni, biztos így vették ők is.”

A politikus azt gondolja, mindez nagyon rossz üzenetet hordoz. „Ismerjük a történetet az almáról, meg a fájáról, de mégis olyan szomorú dolog ez. Szomorú, amikor már egy tizennégy éves gyerek is beleröhög a világ képébe. Vagy ha nem tudja, mi ezzel a baj, szomorú, hogy ugyan csak egy 14 éves gyerek, de ennyire nem tudja, mi a valóság körülötte.”

Hadházy a külügyminiszter kamasz fia felé fordulva azt írja: „Üzenem neki, ha már az apja nem tanította meg: a gazdagság nem bűn. Hivalkodni vele: ciki. Az egész országot kizsebelő elit részeként tenni ugyanezt: arcátlanság. Az egész országot kizsebelni: bűn.”

A honatya zárójelben hozzátette, hogy „Az orosz diktátort kiszolgálni pedig világraszóló szégyen, de erről nem tehet az ifjabb Szijjártó, az apját nem választhatja meg senki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Lakóházak között hajtott végre kényszerleszállást egy hőlégballon Debrecenben
A ballon hat utassal indult útnak, de a megváltozott időjárás miatt a városba sodródott. Több próbálkozás után egy kisebb utcában sikerült leereszkednie, az incidensben senki sem sérült meg.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Egy hőlégballon kényszerleszállást hajtott végre a debreceni lakóépületek között vasárnap este – derült ki az RTL Híradóból. A ballon a kertvárosban ereszkedett le a fák közé, több helyi felvételt is készített az esetről.

Egy szemtanú szerint látszott, hogy folyamatosan engedik bele a meleg levegőt, de ez nem segített, mert a ballon folyamatosan zuhant. Szerencsére senki nem sérült meg.

A ballon hatvanperces sétarepülésre indult hat emberrel a fedélzeten, egy autópálya mellől szállt fel. A felszálláskor kedvezőnek tűnt az időjárás, de ez időközben megváltozott – mondta a pilóta az RTL-nek. A széljárás a városba sodorta őket, ahonnan nem tudtak kikeveredni. Több helyen is próbáltak leszállni, de egyik helyszín sem volt megfelelő. Végül egy kisebb utcában értek földet, az utazókosár puffanása messziről hallatszott.

A pilóta szerint mindez egy nyugodt, kényelmes leszállás volt, és az utasok is élvezték.

Az utcában lakók viszont áramszünettel szembesültek, mert a ballon hozzáért egy vezetékhez. Emiatt három órán át nem volt áram a környező házakban.

A rendőrség légi közlekedés veszélyeztetése miatt indított vizsgálatot.

Az RTL beszámolóját a történtekről itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Ismét kitört az Etna, a legmagasabb légi riasztást adták ki
A vulkán hétfőn késő este kezdett hamut szórni. Az olasz szakértők szerint egyelőre nem lehet megbecsülni, milyen magasra emelkedett a hamuoszlop, Catania repülőtere viszont továbbra is nyitva van.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Hétfő késő este újra működésbe lépett az Etna, a hatóságok pedig azonnal a legmagasabb szintű figyelmeztetést adták ki a légi közlekedésre, írja az Infostart.

Az Etna, Európa legnagyobb tűzhányója Szicília szigetén, a Földközi-tenger partján található. A vulkán ismét hamut lövellt a magasba, de

az Olasz Geofizikai és Vulkanológiai Intézet szerint egyelőre nem lehet megmondani, milyen magasra emelkedett a hamuoszlop.

A légi forgalom biztonsága miatt a legmagasabb riasztás lépett életbe, ugyanakkor a cataniai nemzetközi repülőtér nyitva maradt.

A több mint 3300 méter magas Etna folyamatos megfigyelés alatt áll, legutóbb augusztus 10-én tört ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET: