KULT

„Egész más már ez a szakma” – Interjú Kardos Sándorral, az Eldorádó és az Egészséges erotika operatőrével

Kardos Sándor azt mondja, a filmekben ma már nagyon ritkák az átszellemült képek, mindenki arra játszótérre vágyik, ahol a nagyok homokoznak. Ő a fotógyűjteményében és az írásban leli most a legnagyobb örömét.


Kardos Sándor Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar operatőr, rendező, fotográfus. Alkotásaiért hazai és nemzetközi fesztiváldíjak sokaságát nyerte el. Olyan filmek bravúros fényképezése kötődik a nevéhez, mint A kis Valentinó, az Álombrigád, a Glamour vagy a Régimódi történet.

Nemrég a Magyar Művészeti Akadémia a Nemzet Művésze címet adomonyázta neki a filmművészet területén végzett munkájáért, ebből az alkalomból beszélgettünk.

- A díjátadón Csányi Tamás gitárművész több darabot is játszott. Ha most a gitárjátékot kellene operatőrként bemutatnia, hogyan tenné, olyan "kardosos" formában?

- Ha ezt feladatként kapom meg, biztosan töprengek rajta. Általában úgy szoktam dolgozni, hogy hagyok magamnak időt a képi megvalósításra. Átgondolom részletesen, mit is szeretnék megjeleníteni a nézők számára. Itt például, ami hirtelen eszembe jut, hogy a gitár végére rászerelnék egy kiskamerát, mert így a hangszer és előadója is főszerepet kapna, de ez függ a zenedarab milyenségétől is. De ha már zene! A velencei karnevált nagyon szeretem, azt biztosan nagyon szívesen megcsináltam volna, ha kapok rá felkérést.

- Ezek szerint, ha operatőri munkáról van szó, átolvassa a forgatókönyvet, egyeztet a rendezőkkel és alaposan felkészül minden részletre?

- Hú! Ez nagyon változó. Rendezője válogatja, kivel milyen dolgozni. Valaki megköveteli, hogy képről-képre, snittről-snittre haladjunk, és két hónapig ott ülök mellette, de van olyan is, mint például Jeles András, akivel erre nem volt szükség, mert ismertük egymás gondolatait. Talán egyetlen eset volt, amikor másképp valósítottuk volna meg a képi világot. Munkásságom során érzelmileg mindig beleilleszkedtem a jelenetbe, magamba szívtam az emberi reakciókat, elterveztem, mit fogok csinálni, és aztán sohasem azt forgattam le, ami előtte a fejemben volt. (nevet)

- Meghatározó a téma? Eldorádó, Tanítványok, Egészséges erotika, Hídember, hogy csak néhány filmcímet említsek. Mindegyikben Bereményi Géza rendező volt a kulcsszereplő. Fontos, hogy a történet miről szól?

- Fontos! Ebben Géza nagyon jó. Senkit nem akarok megbántani, de ő annyira beleéli magát a sztoriba, annyira együtt él vele, és rendkívüli képességei vannak a színészek összeválogatásában. Aztán, amiért jó vele együtt dolgozni, hogy a konkrét megvalósításnál meghagyja az operatőr alkotói szabadságát, ami nagyon jó, mert több lehet az ember, mint a kamera mögött álló munkás. Azért valljuk be, ez marha jó érzés!

- De nemcsak az operatőri munkássága jelentős, hanem a fotókhoz is speciális kapcsolat fűzi.

- Nagyon speciális. Gonosz dolog lesz, amit most mondani fogok, de a fotókhoz érzelmileg közelebb állok, mint a filmekhez. Ha az embernek több gyereke van, ha nem is vallja be, de magában mégiscsak van egy kedvenc. Így vagyok én a fényképekkel. Valamiért a megfagyott pillanat jobban melengeti a szívem, mint a mozgó. Nem tudom megmagyarázni, hogy miért, de mindig megrendít egy állókép. A filmeken, vagy egy-egy jeleneten elérzékenyülök, a megállított pillanat viszont megrendít. Van a Hórus archívum, amit az elmúlt negyven évben összegyűjtöttem. Amatőr fotósok munkái ezek, képek, amelyek számukra feleslegessé váltak, nekem viszont valamiért fontosak lettek. Milliós nagyságrendű a képgyűjtemény, ezeket különféle rendszerben összeállítva mutatom meg a kiállításokon. Nagyon sokan mondják, milyen vicces, de én minden képben látni vélem a végzetet, a tragédiát. Minden fotón ott van, hogy valami bevégeztetett. Ezt a film nem tudja, tud rendkívüli lenni, de a fotóban mindig ott van - akármilyen fázist ábrázol -, hogy itt már megtörtént a tragédia, és a kép rögzítése előtt nagyon súlyos előzmények történtek.

- Legközelebb újabb grandiózus fotókiállításra készül?

- Sok fotókiállításom volt, mindig a gyűjtött képeket raktam ki, mert ezek az emberek sokkal jobb képeket készítenek, mint én. Másodéves főiskolás voltam, amikor rádöbbentem, hogy én, mint hivatásos képkészítő, soha nem tudok majd olyan fényképeket készíteni, mint amelyik véletlenszerűen létrejön egy teljesen hozzá nem értő amatőr kezéből.

- Éppen ezért gondolta, hogy mindezt gyűjtemény formájában kell megmutatnia a nagyvilágnak?

- Igen. Legutóbb a Műcsarnokban volt kiállításom a járvány ideje alatt. Interneten lehetett nyomon követni a tárlatot. Nagyon jó anyagokból válogattam, három témakört körbejárva, három fázisban. Ezek között az egyik tematika azt dolgozta fel, hogy minden megsemmisül: a kép is, az érzékek is. Volt olyan szegmense a tárlatnak, ahol az átalakult társadalmi szokásokat mutattam be, mint például a munkásőrséget, ami a maga korában diadalmas dolog volt, aztán később az emberek kiröhögték. A dicső múltból szinte semmi nem maradt: ez arról szólt, hogy minden változik, és előbb-utóbb is vége van.

- Ha most újrakezdené és ismét tizenéves lenne, ugyanúgy ezt az utat választaná, kamerával a kézben?

- Ezt nehéz megmondani. Egész más már ez a szakma, mint az én időmben volt. Én úgy látom, hogy a filmben már nagyon ritkák az átszellemült képek, egyre inkább mindenki be akar kerülni arra játszótérre, ahol a nagyok homokoznak. Teljesen másképp kell hozzáállni a munkához, mint ahogy anno tettem. Ezt én már nem szeretném. Ha jönne a jó tündér és felajánlaná, hogy ismét fiatal lehetek és újrakezdhetem, vagyis ismét beállni a sorba, verekedni, gürcölni... hát, én úgy rúgnám fenékbe a jó tündért, hogy... Szívesen megyek és mentem, mert szerettem, amit csinálok, de ahol fiatalok dolgoznak, oda engem már nem hívnak, így ahogy nagyon sokan a szakmámból - itt említhetem Ragályi Elemér nevét is többek között, - elkezdtem írni. Baráti kritikusaim azt mondják, le se tagadhatnám az operatőri múltam, mert nagyon vizuális képeket jelenitek meg a soraimban. Megkedveltem az írást is, és most így nagyon jól érzem magam.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: