Bessenyey Zoltán: „Azért ki tud borítani egy-egy szituáció a pályán”
Bessenyey Zoltán szülei foglalkozásának köszönhetően nagyon korán „megfertőződött” a benzinszag szeretetével. Egy hatalmas baleset után kezdett új fejezetet életében. Nem csak erről beszélgettünk vele.
- Újságíróból, televíziós műsorvezetőből kétszeres Európa-bajnok autóversenyző lettél. Miért pont az autóversenyzés, az autók világa vált igazán vonzóvá számodra?
- A legtöbb kérdésre megkapod a választ egy filmből (a videót mellékeljük a cikk alatt – a szerző). Amire ott nem feleltem, most megteszem: nyilván a legfontosabb győzelem az az Európa-bajnoki cím. Főleg a második, de erről is szó esik az előadásban. Az elsőt megszerezni – bevallom – nem volt annyira nehéz. Igazából meglepően könnyű volt, mert nagyon szerencsésen jött ki, hogy már az év elején nagyon nagy előnyre tettünk szert. Három futam után, és a maradék ötön szinte csak ott kellett lenni, és sikerült nyernünk, valamint megtartanunk a kivívott színvonalat. Ám a 2014-es év sokkal nehezebb volt: ezt tartom az igazán nehéz feladatnak, a 2014-es EB-győzelmet, ez a legnagyobb siker véleményem szerint.
Egy futamot ki kell emelnem ebből az évadból: ez a ciprusi verseny volt, amelyen fel is borultunk, és ennek ellenére a versenyt sikerült megnyerni egy-egy nagyon vesztett helyzetből. A magánéletben nyilván a legnagyobb sikernek a rehabilitációt, és az „új életet” gondolom, és az egy héttel ezelőtti házasságomat
(ez még az interjú készülte előtt történt – a szerző).
Ez egy nagyon nagy élmény volt, és nagyon nagy eredmény: sikerült azt a nőt megtalálnom, ráadásul meg is tartanom, akit még egészségesen ismertem meg. Ő végigélte velem a baleset körüli nehéz, és fájdalmas időszakot.
- Vannak bizonyos technikák, amelyekkel versenyzői képességedet fejleszted? Lehet fejleszteni, vagy mondhatni, született tehetség vagy?
- Természetesen léteznek olyan technikák és olyan edzések, amelyekkel a versenyzői képességeket lehet fejleszteni. Az egyik ilyet, amit a legtöbb, külföldön is eredményes magyar versenyző használ, egy Matics Zsolt nevű magyar fiú találta ki, illetve ő is hozta Magyarországra, ez külföldön is működő rendszer. Ezek gyakorlatilag amolyan reakcióidő, koncentrációképesség, gyorsaságerő és a kezek-lábak külön mozgását fejlesztő feladatok, gyakorlatok nagyon összetett elemzése.
Állandóan változik agyhullám-vizsgálattal egybekötve, ami például alvással együtt folyamatos vizsgálatokkal, szenzorokkal történik. Egyebek között ezzel fejlesztjük a képességeinket.
Nem véletlenül választottam a visszatéréshez sérülten most a gokartversenyzést – ez segít a felépülésben is –, amely egyébként fizikailag nagyon megterhelő és nagyon nehéz dolog, sérülten meg pláne.
Ugyanakkor még mindig ár-érték arányban a legjobb közös pont az autósporttal.
- Mivel szeretsz foglalkozni, ha éppen nem versenyzel?
- Ha nem versenyzem, a legjobban dolgozni szeretek, és a feleségemmel lenni. Egyetlen dolog tud kikapcsolni, az pedig az utazás, amit egyébiránt imádok. Nem véletlen, hogy lassan tizenöt-tizenhat úton vettem részt abban az elmúlt két és fél évben, mióta felépültem. Ebből volt már két amerikai, és egyebek mellett egy közel-keleti út. Szóval szeretek a párommal kettesben lenni, és minél több országot, kultúrát megismerni, nyelvet tanulni.
- Milyen habitusú ember vagy? Eszembe jutott Raikkönen... Hasonló vagy, mint ő?
- Nagyon jó kérdés hogy milyen habitusú vagyok. Nem, Raikkönen nem, de nem vagyok lobbanékony sem. Nyilván próbálom a határokat a jobbik oldalról megközelíteni, pont ezért volt az, hogy ugyan estem párat a pályafutásom során, de nem olyan túl sokat. Nem vagyok olyan, mint Raikkönen, ő más alkat. De azért ki tud borítani egy-egy szituáció, például a korábban említett Fit 4 Race-en is próbáljuk kijavítani a hibákat, mondjuk, ha kimozdulunk egy jó menetből, ezen javítani, hogy ne maradjak benne egy rossz eseményben.