SPORT

Akármi történik a vasárnapi futamon, történelmet ír a Forma-1 az idei lélegzetelállító párharccal

Generációk, személyiségek és legendás csapatok párharca is Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája, aminek utolsó fordulójára pontegyenlőséggel érkeznek a főszereplők.


369.5 – ennyi pontot szerzett idáig a 2021-es Forma-1-es szezon 21 futama során Max Verstappen és Lewis Hamilton. Mármint nem együtt, hanem fejenként! Ezzel minden idők egyik legkiegyenlítettebb világbajnoki harcát hozták össze.

Az autósport csúcskategóriájában 25 pont jár a győzelemért, 18 a második, 15 a harmadik helyért, a pontszámok pedig eképp csökkennek egészen a 10. helyezettig, és a versenyben a leggyorsabb kört megfutó pilóta is gazdagabb lesz egy egységgel. Az olvasókra bízom annak kiszámítását, ilyen feltételek mellett mennyi az esély arra, hogy két pilóta az utolsó futam előtt pontegyenlőséggel álljon. Annyit elárulok, hogy nem sok, erre bizonyítékul pedig egy adat: legutóbb 1974-ben fordult elő, hogy két versenyző egyforma pontszámmal várja a szezonzárót. Clay Regazzoni és Emerson Fittipaldi idejében azonban még sokkal kevesebb futamon jóval kevesebb pontot osztottak.

A 2021-es év úgy kellett a Forma-1-nek, mint egy falat kenyér. A 2014 óta tartó ún. turbókorszakban eddig minden világbajnoki címet toronymagasan a Mercedes csapata húzott be: egyik évben sem találtak legyőzőre a konstruktőrök között, míg pilótáik is az összes esztendőben az első helyen végeztek – ráadásul Hamilton csak egyszer maradt alul, 2016-ban csapattársával, Nico Rosberggel szemben.

Hamilton fölénye nem véletlenül nyomasztja és egyben kedvteleníti el a sportág semleges, nem elkötelezetten szurkoló rajongóit. Az utóbbi 7 évben annyira kiszámíthatóak lettek a versenyek, hogy az köröket ver a 2000-es évek, szintén nem túl szoros, a Ferrari és Michael Schumacher fémjelezte korszakára is. A csillagos márka a hibrid meghajtású autók korszakában olyan tökéletesen találta meg a sportágban oly kényes egyensúlyt a motor-aerodinamika-gumihasználat hármasban, és más, elengedhetetlenül szükséges aspektusban is, hogy lényegében csak az volt a kérdés, hány rekordot döntenek meg.

Nos, Lewis Hamiltonnak szinte az összeset sikerült: elképesztő, 100 feletti első rajthellyel és győzelemmel rendelkezik, ritkábbnak számítanak azok a versenyek, amikor nem áll dobogón, és idáig 7 világbajnoki cím büszke tulajdonosa.

Éppen annyié, mint a nagy előd, Michael Schumacher – nem véletlen, hogy vasárnap mindent meg fog tenni azért, hogy e tekintetben is egyeduralkodó legyen!

Mindeközben az elmúlt években alapvetően megváltozott a brit bajnok megítélése, amiért ő maga is sokat tett: a versenypályákon nem talált elég kihívást, így az extrém divat és a politikai-társadalmi kérdések világa felé fordult – ezzel számos kritikát zúdítva magára. Meghökkentő és kihívó öltözködésével, valamint a faji, szexuális és környezetvédelmi kérdésekben megfogalmazott radikális véleményével valamelyest rombolt azon nimbuszából, ami egyébként a hozzá hasonló zseniknek kijárna.

Lewis Hamilton / Fotó: MTI/EPA/Shawn Thew

Miközben ellenfele, Max Verstappen sem a legkönnyebben szerethető figura. A '90-es évek sereghajtó pilótája, Jos Verstappen fia mindössze 17 évesen, de alázat és szerénység nélkül érkezett a Forma-1 világába. 2016-ban a Red Bull csapat évközben döntött úgy, hogy beveti "nagy" csapatában, ő pedig a lehető legjobb módon hálálta ezt meg:

élete első Red Bull-os versenyét megnyerte!

(Ehhez persze kellet a világverő Mercedesek egymással ütközése is.)

Max stílusa aztán évről évre fokozatosan finomodott, de ez még csak véletlenül sem jeleni azt, hogy ne tartozna a pályán kőkemény figurák közé: ha valaki komoly versenyszituációban összeakad vele, szinte esélytelen a forrófejű hollanddal szemben, aki a mai napig nem riad vissza a "test-test elleni" csatákról sem – ami bizony a formaautók világában sokszor kieséshez, de mindenképp autótöréshez vezet. Ezen túl a pályán kívül sem a finomkodó stílusáról ismert: szinte gyűlöli, ha a hibáival kapcsolatos kérdésekkel zavarják, nem szereti a sporton túli felhajtást, és rendkívül őszinte, már-már túlzottan szókimondó figurának ismerhettük meg.

2021-re értünk el oda, hogy a Honda motorral hajtott Red Bull autók "csomagja" annyira összeért, hogy teljes mértékben fel tudják venni a versenyt a Mercedes autóival. Azt a szezon előtt is lehetett sejteni, hogy a két gárda izgalmas összecsapása várható, és a világbajnokság első fele is ezt mutatta. Erről már korábban is született egy cikk a Szeretlek Magyarország oldalán:

Ebben a cikkünkben is említettük az év két, eddigi legkomolyabb összecsapását a két pilóta között: a Brit Nagydíjon a hazai pályán versenyző Lewis Hamilton terelte ki a pályáról Verstappent (aki könnyebben meg is sérült az ütközésben), majd megnyerte a futamot. Olaszországban egyikük sem járt jól a találkozójukkal: az első kanyarba érve talán Verstappen volt egy hajszálnyival makacsabb, de ezúttal mindketten pórul jártak és kiestek a versenyből.

A két pilóta csatája néhány centivel túlment a határon Monzában

Fotó:MTI/EPA/ANSA/Matteo Bazzi

Az évközi világbajnoki harcban mindkét pilóta legalább egyszer elhúzott már vetélytársától, és mindketten mutattak már be félelmetes visszazárkózásokat. Három futammal ezelőtt például Max Verstappen – egy remek sorozat után – már közel húsz ponttal vezetett a bajnokságban, de Hamilton három remek futammal (és három győzelemmel) úgy tudott visszajönni, hogy megtörtént a fentebb említett "csoda", azaz pontegyenlőséggel várják a szezonzárót.

Honnan az a bizonyos fél pont?

A Forma-1 jelenlegi szabályai szerint 25-18-25-12-10-8-6-4-2-1 pontot osztanak ki az első 10 helyezett versenyző között. Ehhez járul még egy pont annak a pilótának, aki a futam leggyorsabb körét hozza össze – feltéve, ha az első 10-ben végez. (Ha a mezőny második feléből éri el a leggyorsabb versenykört, az ezért járó pontot nem osztják ki.)

Felezik azonban a pontszámokat, ha valamilyen okból (pl. extrém időjárási körülmények, súlyos baleset) a mezőny nem teljesíti az eredetileg tervezett versenytáv legalább 75 százalékát. Ez utóbbi eset történt meg az idei Belga Nagydíjon, ahol az özönvízszerű esőzés miatt a versenyt kis híján teljesen lefújták. E helyett azonban az autók két kört megtettek a biztonsági autó mögött, majd a rajthelyüknek megfelelő helyen rangsorolták őket. Ez természetesen jóval kevesebb volt, mint a futam 75 százaléka, emiatt van ott egy plusz fél pont mind Verstappen, mind Hamilton neve mellett.

Ez viszont nem jelent mást, mint hogy a legutolsó futamra maradt a világbajnoki cím eldöntése – erre az utóbbi 10 évben is mindössze háromszor volt példa! Ráadásul olyan csata várható vasárnap, amiben nem kell számolgatni, hogy "ha így futnának be, ki lenne a bajnok". Egy egész kis egyszerűsítéssel kimondható:

aki előrébb végez, az húzza be a 2021-es világbajnokságot.

(A rend kedvéért meg kell jegyezni, hogy ha maradna a pontegyenlőség, azaz például mindkét pilóta kiesne a futamon, az eggyel több győzelmet szerző Verstappen lenne a bajnok – pályafutása során először.)

Max Verstappen / Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Életkortól függően hasonlíthatjuk ezt a párharcot Niki Laudáéhoz és James Huntéhoz, Ayrton Sennáéhoz és Alain Prostéhoz vagy épp Michael Schumacheréhez és Mika Häkkinenéhez. A párhuzam minden esetben megáll, hisz két profi, mentalitásában azonban különböző pilóta végsőkig kiélezett csatájáról van szó, amelyben mindkét térfélen pattogott már a labda, de – maradva a hasonlatnál – most a tizenegyespárbaj következik. Idegek harca, amiben egy már sokat bizonyított, de még mindig éhes, közel 37 éves brit (Hamilton), és forróból egyre hidegfejűbb, 24 éves holland (Verstappen) akarja megmutatni, hogy a sportág aktuálisan legnagyobb királya. A szombati időmérő edzés után az előny egyelőre Verstappen kezében (ő szerezte meg az első rajtkockát), de sok minden történhet még Abu Dhabi kanyarjaiban, ami Hamiltonnak is kedvezhet.

Két nyertese már biztosan van a futamnak és az idei szezonnak: a sportág és a nézők. Hisz oly sok év unalomba fulladó Mercedes-győzelme után ismét azt láthatják, amiért ez a sportág szerethető:

a győzelemért mindent kockára tevő modern gladiátorokat, akik vasárnap egy utolsó harcba indulnak 2021 koronájáért.

(A két pilóta idei párharcáról szóló videót IDE KATTINTVA, a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján lehet megnézni.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
Óriási tömegbukás a Tour de Hongrie-n, sokkoló videón a baleset
25-30 bringás került a földre, közülük többen súlyos sérülést szenvedtek. Két mentőautó és egy mentőhelikopter szállította kórházba a sérült kerékpárosokat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 15.



Tömegbukás történt a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny második szakaszán, több versenyzőt kórházba kell szállítani. Az Országos Mentőszolgálat az MTI-vel azt közölte: négy férfit könnyebb sérülésekkel földi úton, míg egyet súlyos sérülésekkel, stabil állapotban légi úton vittek kórházba.

A szervezők tájékoztatása szerint mintegy 25-30 versenyző földre került, néhányan súlyos sérülést szenvedtek.

A Red Bull-BORA-hansgrohe dán bringását, Frederik Wandahlt a mentőhelikopter a székesfehérvári kórházba szállította, csapattársai közül az ausztrál Sam Welsfordot és az ír Ryan Mullent, illetve az osztrák Rainer Kepplingert (Bahrain Victorious), valamint a spanyol Pablo Torrest (UAE-XRG) mentőautó vitte a veszprémi kórházba. A mentősök szerint valamennyiük állapota stabil.

A balesetet itt lehet megnézni:

A Budapest-Győr nyitóetap után a veszprémi Óváros térről rajtolt el a százéves magyar körverseny mezőnye csütörtökön, a siófoki Fő utcáig 178 kilométert tekernek a bringások.

Két emelkedő megmászása után, nyílt és sík területen a csepergő esőben és befújó szélben növekedett a mezőny tempója, amikor - a céltól nagyjából 125 kilométerre - a sorban második helyen tekerő kerékpáros megcsúszott és bukott. Mintegy 25-30 versenyző földre került, néhányan súlyos sérülést szenvedtek.

Szilasi László versenyigazgató korábban az MTI-nek megerősítette, hogy két mentőautó és egy mentőhelikopter szállítja kórházba a sérült kerékpárosokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SPORT
Szoboszlai Dominik a pályán jelentette be, hogy apa lesz
A magyar labdarúgó válogatott sztárja a pályán és az életben is nagyot villantott. Felesége, Buzsik Borka már több hónapos terhes, nyáron érkezik a kis Szoboszlai.


Örömhírt jelentett be a pályán Szoboszlai Dominik hétfőn este. A magyar válogatott csapatkapitánya a Liverpool–Brighton meccs első félidejének hosszabbításában hatalmas gólt rúgott, majd különleges gólörömmel jelezte, hogy gyermeket várnak.

A labdát a meze alá rejtette, és ujjszopást imitált, amit sokan a szülői örömök előhírnökeként értelmeztek.

Nem sokkal később felesége, Buzsik Borka is megerősítette a nagy hírt. Instagram-történetében megosztotta a gólörömről készült fotót egy szíves és egy kisbabás emoji kíséretében. A hónapok óta tartó pletykák tehát beigazolódtak.

A pár márciusban házasodott össze, és hamarosan bővül a családjuk. Lapinformációk szerint

Borka már több hónapos terhes, a baba érkezésére nyáron lehet számítani.

A közösségi médiát elárasztották a gratulációk. Szoboszlai klubja, a Liverpool is külön bejegyzésben örült a jó hírnek, amit Borka egy szívecskével köszönt meg. A világhírű sportújságíró, Fabrizio Romano is megerősítette az örömhírt.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Brutális baleset a Forma-1-ben, rommá tört az egyik Red Bull
Cunoda Juki a Q1-ben csapódott a gumifalnak, de szerencsére sértetlenül szállt ki. A pole-t végül a világbajnokságot vezető Oscar Piastri szerezte meg.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 17.



Oscar Piastri indulhat az élről az Emilia Romagna Nagydíjon, miután mindössze 34 ezredmásodperccel előzte meg Max Verstappent a szombati időmérő edzésen. A kvalifikáció azonban nemcsak az időeredményekről szólt: drámai pillanatok is történtek a pályán, írja a 24.hu.

Cunoda Juki, a Red Bull versenyzője már a Q1-ben búcsúzni kényszerült. A japán pilóta agresszívan támadta meg a kerékvetőt, az autó azonban rossz szögben érkezett, megpördült, felborult, majd a gumifalnak és a kerítésnek csapódott.

A Red Bull végül a talpára érkezett, Cunoda pedig saját lábán hagyta el a baleset helyszínét. Elővigyázatosságból orvosi vizsgálatra is sor került.

A baleset miatt néhány percre megszakították az időmérőt piros zászlóval, hogy a pályabírók kiemelhessék az autót a kavicságyból.

Cunoda néhány futammal ezelőtt vette át Liam Lawson helyét a csapatnál, és eddig két főversenyen, valamint egy sprintfutamon tudott pontot szerezni.

Nem sokkal Cunoda balesete után Franco Colapinto is kiesett. Az argentin pilóta túl szélesen vette az egyik kanyart, megcsúszott az Alpine, majd a gumifalnak csapódott. Colapinto Jack Doohant váltotta a mezőnyben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Durván beszólt Kubatov Gábornak a Paks legendás edzője: „Udvari bolondokkal nem foglalkozom”
A Fradi elnöke keményen nekiment a paksi edző múltjának, de Bognár sem maradt adós a válasszal. A balhé egy videóval folytatódott a közösségi oldalon.


Durva szópárbaj robbant ki a Paks és a Ferencváros között a hétvégi bajnoki meccs után. Kubatov Gábor, az FTC elnöke nyilvánosan bírálta Bognár Györgyöt, a tolnai csapat vezetőedzőjét.

A Fradi első embere a Csakfoci beszámolója szerint több dologra is kitért: szóba hozta a játékvezetés színvonalát, a Ferencváros Paks elleni meccseinek körülményeit, és Bognár személyét is. A klubelnök ezt mondta:

„Egy olyan ember, aki egykor ellopta a csapata pénzét, eljátszotta egy kaszinóban, és ezért első fokon börtönbüntetést kapott, nem lehet a futball része, egyszerűen nem fér bele”.

A nyilatkozatra Bognár György a Magyar Kupa-döntőt megelőző sajtótájékoztatón válaszolt. A paksi edző így reagált:

„Miből gondolod, hogy olvasom? Nézd, én udvari bolondokkal nem foglalkozom. Csak mosolyogni tudok”.

Kubatov ezután a Facebook-oldalán egy videót tett közzé „Gyurinak speciálba” címmel, ami minden bizonnyal válasz volt Bognár szombati, játékvezetéssel kapcsolatos kritikáira:

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: