SPORT
A Rovatból

20-ra is lapot húz az autóversenyek tetszhalottja a gyártókért és a nézőkért - óriási változások jönnek a WRC-nél

Ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani a World Rally Championship, mint bármely másik versenysport?


A ralizás és az autós versenysportok koronája a Forma-1 után szinte biztosan a WRC (World Rally Championship). Viszont nézettség és szórakoztatóság tekintetében a markáns szabályok, illetve az események több napig való elhúzása az átlagos motorsport-rajongó számára követhetetlenné és sok esetben élvezhetetlenné teszi a versenyhétvégéket.

Ez meg is látszik a nézőszámon, csak az online közvetítésért előfizetőknél a két sport oldalán százmilliós különbségekről beszélhetünk. Na de ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani, mint bármely másik versenysport?

Jó ez, csak nem annyira

Arról beszélni, hogy a ralisport a sírba tart, költői túlzás lenne, hiszen a mai napig átlagban 267 000 látogatója van a finn ralinak, és egyéb kultikus helyek és versenyek is hasonló számokkal dolgoznak. A WRC jól van, mégis egy burokba került, ahol ebbe a bennfentes klubba igazán nehéz bekerülni. Sőt, konkrétan összesen három csapat viaskodását lehet látni, a Toyotán a Fordon és a Hyundaion kívül nincs is résztvevője egy-egy szezonnak már évek óta.

Talán többen emlékeznek arra, amikor Subaruk, Mitsubishik, Skodák, Lanciák, a 2000-es éveket leuraló Citroenek végtelen permutációjának lehetett szurkolni. Az autók és a csapatok gyártási és fenntartási költségei az egekbe emelkedtek, miközben a technikai fejlődés zajlik, közel sem olyan érdekes az átlagember számára ez a sport, mint a korábban említett Forma-1.

Mindent be kell vetni

A WRC-előfizetők egyik legnagyobb felháborodása sem más, mint az, hogy olyan kevesen nézik ezt a sportot, hogy többször teljes szakaszokat és futamokat inkább tiktok-live-ban közvetítettek, hátha ott bárki számára szimpatikussá válik a sport. A motorsport világa pedig már Valentino Rossi fénykorában, még a MotoGP esetében is a show-ról szótl, sok esetben a háttértartalmakról, illetve a karakterekről, akikkel igazán szimpatizálni lehet. Kevés csapat, kicsi választék, és végtelen kutatómunkát kell elvégezni, hogy valaki az embert is meglássa egy WRC-pilótában. Abban a világban pedig, ahol már a Tour De France több órás versenyeiről is tudnak Netflix-sorozatot csinálni, lépni kell. És lehet dobálózni a statisztikákkal, de a valódi, a versenyhétvégét végigkövető nézők száma iszonyatosan csekély.

Lépni kell, mielőtt túl késő

Természetesen bőven van lehetőség a változásra, ehhez pedig az FIA hozott radikális változásokat, amik 2027-től lesznek érvényben. Ezek a változtatások több nézőt is be tudnak csalogatni, hiszen lehetőségek tárházát kínálja a versenyszövetség a gyártól számára. Íme a legfontosabb pontok összefoglalva:

Karosszéria-szabadság: A gyártók nagyobb szabadságot kapnak a karosszéria kialakításában, lehetőségük lesz a ferdehátú, szedán és SUV formák közötti választásra is, amennyiben a biztonsági ketrec méretei megfelelnek a követelményeknek.

Ez azért is hasznos, mert ahogy a ralizásban korábban megszokhattuk, mégiscsak csodálatra méltó, ahogy a világ legprofibb mérnökei külön számításokat találnak arra, hogy akár markánsan különbözzön az ő modelljük a többi gyártótól.

Költségvetési korlát: Az új WRC27 autók gyártási költsége legfeljebb 345 ezer euró lehet, célként kitűzve, hogy több gyártó csatlakozhasson a mezőnyhöz. A csapatok költségeinek csökkentése érdekében a WRC szeretné bevonni a helyi üzemeltetőket. Több gyártó, több pilóta és több izgalom is, amelyet egy közepesen gyenge tévés kampánnyal agyon lehet hajtani. Ne legyenek kételyeink, hogy milyen ijesztő statisztikák vannak a Forma-1-nél is “jól kinéző pilótákról” és hasonló nyalánkságokról.

Hajtáslánc-választék: A gyártók belsőégésű, hibrid vagy teljesen elektromos motorokat használhatnak, ezzel szélesíthetik a technológia választékát. A bioüzemanyagok használatát várhatóan továbbra is fenntartják. Ez ismételten a plusz izgalmakat fogja elhozni, ahol az agyontechnikázott elektromos autók és az izomautók is egymásnak feszülhetnek.

Autók közös használata: Lehetőség nyílik arra, hogy a WRC és a WRX szériákban a gyártók ugyanazokat az autókat alkalmazzák, a szükséges módosítások elvégzésével - ez ugyanúgy költséghatékonyság tekintetében kedvez a gyártóknak

Hosszú távú szabályozás: A tervezett szabályokat tíz évre rögzítik, ami elősegíti a kiszámíthatóságot és a tervezhetőséget a gyártók és pilóták számára, ezzel válaszolva a közelmúlt kritikáira, na meg arra, hogy egy új korszakban erősen bízik a szövetség, és remélhetőleg új nézőket tud ezzel behúzni.

Ezek a változások arra irányulnak, hogy frissítsék a WRC-, és vonzóbbá tegyék a motorsportot a gyártók és a közönség számára, ezzel pedig mindenki csak nyerhet. “Mint a Group B, csak most biztonságosan.” - olvastam ilyen és ehhez hasonló kommenteket, és valóban, a Group B a WRC legendás hőskorát jelentette, amely bár az életveszély kategóriáját több rendben kimerítette, az izgalom és a gyártók szabadságát azóta sem tudta felülmúlni egyetlen szezon sem.

Azt gondolom, hogy a WRC-nek az elsőszámú gondja nem a közvetítések hosszúsága vagy milyensége, hiszen végtelen ember nézi a Giro D’Italiát is, a Darts is évről évre népszerűbb, miközben a ralizás csúcsa az csupa adrenalin: a hosszú kilométereken át való fókuszáltság, a bukótér hiánya és a kiszámíthatatlan viszonyok mind arra sarkallják az embert, hogy ezt bizony nézni kell. A WRC egyetlen nagy hibája a bennfentessége, ezt a hibát pedig most látszólag kiküszöbölheti ez a rengeteg markáns változtatás. Vagy új szárnyra kap, vagy kardjába dől, de az biztos, hogy kellett változtatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Izomból behúzott egyet a szurkolónak a Zalaegerszeg kosarasa - azonnal kirúgták a játékost
A hazai szurkolók a harmadik és negyedik negyedben folyamatosan kritizálták a csapatot. Az ütés után a társak az öltöző felé kísérték Jericole Hellemst, akinél elszakadt a cérna.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 31.



A Zalaegerszeg pénteken újra kikapott a férfi kosárlabda NB I alapszakaszában: hazai pályán 90–83-ra nyert a Kaposvár. A ZTE jól kezdett, a nyitónegyedet négy ponttal hozta, utána viszont a vendégek átvették az irányítást, a második félidőben végig ők vezettek, írja a M4 Sport honlapja.

A zalaiaknál kedden távozott Sebastjan Krasovec vezetőedző. Erre a meccsre Bencze Tamás szakmai igazgató és Baki Gergely készítette fel a csapatot.

A harmadik és a negyedik negyedben a szurkolók élesen bírálták a játékosokat. A lefújás után a kosarasok a drukkerekhez mentek. Az M4 Sport felvételei szerint

Jericole Hellems megütött egy őt bíráló szurkolót, csapattársai ezután az öltöző felé kísérték.

A mérkőzés utáni sajtótájékoztatón Bencze Tamás megbízott vezetőedző azt mondta, nagyon szomorú, hogy ilyen megtörténhet. Jelezte, elfogadják a kritikákat, de ez csak egy játék, és ami a végén történt, nem megoldás. „Hiszem, hogy ennek egy olyan ünnepnek kell lenni, ahol a családok és mindenki jól érzi magát. Tudjuk, mindenki nyerni szeretne, nem babra megy a játék és a győzelem számít, de nem juthatunk ide, ami a meccs végén történt.”

Nem sokkal a meccs vége után a zalai klub a Facebookon jelentette be, hogy a történtek után menesztik a szurkolót megütő játékost.

„A mai, Kaposvar elleni mérkőzés után egyik játékosunk, Jericole Hellems megütött egy szurkolót. Ez egy olyan sportszerűtlen cselekedet, ami mellett klubunk nem mehet el szó nélkül.

Ezért a mai nappal, azonnali hatállyal a játékos szerződését felbontjuk" - olvasható a klub szűkszavú közleményében.

A ZTE hat meccs után egy győzelemmel és öt vereséggel áll.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Megható sorokkal búcsúznak a magyar ökölvívók Süllős Gyulától
Süllős Gyula fiatalon ismerkedett meg az ökölvívással, később édesapja példáját követve a magyar ökölvívósport és a fiatal magyar ökölvívók lelkes támogatója volt.


A Magyar Ökölvívók Szövetsége is búcsúzik a kenyai légi szerencsétlenségben elhunyt Süllős Gyulától és családjától.

A MÖSZ volt alelnöke családjával, többek között, gyermekeivel utazott azon a repülőn, amely kedden lezuhant Kenyában.

„Mély megrendüléssel értesültünk, hogy tragikus hirtelenséggel, életének 44. évében elhunyt Süllős Gyula, a Vasas SC ökölvívó szakosztályának elnöke, a Vasas SC elnökségi tagja, a Magyar Ökölvívók Szövetsége korábbi alelnöke és a magyar ökölvívás megbecsült tagja, elkötelezett támogatója.

Süllős Gyula fiatalon ismerkedett meg az ökölvívással, melynek mindig nagy tisztelője volt. Később édesapja példáját követve a magyar ökölvívósport és a fiatal magyar ökölvívók lelkes támogatója volt.

A Kovács „Koko” István által irányított Magyar Ökölvívók Szövetsége „osztozik a család fájdalmában”, Süllős Gyula emlékét szívükbe zárva megőrizik.

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Horrorbaleset a motoros világbajnokság malajziai futamán – mentőhelikopterrel kellett kórházba szállítani a versenyzőket
Mindketten eszméletüknél voltak, de hatalmas volt a becsapódás. A futamot az ütközés után öt körrel lerövidítették.


A 2025-ös Moto3-as (250 köbcentiméteres) Malajziai Nagydíj bemelegítő köre alatt José Antonio Rueda, a frissen megkoronázott spanyol világbajnok, hátulról belerohant a lassan haladó svájci Noah Dettwilerbe. A kamerafelvételek szerint Rueda nem fékezett. A mentők helikopterrel vitték kórházba mindkét versenyzőt, akik eszméletüknél voltak – írta a Blikk.

A pálya a sepangi forróságban és a technikás, gyors kanyarok miatt már a bemelegítő körökben is komoly kockázatot jelentett. A paddockot sokkolta az eset, a csapatok azonnal jelezték támogatásukat a sérültek felé. A szervezők az ütközés után 15 kör helyett 10-re rövidítették a futamot.

A beszámoló szerint a pálya biztonsági zónái és a gyors orvosi beavatkozás kulcsszerepet játszottak abban, hogy a sérülések ne váljanak életveszélyessé. A versenyzők állapotáról és a sepangi futam folytatásáról a következő napokban ígérnek további hivatalos tájékoztatást.

Videón az ijesztő eset:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Kós Hubert hatalmas világcsúcsot úszott 200 méter háton
A magyar úszó elképesztő hajrával javította meg az eddigi csúcsot, és pályafutása első világcsúcsát szerezte meg. A rövidpályás Világkupa-sorozat harmadik állomásán, Torontóban jelentős előnynel győzött.


Kós Hubert világcsúccsal nyerte meg a 200 méteres hátúszást a rövidpályás Világkupa-sorozat harmadik állomásán, Torontóban. A 22 éves magyar versenyző 1:45.12 perces időeredménnyel csapott célba, ezzel több mint fél másodpercet faragott le az ausztrál Mitchell Larkin 2015-ben felállított, 1:45.63-as csúcsából.

Az olimpiai bajnok Kós a verseny első felében még nem haladt világcsúcsot érő tempóban: száz méternél három tizedmásodperccel volt lemaradva Larkin idejétől. A második százon azonban hatalmas hajrát indított, és jelentős előnnyel utasította maga mögé a rekordot jelző vonalat.

A magyar úszó a legutóbbi Világkupa-állomáson úgy fogalmazott: „lehet, hogy most meg lehet kóstolni a világrekordot.” Torontóban ez sikerült is neki, ráadásul ezzel a győzelemmel sorozatban harmadszor lett első ebben a számban, így elhódította a tripla koronát is.

Ez volt pályafutása első felnőtt világcsúcsa.

Jelenleg Kós Hubert Milák Kristóf mellett a második aktív magyar úszó, aki világcsúcsot tart. Milák 200 méteres pillangóúszásban vezeti az örökranglistát.

Kós a nap utolsó versenyszámában, 100 méter vegyesen is döntőbe jutott. A múlt heti versenyen ezen a távon 50.99-es idővel úszott országos csúcsot, most ezt is tovább javította, és 50.56 másodperces eredménnyel a második helyen végzett.

A torontói állomáson egy másik világcsúcs is született: férfi 100 méter pillangón a kanadai Josh Liendo 47.68 másodperces idővel ért célba, ezzel megdöntötte a svájci Noé Ponti tavaly, a budapesti Duna Arénában elért 47.71-es rekordját.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET: