SPORT

20-ra is lapot húz az autóversenyek tetszhalottja a gyártókért és a nézőkért - óriási változások jönnek a WRC-nél

Ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani a World Rally Championship, mint bármely másik versenysport?


A ralizás és az autós versenysportok koronája a Forma-1 után szinte biztosan a WRC (World Rally Championship). Viszont nézettség és szórakoztatóság tekintetében a markáns szabályok, illetve az események több napig való elhúzása az átlagos motorsport-rajongó számára követhetetlenné és sok esetben élvezhetetlenné teszi a versenyhétvégéket.

Ez meg is látszik a nézőszámon, csak az online közvetítésért előfizetőknél a két sport oldalán százmilliós különbségekről beszélhetünk. Na de ha egy sportnál minden adott arra, hogy az egész világot érdekelje, hol a hiba? Miért nem tud annyi fiatal/új nézőt bevonzani, mint bármely másik versenysport?

Jó ez, csak nem annyira

Arról beszélni, hogy a ralisport a sírba tart, költői túlzás lenne, hiszen a mai napig átlagban 267 000 látogatója van a finn ralinak, és egyéb kultikus helyek és versenyek is hasonló számokkal dolgoznak. A WRC jól van, mégis egy burokba került, ahol ebbe a bennfentes klubba igazán nehéz bekerülni. Sőt, konkrétan összesen három csapat viaskodását lehet látni, a Toyotán a Fordon és a Hyundaion kívül nincs is résztvevője egy-egy szezonnak már évek óta.

Talán többen emlékeznek arra, amikor Subaruk, Mitsubishik, Skodák, Lanciák, a 2000-es éveket leuraló Citroenek végtelen permutációjának lehetett szurkolni. Az autók és a csapatok gyártási és fenntartási költségei az egekbe emelkedtek, miközben a technikai fejlődés zajlik, közel sem olyan érdekes az átlagember számára ez a sport, mint a korábban említett Forma-1.

Mindent be kell vetni

A WRC-előfizetők egyik legnagyobb felháborodása sem más, mint az, hogy olyan kevesen nézik ezt a sportot, hogy többször teljes szakaszokat és futamokat inkább tiktok-live-ban közvetítettek, hátha ott bárki számára szimpatikussá válik a sport. A motorsport világa pedig már Valentino Rossi fénykorában, még a MotoGP esetében is a show-ról szótl, sok esetben a háttértartalmakról, illetve a karakterekről, akikkel igazán szimpatizálni lehet. Kevés csapat, kicsi választék, és végtelen kutatómunkát kell elvégezni, hogy valaki az embert is meglássa egy WRC-pilótában. Abban a világban pedig, ahol már a Tour De France több órás versenyeiről is tudnak Netflix-sorozatot csinálni, lépni kell. És lehet dobálózni a statisztikákkal, de a valódi, a versenyhétvégét végigkövető nézők száma iszonyatosan csekély.

Lépni kell, mielőtt túl késő

Természetesen bőven van lehetőség a változásra, ehhez pedig az FIA hozott radikális változásokat, amik 2027-től lesznek érvényben. Ezek a változtatások több nézőt is be tudnak csalogatni, hiszen lehetőségek tárházát kínálja a versenyszövetség a gyártól számára. Íme a legfontosabb pontok összefoglalva:

Karosszéria-szabadság: A gyártók nagyobb szabadságot kapnak a karosszéria kialakításában, lehetőségük lesz a ferdehátú, szedán és SUV formák közötti választásra is, amennyiben a biztonsági ketrec méretei megfelelnek a követelményeknek.

Ez azért is hasznos, mert ahogy a ralizásban korábban megszokhattuk, mégiscsak csodálatra méltó, ahogy a világ legprofibb mérnökei külön számításokat találnak arra, hogy akár markánsan különbözzön az ő modelljük a többi gyártótól.

Költségvetési korlát: Az új WRC27 autók gyártási költsége legfeljebb 345 ezer euró lehet, célként kitűzve, hogy több gyártó csatlakozhasson a mezőnyhöz. A csapatok költségeinek csökkentése érdekében a WRC szeretné bevonni a helyi üzemeltetőket. Több gyártó, több pilóta és több izgalom is, amelyet egy közepesen gyenge tévés kampánnyal agyon lehet hajtani. Ne legyenek kételyeink, hogy milyen ijesztő statisztikák vannak a Forma-1-nél is “jól kinéző pilótákról” és hasonló nyalánkságokról.

Hajtáslánc-választék: A gyártók belsőégésű, hibrid vagy teljesen elektromos motorokat használhatnak, ezzel szélesíthetik a technológia választékát. A bioüzemanyagok használatát várhatóan továbbra is fenntartják. Ez ismételten a plusz izgalmakat fogja elhozni, ahol az agyontechnikázott elektromos autók és az izomautók is egymásnak feszülhetnek.

Autók közös használata: Lehetőség nyílik arra, hogy a WRC és a WRX szériákban a gyártók ugyanazokat az autókat alkalmazzák, a szükséges módosítások elvégzésével - ez ugyanúgy költséghatékonyság tekintetében kedvez a gyártóknak

Hosszú távú szabályozás: A tervezett szabályokat tíz évre rögzítik, ami elősegíti a kiszámíthatóságot és a tervezhetőséget a gyártók és pilóták számára, ezzel válaszolva a közelmúlt kritikáira, na meg arra, hogy egy új korszakban erősen bízik a szövetség, és remélhetőleg új nézőket tud ezzel behúzni.

Ezek a változások arra irányulnak, hogy frissítsék a WRC-, és vonzóbbá tegyék a motorsportot a gyártók és a közönség számára, ezzel pedig mindenki csak nyerhet. “Mint a Group B, csak most biztonságosan.” - olvastam ilyen és ehhez hasonló kommenteket, és valóban, a Group B a WRC legendás hőskorát jelentette, amely bár az életveszély kategóriáját több rendben kimerítette, az izgalom és a gyártók szabadságát azóta sem tudta felülmúlni egyetlen szezon sem.

Azt gondolom, hogy a WRC-nek az elsőszámú gondja nem a közvetítések hosszúsága vagy milyensége, hiszen végtelen ember nézi a Giro D’Italiát is, a Darts is évről évre népszerűbb, miközben a ralizás csúcsa az csupa adrenalin: a hosszú kilométereken át való fókuszáltság, a bukótér hiánya és a kiszámíthatatlan viszonyok mind arra sarkallják az embert, hogy ezt bizony nézni kell. A WRC egyetlen nagy hibája a bennfentessége, ezt a hibát pedig most látszólag kiküszöbölheti ez a rengeteg markáns változtatás. Vagy új szárnyra kap, vagy kardjába dől, de az biztos, hogy kellett változtatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
Munka közben rosszul lett, és 46 éves korában meghalt Lipták László, a DVTK egykori focistája
Az egykori diósgyőri játékoson már a kiérkező mentők sem tudtak segíteni. A labdarúgó még 1998-ban mutatkozott be az NB1-ben.


46 éves korában elhunyt Lipták László, a DVTK egykori labdarúgója. A boon.hu információi szerint

Lipták külföldi munkavégzés közben lett rosszul, és a kiérkező mentők már nem tudtak segíteni rajta.

Lipták László 1978. november 14-én született Miskolcon. A Diósgyőr saját nevelésű játékosa volt, végigjárta az utánpótlás minden korosztályát. Az élvonalban 1998 tavaszán debütált az FTC ellen, az akkor még Professzionális Nemzeti Bajnokságnak nevezett első osztályban. A következő idényben hétszer lépett pályára, az 1999/2000-es szezonban pedig 22 alkalommal játszott, ebből húszszor kezdőként.

A diósgyőri csapat kiesése és megszűnése után a Kispest-Honvédhoz szerződött, ahol két szezon alatt 33 élvonalbeli bajnokin szerepelt. Később megfordult a Kecskemét, Besenyőtelek, Mezőkövesd, Bőcs és Tiszaújváros csapataiban is. A profi karrierje lezárását követően még alacsonyabb osztályú együttesekben futballozott, többek között Makláron, Bogácson és Markazon. Emellett vállalkozóként dolgozott egy üzemanyagtöltő állomás üzemeltetőjeként.

A DVTK így búcsúzott tőle: „Halálával egy olyan sportembert veszítettünk el, aki a diósgyőri utánpótlásból egészen a legmagasabb osztályig jutott, és ott is megállta a helyét. Lipták László emlékét örökké megőrizzük.”

Tóth István, a Bőcs korábbi szakosztályvezetője is megemlékezett róla a lapnak: „Teljesen letaglózott ez a hír. Egy csupaszív, élettel teli, rendes srác volt Laci, akivel olyan négy évvel ezelőtt találkoztam utoljára. A futballban abszolút csapatember volt, mindig alázatosan dolgozott, edzett, játszott, nem túlzás, abban, hogy olyan sikeresek voltunk, nagy szerepe volt neki, a középpályán óriási munkát végzett. Volt trombózis a lábában, műtötték is, amely után eltávolodott a labdarúgástól. Részvétünk a hozzátartozóinak...”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
A Rovatból
Meghalt Gyúró László
A bajai dzsúdósport emblematikus alakja 85 éves korában hunyt el. Nemrégiben a bajai dzsúdóklub is az ő nevét vette fel, ezzel tisztelegve életműve előtt.


Meghalt Gyúró László - a hírt Baja polgármestere közölte. Azt írta:

"Pótolhatatlan veszteség érte a bajai sportéletet. Ma hajnalban elhunyt Gyuró László, a bajai judo sport megalapítója.

Gyuró László neve egybeforrt a bajai cselgánccsal, szakmai tudását szűkebb lakóhelyén kívül országosan és nemzetközileg is ismerték és elismerték. Évtizedeken át végzett magas színvonalú munkája eredményeként tucatnyi kiválóságot nevelt ki a magyar judo sport számára".

Gyúró László, a bajai dzsúdósport emblematikus alakja 85 éves korában hunyt el. Nemrégiben a bajai dzsúdóklub is az ő nevét vette fel, ezzel tisztelegve életműve előtt.

Gyúró László 1940-ben született Baján, és már fiatal korában megismerkedett a cselgánccsal. Tanulmányait Kecskeméten kezdte, majd a Testnevelési Főiskolán folytatta, ahol Galla Ferenc edzésein vett részt. 1961-ben országos bajnoki bronzérmet szerzett, és bekerült a magyar válogatottba.

Edzői diplomája megszerzése után, 1965-ben visszatért Bajára, ahol megalapozta a helyi dzsúdósportot. 1967-től szervezett keretek között folytak az edzések, az általa vezetett egyesület pedig megszerezte Baja első országos bajnoki érmét. 1969-től a Bajai ÁG Medoszban dolgozott főállású edzőként.

A hetvenes években a Bajai Sportkör vezetőedzőjeként ért el kimagasló eredményeket tanítványaival, akik többek között IBV- és Európa-bajnoki érmeket is nyertek. A kilencvenes évek elején az ő kezdeményezésére indult el a cselgáncsoktatás a bajai gyakorlóiskolában, ami országosan is példaértékűnek számított.

Gyúró László neve mára összeforrt a bajai dzsúdóval. Életműve több generációt inspirált, és öröksége tovább él a sportban és a közösségben is - írja a Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Meghalt Mohácsi Ferenc
Az egykori kiváló sportoló több sportágban is kipróbálta magát, és mindenhol maradandót alkotott. A búvársport hazai megalapozásában is kulcsszerepet játszott.


Kilencvenöt éves korában elhunyt Mohácsi Ferenc olimpiai bronzérmes kenus – tudatta a család a Magyar Olimpiai Bizottsággal (MOB), amely saját halottjának tekinti a legendás sportolót.

Mohácsi labdarúgóként kezdte sportpályafutását, egészen az ifjúsági válogatottságig jutott. Később bokszolni kezdett, majd áttért a kajakozásra. 1948-ban már a kajak-kenu válogatott tagja volt, de 1949 és 1955 között a sí-válogatott keretébe is bekerült.

1955-ben Wieland Károly új párt keresett maga mellé, és a választása Mohácsi Ferencre esett. Egy évvel később,

az 1956-os melbourne-i olimpián bronzérmet szereztek a férfi kenu kettesek 1000 méteres versenyszámában.

Az olimpia után Mohácsi búcsút vett a kenuzástól, de az aktív sportolást nem hagyta abba. Kipróbálta magát sportpisztolyban és motorcsónaksportban is. Utóbbi sportágban 1959-ben országos bajnoki címet szerzett a 250 köbcentis siklóhajók kategóriájában.

Jelentős szerepe volt a magyar búvársport megalapozásában is. A Magyar Könnyűbúvársport Szövetség főtitkári feladatait is ellátta, a Búvár Világszövetség végrehajtó bizottságának tagja volt, emellett nemzetközi versenyellenőrként is tevékenykedett.

Mohácsi Ferenc műszerészként végzett, majd 1966-ban tanári diplomát szerzett a Testnevelési Egyetemen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Elképesztően megható gesztussal ünnepelte a Liverpool bajnoki címét a vezetőedző
A Liverpool hátrányból fordítva ütötte ki a Tottenhamet. Arne Slot viszonozta a korábbi edző, Jürgen Klopp korábbi hasonló cselekedetét.


Ahogy arról tegnap írtunk, a Liverpool 5-1-re verte a Tottenhamet, és ezzel megszerezte a Premier League bajnoki címét. Szoboszlai Dominik kezdőként lépett pályára a mérkőzésen. A Liverpool története során a 20. bajnoki címét ünnepelhette.

A lefújás után Arne Slot, a Liverpool vezetőedzője azonnal mikrofonhoz került, hogy a stadion nézőinek adjon interjút. Elmondta: már a stadionhoz érkezve érezték, nem fordulhat elő, hogy ne nyerjék meg a meccset. Hozzátette, hátrányba kerültek ugyan, de mindig találnak megoldást a győzelemre. „Nagyon büszke vagyok a játékosokra” – mondta.

Slot megköszönte a szurkolók támogatását, és külön kiemelte, hogy a közönség végig mögöttük állt. A stáb munkáját is méltatta. Az edzőt arról is kérdezték, mennyire találja meghatónak, hogy most közösen ünnepelhetnek a szurkolókkal, hiszen a legutóbbi bajnoki címnél a koronavírus-járvány miatt erre nem volt lehetőség. Slot erre újra köszönetet mondott, majd hozzátette: „ez a második bajnoki cím az elmúlt öt évben.”

A stadionban különleges pillanat volt, amikor a közönség Jürgen Klopp nevét kezdte skandálni. Így emlékeztek meg arról, hogy amikor Slot kinevezése eldőlt, a német edző adta így adta át neki a stafétát.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: