SIKERSZTORIK
A Rovatból

„Nagyon hittem benne, hogy Walesben is helye van a finom magyar élelmiszereknek” – Egy magyar fogorvos fantasztikus sikertörténete

Itthon egyetemen is tanító fogorvos volt, Walesben azonban ma már főleg arról ismerik Mónikát, hogy világszínvonalú magyar termékeket lehet cégétől vásárolni. A helyi piacon kezdte, de fiával közösen vállalkozásuk sokkal nagyobbra nőtt.


Dr. Gyenes Mónika kiváló fogorvosi karriert hagyott hátra, amikor fiával 18 évvel ezelőtt végleg Walesbe költözött. Itthon egyetemen tanított, külföldön megyei főfelügyelő szakfőorvos lett belőle, majd vállalkozásba kezdett, és hétvégénként például szegedi paprikát árult a helyi piacon.

Mónika mindenkinek mondogatta, hogy milyen finomak a magyar termékek, de aztán támadt egy nagyszerű ötlete. Neki köszönhetően évek óta sorra nyerik a Great Taste Awards-díjakat a legkiválóbb magyar termékek, és ma már az angolok is elhiszik neki, hogy érdemes mindet megkóstolni, fiával közös vállalkozása pedig szárnyal.

– Miért költöztél külföldre?

– 18 évvel ezelőtt kellett meghoznom ezt a döntést, bár az életem látszólag teljesen rendben volt. Akkoriban már jelent meg könyvem külföldön is, és számos tudományos munkában vettem részt. A fiam Győrbe járt egyházi magániskolába, és egy napon elém állt – volt vagy 13 éves – , és azt mondta: „anyu eddig minden rólad szólt, és most azt szeretném, ha az én elképzeléseim is valóra válnának a jövőben.” Nagyon meglepett az elszántsága, mert még csak általános iskolás volt, amikor eldöntötte, hogy mindenképpen Nagy-Britanniában szeretne továbbtanulni.

– Emiatt hagytad hátra a munkádat és az országot?

– Nem csak ezért. Mielőtt eljöttünk 2006-ban, fogászati prevencióval foglalkoztam, például a szájüregrák-szűréssel, ezt a programot én találtam ki és vezettem.

Másfél évig sikeresen futott, egyszer csak azonnali hatállyal lezárták, és kész. Ez nagyon megdöbbentett,

mert gyerekeket tanítottunk szájhigiénére, valamint hajléktalanokat szűrtünk ingyenesen. Megmentettünk több száz embert, akiket sikerült kiszűrni, szerintem erre nagy szükség van, a megelőzés ráadásul nem egy drága beavatkozás, de én ebben nem tehettem már többet. Ez a lehetőség megszűnt, és ha jól tudom, azóta sincs oktatás erről az iskolában a gyerekeknek, a mai napig nincs elmagyarázva nekik ez a téma. Ebben a hangulatban kapott el a fiam, Zoltán kérése, ezért nem maradt más, mint az, hogy azt gondoltam, rendben kezdjünk új életet. Egyedülálló anyaként belevágtam, és eljöttünk az ismeretlenbe.

– Miért pont Wales lett a cél?

– Mivel fogorvos vagyok, ami egy jó szakma, és mindig is hiány volt belőlük a briteknél, ezért is mertem biztosra mondani a fiamnak, hogy rendben. A tudományos munkáim, valamint kongresszusok miatt jártam már pár itteni nagyvárosban, így azt tudtam, hogy hol nem akarok élni. London kapásból kiesett és Edinburgh is, mert az túl szeles, folyton szakadt az eső és hideg volt, pedig ott nagyon jó az egyetem. Olyan helyre akartunk menni, ami vidék, sok zöld van, meg fa, állatok legyenek körülöttünk, és közel a tenger. Ilyen dolgok pedig Walesben vannak. Mint kiderült, az a terület még kevésbé volt ellátva fogorvossal, mint Anglia.

Írtam egy fejvadász cégnek, akik két hét múlva eljöttek hozzám Budapestre interjúzni, és látták, hogy sok mindenhez értek a szakmámban.

Úgyhogy letettem egy speciális nyelvvizsgát, ami az itteni munkámhoz az egészségügyben kell. Kérték, hogy jöjjek ki, és megmutatják az állásokat. Egy fontos szempont volt csak: az iskola a fiamnak, mert nagyon jó hírnevűt akartam keresni, így ahhoz közel akartam majd elhelyezkedni és lakni. Össze is jött, így 2006-ban minden akadály nélkül elindult az itteni életünk.

– Milyen volt az első benyomás?

– Nagyon jól indult el az egész. Kivettünk egy farmházat, körülöttünk birkák, tehenek, lovak, segíthettünk is a farmon, de nem nekem kellett ellátnom az állatokat. Hétvégénként lovagolhattunk, vagy etethettük a kicsi bárányokat cumisüvegből. Idilli életünk volt, egy patakkal a farm végén, dimbes-dombos volt az egész környék, rókák játszottak a kertben nyaranta, és egy gyönyörű, sűrű erdő zárta el a farmot az út végén. Nagyon egészséges környezet volt.

Mondjuk a hideg és az eső eleinte itt is nagyon mellbe vágott minket, azt meg kellett szokni. Mivel a házunk a dombtetőn volt, a szél átjárta, régen, az 1800-as években épült, úgyhogy fűtöttük az egész udvart, hogy melegünk legyen. De aztán elfogadtuk, ez lett az otthonunk, itt raktuk le a fészkünket.

– Hogyan alakult a szakmai életed?

– Alkalmazott lettem a helyi fogászaton, ami pár száz méterre volt csak a farmtól, ahol laktunk. 16 évig dolgoztam Walesben mint fogorvos, és három évig én voltam a megyei szakfelügyelő főorvos is, mielőtt nyugdíjba mentem. Mivel nem tudtam megtagadni, hogy valami többet akarok, mint betömni, kihúzni, elkezdtem különböző szakmai ötletekkel előállni.

Egyszer csak azt mondták, nagyszerű, úgyis keresnek egy megyei szakfőorvost. Megpályáztam és meg is kaptam. Azt mondták, csinálhatom, amiket felvetettem, valósítsam meg az álmaimat.

Meg kell mondjam, itt sem tudtam megváltani a világot, az az igazság. Az NHS – az angol nemzeti egészségügyi szolgálat – egy óriási nagy hajó, ami nem mozdul, vagy ha mégis, csak rossz irányba, de legalább kiéltem magamat valamennyire. Itt is nagyon akartam a szűréseket, de itt sem kaptam több támogatást erre, csak a rendeléseimen sikerült kiszűrnöm a betegeket. Túlképzett voltam a walesi munkámhoz, nem egy sima fogorvosi álláshoz voltam szokva, egyetemen oktattam, kutattam több nyelven, kongresszusokra jártam, és hirtelen beálltam 9-től 5-ig fogakat csinálni. Amivel nem is volt semmi baj, de hiányzott valami több, amivel mozgathattam az agyamat.

– Miből jött a saját céged ötlete?

– Az otthoni, teljesen más karrierem után itt egy sokkal nyugalmasabb családanya életet élhettem. A fogorvoslás fizikailag fárasztó, de igazából a sokféle aktivitásnak, ami bennem volt szellemi téren, nem találtam helyet, volt egy csomó lekötetlen energiám.

A hiány szülte a saját cégötletet: amikor a barátaim jöttek látogatni, mindig kértem, hogy hozzanak otthonról pirospaprikát, kolbászt, sonkát, mert itt nem voltak minőségi magyar alapanyagok.

Imádok főzni, imádok enni, addigra már a környéken mindenki tudta ezt, mert szívesen főztem a kollégáknak, a gyerekeknek az iskolából, meg a szülőknek. Nagyon szeretem, mert ezzel tudok beszélgetni a kultúránkról. Így került elő a bőröndökből minden, ami innen hiányzott: sárgabaracklekvár, tarhonya, de sajnos nem nagy mennyiségben. A kreatív énem meglátta ebben az ötletet, és egyszer ránéztem a fiamra – ennek pont nyolc éve –,

a homlokomra csaptam, és azt mondtam neki, hogy nagyon szeretnék a gasztronómiával foglalkozni.

Az volt a gondolatom, hogy majd én beszerzek mindent, amire nekem is szükségem van, és azt fogom árusítani, de persze ehhez semmilyen gyakorlatom nem volt. Elég meredek ötletnek hangzott.

– Mit szólt ehhez a fiad, aki ma már az üzlettársad?

– A fiamnak egészen más tervei voltak akkoriban, így ez az én ötletem maradt, ő ment a saját útján egy darabig. Megalapítottam a cégünket, és eleinte kicsiben gondolkodtam. Úgy terveztem, hogy árulom a mézet meg a paprikát a piacon hétvégénként, meg munka után. Hónapokon keresztül a betegeim és a nővérek vásároltak nálam, ha ők nincsenek, ma nincs ez a cég.

Amíg a betegem zsibbadt a székben, addig meséltem nekik a dologról, és a legközelebbi időpontra kérték, hogy hozzak valamit nekik a portékáimból.

Fogalmuk sem volt, hogy mik a magyar termékek, de azt mondták, mindegy is, vigyek abból, ami nem fogy, amit nem tudok eladni. Hihetetlen összefogás volt, keresték, miben segíthetnek.

– Tapasztalat nélkül vágtál bele?

– Semmiféle kereskedői véna nincsen bennem, csak szeretek enni, főzni, innen a kóstolgatás, innen az alapötlet. Ez úgy ment, hogy eleinte otthon körbeültük az asztalt, és kóstoltuk, amiket berendeltem. Először is nekem kellett, hogy tetszen, csak így tudom jó szívvel eladni és ajánlani.

Nagyon hittem benne, hogy Walesben is helye van a finom magyar élelmiszereknek.

Amiket otthonról megrendeltem, egy futárcég kihozta nekem – akkor még EU-ország voltunk, nem volt vámkérdés. Tokaji, méz, pirospaprika, ecetek, mustárok voltak kezdetben, amiket behozattam. A házunkban a vendégszobát kiürítettük, az lett a raktárunk. Nem szégyelltem, hétvégén kimentem a piacra, kötényt vettem fel, és ott kóstoltattam, meséltem a vevőknek. Tegyük hozzá, hogy a megyének a negyedét jól ismertem, mert én kezeltem a fogukat, a helyi piacon óhatatlan volt, hogy minden ötödik ember rám köszönjön. Csíptek engem, mert közvetlen vagyok, sose ködösítettem.

Pusztán szimpátiából vásároltak nálam, nem azért, mert szükségük volt egy magyar élelmiszerre,

de vettek egy mézet vagy egy szilvalekvárt, bár azt sem tudták mire használják, ez volt az igazság.

– Hogyan lett mégis ekkora sikered?

– A fiam akkoriban már Londonban dolgozott öt napot a héten, és csak hétvégén jött haza. A sorsa úgy hozta, hogy a karrierálmaiban elgondolkodott, mert vagy a pénz, vagy az időbeosztás nem tetszett neki.

Egyszer hazajött, és azt mondta, hogy mi lenne, ha a családi mini vállalkozásunkból csinálna egy jó céget.

Jól van, mondtam neki, és mivel aznap hullafáradt voltam, elmentem aludni. Reggel aztán megint belekezdett, és rájöttem, igaza van. Határtalan volt az örömöm, mert én eredetileg is így terveztem évekkel ezelőtt. Egymagam biztosan nem tudtam volna így felfejleszteni, ehhez egyedül kevés vagyok. Ezen a szinten, ahol vagyunk, még magyarul sem csináltam hasonlót, nemhogy angolul. Beindult a gépezet, raktárhelyiség kellett, webfelület, biztosítások, de szerencsére a helyiek megsegítettek újra.

A kisközösségben ez a jó, hogy ha jól bánsz az emberekkel, akkor ők is jók veled cserébe.

Gyakran soron kívül bementem, amikor gondjuk volt, nem vágtam át őket, így amikor nekem kellett a segítség, azonnal mellém álltak. Fordulhattam hozzájuk tanácsért, kapcsolatokért, aki ismert Walesben, segítette a magyar termékek útját.

Mónika és fia, Zoltán: walesi cégükkel is számos rangos kereskedői díjakat nyertek

– Hogyan jött az ötlet a Great Taste benevezésekre?

– Továbbra is jártunk piacozni, ez tavasztól őszig lehetséges itt az időjárás miatt, bár ez nem volt a fiam kedvence. Én szívesen leálltam a mézek előnyeiről beszélgetni a vevőkkel. Mindenkinek mondogattam, hogy minden milyen finom, de lehet csak nekem, mert magyar vagyok, és mert árulom is.

Akkor arra gondoltam, talán jobban hinnének nekem, ha lenne erre valamilyen hitelesítési rendszer, amit az angolok is elfogadnak, akkor jobban elhiszik majd.

Kiderült, hogy a Great Taste Awards pont ilyen, mert ezt a világon 90 országban elismerik. Eldöntöttem, hogy beadok magyar termékeket, mert hittem benne, hogy ez lehetséges. Néha a termelőket rá kellett ugyan beszélnem, hogy benevezzem őket, nem hitték el, hogy ezt lehet. Mindenkit én kutattam fel és kerestem meg, aki aztán nyert és díjat kapott. Volt, aki maga sem hitt benne, hogy Nagy-Britaniában nyerhet, sírt, amikor megtudta, hogy díjas lett. A gyártók kezdték érezni, hogy itt valami elindult, amikor már kosárszámra nyertük a díjakat, otthonról is lelkesebbek lettek. Az egész nagyon fura volt, mert akkoriban még mindig a walesi piacon árultam, de szerencsémre a magyar termelők úgy voltak vele, próba-szerencse, és adtak nekem egy esélyt. Kerestem, kutattam a lehetőségeket, ahol népszerűsíteni lehetett a magyar élelmiszertermékeket.

Nagyon jól épültek a kapcsolatok, és az otthoniak is bíztak bennem,

mindig korrekt volt az üzleti viszonyom mindenkivel. Rapidan ugrott meg a megrendeléseink száma, és egyre jobbak voltunk.

– Igaz, hogy kérted a londoni attasét, hogy teázzon a nyertes magyarokkal?

– Igen, felvettem vele a kapcsolatot, amikor Londonban állítottunk ki egy neves szakvásáron. Azt javasoltam neki, hogy olyan sok magyar díjazott és gyártó jött össze, hogy ha már így alakult, hívjon meg minket egy teára a követségre.

Azelőtt még senki nem hívta meg az otthoni méz- és olajgyártókat – neki is elakadt a szava, de mondta, hogy rendben.

Manapság már nem orvoskonferenciákra járok, hanem élelmiszeripari rendezvényekre, minden érdekel ezzel kapcsolatban. Belecsöppentem egy új világba, amiben teljesen kívülálló voltam, de azóta számos szövetség tagja lettem. A rendezvényeken gyakran megkérdezik, mi a szakterületem az élelmiszeriparban, mindig elmondom, hogy fogorvos vagyok és háziasszony. Na, erre nagyot néznek. Szerintem, ha eléggé hiszel abban, amit csinálsz, meg tudod valósítani. Én magyarként Nagy-Britanniában szándékoztam megvetni a lábamat, és szerintem ez sikerült is. Ráadásul úgy, hogy a hazám kiválóságait mutatom be az ittenieknek.

– Hogyan hatott rátok a lockdown, a lezárások időszaka?

– 2020 márciusában, ahogy bejelentette a miniszterelnök, hogy bezárják a boltokat, abban a pillanatban beindult az online kereskedésünk. Már működött a honlapunk is, a bestofhungary.co.uk, de abban az évben ötszöröse lett a megrendelések száma, mint korábban.

Azonnal profivá kellett válnunk, rengeteg terméket mozgattunk,

sokan bizalmi alapon küldték az árukat, mert nem is tudunk előre fizetni, akkora lett a kereslet. Otthon örültek neki, mert ott sokkal kevesebb lett a vásárlás, itt meg robogott felfelé. Két éve nyugdíjba mentem, de most is azt gondolom, hogy tehetséggondozással foglalkozom, csak most nem az egyetemen, hanem a nagyon tehetséges magyar gyártókkal kéz a kézben.

– Milyen tervek várnak rátok?

– A mai napig keresek-kutatok az új ízek után, mindenki ajánlgat, és én megkóstolom, ha megfelelő, belekerül a választékba, vagy javaslom a díjazásra. Nagyon gyorsan változik az emberek ízlése, ha csak az elmúlt két évet nézzük, hathavonta mást keresnek, ezt látjuk a fogyasztási szokásaikon, amikor rendelnek. Egyik évben a csípős ízek a menők, máskor meg a szarvasgombás finomságok. Emiatt mindig vannak változások, és fejlődünk. Az élelmiszereken kívül ma már vannak alkoholok is, import- és nagykereskedők is lettünk.

Kifejlesztettünk a szegediekkel egy száraz fűszerkeveréket is gulyásleveshez, azt itt csomagoljuk már Walesben.

Elkezdtünk anyukám receptje alapján gulyást gyártani, az itt marhapörköltnek felel meg. Ez egy minőségi készétel lesz, most folynak a tesztek, jövőre már kapható lesz. Idén elkészült háromféle mézkeverék, a Csíz sajtműhely manufaktúrával együttműködve. A saját világdíjas Gouda sajtjaihoz alkottak nekem bükkfán füstölt akácmézet, kalocsai csípős paprikás mézet, valamint egy többfelé fajta mézből készült aranysárga mézet, amik hamarosan rendelhetőek lesznek. Minden termékünk világszínvonalú, mégis az a filozófiánk, hogy mindig reális áron adunk mindent.

Én ebben hiszek, hogy a gyakran gördülő fillér jobb, mint a ritka forint.

A semmiből építettük fel a céget, amihez sok kitartás és kreativitás kellett, izgalmas, személyiséget fejlesztő nyolc évet tudhatunk magunk mögött. Megtaláltam ebben a számításomat. Igaz, hogy népegészségügyet tanítottam, most meg szarvasgomba-krémet és mézet árulok, de ha fiatalabb lennék, biztosan nyitnék egy kifőzdét is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
100 nap alatt több mint 63 ezer megmentett termék – így működik Magyarország első élelmiszer-outletje
A Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET-ben a közeli lejáratú vagy csomagolássérült termékek akár 70 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatók, miközben több tonnányi élelmiszer menekül meg a kidobástól.


Az élelmiszer-pazarlás világszinten is égető probléma, de szerencsére egyre több hazai kezdeményezés mutat példát arra, hogyan lehet ezt a mindennapokban is kezelni. A budapesti Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET – Magyarország első élelmiszer-outletje – száz napos működése alatt bebizonyította, hogy a fenntarthatóság és a kedvező árak nem zárják ki egymást, sőt, kéz a kézben járhatnak.

Az eredmények önmagukért beszélnek: több mint 63.000 terméket mentettek meg a pazarlástól, ami 16,6 tonna élelmiszert jelent.

Ez a mennyiség 44 tonna szén-dioxid kibocsátásának elkerülésével egyenértékű – vagyis akkora megtakarítás, mintha egy átlagos magyar család 17 évnyi áramfogyasztását spórolták volna meg.

A vásárlók sem jártak rosszul: az outlet áraknak köszönhetően 21.737.043 forint maradt a pénztárcákban –

ez átlagosan 300–400 forint megtakarítást jelent termékenként,

miközben minden árucikk a jól ismert PRÍMA-minőséget képviseli.

A PRÍMA OUTLET kínálata naponta változik:

a polcokra csomagolássérült, közel lejáró, túlkészletezett vagy szortimentfrissítésből kikerülő termékek kerülnek, akár 70%-kal olcsóbban.

Az üzlet így egyszerre kínál okos, fenntartható és pénztárcabarát alternatívát a tudatos vásárlóknak.

„A PRÍMA OUTLET egyszerre nyújt kedvező árakat, magas minőséget és fenntartható megoldást az élelmiszer-pazarlás ellen. Büszkék vagyunk arra, hogy rövid idő alatt kézzelfogható eredményeket értünk el: több tízezer termék kapott új esélyt, a vásárlóink pedig több millió forintot spóroltak meg.” – mondta Breier Péter, a vállalat tulajdonosa.

Segítség a rászorulóknak is

A fenntarthatóság azonban nem áll meg az üzlet polcainál: a századik működési napon a Breier Cégcsoport bejelentette, hogy a Récsei Centerben található Príma szupermarket együttműködési megállapodást kötött a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel. Céljuk az, hogy az élelmiszer-pazarlás csökkentése mellett, közvetlen segítséget nyújtsanak a nehéz helyzetben élő családoknak is.

A PRÍMA OUTLET mögött álló Breier Csoport több mint 30 éve meghatározó szereplője a hazai élelmiszer-kiskereskedelemnek. A családi tulajdonban lévő vállalat jelenleg 26 üzletet üzemeltet Budapesten és Pest megyében, és elkötelezett a minőség, az innováció és a közösségi értékteremtés mellett.

A PRÍMA OUTLET első száz napja megmutatta, hogy az élelmiszermentés nemcsak egy jó ügy – hanem mindannyiunk közös jövőjének kulcsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Orvosi bravúr: aranybevonatú, személyre szabott pacemakert kapott egy beteg Pécsen
Az országban elsőként a A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján ültettek be ilyen pacemakert, amelyre eddig világszinten is csak nagyon kevés példa volt.


Itthon eddig példátlan beavatkozást hajtottak végre a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján: októberben az országban elsőként ültettek be aranybevonatú pacemakert.

Ez azért is komoly bravúr, mert a nemzetközi szakirodalomban is csak elenyésző számú hasonló beavatkozásról számoltak be ezidáig.

A klinika közleménye szerint a beavatkozásra egy különleges eset kapcsán volt szükség: a beteg a hagyományos, titántartalmú generátorral szemben túlérzékenységi reakciót mutatott. A titánérzékenység egy rendkívül ritka állapot, amelynek kapcsán a szervezet allergiás reakcióval reagál a beültetett eszközzel szemben.

A pacemaker-generátort egyedileg, a beteg alapbetegségének megfelelően gyártották le részletes kivizsgálást követően.

A piacon nem is érhető el ilyen eszköz, hiszen minden esetben a beteg kórtörténetének részletes elemzését követően gyártják le, majd ültetik be. A speciális aranybevonat megakadályozza, hogy a beteg szervezete allergiás reakcióval reagáljon a beültetett generátorral szemben.

A közleményben azt is írják, hogy

a pacemaker-generátor nem csak összetétele miatt számít különlegesnek, hanem jól példázza azt is, hogy a modern orvoslás egyre inkább a személyre szabott ellátás irányba halad.

„A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikájának célja, hogy hazai és nemzetközi szinten élvonalbeli terápiás megoldásokat kínáljon betegeinek – az egyéni különbségek és a magas szintű szakmai gondoskodás szem előtt tartásával” – írták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Több mint egymillióan voltak kíváncsiak a magyar pavilonra Japánban
A magyar megjelenés az Expó központi témájához egyedi módon kapcsolódott, a figyelmet a hagyományokra, az ember és a természet harmóniájára, valamint a múlt értékeiből építkező jövő gondolatára irányítva.


A magyar részvétel minden szempontból sikertörténetnek bizonyult: közel 70 kulturális programmal, több mint 80 szakmai és üzleti rendezvénnyel, 46 ezer éttermi és 2250 protokollvendéggel, valamint kézzelfogható turisztikai eredményekkel zárta Magyarország a fél éves oszakai bemutatkozását.

Élő Népzenei Előadás a Pavilon Szívében

A Magyar Pavilon központi élményét az állandó élő népzenei előadás jelentette, amely 184 napon át negyedóránként várta a látogatókat. A program keretében 21 énekesnő naponta 43 alkalommal szólaltatta meg a magyar népdalokat.

Az előadás összesen 7848 alkalommal csendült fel – több mint 58 000 percnyi élő műsort ajándékozva a közönségnek. A magyar népzene, a viseletek és az előadók közvetlensége különleges atmoszférát teremtett: a látogatók a pavilonba belépve nemcsak hallhatták, hanem át is élhették a magyar hagyományok lüktetését.

A Magyar Konyha Diadala

A Magyar Pavilon étterme a világkiállítás egyik legnépszerűbb vendéglátóhelyévé vált. A Miska Kitchen & Bar hat hónap alatt 46000 vendéget fogadott, napi mintegy 250 főt.

A kulináris sikerek számokban:

Gulyáslevesből: 18 600 adag

Hortobágyi palacsintából: 17 000 adag

Somlói tekercsből: több mint 4100 adag, azaz 164 méternyi desszert készült – ez több mint másfél futballpályányi édes élmény.

A magyar ételek iránti érdeklődést jól mutatja, hogy sok látogató már reggel 8:55-kor, közvetlenül az Expó nyitását követően beállt a sorba, hogy biztosan bejusson az étterembe, amely hivatalosan 13 órakor nyitott.

Tradíció Kézműves Formában

A pavilon harmadik emeletén 22 héten át kézműves foglalkozások várták az érdeklődőket, amelyek végig teltházzal működtek. Összesen 11 tradicionális magyar mesterség mutatkozott be, köztük a nemezelés, a gyékényfonás és a kékfestés. A látogatók saját kezűleg készíthettek el kisebb tárgyakat, miközben megismerkedhettek a magyar kézművesség aprólékos technikáival.

Kultúra, Üzlet és Diplomácia

A Magyar Pavilon az Expó egyik legaktívabb országpavilonjaként zárt:

Kultúra: Közel 70 koncertet szervezett 50 magyar fellépővel, csaknem 600 művész és stábtag közreműködésével. Ezzel Magyarország a harmadik legtöbb kulturális programot bemutató országként zárta a világkiállítást, bemutatva hazánk zenei örökségének sokszínűségét a klasszikus, népi és kortárs műfajokban egyaránt.

Üzleti és Szakmai Rendezvények: 84 szakmai és üzleti rendezvény valósult meg hat különböző helyszínen, köztük a pavilon Community Centerében és az Expó ikonikus Női Pavilonjában, ahol Magyarország szervezte a legtöbb eseményt. Összesen 31 magyar vállalat mutatkozott be a japán partnerek előtt, ami új gazdasági és turisztikai együttműködések alapját teremtette meg.

Diplomácia: A pavilon 2250 protokollvendéget fogadott, 440 delegáció tagjaként. Tiszteletüket tették a japán császári család tagjai, de a vendégek között volt Nobel-díjas, államfő, kormányfő, olimpikon, nagykövet, tiszteletbeli konzul és püspök is.

Turisztikai Eredmények és Jövő

A pavilon nemcsak megszólította, hanem inspirálta is a japán közönséget – a kulturális jelenlét érzékelhetően erősítette Magyarország turisztikai vonzerejét.

„A világkiállítás ideje alatt 19 százalékkal nőtt a Magyarországra beutazó japán turisták száma 2024 azonos időszakához képest. A magyar bemutatkozás hidat épített a két nemzet között: élményt és inspirációt adott mindazoknak, akik az expós látogatásukat követően személyesen is szerették volna felfedezni hazánkat. A kulturális jelenlétnek ez a formája hosszú távon erősíti Magyarország imázsát a szigetországban.”

Kristó Ákos miniszteri biztos

A Magyar Pavilon a „Múltunk nélkül jövőnk sincs” gondolat jegyében épült, és az elmúlt fél év során méltó módon képviselte Magyarország értékeit. A látogatók számára a pavilon nem csupán építészeti különlegesség, hanem egy érzelmi és kulturális utazás is volt – lenyomata annak, hogy a fenntartható jövő kulcsa a természethez és hagyományainkhoz való visszatérésben rejlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Mi köze a Túró Rudinak a babaváráshoz? Németh Nóri, a PregHello applikáció megalkotója elárulja nekünk
Saját várandóssága adta az ötletet Németh Nórinak az ingyenes applikációhoz, amit ma már több tízezer kismama használ a babavárás időszaka alatt és után.


Nem ritka, hogy sok nőt megihlet az anyaság, a babavárás, sokan ebben az időszakban találnak rá önmagukra, kezdenek új dolgokba, váltanak karriert, vállalkozást alapítanak. Németh Nórival, a PregHello applikáció megálmodójával és tulajdonosával is pontosan ez történt: észrevette, hogy nincs olyan magyar nyelvű információgyűjtemény a piacon, ahol a kismamák egyszerűen, gyorsan, átláthatóan és nem utolsósorban szórakoztatóan tájékozódhatnak, ezért úgy döntött, készít egyet ő maga. Nóri a mára rendkívül népszerűvé vált alkalmazás megszületéséről, a további célokról és tervekről mesélt nekünk.

  • SZMO: Hogyan született meg a PregHello ötlete, és mik voltak az első lépések, amiket megtettél, hogy applikációt fejleszthess?

Németh Nóra: Amikor elszántam magam, hogy összerakok egy olyan tartalomcsomagot, ami segíti a kismamákat, akkor fogtam egy A4-es lapot és elkezdtem összeírni, hogy milyen információk segítenének engem és más várandós kismamákat. Az alkalmazás fejlesztése ugyan csak akkor kezdődött el, amikor a kisfiam bölcsis lett, de addigra elég jól összeállt az első verzió tartalma.

A kezdetektől fogva fontos volt számomra, hogy a kismamák hiteles forrásra támaszkodhassanak, így szakmájukban elismert és aktívan dolgozó egészségügyi szakemberek validálták és a mai napig is folyamatosan aktualizálják az alkalmazásban szereplő összes tudásanyagot.

  • SZMO: Volt személyes élményed, ami inspirálta a fejlesztést?

 Németh Nóra: Azt gondoltam magamban: „Milyen jó lenne, ha lenne egy olyan platform, ami kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi.” Országonként ugyanis teljesen eltérőek a javaslatok, így szerintem nagyon fontos, hogy kifejezetten az itthoni viszonyokat vegyük figyelembe a magyar kismamák számára. Magába az applikációba is rejtettem pár személyes élményt.

A várandósság heteit az applikáció főként gyümölcsökhöz hasonlítva mutatja, a kismamák lelkesen mutatják mindig a párjuknak, hogy az adott napon épp milyen gyümölcs méretének felel meg a kisbabájuk. Van két dolog azonban, amik kifejezetten személyes emlék miatt kerültek be az appba..

A Playmobil figura a férjem nagy kedvence, és egyik alkalommal, miután az orvostól jöttünk haza, vidáman vette észre, hogy amekkora akkor volt a kisbabánk, teljesen megegyezett a kezében tartott Playmobil figura méretével. Ugyanígy a túró rudi a  a 14. hétnél szerepel. Én nagy túró rudi rajongó vagyok és a túró rudi hossza pont akkora, mint ebben a korban a magzat mérete. Lemértük vonalzóval.

  • SZMO: Mi volt a legnagyobb kihívás az applikáció fejlesztése és működése során?

Németh Nóra: Mindig vannak kisebb dolgok, amikkel meg kell küzdeni, amiket helyre kell hozni, mielőbb meg kell oldani. A rendszerhibák, illetve a határidők betartása, az ezekre való állandó koncentráció az, ami számomra nehézség, ez persze nem a legszórakoztatóbb része a dolognak. Nem volt könnyű olyan szakembereket, fejlesztőket találni, akikkel kifejezetten jó együtt dolgozni és nem csak értenek a dolgukhoz, de emberileg is könnyen megértetik magukat és gördülékeny velük a közös munka. De szerencsére találtunk megfelelő munkatársakat, és a szakértők, akikkel együttműködünk az egyik legfontosabb mozgatórugói a gépezetnek. Tőlük leszünk igazán hitelesek és naprakészek.

Szakértőink között találunk szakorvost, nőgyógyászt, gyermekápolót, védőnőt, pszichológust, bábát, szülésznőt, gyógytornászt, szonográfust, diabetikust, mentőtisztet, szülésznőt és visszérspecialistát is.

Úgyhogy azt hiszem joggal mondhatom, hogy tényleg minden területre odafigyelünk és profi, hiteles forrásból adunk információt a kismamáknak.

Szerencsésnek érzem magam, mert tudom, hogy sokan, akik vállalkozásba kezdenek, eljutnak egy olyan ponthoz, amikor  el kell dönteniük, hogy megéri-e folytatni, vagy nem. Nálam nem volt ilyen pont, mindig tudtam, hogy mit szeretnék a PregHellóval. Viszont egyértelműen szükség van néha pihenésre, megújulásra, mert azért el lehet  fáradni a vállalkozásvezetésben.

  • SZMO: Mikor érezted először azt, hogy az applikáció sikeres, mikor gondoltad, hogy „Igen, pontosan ezt képzeltem el, megcsináltuk”! ?

Németh Nóra: Az alkalmazás létrejötte után két héttel. Ugyanis szinte azonnal letöltötte 2500 kismama, ez pedig egyértelmű visszajelzés volt számomra, hogy mekkora szükség volt már itthon egy ilyen platformra. Amire pedig nagyon büszke voltam akkor is és most is, hogy ezek a kismamák nem csak letöltik és használják az applikációt, de visszajelzést is adnak folyamatosan.

Már az elején is rengeteg pozitív üzenetet kaptunk, de ami nekem külön öröm, hogy javaslatokat, ötleteket írnak, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy megfelelően fejlesszük az alkalmazást és minél inkább kielégítsük a felhasználók igényeit. Ez pedig nagyon nagy érték.

Ha már visszajelzés: számomra például az egyik legkedvesebb a MAVE-hoz (Magyar Védőnők Egyesülete) kapcsolódik, akik előszeretettel ajánlják a PregHellót a kismamáik számára, ez pedig szakmailag is egy szuper elismerés.

  • SZMO: Mi volt az eddigi legnagyobb mérföldkő az applikáció életében?

Németh Nóra: Majd most jönnek az igazi mérföldkövek! De eddig az applikáció „kistestvérének”, a BabyHellónak a létrejötte volt különös jelentőségű. Ez az app is egyre népszerűbb, ezt is már több ezer kismama töltötte le itthon, így erre mindenképp büszke vagyok.

De említhetem mérföldkőként  az idén ősszel első alkalommal megrendezésre kerülő Babaváró fesztivált, amit már elképesztően várok! Tényleg egy igazi jó hangulatú, szakmai, ám vidám és színes, közösségépítő fesztiválra készülünk, ami úgy gondolom, hogy más lesz, mint az eddig itthon megrendezett baba-mama expók.

Preghello Babaváró fesztivál - Írd be a naptárba már most!

A fesztivált szeptember 13-án, szombaton egy gyönyörű helyszínen, az Eiffel Műhelyházban rendezik meg és a szervezők nem titkolt célja, hogy egy olyan közösségi élmény legyen ez a nap, ahol minden kismama és kispapa jól érzi magát és az eseményről magabiztosan és boldogan távozzanak.

Jegyvásárlás és részletek: www.preghello.com

  • SZMO: És mit gondolsz, maga az applikácó miben különbözik akár az itthoni, akár a külföldi alkalmazásoktól?

Németh Nóra: Amellett, hogy kifejezetten a magyar viszonyokat tükrözi, amit meglehetősen hiányoltam, átláthatóra, letisztultra terveztük az alkalmazást, amiben nincsen felesleges s töltet és forgatag, amiben el tudna veszni a kismama.

  • SZMO: Milyen terveitek vannak a jövőre nézve a PregHellóval?

Németh Nóra: Minden folyamatosan változik, én inkább közeli célokat szoktam kitűzni elsősorban, mint például amilyen a fesztivál is. De mindenképpen tervben van, hogy szeretnénk külföldi piac felé is nyitni, létrehozni a PregHellót több nyelven is, jelenjünk meg minél több helyen. De mindennek meg van a maga ideje, én ebben nagyon hiszek. A BabyHello és a fesztivál is pont akkor valósult meg, amikor itt volt az ideje, és biztos vagyok benne, hogy ezek a tervek is a megfelelő időben fognak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk