Idén száz magyar középiskolás viheti sikerre saját startup-ötletét
Idén közel ötszörösére nőtt a uSchool oktatási programban résztvevő középiskolások száma. A három éve indult kezdeményezés során a fiatalok nemcsak hónapokon át fejleszthetik megálmodott startup-ötletüket, de megismerhetik az amerikai Stanford Egyetem Design Thinking módszertanát és olyan üzleti és technikai fogalmakkal ismerkedhetnek meg a gyakorlatban, mint a lean fejlesztés, a rapid prototyping vagy az üzleti validáció. A csapatmunka során megtanulhatnak hatásosan prezentálni, képviselve ötletüket és önmagukat.
Tavaly 12 iskola 22 diákja vett részt a uSchool-programban, idén pedig több mint 40 iskolából 100 középiskolás szerezhet vállalkozói tapasztalatot.
A diákok, a klubok segítségével, olyan témákban dolgoznak majd startup-projekteken, mint a megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy), a környezetvédelemi és társadalmi fenntarthatóság, az oktatás, a digitális egészségügy, a fogyasztói- és dizájntermékek, valamint a robotika és a mesterséges intelligencia.
"A technológiai forradalom a korábbitól gyökeresen eltérő gondolkodás, készség és tudás elé állítja a jövő munkavállalóit. A változás már ma érzékelhető. Az erre történő felkészülésben, a mai oktatási rendszer mellett, a versenyszférának is egyre nagyobb szerepet kell vállalnia. A brit kamara feladata, hogy a vállalatok szakembereit bekapcsolja ebbe a folyamatba, és a uSchoolon keresztül biztosítsa, hogy a gyerekek már a középiskolában megismerhessék az új, gyakorlatias, projektalapú gondolkodást. A 4 hónap alatt lehetőséget kapnak a gyerekek, hogy képesek legyenek saját ötleteik kidolgozására, megvalósítására" – mondta Kalocsai Kinga, a BCCH elnökségi tagja, a GE Lighting régiós kommunikációs igazgatója.
A Magyarországon három éve elindított program Szlovéniában már kilenc éve működik, ahol minden harmadik középiskolában jelen van. A uSchool 16-18 év közötti, még érettségi előtt álló diákok számára biztosít gyakorlati ismereteket.
A négy hónapos kurzus során a fiatalok kidolgozhatják életük első üzleti projektjét, amit akár valódi vállalkozássá is alakíthatnak.
A kezdeményezés idei klubsorozata február elején indul és júniusban ér majd véget.
"Kíváncsian várjuk, milyen innovatív ötletek születnek az idei program során. A tavalyi tapasztalatok azt mutatják, hogy a középiskolások akár befektetésre alkalmas startupokat is létrehozhatnak. Példaként említhető a fényképészkereső weboldalt megálmodó PhotON nevű csapat, akik a uSchool programot követően befektetést kaptak a Telenor inkubátorprogramja keretében" - mondta Imre Antonia, a uSchool Magyarországot működtető Invendor Tanácsadó Kft. ügyvezetője.
A diákokból álló csoportok munkáját egy, több mint hetven főből álló, egyedülálló mentorcsapat segíti, amelynek tagjai a nagyvállalati, a startup és a civil szférából érkeznek. A mentorok heti találkozókon segítik a résztvevőket ötleteik megvalósításában. A uSchool hátrányos helyzetű és mozgássérült diákokat is fogad, illetve a Budapesttől távolabb élő diákok bevonását segíti, hogy az egyik klub teljesen digitális formában működik.
A program részeként, a kamara egyik tagja, a KPMG által befogadott februári startup-hétvégét több hónapnyi ötletfejlesztés követ, amit májusban egy szakmai elődöntő, majd júniusban, a brit nagykövet fővédnökségével, a magyarországi döntő zárja.
A hazai versenyen a diákok vállalkozókból, befektetőkből és más érdeklődőkből álló közönség előtt mutathatják be kész projektjeiket.
A legjobb üzleti ötlettel előálló csapat kijut Szlovéniába, a nemzetközi döntőbe, ahol a győztes nyereménye egy tanulmányút lesz a Szilícium-völgybe.