Felrázza a munkaerőpiacot egy új magyar vállalkozás
Az elmúlt évek gazdasági környezete több változást hozott a munkaerőpiacon is, ilyen az eddig kevesebb figyelmet kapó, ún. gig economy, ami a műszak vagy projekt alapon végezhető munkákat és azokat digitális felületen keresők csoportját fedi le.
Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám munkavállalást és a munkaerő keresését megkönnyítő vállalkozása, a Giggle a rugalmas időbeosztással dolgozni kívánó embereket köti össze a munkáltatókkal. A cégek ezáltal jelentős flexibilitást tudnak kölcsönözni szervezetüknek, költséget takaríthatanak meg, továbbá elégedettebbé tehetik saját munkavállalóikat egy intenzívebb időszakban.
Kezdetben a vendéglátás területén volt leginkább érezhető a gyorsan reagáló alkalmi munkásokban rejlő erő. „Ez az ágazat nagyon kitett a külső hatásoknak, sok éves tapasztalat, hogy a műszakokat nem vagy csak nehezen tudják betölteni, a járvány és a külföldre távozó munkaerő pedig tovább rontott a helyzeten, amit tovább tetéz a beosztott, de a munkában végül nem megjelenő dolgozók arányának növekedése” – avat be a részletekbe Birizdó Ádám.
Sebestyén Ádám hozzáteszi, hogy „nem úgy kell elképzelni, hogy a Giggle kizárólag eseti jellegű munkák feltöltésére alkalmas, kifejezetten abban tudunk segíteni, hogy kialakítsuk azt a rendszeresen flexibilisen dolgozó kört – őket hívjuk gig munkásoknak –, akik ismerik a »járást« a cégnél, de nem fix 40 órás elköteleződés mellett dolgoznak. Ők az állandó-, a kölcsönzött- vagy diákmunkavállalókon felül egy harmadik réteget alkothatnak, akik hatékonyan dolgoznak és akár kisebb a fluktuációjuk, mint az állandó munkavállalónak. Úgy gondoljuk, hogy a gig munkásokkal a teljes HR kapacitás legalább 5%-a lefedhető.”
A Giggle jelenleg 1000 partnert kapcsol össze 50 ezer munkára kész emberrel, akik havonta mintegy 2500 műszakot töltenek fel. A regisztrált munkakeresők ismert és akár nagyobb vállalatok ajánlataira is lecsaphatnak, mint például az Intercontinental, a Hard Rock Hotels, a Packeta vagy a Spar. „Komoly együttműködéseink vannak, ezért a dolgozóktól is elvárjuk a precíz és minőségi munkavégzést. Az utolsó pillanatos lemondásokat úgy tudjuk kezelni és ezzel védeni a munkaadót, hogy a munkavállalót ideiglenesen – 14 napra – letiltja az alkalmazás, a nem megjelenő dolgozót pedig jó eséllyel tudjuk helyettesíteni másfél órán belül. Ez egyébként nem jellemző, eddig az esetek mindössze 2 százalékában volt szükség beugró emberre” – tisztázza Birizdó Ádám.
Az alapítók idei tervei ambíciózusak, melyek megvalósításához Balogh Petyától és Moldován Andrástól egy népszerű üzleti showműsorban 65 millió forint befektetést kapnak; ennek segítségével tudnák megszilárdítani a pozíciójukat a vendéglátás mellett a retail és a logisztikai szektorban is olyan munkáltatói együttműködésekkel, ahol a gig dolgozók jelenléte folyamatos a szervezetben. „Nem célunk beszállni a hagyományos munkaerő-közvetítő versenybe, hanem egy új szemléletet szeretnénk behozni a köztudatba, amellyel hatékonyan tudunk reagálni a piac gyorsan változó igényeire és kihívásaira. A befektetéssel nagyratörő terveink vannak: idén országosan 150 ezer munkakeresőt és 2000 vállalatot szándékozunk összekötni, és 60 ezer műszak betöltése a kitűzött cél amellett, hogy szeretnénk megvetni a lábunkat a környező országokban is” – ismertette a terveket Sebestyén Ádám.
A Giggle-ről bővebben:
A projektet 2022 áprilisában indította útjára a két alapító, Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám, akik pénzügyi tanulmányaik után Magyarországon és külföldön is szereztek tapasztalatot pénzügyi, digitális termékfejlesztés és induló vállalkozások terén. A projektbe eddigi közel 120 millió Ft tőkét vontak be egy intézményi- és öt angyalbefektetőtől, akik között megtalálható a Starschema alapító Csillag Péter, az amerikai unikornis alapító Jared Schrieber, és a korábbi Deloitte elnök-vezérigazgató Fülöp András. A Giggle olyan amerikai és nyugat-európai startupok nyomdokába lép, mint az Instawork vagy a Temper, akik több millió munkavállalót megmozgatva stabil lábát alakították ki a gig alapú munkavégzésnek.