KULT

„Ilyen ez az Új Reni” – Tolvai Reni új albumával ünnepli a nemzetközi nőnapot

„A legbüszkébb az Új Reni című dalomra vagyok a lemezről, amely nem csupán édesapám emlékét eleveníti fel, de összegzi mindazt, amit az elmúlt években átéltem és azt, hogy szeretek küzdeni és lepereg minden gond, ha a talpam alatt van a színpad”.

Link másolása

„Elképesztő, hogy végre eljött ez a pillanat, hogy most már az elkészült albumomról írom az összegzést. Mindig szerettem volna dalszerzőként megmutatni magam, és időt adni magamnak, hogy több fajta érzést és gondolatot bonthassak ki, nemcsak egy-egy single megjelenéssel, de valahogy mindig lebeszéltek a lemezkészítésről. Most úgy döntöttem, összegyűlt bennem annyi minden, hogy ezt most kell megcsinálnom, ehhez hozzátett az is, hogy vettem egy szünetet a zenében, hogy átgondoljam, mit szeretnék csinálni.

Dalszerzőként fontosnak tartottam azt, hogy minden részem megmutassam. Láttatni, hogy egy nőnek mennyi oldala van, a sebezhető őszinte, az erős és céltudatos, a szexi és merész, illetve a vicces, picit bolond. Ezek mind megjelennek az új dalaimban.

A dalszerzési folyamat alatt, ami körülbelül 7 hónapig tartott, még jobban megismertem önmagam, bátrabb lettem, kipróbáltam új dolgokat, hangzásokat. A hangommal kísérleteztem, hogy ne úgy szóljak mint, ami már megszokott tőlem, hanem új irányokat találtam. A számok témái egytől egyig az életem részei, ezért is érzem ennyire őszintének ezt az anyagot, mert ez én vagyok, az én ötleteim és nulla presszionálás nélkül tudtam dolgozni. Nagyon hálás vagyok a producereimnek Fehér Hollónak es Alprite-nak, hiszen az összes elképzeléseimet felülmúlták a zenei alapokkal, amit bárhogyan is nézünk 50% egy dalban. Boldog vagyok, hogy megcsináltam ezt a tervet és nagyon várom, hogy ti is hallhassátok” – mesélte Reni, aki őszintén megosztja elvesztett édesapja iránti mély fájdalmát, felvállalja a szexualitást és a nőiség minden szegletét. Reni többek közt LMBTQ+ barátaihoz szól, írt dalt a közösségi média bántalmazásról, az őt ért üzleti átverésekről és végre megjelent az első, magyar nyelvű közös is Kállay-Saunders Andrással.

„A legbüszkébb az „Új Reni” című dalomra vagyok a lemezről, amely nem csupán édesapám emlékét eleveníti fel, de összegzi mindazt, amit az elmúlt években átéltem és azt, hogy szeretek küzdeni és lepereg minden gond, ha a talpam alatt van a színpad” – mondta el Reni, aki most egy videóklipet is társított a felvételhez és felnőttként még utoljára kapcsolódik kislánykori énjéhez.

Íme a TR ALBUM számlista Tolvai Reni széljegyzeteivel:

Új Reni: „Ez az a dal, ami összegzi azt, ami az elmúlt pár évben történt velem és arról, hogy szeretek küzdeni, talán a legérzelmesebb darab a lemezről. Azért is foglal el különleges helyet, mert édesapámnak is szól odafent.”

Fékezz: „13 éve vagyok Magyarországon és a mai napig megkapom azt, hogy menjek vissza oda, ahol születtem. Ez nagyon rossz érzés, hiszen azért jöttem ide, hogy énekeljek és szerencsét próbáljak, illetve a közönség volt az, aki engem választott nyertesnek a Megasztárban. Ez a dal a rosszakarókról szól, akik nem tudnak megállítani egy nőt, ha az igazán szeretne valamit elérni.”

Popsimon a méz: „A Popsimon a méz a női szexualitásról szól. Én nem tudom elképzelni a dalaimat, videóklipjeimet, fotóimat a nőiség hangsúlyozása nélkül, ez mélyen gyökerezik bennem és sosem féltem megmutatni. Ez első sorban nem a ruhákról szól, hanem a bátorságról, hogy mi nők őszintén megmutassuk a bennünk lévő erőt, amit ha sikeresen megteszünk, azt az emberek körülöttünk úgy fogják hívni, hogy kisugárzás.”

Cash out: „Nem egyszer történt meg velem, hogy tartoznak pénzzel nekem, illetve a baráti körömben is történtek nagyon durva dolgok a pénz miatt. Van az a mondás, hogy akkor ismered meg igazán az ember valódi énjét, ha pénzről van szó. Ez a szám azoknak szól, akiknek tartoznak és ghostolva lettek.”

Meztelenül: „Ezt a felvételt az LMBTQ+ barátaimnak szántam. A szabadságról szól, a felvállalásról és arról, hogy senki nem mondhatja meg neked, hogy ki legyél és kivel legyél.”

BABY ft Kállay Saunders: „Ez a szerzemény nagyon közel áll a szívemhez, hiszen a szakításunk ihlette, egy nagyon mély és gyönyörű dal. Ez a dal sosem született volna meg, ha nem hoz össze minket újra az élet. Hálás vagyok minden mély pontért és könnycseppért, hiszen mindig a fájdalmakból születnek a legértékesebb dalok.”

TR Beauty: „Dögös beat, csajos rap, szépségápolás, sminkelés, fancyzkedés. Kétlem, hogy azok, akik nem szeretnek sminkelni, érteni fognak bármit is ebből a dalszövegből, de ezt nem is nekik szántam (haha). Mindig szerettem volna írni egy tracket erről az iparágról, hiszen az életem egy részét az állandó kísérletezés, új sminkek és technikák elsajátítása tölti ki. Az arabos hangzás személyes kedvencem kiskorom óta.”

Reggelig ft. Dzsindzser: A „Reggelig" egy dögös popsirázós dal lett, ami tele van felszabadító energiával. Sok nő fél felvállalni a szexiséget, pedig ez mindenkiben megvan, csak elő kell csalogatni. Egy nő is élvezheti gátlástalanul a szexet, mert ez nekünk is ugyanolyan fontos, mint a férfiaknak. Ez egy olyan dal, amiben már az első másodpercektől tapintani lehet a szexuális feszültséget."

Bántasz ft. LuvOli: Napjaink egyik legfontosabb társadalmi problémájáról, a közösségi médiában történő bántalmazásról szól. Reni cyberbullying által okozott, mély sebeinek nyomait magunkon érezzük. Vagány, full power szám, amely pont annyira megrázó, mint amennyire segít fellélegezni és talpra állni.

Nyakadon a lánc: Tolvai Reni ellenállhatatlan hangját és érzéki nőiességét emeli ki egy rég várt, igazán dögös RNB-dal.

LUXI: „Azon gondolkoztam, hogy mindenről írunk dalokat: a szerelemről, a pasikról, futó kalandokról, de hogy lehet az, hogy a leglojálisabb, négylábú családtagunkról egy szó nem esik? Az én kis Luxim 12 éve teszi boldoggá az életünket, ez a dal neki szól.”

Kurvára fáj: „Az életem egy fájdalmas időszakában írtam, amikor egyszerűen nem volt elég kifejező azt mondanom, hogy "annyira fáj" vagy "nagyon fáj". Ez a felvétel egy vallomás a szívemből. Tisztában vagyok vele, hogy ez csúnya szónak minősülhet a médiában, de nem az a célom már rég, hogy kompatibilis legyek mindenkivel. Ezt éreztem, ezt tudom adni és ez az egész, érkező albumomra vonatkozik.”

VIDEÓ: Tolvai Reni - Új Reni


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: