KULT
A Rovatból

„Jó dolog nyomot hagyni egy másik emberben” – beszélgetés Keleti Éva fotográfussal

Két éve vett újra kezébe fényképezőgépet, azóta új világokat fedezett fel.


A fotókat Keleti Éva szíves engedélyével közöljük

Patinás könyvespolcok, sok szép kerámia, az előszobában olyan üveggömbök sorozata, amelyek Orson Welles „rózsabimbóját” juttatják eszembe. Igazi békebeli terézvárosi hangulat fogad Keleti Éva otthonában, ahol egész életét élte. A fotográfus nem veszi körül magát gazdag pályája emlékeivel, és 89 évesen is új kihívások izgatják.

-Élet/Kép címen láthattuk életmű-kiállítását a Műcsarnokban. Milyen szép ez a magyar nyelv, hogy alkalmas erre a szójátékra: benne van az „életkép”, mint képzőművészeti műfaj, egyben utal az életről szóló képekre. Ön a megnyitón hangsúlyozta is, hogy ez a kiállítás az életigenlésről, a szeretetről szólt. Miközben összekötötte a múltat a jelennel.

-Nagyon nagy feladat volt, mert amikor megkaptam a felkérést a Műcsarnoktól, bevallom őszintén: fogalmam sem volt, hogy mit fogok kiállítani. Ez az életmű nagyon sokrétű és nemigen lehet kiszakítani belőle semmit, mert minden mindennel összefügg. Ha valahol megkezdem, jön utána a többi. Azt kellett eldöntenem, hogy – közelebb a 90-hez, mint a 80-hoz – képes vagyok-e újat csinálni. Mielőtt igent mondtam, tettem egy próbát: tudok-e még fotografálni? Ezt azért hangsúlyozom, mert életem e szakaszát nagyon lezártam és azt hittem, hogy soha többé nem fogom kinyitni. Egy fogadalmat megszegni, főleg úgy, hogy nem tudom, képes vagyok-e rá, elég nagy bátorság volt. Elhatároztam, hogy elmegyek Törőcsik Marihoz, akihez több évtizedes barátság fűz. Tavaly tavasszal felhívtam őt Velemben, ő pedig azt üzente, hogy jöjjek.

Talán az esküvőmön vagy a gyerekszüléskor sem voltam annyira izgatott, mint akkor.

És a találkozás, az elkészült fotóanyag nagyon jól sikerült. Egyrészt ott tudtuk folytatni a beszélgetést és a fényképezést, ahol elkezdtük és nem érződött, hogy öt éve nem láttuk egymást, másrészt pedig Mari egészen jó állapotba került a munka során. Így aztán igent mondtam a Műcsarnoknak. A kiállítás mégsem tekinthető életműnek, az még várat magára, még csak egy mozaik, képek, szegmensek az életemből, kapcsolatokkal, emberekkel. Tehát tökéletes lett az Élet/Kép cím. Mindenesetre nagyon nehéz lesz ezt felülmúlni. A Műcsarnok munkatársai nagyon pozitívan álltak hozzá, négy nagytermet kaptam, és bármit kitaláltam, mindent megvalósítottak. Szarka Klára, a kiállítás kurátora jól ismer engem, és pontosan tudta, hogy melyek azok a képek, amelyek ide kellenek.

-Voltak más visszacsatolások is, például az Esős vasárnap diáklányai, Béres Ilona, Halász Judit és Tordai Teri is összeálltak egy fotóra…

-Igen, de mégsem akartam sem nosztalgiát, sem pedig belemenni az „ilyen volt – ilyen lett” megoldásba. Azokat választottam ki a múltból, akik valamit jelentettek nekem az életemben. A jelenből pedig a kíváncsiságomat próbáltam kielégíteni. Én már nem fotografáltam a feltörekvő generációt, az olyanokat, mint Vécsei H. Miklós, a kis Vidnyánszky vagy Tenki Réka. Ugyanakkor megkerestem, akiket bár nem fotografáltam korábban komolyan, de mindig nagyon érdekelt, amit csináltak, mint Mácsai, Kulka vagy Maurer Dóra. Nála éppen akkor voltam, amikor megkapta az értesítést, hogy kiállíthat a londoni Tate Gallery-ben. Zenei téren kevésbé voltam aktív, sajnos nem sikerült összehoznom Fischer Ivánt és Ádámot apjuk, Fischer Sándor karmester sírjánál – őt jól ismertem annak idején az Operából – ugyanakkor Linzben Schiff András készségesen a rendelkezésemre állt.

Az Esős vasárnap diáklányai: Béres Ilona, Halász Judit, Tordai Teri

-A kíváncsiságát mutatja, hogy Ön, akinek pályáját az analóg fotografálás határozta meg, ismeretséget kötött a digitális technikával. Nekem egyébként befogadóként meggyőződésem, hogy egy fotó értéke, hatása nem a technikán múlik, hanem a fotográfus látásmódján.

-Esztétikai értelemben valóban mindegy, hogy mivel fotózunk, lehet akár egy lyukas doboz is, mint a laterna magica. Nekem azért komoly nehézséget okozott a digitális fotózás, de ebben is volt egy kiváló partnerem, Fábián Évi, aki segített megismerkedni ezzel a világgal. Mind a két technikának megvan a maga előnye és hátránya. Én az analóg fotográfiában nőttem fel, és ma sem igazán tudom, mi a digitális, de megéreztem azt, hogy miben jó, mi az, amit meg kell belőle tanulni, és mi az, amit annak a tudásnak a birtokában az analógból el lehet felejteni. Valamikor antidigitális harcos voltam, de visszakoztam, mert rájöttem, hogy vannak hallatlan előnyei. Például az, hogy azonnal meg lehet mutatni a fotóalanynak, hogy mi készült, és ebből kiindulva mit szeretnék még. Ugyanakkor azt a fajta intimitását elveszi a fotográfiának, hogy ketten vagyunk, és amíg fotózok valakit, ő csak az enyém.

A digitális technika nagyon könnyű, ezért is fotografálnak ennyien, mert csak meg kell nyomni a gombot és a gép mindent megcsinál. Az én gondolataimat azonban nem tudja kitalálni, továbbra is kell tudni komponálni, világítani. Úgy kellene a kétféle technikát ötvözni, hogy mindegyikből csak a jót vigyük tovább.

-Az Ön pályája a Magyar Távirati Irodában bontakozott ki az 50-es évek közepétől. Ismerjük a történetet, hogy 1956-ban sokan elmentek az MTI-fotósok közül, és hárman maradtak Molnár Edittel és Friedmann Endrével. És mindhárman fogalommá váltak a maguk területén.

-Az MTI-nél jobb iskola a világon nem volt. Huszonöt évet húztam le ott, és a mai napig MTI-snek tartom magamat. Az a gondolkodás határozott meg, hogy minden érdekeljen. Amikor beléptem a Magyar Fotóhoz, ott ültek a legnagyobbak: Vadas Ernő, Sándor Zsuzsa, Reismann Marian. Amikor megkérdezik tőlem, hogyan tanítottak, azt mondom: a jelenlétükkel, figyeltük őket, hogyan dolgoznak.

Akkoriban azért is jó volt MTI-snek lenni, mert minden ajtó kinyílt előttünk, olyan helyekre is be tudtunk jutni, ahová más földi halandó nem. Nagyon jó társaság jött össze. Az idősebb generációkban szinte nincs olyan, aki legalább néhány évet ne töltött volna el ott. Kellett ahhoz, hogy valaki felszívja magába a tudást, és jegyezzék a szakmában. Nagyon sajnálom, hogy az MTI mára elvesztette jelentőségét.

-Az Ön fő területe a színház lett. Ma már a magyar kulturális ikonográfia részei olyan fotói, mint a bőröndjeivel kínlódó nagybeteg Timár József vagy a Ruttkai-Latinovits páros, akik szinte megtestesítik Ady Endre „két lankadt szárnyú héjamadarát”. Mi volt a titka annak, hogy Ön ennyire egy hullámhosszra tudott kerülni még a legnehezebb természetű művészekkel is?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Négyen is búcsúztak az X-Faktortól az első élő show-ban
Csavarokban nem volt hiány az idei évad első élő adásában. Még a mentorok is kaptak lehetőséget arra, hogy megmentsenek egy versenyzőt, de végül helyettük is a nézők döntöttek.
Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 09.



Fergeteges produkciókkal indult el szombat este az X-Faktor 2025 első élő showja, ahol ebben az évadban 13 versenyzőnek kellett meggyőznie a nézőket és a mentorokat, hogy továbbjussanak és menetelhessenek a Finálé felé.

A biztos továbbjutóknak fenntartott székekért hatalmas harc folyt, hiszen a mentorok az adás első szakasza alatt csak arról dönthettek, hogy az ő véleményük szerint kik érdemelnek továbbjutó helyet, de a nézők döntötték el, hogy kik azok, akik ülve is maradhattak.

A 13 produkció után Belano, Nazyra, Varga Imi és a Tonix Honix ültek a továbbjutást jelképező helyeken, azonban ezzel a show még nem ért véget, mert a nézők még 4 versenyzőt továbbjuttathattak a szavazataikkal. Így a továbbjutók táborához még csatlakozhatott Patai Anna, Farkas Ancsi, Istenes Márkó és Balla Béla.

Ekkor következett egy csavar, ugyanis a mentorok fontos feladatot kaptak, mert többségi szavazattal továbbjuttathattak egy versenyzőt a kettő közül, akik a továbbjutók után a legtöbb szavazatot kapták. Ám a mentorok nem tudtak megegyezni arról, hogy kit juttassanak tovább, így végül itt is a nézői szavazatok döntöttek arról, hogy a CFL legyen az, aki csatlakozhat a továbbjutott versenyzők táborához.

Végül

Mohácsi Anett, Lilyz, Kollár Dea és Lil Davis kapta a nézőktől a legkevesebb szavazatot, így számukra véget ért a verseny.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk