Karnyújtásnyira a benzint és dízelt zabáló autók valódi alternatívája
Borsi Dávid írása
Azt már az elején szeretném leszögezni, hogy relatíve akármilyen régóta itt vannak közöttünk a hibrid vagy a teljesen elektromos gépkocsik, ez a szegmens még gyermekcipőben jár. Persze látunk használható megoldásokat a különböző gyártóktól, persze léteznek olyan, kizárólag elektromos hajtású modellek, amelyek már több száz kilométer megtételére is képesek, de emellett azt is érzékeljük, hogy a jelenkor hibridjei még nem hozzák el a jövő végleges, benzin-, dízel üzemet kiváltó alternatívát. Merthogy a jelenlegi hibridek csak átmeneti lehetőséget biztosítanak számunkra az elektromos autózásra, s csak rövid távon tudunk velük környezetbarát módon közlekedni.

Persze a megoldás már lehet, hogy régen ott lapul valamelyik nagy márka, világhíres mérnökének fiókjában, csak amíg a technológia elér oda, addig az áthidaló módszerek a nyerők. S aki már most szeretne a környezetünkért tenni, azoknak kiváló lehetőséget biztosítanak a jelenkor megoldásai, hiszen akármennyire átmeneti a megoldás, az ökológiai lábnyomunk így is csökkenthető.

A Volkswagen már évek óta fejleszti elektromos autós irányát, a dízel-botrány pedig csak felerősítette ezeket a törekvéseket.
Éppen ezért a tisztán elektromos modellek és a hibridek száma is nő a palettán, előbbiből jelenleg kettő, az e-Up, az e-Golf kapható, utóbbiból a Golf GTE és a Passat GTE található meg a kínálatban. Amikor azt mondom, hogy ezek a megoldások átmenetiek, akkor azért teszem, mert az "e" modellek 130-190 kilométert képesek egy töltéssel elmenni, míg a GTE típusjelzésűek a katalógus szerint 50 kilométert tudnak.

A Golf GTE teszthét során azzal szembesültünk, hogy teljes töltéssel nagyjából 30 kilométert lehet megtenni, ami napi használatban akkor elegendő, ha rövid távon járunk dolgozni. Elöl, az elforgatható Volkswagen embléma alatt található a töltőcsatlakozó, az elektromos motor akkumulátora egyszerűen otthon, a háztartási elektromos hálózatról vagy a nyilvános töltőállomásokon tölthető fel. Az akksinak hagyományos hálózatról 3 óra és 45 perc-re van szüksége a teljes töltöttséghez, ám a nyilvános állomásokról vagy az opcionális otthoni fali töltőről (Wallbox) akár 2 óra 15 perc alatt is feltölthető.

Első, felületes pillantásra, az új Golf GTE a GTI kiköpött másának tűnik, azonban közelebbről szemlélve több különbséget is felfedezhetünk. Ezek közé tartozik a kék e-design vonal és az elöl és hátul is megtalálható kék hátterű Volkswagen-logó. A fekete, zárt hűtőrácson „GTE” felirat díszeleg, s a lökhárító is rendelkezik további két egyéni tulajdonsággal: egyrészt a jellegzetes, C-vonalú LED nappali világítással, másrészt pedig a markáns bordázattal.


A sportos megjelenés a beltérben is utolérhető, a fekete mennyezetkárpit egyéni stílussal ruházza fel az utasteret, a dekorbetétek pedig esztétikus egységbe foglalják a műszerfalat és a középkonzolt. A sportos hangulatot olyan részletek teszik teljessé, mint a kék gyűrűvel övezett, alumíniumhatású sebességváltókar, a kék díszvarrásokkal készült váltókar-mandzsetta vagy a nemesacél pedálborítások. A Golf GTE már alapkivitelében különleges mintázatú sportülésekkel készül, amelyek egyszerre kényelmesek és határozott oldaltartásúak, de kérhetünk bőrüléseket is, amennyiben azt jobban kedvelnénk.

A középkonzolon a nagyméretű, színes érintőképernyő dominál. Az érintőfelület közelítés-érzékelővel is rendelkezik, s gyorsan, pontosan reagál. Zenéinket CD-ről, MP3-lejátszóról, USB-tárolóról, okostelefonról vagy éppen SD-kártyáról is hallgathatjuk, a nyolc hangszórós rendszer kellemes hanghatást biztosít.


Kifejezetten a Golf GTE számára készült az új műszerfal, így mindig nyomon követhetjük a GTE éppen igénybe vett üzemmódját. E modell ugyanis külön-külön is tudja használni egyes motorjait, mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően. Három, választható hibrid-üzemmódja mellett a belvárosi araszolás közben a tisztán elektromos E-Mode funkció is rendelkezésre áll. De természetesen használhatjuk kizárólag a benzinmotort, ekkor egy 1.4-es, 150 lóerős TSI áll rendelkezésünkre, ha csak az elektromotor hajtja a kocsit, akkor 102 lóerővel gazdálkodhatunk. Boost üzemmódban, tehát amikor mindkét motor dolgozik, akkor 204 lóerőre adódik össze a rendszerteljesítmény. Ekkor 350 newtonméteres maximális forgatónyomatékkal gyorsulunk, álló helyzetből mindössze 7,6 másodperc alatt érjük el a 100 kilométer/órás tempót. Fékezéskor a Golf GTE minden üzemmódban energiát nyer vissza, amit a nagyfeszültségű akkumulátor tárol, s a későbbiekben az út során felhasználhatunk.

A Golf GTE hajtásrendszerében különleges hármas tengelykapcsolóval készült DSG sebességváltó továbbítja a két motor teljesítményét az első tengely felé. Két behajtó tengelye a TSI- és az elektromos motorhoz csatlakozik, gyors és sima fel- és visszakapcsolásokat biztosítva. A harmadik tengelykapcsoló pedig arról gondoskodik, hogy a vonóerő az egyes erőforrások közötti váltások során is folyamatosan rendelkezésre álljon.
A vezetői segédrendszerek tárháza a Golf GTE esetében is széles, rendelhetünk városi vészfék-funkcióval kiegészített Front Assist környezetfigyelő rendszert, parkoló-asszisztenst, sebességszabályozó rendszert, illetve a sávtartást segítő Lane Assist-ot.
De ezek a rendszerek megdrágítják az egyébként is 10 millió fölött induló GTE árát, amely azért meghatározza a kocsi rövidtávú népszerűségét.

Az alternatív hajtásra szükség van, fontos, hogy a jövőben rendelkezésünkre álljanak ezek a megoldások, addig pedig itt vannak az átmeneti, hibrid konstrukciók, amelyek drága, ám mégis környezetbarát technológiát nyújtanak számunkra. S, hogy mit hoz a jövő? Szerintem azt mindannyian kíváncsian várjuk, hisz már csak karnyújtásnyira van a hatékony, ám kedvező árú modellek sora.

A rendezvényről bővebb információ a ITT a honlapon és a rendezvény Facebook-oldalán olvasható.
Ha tetszik az autó, oszd meg a hírt másokkal is!