Ekkora Volkswagent még nem láttál! Az új R-Line Tayront próbáltuk 2.0 literes motorral
A Volkswagen Tayron első generációja 2018-ban mutatkozott be a kínai piacon, a FAW-VW együttműködés részeként. (A FAW-VW, egy közös kínai vállalat, ahol a VW számos modellt gyárt és fejleszt kifejezetten az ázsiai piacra.) Az európai változat azonban nem ennek a Tayronnak az átdolgozása, teljesen új modellről van szó, amely a legfrissebb MQB Evo platformra épül – ugyanarra, mint az új Škoda Kodiaq és Tiguan.
A Tayron nevet eddig Kínában használták, Európában viszont ezzel a típussal váltják le a Tiguan Allspace-t – és egyben egy új korszakot is nyitnak a márka SUV-stratégiájában.
A koncepció világos: a Tayron átveszi a Tiguan Allspace helyét, amelynek a kinézete még mindig a Tiguanra hasonlít leginkább. A Touareg alá pozicionált modell a csúcs családi SUV szerepét kapja.
A hat tagú, hagyományos hajtású Volkswagen Volkswagen SUV-paletta most így néz ki: T-Cross, Taigo, T-Roc, Tiguan, Tayron, Touareg. De ez utóbbi modell sorsa egyelőre bizonytalan, a legnagyobb esély arra van, hogy az elektromos átállás jegyében kivezetik a gyártásból a jövő év végéig. 2026 márciusáig azonban még lehet rendelni a Touareget, utána a modell a 23 éves története után búcsúzik a piacról. A búcsúig a második legnagyobb SUV a Tayron lesz a kínálsatban.
Külső benyomások

Első ránézésre a Tayron sokkal nagyobbnak tűnik, mint a Tiguan, pedig a valóságban csak néhány centivel hosszabb. A különbséget az arányok adják: a hosszabb tengelytáv, a szélesebb karosszéria és a laposabb tetővonal egyértelműen prémium hatást kelt. Hosszúsága közel 5 méter, a Tiguan Allspace-hez képest 60 mm-rel hosszabb. Szélessége tükrök nélékül 1853 mm, magassága 1666 mm, tengelytávja 2790 mm.

Az összkép egy óriási autó benyomását kelti, első blikkre azt gondolnánk, hogy a belvárosban esélytelen vele a parkolás utcán vagy garázsban egyaránt.
A hétköznapokban használva a modellt végül kiderül, hogy szerencsére nincs ez így. Az óriási mérete ellenére kezesbárányként viselkedik többek között a progresszív kormányzásnak köszönhetően. A kormány kisebb elfordítására nagyobb kerékelfordítás jut, vagyis nem kell annyit tekerni a kormányt, az autó gyorsabban reagál.
Az R-Line kivitelben a forma kifejezetten sportos: fekete betétek, 20 colos felnik, fényes fekete tükörházak és a már jól ismert IQ.Light LED-Mátrix fényszórók teszik látványossá.

A fényszórókat egy teljes szélességű LED-csík köti össze, akárcsak hátul – a modern VW-arc most először igazán arányosan mutat ekkora autón. Az autó méretei belülről is óriásiak, kivételt képez ez alól a hátsó üléssor, ahol inkább csak gyerekek ülnek kényelmesen. A mi gyerekeink például állandóan ott szerettek volna utazni, nagyon élvezték a privát teret, és láthatóan kényelmesen érezték magukat.

A Tayron belső tere családbarát és sokoldalú: a második sor hosszirányban csúsztatható, a háttámlák dőlésszöge állítható.

A Volkswagen Tayron csomagtartó mérete öt üléssel 705 vagy hétüléses változatban 885 liter. Hét ülést használva a pótülések mögött 345 literes rakodótér marad, amely csak kiméretű táskáknak elég.. Ezt az óriási méretű testet áruszállítása is használhatjuk: két üléssel akár több mint két köbméteres, 2090 liternyi rakterű furgon válhat a Tayronból.

Belső tér – digitális, letisztult, ismerősen volkswagenes
Az utastérben minden ismerős, mégis új. Az anyaghasználat igényes: puha műanyagok, fémhatású betétek, a középkonzol körül pedig fekete zongoralakk díszítés fut.

A 12,9 colos központi kijelző az új Passat és Tiguan kezelőfelületét kapta, a menürendszer gyorsabb és átláthatóbb, a klímavezérlést külön gombokkal lehet állítani a képernyő alján. Autógyártásban konzervatív srácként én mindig keresem a tekerőgombokat, annál jobb megoldást még nem sikerült kitalálni. Egyszerűen nem tudom megszokni a nyomógombok tehetetlenségét, és azt, hogy úgy kell keresni egy kapcsolót, hogy leveszem az útról a tekintetemet. Ez a megoldás sajnos számos mai autóban látható, szóval ez a kritika nem a Tayronról szól, hanem inkább az én ízlésemről és annak a digitális nyomógombokkal való kapcsolatáról. A panorámatető és az ambient világítás nagyban hozzájárul a tágas, levegős érzethez.
Motor és hajtás – ismerős erő, finom hangolással

A 2.0 TDI motor a Volkswagen-csoport jól ismert, kiforrott egysége, itt 193 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal dolgozik. A 7 fokozatú DSG váltó gyorsan és észrevétlenül kapcsol, a 4Motion összkerékhajtás pedig stabilan tartja az autót minden helyzetben.


A Tayron futóműve az új platform miatt feszesebb, de a komfortorientált hangolás megmaradt, még 20 colos kerekekkel is jól szűri az úthibákat.
Autópályán csendes, a zajszintet a megerősített oldalüvegek is csökkentik, városban pedig a 360 fokos kamera és a parkolóautomatika könnyíti a manőverezést, bár az, hogy a kamerakép a kormány pozíciójának függvényében változik, ez a gyakorlatban nem mindig praktikus.
A teszt alatt mért átlagfogyasztás 6,6–6,9 liter/100 km között alakult, ami egy közel kéttonnás SUV esetében meglepően kedvező.

A Tayron nem sportautó, de dinamikusan vezethető. A progresszív kormányzás pontos, jól adagolható, a nagy karosszéria ellenére nem érezni nehézkesnek.
A vezetési mód választóval öt különböző beállítás áll rendelkezésünkre: választható Comfort, Sport, Eco és Individual mód – Sportban érezhetően élénkebb gázreakciókat és feszesebb váltást kapunk.
A 4Motion hajtás mindig finoman, előrelátóan osztja el a nyomatékot – nedves úton kifejezetten meggyőző.

Technikai adatok (tesztautó)
| Kategória | Adat |
|---|---|
| Motor | 2.0 TDI, négyhengeres turbódízel |
| Lökettérfogat | 1968 cm³ |
| Teljesítmény | 193 LE (142 kW) |
| Max. nyomaték | 400 Nm |
| Hajtás | 4Motion összkerékhajtás |
| Váltó | 7-fokozatú DSG automata |
| Gyorsulás (0–100 km/h) | kb. 8,2 s (nem hivatalos) |
| Végsebesség | kb. 210 km/h |
| Kombinált fogyasztás (WLTP) | 6,6–6,9 l/100 km |
| CO₂-kibocsátás | 173 g/km |
| Tömeg, üresen | 1 929 kg |
| Megengedett össztömeg | 2 390 kg |
| Hosszúság | 4792 mm |
| Szélesség | 1853 mm |
| Magasság | 1668 mm |
| Tengelytáv | 2791 mm |
| Csomagtér | 286–760 liter |
| Ülések száma | 7 |
| Tesztelt példány ára | 24 790 000 Ft |













