Úgy elszámolták magukat, hogy tévedésből nem épült meg korábban a szuezi csatorna
A szuezi csatorna megépítése forradalmi volt. 4500 (nemzetközi) tengeri mérfölddel, vagyis több mint 8000 kilométerrel rövidíti meg a hajós utat Ázsiába. Megépítése előtt ugyanis az európai hajósok Afrika megkerülésével jutottak el Ázsiába.
1858. december 15-én, 160 évvel ezelőtt alapította meg a Szuezi-csatorna társaságot (Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez) Ferdinand de Lesseps miután 99 évre szóló koncessziókat kapott Szaíd pasa egyiptomi alkirálytól a tengerhajózási csatorna megépítésére és üzemeltetésére. Ezzel hivatalosan is elkezdődhetett a munka.
Csakhogy már korábban is kiépülhetett volna a csatorna, évtizedekkel azelőtt, Napóleon idejében, ha nem csúszott volna hiba a számításba.
Amikor Bonaparte Napóleon 1798-ban meghódította Egyiptomot, felmerült egy, a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel összekötő csatorna ötlete. Csakhogy a szakértők rosszul mérték fel a terepet, és úgy számoltak, hogy a Vörös-tenger 9 méterrel magasabban fekszik a Földközi-tengernél, és a csatorna megépítésével a Nílus vize elárasztaná a folyó deltavidékét. Ezért inkább elvetették az ötletet.
A 19. század közepéig várni kellett áttörésre, amikor új mérések bebizonyították, hogy a Földközi-tenger és a Vörös-tenger vízszintje közel azonos, így megépülhet a csatorna.
Flying over the Suez Canal... pic.twitter.com/rH2Iyu4OYo
— Dr. Luiz Rocha (@CoralReefFish) October 28, 2018
Na, de nem ez volt az első, de nem is a második csatorna a szuezi földszorosnál. A késői fáraókorban ugyanis összeköttetést létesítettek a Nílus egyik torkolati ága és a Vörös-tenger között. III. Szeszósztrisz fáraó, a XII. Dinasztia egyik urakodója a Tumilát-völgyben ásatott csatornát, ez kapcsolta össze a folyót a Vörös-tengerrel. A csatorna a régészeti kutatások szerint az időszámításunk előtti 13. századig létezett, II. Ramszesz uralkodásáig, később viszont elveszítette jelentőségét és betemetődött.
A következő csatornát a térségben II. Nékó fáraó urakodásának idején, időszámításunk előtt 610 és 595 között kezdték kialakítani a Nílus deltájának pelsiumi ága és a Keserű-tavak északi vége között. Ezt ókori feljegyzések szerint I. Dareiosz perzsa király fejezte be 100 évvel később, majd II. Ptolemaiosz folytatta a munkát azzal, hogy a Vörös-tengerig vitték a csatornát. Állítólag Kleopátra még használta, azután ezt is elhanyagolták.
Traianus idejében is volt csatorna, amit végül az enyészetnek hagytak, azután az időszámításunk utáni 7. században hekyreállították, de nem sokkal később hadászati okokból betemették.
A jelenlegi Szuezi-csatorna Ferdinand de Lesseps vicomte-nak köszönhető,
aki az 1840-es években elővette és leporolta Napóleon mérnökének ötletét.
June the 5th 1880: Ferdinand de #Lesseps, developer of the #Suez Canal (look at the drawing!) guest of #Antwerp https://t.co/yrbWQBSzMv #archivesmemory #IAD18 pic.twitter.com/r96nc7B3te
— Marie Juliette (@MJMarinus) June 9, 2018
1854. november 30-án Mohamed Szaid pasa egyiptomi alkirálytól előzetes, 99 évre szóló koncessziót kapott a Szuezi-csatorna megépítésére, majd 1858-ban Nagy-Britannia és a Török Birodalom tiltakozása ellenére francia pénzügyi támogatással megalapította a csatorna megépítéséhez szükséges társaságot.
Az építkezés 1859. április 25-én Port Szaídnál kezdődött, Ferdinand de Lesseps jelképes csákányütésével, és tíz évvel később fejeződött be, amikor 1869. november 17-én Eugénia francia császárné ünnepélyesen megnyitotta a Szuezi-csatornát.
#OTD in 1869 the Suez Canal was officially opened to navigation pic.twitter.com/HB22zzRLqg
— Daniel Edwards (@probingthepast) November 17, 2018
Eugénia császárné ezt a ruhát viselte az ünnepségen:
Worn #onthisday in 1869 by Empress Eugenie of France aboard the imperial yacht L'Aigle at the opening of the Suez Canal in Egypt. The lightweight serge yachting ensemble is by Henry Creed & Co. Tailors, founded in 1760. Today, Creed makes fragrances exclusively. #OTD pic.twitter.com/wXMqAP9SqB
— Worn On This Day (@WornOnThisDay) November 17, 2018
A csatorna 161 km hosszú lett, 11 méter mély, szélessége 61-91 méter, és egy 10 kilométeres horganyzócsatornával rendelkezik Port Saidnál és Szueznél.
Another RN #photooftheday : Battlecruiser HMS Repulse at entrance of Suez Canal, Egypt circa 1930's. pic.twitter.com/Tk39QdqNXe
— Heart of Oak ⚓️ (@HMWarships) December 7, 2018
17 November 1869. The Suez Canal was completed in Egypt. It linked the Mediterranean and the Red seas. pic.twitter.com/2ghLPBHJkl
— Prof.Frank McDonough (@FXMC1957) November 17, 2018