MÚLT
A Rovatból

Főszerepben: szovjet laktanya

A szellemvárosok sorozat mai helyszínét, a kiskunlacházi volt szovjet laktanya lakókörleti részét manapság Hollywood uralja. Lerobbant lakóépületeit sokan felismerhették az idén bemutatott Ideglelés Csernobilban című filmből. De forgatott itt Angelina Jolie és Bruce Willis is.


1996-ban elsőként forgatott itt a délszláv háborús film, a ”Szívlövés” stábja, aminek keretében kifúrták az épületek falait, valóságos háborús övezetet imitálva az egykori szovjet városban. A panelépületeket leamortizálták, sőt, több lakást is felgyújtottak a film kedvéért. A többmilliós károkat természetesen megtérítették. 2011-ben Angelina Jolie rendezésében itt készült a ”Vér és méz földjén” című, szintén délszláv háborús film.

2012-ben pedig Bruce Willis főszereplésével forgatták itt a Die Hard ötödik részének jó pár jelenetét, dollármilliók beruházásának keretében. A hírhedt pripjatyi Azúr uszodát 1:1-es nagyságban megépítették a panelházak közvetlen közelében, továbbá több épülettel is kibővítették a helyszínt. A Die Hard5 kiskunlacházi forgatásáról még több fotót és részleteket ITT TALÁLTOK.

A laktanyát a jövőben is tervezik hasonló célokra kiadni, ezért éjjel-nappal szigorúan őrzik!

A lemásolt prjipatyi uszoda

Részlet Angelina Jolie filmjéből

Az Ideglelés Csernobilban című filmben utólag tették a házak falára az effekteket

A repülőtér története:

A repülőtér az 1940-es években jött létre, majd 1944-ben egy betonos pályát építettek. A háború utolsó évében számos szovjet alakulat megfordult itt. A háború után magyar repülőtérként üzemelt, 1950-1951 között egy új, 2500 méteres pályát és guruló utakat építettek az új sugármeghajtású MiG-15-ös gépek fogadására.

1956. november 3-án szovjet tankok foglalták el a felszállópályát, s a magyar gépeket pár nap múlva átrepülték Sármellékre. A repülőtér a továbbiakban 1991-ig szovjet repülőtérként üzemelt. 1973-ban hosszú karavánok szállították a fegyvereket az arab országoknak, s az An-22 óriásgépek Tökölön és Kunmadarason kívül Kiskunlacházát is használták közbeiktatott leszállóhelyként.

A 70-es évektől beton fedezékeket építettek a gépeknek, összesen 44-et, bár 4db-ot már nem sikerült befejezniük. A 70-es évek eleje és vége közt létrehoztak egy ideiglenes atomfegyver tárolót a bázison belül, 2 db Gránit típusú raktárral. A raktárt működtető kiszolgáló alakulat 1991-ben távozott. A repülőtéren a 14. gárdaezred mellett ide települt a tököli hadosztály javító műhelye, oxigéntöltő állomása és a szolnoki légvédelmi rakétaezred egy osztálya is, amely a repteret védte volna légitámadások esetén.

1988 februárja és októbere között a helyi ezred Tökölön és Mezőkövesden települt, míg itt is el nem készült a beton teljes újjáépítése. A bázist 1991. május elején adták át a magyar félnek.

A laktanya és a lakótelep története:

A laktanya első építményeit feltehetőleg az 1940-es években, a repülőtér építésekor építették. A repülőtér 1950-51-es fejlesztésekor újabb épületeket húztak fel, ezt a homlokzatokon található évszámokból és a címerekből tudhatjuk. Miután átkerült a szovjetekhez a repülőtér, fokozatosan bővítették.

1957-ben a laktanya épületeken kívül már állt a posta épület, a mozi, a színház, a kultúrház, az étkezde és a konyha. Ezeket már szovjet mintára építették fel. 1967-ben felépült a tornaterem és a melléképülete, melyet összekötöttek a parancsnoki épülettel.

A 70-es években építették fel az első lakótelepi házakat téglából (összesen 6 darabot), olyan típusúakat, amelyek szinte mindegyik nagyobb hazai városban megtalálhatók. Az utolsó nagyobb építkezések 1980 után, a panelházak építésekor voltak. Valószínűleg ekkortájt alakítottak át egy épületet iskolává és bölcsödévé, és ekkor épülhetett meg a kávézó, a víztorony, és az újságos kisbolt a tornateremmel szemben.

Összesen 4 db panelház épült. Három darab un. kijevi vagy mozaikos panel, (melyek megtalálhatóak még más, nagyobb szovjet laktanyában, vagy repülőtéren is) és egy „tipikus” panelház, melyhez hasonlók Budapesten, a nagy lakótelepeken vannak. Egy kijevi panelház 5 lépcsőházas, 4 emeletes, emeletenként 3 db összkomfortos lakással, tehát kb. 70 lakás van egy ilyen épületben.

A „tipikus” panelház, hasonló elrendezésű, de 6 lépcsőházas és kb. 84 lakás van benne. Ezek a lakások 1-2,5 szobásak, pilóták, és a tisztek lakhattak benne a családjukkal. A legénység barakkokban került elszállásolásra. A kivonuláskor kiürítették az épületeket, majd lezárták. Ezek a rendszerváltás óta üresen állnak, azóta új épületeket nem építettek a laktanya területén (csak a repülőtér déli részén).

Élet a repülőtéren:

A mindennapokban a szovjet hadsereg majdhogynem hermetikusan el volt zárva a polgári lakosságtól, bár dolgoztak magyar állampolgárok a repülőtéren, és a laktanyákban kertészként, fűtőként, építészként valamint más beosztásokban. Az alakulatok a magyar hadsereggel érintkezhettek, baráti alakulatokat jelöltek ki számukra. A tisztek kisebb csoportokban tehettek bevásárló körutakat, többnyire civilben.

A szovjetek részben önellátóak voltak, részben Magyarország állta az itteni állomásoztatás költségeit. A szovjetek kedvezményes díjazásért vehették igénybe az alábbi szolgáltatásokat: szállítás, közművek, egészségügyi és szociális ellátás. Mindez akkor derült ki, amikor a kormány által meghatalmazott bizottság a kivonulás időszakában próbálta számszerűsíteni a szovjet és a magyar oldal követeléseit.

Az 1990. március 10-én Moszkvában aláírt csapatkivonási egyezmény értelmében 1991. június 30-ig kellett kivonni a teljes személyi állományt, beleértve a szovjet állampolgárságú polgári személyeket, valamint a fegyverzetet, a harci technikát és az anyagi eszközöket. A felek megegyeztek abban, hogy kivonás idején korlátozzák a szovjet csapatok kiképzési-harci tevékenységével kapcsolatos mozgásokat, repüléseket, s a kivonás ütemtervét az egyezmény mellékletében rögzítették.

A Déli Hadseregcsoport egységeinek valamennyi tisztje és sorkatonája visszatért a Szovjetunióba, néhány katonafeleség és nagykorú gyermek viszont Magyarországon maradt, s letelepedési engedélykérelmet adott be az illetékes szervekhez.

Kivonuláskor az itt élő szovjeteknek csak pár bőröndnyi holmit volt szabad magukkal vinniük, és sietősen távozniuk kellett, ezért nem volt idő eladni a bútorokat, televíziókat, egyéb berendezési tárgyakat, de nyilvánvalóan folyt csencselés az apróbb holmikkal. Bár az értékesebb holmikat mára ellopták, a bútorok, sütők, polcok, ajtók ablakok, a helyükön vannak és vannak még lezárt lakások is.

Sajnos balesetek is előfordultak a reptéren:

- 1973-ban egy kétüléses Mig-21-es leszállás közben kicsúszott a betonról és átfordult. A szemtanúk betörték a kabin üvegét, a pilótákat élve kihúzták a gépből. Az egyik pilóta (Szaranyin) előtte MiG-21-esen repült izraeli gépek ellen egyiptomi bázisokról.

- 1986. május 6-án Pronyin V. V. alezredes (ezredparancsnok) gépének felszállás közben leállt a hajtóműve, így katapultált. A gép továbbcsúszott a földön, átpattant az 51-es út fölött. Egy darabja az áporkai templomkertbe esett, míg a másik, nagyobb darab pedig lerombolta az áporkai iskola egy részét. Mivel az eset délután történt, senki sem volt már ott és senki sem sérült meg.

A bázis manapság:

A kivonást követő 10 évben a magyar állam igazgatta és felügyelte a bázist. Számos tanulmányt készítettek, hogy alátámasszák a koncepciót, miszerint a reptér Budapest 3. számú légikikötője is lehetne, de konkrét lépéseket nem tettek ennek megvalósulása érdekében. Ez az idő alatt évente pár rendezvényt tartottak a területen, és egy vállalat helikopterei használták a repteret. Azonban semmilyen állagmegőrzési vagy felújítási tevékenység nem történt.

Ma a repülőtér reptéri része a Bárdi autó Zrt. tulajdonában van. A kifutópálya és a guruló utak tökéletes állapotban vannak, a guruló utak egy részét újrabetonozták. A reptér déli részét átépítették, új hangárok és kiszolgáló épületek épültek, viszont a szovjet épületek üresen, felújítatlanul várakoznak jobb sorsa. A reptéren havonta egyszer-kétszer gyorsulási futamokat tartanak.

A lakótelep nagy része önkormányzati tulajdonban van, csak egy kis rész van magántulajdonban, ezt airsoft játszmákra szokták bérelni. A lakótelep kármentesítését már elvégezték, de az épületeken állagmegóvás nem történt, ezért az épületek siralmas állapotban vannak. A laktanyát szigorúan őrzik, nem látogatható!

A sorozat első részéért KATTINTSATOK IDE!

A második részt ITT TALÁLJÁTOK!

Aki pedig lemaradt a harmadik részről, ITT TALÁLJA!

Ha nem láttátok a negyedik részt, KATTINTSATOK IDE!

Az ötödik, legutóbbi részt ITT TALÁLJÁTOK!

Múlt héten egy szellemkórházat mutattunk be, amit ITT TALÁLTOK!

A szellemjárta Postapalotáról ITT OLVASHATTOK!

A Szellemek strandját ITT NÉZHETITEK MEG!

A nemlétező szellemfalu fotóiért KATTINTSATOK IDE!

A vérben fürdött szellemfalut ITT TALÁLJÁTOK!

Még több szellemvárost pedig itt találtok:

Daczi Péter és Hajner Gyula cikke a Szellemvárosok Blogon

Fotók: Andrási László és Daczi Péter

Forrás: Vándor Károly: Légierő társbérletben I-II és www.mult-kor.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
A nő, aki elsőként fedezte fel, miből áll az univerzum és a csillagok, de hazájában még diplomát sem kaphatott
Cecilia Payne volt az első hölgy a világon, akinek sikerült megszereznie a csillagászati PhD- fokozatot, sőt, a Harvard professzori címét is. Mindezt abban az időben, amikor Nagy-Britanniában a nők még diplomát sem kaphattak.


Eléggé igazságtalan, hogy a legtöbb találmányhoz automatikusan hozzákapcsoljuk a feltalálóját is, akikkel tele vannak a tankönyvek is, míg mások neve a feledés homályába vész. Pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy mellékes információ, amire a brit származású amerikai csillagász, Cecilia Payne (1900-1979) rájött: hogy az univerzum legelterjedtebb eleme a hidrogén.

Eleinte még a saját édesanyja sem támogatta az egyetemi tanulmányait, mert nevetségesnek gondolta, hogy nőként tudományos pályát válasszon. Pedig Cecilia a középiskola után elnyert egy ösztöndíjat a Cambridge-i Egyetemre, ami nem volt kis dolog – akkoriban sem. Ott fizikát és kémiát tanult, majd miután elmélyült beszélgetést folytatott egyik professzorával, Arthur Eddington asztrofizikussal az egyetem obszervatóriumának nyílt napján, a csillagászat került érdeklődése középpontjába. Eddington, látva a lány tehetségét, rábízta az obszervatórium könyvtárának gondozását.

Nem meglepő módon Ceciliát még az egyetem alatt a Királyi Csillagászati Társaság tagjává választották, de Cambridge-ben 1948-ig érvényben volt az a rendelkezés, hogy nők ugyan járhatnak az egyetemre, de diplomát nem kaphatnak. Tehát a női hallgatók arról nem is álmodhattak, hogy kutatók lesznek, legfeljebb pedagógusnak állhattak.

Eddington professzor azonban bemutatta őt az Angliába látogató Harlow Shapley amerikai csillagásznak, aki – diploma hiánya ide vagy oda – felajánlott neki egy ösztöndíjat a Harvard Egyetemre, a Radcliffe College-ba a PhD dolgozatának elkészítésére. Cecilia nem csupán élt a lehetőséggel és Amerikába költözött, hanem mindössze két év alatt meg is szerezte a doktori fokozatot. Ezzel ő lett a világtörténelem első nője, aki a Harvardon valaha ledoktorált, méghozzá 25 évesen.

Ebben a dolgozatában mutatta be fő tudományos eredményét: spektroszkópiai módszerrel kimutatta, hogy a Nap tömegének döntő többsége hidrogén. De még jópár alapvető módszertani, illetve tudományos problémát oldott meg benne, sőt a változó csillagok kutatását máig az ő elméletére alapozzák. Óriási megdöbbenést keltett azzal, hogy leírta: a csillagok anyaga nem a Földéhez hasonló, hanem zömmel hidrogénből és héliumból állnak.

A Princetoni Egyetem professzora, akivel a dolgozatot lektoráltatták, az eredményt „nyilvánvaló képtelenségnek” minősítette – de később nyilvánosan belátta a tévedését, miután saját maga is elvégezte más módszerrel az erre irányuló kutatásait, teljesen hasonló eredménnyel. Otto Struve csillagász azonban kapásból így jellemezte a PhD disszertációját:

„A legbriliánsabb tézis, amit valaha írtak a csillagászat területén.”

A sikeres védés után állást kínáltak neki a Harvard Egyetemen, de itt is beleütközött a nemi diszkrimináció könyörtelen üvegplafonjába: nőként csak „technikai asszisztens” besorolást kaphatott, férfi kollégáinál jóval alacsonyabb fizetéssel, miközben az elvárások ugyanazok voltak felé is. Ettől függetlenül kiharcolta magának szakmai munkájával a professzori kinevezést, amelyre 56 éves koráig kellett várnia. Azonban azt a rekordot senki nem vehette el tőle, hogy ezzel ő lett az első professzornő a Harvard történetében. Továbbá később kinevezték a csillagászati tanszék élére is, ezzel pedig ő lett a Harvard Egyetem első női tanszékvezetője is.

Cecilia érthető módon szakmán belül választott magának férjet: 34 évesen hozzáment az orosz származású amerikai csillagászhoz, Sergei Illarionovich Gaposhkinhoz. Közösen is sokat kutattak, főleg a Tejútrendszert és a Magellán-felhők változó csillagait, méghozzá komoly eredményekkel.

A természettudományi szakma immár vitathatatlanul ítélte meg az érdemeit: 43 évesen elnyerte az akadémiai tagságot, 76 évesen pedig kiérdemelte a Henry Norris Russell-díjat, azaz az Amerikai Csillagászati Társaság nagydíját. Köszönőbeszédében ezt mondta:

„A fiatal tudós jutalma az az érzelmi izgalom, hogy ő lehet az első a világtörténelemben, aki látott vagy megértett valamit.”

1979-ben rákban hunyt el, de nem sokkal előbb még megírta az önéletrajzát. A hír hallatán azonban nem robbant fel a gyászjelentés-rovat az újságokban, sőt a tudományos munkássága előtti tisztelgés később kimerült egy egyetemi emléktáblában és egy róla elnevezett díjban. Úgyhogy most legalább a saját elménkbe véssük fel mélyen Cecilia Payne nevét, aki felfedezte, miből vannak a csillagok és miből épül fel a Nap.

(Források: 1, 2, 3)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
„A hülyeség és a hülye intézetek, különös tekintettel Magyarország hülyéire” – ez volt az első könyve a gyógypedagógia hazai úttörőjének, aki szellemi fogyatékkal élőkkel foglalkozott
Frim Jakab egész életét a gyógypedagógiára tette fel, amely fogalom is hozzá köthető. Bár nem volt szakképzett, hatalmasat lendített az elmebetegek helyzetén, és ő hozta létre az Első Magyar Hülyenevelő- és Ápoló Intézetet is.


1898-ban még egészen más színezete volt a hülye szónak, mint mostanság: ekkor írta A hülyék és gyengeelméjűek budapesti prospektusa című kiadványt is Frim Jakab (1852-1919).

Már egészen fiatalon, 14 éves korában megszületett a körmendi születésű fiúban az elhatározás, hogy segítsen a fogyatékkal élő embereknek, miután látott egyet, majd a fővárosi Tanítóképzőben szerzett tanítói oklevelet. Jakab már akkor érzékenyített, amikor ez még nem volt divat: az volt az életcélja, hogy a szellemi fogyatékossággal élőket integrálja az életbe, megfelelő munkát találjon nekik – a számukra lehetséges szakmákat külön tanulmányozta is –, a társadalmat pedig arra ösztönözze, hogy átérezzék a helyzetüket és fogjanak össze az érdekükben.

Így nyilatkozott ezzel kapcsolatban:

„Az értelmi fogyatékos gyerekeket nem elég megóvni, menhelyet létesíteni számukra, hanem gyógyítani, nevelni és képezni kell, hogy legalább félig hasznavehető egyéniségekké válhassanak.”

Ugyan nem készített tantervet vagy órarendet, de akkoriban szokatlan szemléletével úgy vélte, hogy fontos a hozzá kerülő gyermek korábbi adatainak, életeseményeinek ismerete is, megteremtve ezzel az anamnézis, azaz kórtörténeti lap fogalmát. A vallásos nevelést és a zenét tartotta a legfontosabb képzőeszközöknek, valamint az emlékezet fejlesztését történetek újramesélésével.

Olyannyira komolyan foglalkozott a témával, hogy 1876-ban a philadelphiai egyetem a pszichológiai tudományok doktora címmel tüntette ki, három évvel később Párizsban pedig aranyérmet kapott a világkiállításon.

Ahogy az lenni szokott, hazánkban csak jóval később ismerték el a munkásságát, de Magyarországon is több intézményt neveztek el róla.

A tanítónál kéz a kézben járt a tudományos és a gyakorlati nevelőmunka: a betegek oktatása és gondozása mellett folyamatosan képezte magát a pszichiátria területén, bújva a legújabb szakirodalmat. 1884-ben Frim Jakab vezette be a gyógypedagógia fogalmát a magyar szakirodalomba. De hogy jutott idáig a karrierjében?

Diplomája után maga Trefort Ágoston miniszter küldte Frimet európai tanulmányútra, amelynek során – a látott külföldi intézetek példáin felbuzdulva – itthon is hasonló intézmény megalapítására törekedett. Így nyílt meg a tapasztalataira alapozva 1875-ben a Munka elnevezésű gyógyintézet Rákospalotán. (Ez az érdeklődési kör a családban igen erős lehetett, hiszen testvére, Antal szintén gyógypedagógus volt, siketek számára magánintézetet működtetett.) Frim Jakab tehát elsőként tárta fel Magyarországon az értelmi fogyatékosok nehéz sorsát és hozott létre számukra nevelőintézetet, humánus kötelességnek nevezve a hivatását.

Bár az intézete folytonos anyagi problémákkal küszködött, az elért eredmények mégis közismertté tették, és két éven belül – némi létszámbővülés és Pestre költöztetés után – ebből lett az Első Magyar Hülyenevelő- és Ápoló Intézet, amelyet Frim saját költségén intézett.

Ez a későbbi ápolóintézeteknek is jó alapot adott. A gyermeki tompaelméjűséget a gyógypedagógus három kategóriára osztotta: a tompaelméjűekre, akiket szoktatni lehet; a betegelméjűekre, akik fejlődésre képesek; valamint a gyengeelméjűekre, akik képesíthetőek. A hülyeséget elmebetegségnek nevezte, bár szerinte az őrültség, amely ugyancsak elmebetegség, nem azonos a hülyeséggel.

Híres türelmét otthon is kamatoztathatta, hiszen feleségétől nem kevesebb, mint kilenc gyermeke született.

Pedagógiai felfogását Frim így foglalta össze egyik szakkönyvében:

„az elnyomorult, gyenge, elkorcsosult testet a rendes irányban kell kifejteni, erősíteni, gyógyítani, a szunnyadozó lelket felébreszteni, a sötét, tévelygő szellemet összegyűjteni és azt legalább 'a legáltalánosabb és legszükségesebb ismeretekre' tanítani; főképpen azonban a felébresztett szellem alapján 'erkölcsöt' kell beléjük oltani.”

Források:1,2,3,4


Link másolása
KÖVESS MINKET: