MÚLT
A Rovatból

Az egész világ borzongott a fémhordós magyar sorozatgyilkostól

A környezete nem sejtette, hogy a szerény Kiss Béla vérszomjas szörnyeteg. A lányok pedig azt, hogy számukra Cinkota a végállomás...


Több mint 100 éve halt meg vagy tűnt el a hírhedt cinkotai bádogos, az áldozatait egy gyűjtő alaposságával fémhordókba rejtő első magyar ismert sorozatgyilkos. A közösségében megbecsült, szorgalmas mesternek tartott Kiss Béla világszerte ismertté vált története rávilágít arra, hogy egy megnyerő modorú, a társadalmi normákat színleg betartó, "rendes" ember álcája mögött néha szörnyeteg bújhat meg.

Száz évvel ezelőtt, már jóval a villamosítás előtt, járt a HÉV Budapestről Gödöllő irányába, igaz, az akkori vonal még csak Cinkotáig tartott. Ezen a városi vasúton rendszeresen utazott Kiss Béla, harmincas éveiben járó bádogosmester is, akit rendre más és más fiatal hölggyel láthattak az utasok.

A magas, jóképű férfi az utolsó megálló közelében lakott, a vele tartó nőknek pedig a szó legszorosabb értelmében Cinkota jelentette a végállomást.

Kiss Béla néhány évvel korábban feleségével költözött Budapestről az akkor még különálló, ma a főváros részét képező Cinkotára, ahol bádogosműhelyet nyitott. A község lakói precíz, megbízható, rendes mesternek ismerték meg a férfit, akihez egyre kevésbé passzolt kirívóan viselkedő felesége. A nő először titkos, majd később nyílt viszonyt folytatott egy másik férfival, ami abban az időben szinte közbotrányt okozott a falusias hangulatú Cinkotán.

Néhány, a bádogost megalázó jelenetet követően a feleség és a szerető egyik napról a másikra eltűnt, amit a mester azzal magyarázott, hogy együtt megszöktek.

kissbela

Kiss Béla fényképe a katonaidőkből

badogosmuhely

A bádogosműhely és a ház, amelyben a gyilkos a holttestekkel együtt lakott

Kiss Bélát ezután rendre más és más nővel látták, akik azonban néhány alkalom után nem mutatkoztak többé a férfi körül. A bádogos, amikor nem randikra járt, szorgalmasan dolgozott,

műhelyként is szolgáló háza udvarán sok szerszám, csirke- és disznóól mellett egyre több bádoghordó tűnt fel.

A mester a közeli kocsmában azt mondta ezekről, hogy üzemanyagot tárol bennük, amit a háború miatt később talán jobb áron értékesíthet. Mert a pesti sajtó ebben az időben főként a nemrég kitört Nagy Háborúról, vagyis az első világháborúról cikkezett. Amikor pedig nem a harcok állásáról számolt be, akkor eltűnt nők hollétét firtatta, akiket egyik napról a másikra hirtelen nem láttak többé rokonaik és munkaadóik.

Kiss Béla – dacára annak, hogy kora miatt már nem sorozták volna be – egy napon önként jelentkezett katonának.

Felöltötte az egyenruhát, rábízta egy ismerősére a házat a műhellyel együtt, majd eltűnt a háború véres káoszában. Nem is tért haza soha, a katonai nyilvántartás szerint 102 éve, 1915-ben halt meg tífuszban a szerbiai Valjevóban.

kisujsag

A korabeli sajtóban a gyilkosság hírei a háborús eseményeket is megelőzte

hordokazudvaron

Rendőrség által készített fotó az udvaron talált hordókról

1916-ra az általános üzemanyaghiány miatt a lakossági készleteket hadi célokra rekvirálták. Egy ilyen gyűjtőkörút során jutottak el Cinkotára, amikor

a kocsmában valakinek eszébe jutottak a bádogosmester udvaron veszteglő hordói.

És ekkor robbant a bomba:

a katonák nem üzemanyagot, hanem holttesteket találtak a gondosan leforrasztott hordókban.

Hét hordóban hat női és egy férfi hullát (köztük feleségét és a szeretőt) megfojtva, magzati pózba zsugorítva, félig már oszlásnak indulva. A szörnyű felfedezés után detektívek és riporterek százai lepték el az addig álmos, de csakhamar világhírűvé vált Cinkota bádogosmesterének házát. A nyomozók Kiss szobáiban leginkább gyilkosságokról szóló krimiket, valamint számtalan szerelmes levelet, képeslapot, és fiatal nőkről készült fényképet fedeztek fel.

Csakhamar kiderült, hogy a cinkotai bádogos kettős életet élt:

a megbízható, csendes szakember akkor már évek óta házassági hirdetéseket adott fel Hofmann álnéven, „piros szegfű, fehér szegfű” jeligére, a randevúk azonban rendszerint gyilkosságokkal végződtek.

Kiss hamar ráérzett a dolog ízére. A rendőrök szerint összesen huszonnégy áldozata volt, a feleségét elcsábító férfit leszámítva kizárólag nők. Kiss ezzel az elmúlt száz év legnagyobb étvágyú sorozatgyilkosai közé tartozik.

Sosem kapták el

A világszenzációvá vált eset a rendőrségtől is eredményt követelt, ezért mintegy száz nyomozó próbálta megtalálni a bádogost - eredménytelenül.

Miután kiderült, hogy a férfi 1915-ben egy hadikórházban meghalt, a rendőrök feltételezték, hogy a gyilkos csak megrendezte halálát. A nők egyre szaporodó eltűnése és a szomszédok előtt nyilvánvaló ismerkedései miatt egy idő után úgy érezhette, hogy szorul körülötte a hurok. Kapóra jött neki a háború, hazafias indokkal bevonult, majd feltehetőleg kihasználva gyakori nevét kicserélte papírjait egy tífuszban haldokló bajtársával és egyszerűen eltűnt.

Hogy hová lett, ma sem tudni. A világszerte ismertté vált történet nyomán a következő évtizedekben számtalan helyen látták, vagy látni vélték Angyalföldtől egészen New Yorkig.

sorozat-15sorozat-9sorozat-16

Az éveken át módszeresen gyilkoló, a holttestekkel minden további nélkül együtt élő, sokáig mégis gyanú felett álló Kiss Béla a szakértő szerint az úgynevezett „rendezett” sorozatgyilkosok közé tartozik.

„Míg a rendezetlen sorozatgyilkosok impulzív személyiségek, és legfeljebb általános iskolát végeztek, addig a rendezett típus minimum szakmával rendelkező, intelligens, megnyerő ember” – mondja Végh József kriminálpszichológus.

Szerinte az ilyen elkövető nem csak a bűncselekmény előkészületeit, és magát a gyilkosságot, hanem az azt követő időszakot is aprólékosan megtervezi. Kiss Béla is idejében felismerte, hogy a háborút kihasználva egyszerűen el tud tűnni.

„Elképzelhető, hogy bűntudata is volt, de ez nem volt olyan erős, hogy feladja magát, vagy visszatartsa a gyilkosságoktól; a vágya erősebbnek bizonyult.” Mert az ilyen sorozatgyilkos fő mozgatórugója általában a szexualitás, amelynek megélése valamilyen ok miatt, feltehetőleg egy gyerekkori zaklatás után torz formát ölt.

„Az ilyen ember úgy jut szexuális élvezethez, hogy a partnerét szenvedni látja, az erőszak és a dominancia izgatja fel”

– jellemzi az elkövetőket Végh József. A kriminálpszichológus ezért úgy véli, hogy amennyiben Kiss valóban nem halt meg, csak eltűnt, élete további részében is gyilkolhatott. „Egy darabig meg tudják állni, de egy életen át biztosan nem tudnak tartózkodni a gyilkolástól, nem állnak le, amíg meg nem halnak, vagy el nem fogják őket.”

Hasonló esetek azóta is vannak, a rendezett sorozatgyilkos pedig sokáig, talán örökre megúszhatja a felelősségre vonást. Ennek oka nem csak az, hogy okos, és mindent aprólékosan megtervez, hanem az is, hogy a külvilág számára az utolsó pillanatig sem gyanús az elkövető. „Annak, hogy a szomszédok számára megnyerő lehet a gyilkos, az az oka, hogy a személyiségének kétségkívül van jó oldala, csak a szexuális örömszerzése torzult el a végletekig. Ez viszi tévútra” – fogalmazott a szakértő.

Napközben azonban, mint bármelyikünk, az ilyen ember is a munkáját végzi, lehet becsületes, korrekt, szorgalmas, bár igaz, hogy gyakran kissé zárkózottnak tűnhet a gyilkos életvitele.

Végh József szerint a sorozatgyilkosok ezért nehezen ismerhetők fel még egy randevú során is. Az első árulkodó jel az lehet, hogy az ilyen ember aránytalanul jobbnak akarja mutatni magát, mint az átlag, hiszen kompenzál. Ám mivel egy kapcsolat elején mindenki igyekszik a jobb énjét megmutatni, erről még nem lehet felismerni az ilyen személyiséget. Egy párkapcsolatban azonban már világossá válhat a partnernek, ha egy potenciális sorozatgyilkossal hozta össze a sors. „Az ilyen emberre minden jó tulajdonsága ellenére jellemző a kirívó, szexualitáshoz kapcsolódó erőszakosság, amely elárulja őt” – tette hozzá a szakértő.

Kékszakáll – színpadon és a valóságban

A nőfaló és partnereit rendre meggyilkoló férfi figurája nagyon régi, talán a legismertebb ezek közül a Kékszakáll hercegről szóló francia népmese, amely valószínűleg egy réges rég élt sorozatgyilkosnak állít emléket, és amelyet számtalan formában feldolgoztak, például Bartók is írt operát róla.

A kriminalisztika nem egy kékszakállt ismer. Köztük Kiss Béla mellett a leghíresebb Henri Désiré Landru volt.

A francia férfi 1915 és 1919 között 10 nőtől csalta ki a pénzét házasságot ígérve nekik, majd mindegyiket, és egyikük fiát is meggyilkolta, a testeket pedig a kandallójában égette el. Landru rendezett sorozatgyilkos volt, nagyon precíz kimutatásokat vezetett a nőknek vásárolt ajándékokról, saját álneveiről, és minden egyébről. Ez lett a veszte: a holttestek hiányában a nála lefoglalt papírok alapján ítélték el, majd 1922-ben kivégezték.

A cinkotai gyilkos nyomába 2013-ban eredtek munkatársaink: Láng Dávid és Nagy Szabolcs. Az erről szóló cikket erre a linkre kattintva olvashatjátok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: