Mekkora botrány volt!
A budapestUNDERGUIDE szervezésében a Design Hét keretében „Egyedül egyedit!!!” címmel zajlott egy rendhagyó városnéző túra. Olyan, magyar építészek által tervezett budapesti épületeket mutattak be, melyek annak idején vagy épp mostanában felháborodást keltettek akár a közvélemény, akár a kortárs művészek körében.
A túra első állomása az Izabella utca 94-96. szám alatti Lindenbaum házak voltak, amelyek Spiegel Frigyes tervei alapján épültek 1897-ben. A korai szecesszió első épületei voltak ezek, a 94. számú 2002 óta szépen fel van újítva kívülről, és a lépcsőház is szép, a 96. számú sorsa még kérdéses, pedig a két rokon épület együtt felújítva lenne tökéletes. Budapest első szecessziós homlokzatát láthatjátok itt, amely mára régi fényében tündököl.



„Mindnyájan tudjuk, hogy mennyire elszoktunk a színektől, hogy szemünk már föl sem tud fogni egy egészséges színhatást és hogy már régóta vágyódik látni minden valamire való művész a színt házainkon, mely jobbára megvolt az előbbi korok házain is és mely azokról oly hosszú időn át száműzve volt. Természetes tehát, hogy ha már eltértünk a sablontól, e tekintetben is megkísértettük az újítást, különösen mikor bízvást remélhetjük, hogy e kísérletünket a szakkörök rokonszenvvel fogadják.”
Hát, a kortársak nem fogadták túl lelkesen, szegény Spiegel kapott hideget-meleget érte. A szecesszió amúgy is kiverte a biztosítékot sok hazai alkotónál, giccsesnek, túldíszítettnek tartották.
Ilyen volt a Bedő ház is, a Honvéd u. 3. szám alatt, amely ma a Magyar Szecesszió Házának is otthont ad. Vidor Emil tervezte 1903-ban Bedő Béla részére.
A Bedő ház volt Vidor egyik legeredetibb alkotása, a belga hatások mellett magyaros mintákat is felfedezhetünk, köztük a Zsolnay-gyár majolikáival. Vidor nem maradt el a kor európai irányzataitól, Mindössze hat évvel a belga Victor Horta első teljes art nouveau háza után készült, a skót Mackintosh összművészeti házával pedig egy időben.

Érdekes, hogy híres olimpiai bajnok építészünk, Hajós Alfréd a házzal szemben lakott, és annyira utálta ezt a stílust, hogy minden reggel átkiabált a munkásoknak, hogy hagyják abba ennek a „förmedvénynek” az építését.
Több olyan ház is a túra része volt, amely nem építésekor, hanem mostanában vált ki indulatokat és felháborodást. Az Andrássy út 47. szám alatt, az Írók boltjával szemben áll a rendszerváltozás utáni Budapest egyik szégyenfoltja. Pontosan úgy van felállványozva, mint 20 évvel ezelőtt. Nevezik „Peres ház”-nak is, mert hosszú évek óta húzódik a tulajdonjogi vita, a ház lakói - még 11-en vannak - pedig egy romos épületben kénytelenek élni.
A ház maga már 135 éves, Freund Vilmos és Quittner Zsigmond tervezték Karsai Ignác és neje számára, és akkor Sváb-palotának nevezték. A belső tér a kapun belépve csodaszép világot tár elénk, a lépcsőház oszlopai, a szobrok, a gyönyörű színek összhatása még így, ebben a botrányos állapotban is lenyűgöző.





A Balettintézet szomorú története is mindenki számára ismert. Az Operával szemben álló épület szintén üres évek óta, állaga tovább romlik. Lechner Ödön tervezte, eredetileg a MÁV Nyugdíjintézetének bérháza volt, 1886-ra készült el, akkoriban Drechsler-palotának is nevezték.
„Becsvágyam sarkallt, de vigyáznom kellett, hogy az én épületem ne viselkedjék tolakodóan Ybl remekével szemben, mert az udvarhölgy lehet szebb, mint a királyné, de úgy kell, hogy a királyné királyné maradjon.”



Szintén gyalázatos sorsú a Hercegprímás utca 5. számú épülete, amely lényegében kibelezve áll hosszú ideje, bár most megint dolgoznak rajta, és egy hotel átadását ígérik rövidesen.
A Pollack Mihály tervezte épületből szinte már semmi sincs meg, holott az 1800-as évek második felének egyik legszebb eklektikus stílusú épülete volt. Sorsa szintén jellemzi a magyarországi közállapotokat, meg is kapta az idei Műemlékvédelmi Citrom-díjat.
Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!