SZEMPONT
A Rovatból

„Anyám kurva, és én is az leszek” – van-e esélye normális életre annak, aki gyermekotthonban nő fel?

Akik 18 évesen kikerülnek a nagyvilágba egy ilyen múlttal, csak papíron felnőttek. Mégis nagyon sok múlhat azon, milyen nevelést kaptak addig.


Milyen a kamaszságot nem családban megélni? Milyen felnőtté válni egy gyermekotthonban? „Úgysem leszek senki és semmi” – mit tud válaszolni egy nevelő az ilyen kifakadásokra? Egyáltalán ki lehet nevelő és milyen feladatai vannak?

Ehhez hasonló kérdésekről tartottak beszélgetést a Capa Központban, a Golden Boundaries című kiállításhoz kapcsolódva (a cikk illusztrációi ennek anyagából valók). Oltai Kata, a kiállítás kurátora Tóth Lajost kérdezte, aki 16 évet töltött el a szakmában egy „nagyon vidéki városban”, és könyvet is írt a témáról.

A privát szférád az ágy, amiben alszol

Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy a gyermekotthon nem egyenlő a javítóintézettel. Utóbbival ellentétben innen szabadon kijárhatnak a lakók, nem korlátozzák a mozgásukat, csak az van meghagyva nekik, hány órára érjenek vissza. Aki ezt nem teszi meg, azt eltűntként bejelentik a rendőrségen.

Az otthonokban általában 12 fős csoportokban élnek a gyerekek, kortól és nemtől függetlenül bárki összekerülhet. A koncepció szerint ezeknek a közösségeknek úgy kellene funkcionálni, mint egy család, de Lajos szerint erős naivitás hinni benne, hogy ez működhet.

Már az életkori szórás miatt is, de az egymástól élesen eltérő személyiségek csak tovább nehezítik a helyzetet.

Ráadásul még ha úgy-ahogy össze is csiszolódott a társaság, bármikor megtörténhet, ha új lakó kerül be közéjük. Ez pedig pillanatok alatt képes felrobbantani a nehezen kialakult egyensúlyt. Például ha érkezik egy újszülött, a nevelőnek nyilván vele kell a legtöbbet foglalkoznia, hiába vannak ott a többiek is, akik szintén igényelnék a figyelmet.

gyotthon6

Zuza Krajewska: Kuba (Imágó | Imago), 2016

Sok feszültség származik abból is, hogy bár a kamaszkor az az időszak, amikor a gyerekeknek leginkább igényük van arra, hogy ellehessenek a kis saját életterükben, háborgatás nélkül, erre az otthonban gyakorlatilag semmi lehetőségük. Egy szobában négyen laknak, elvonulni sehová nem lehet. „A privát szférád az ágy, amiben alszol” – fogalmazott Lajos.

Talán ennél is nagyobb probléma, hogy a nevelők rendkívül túlterheltek.

Mindössze 5 ember dolgozik egy csoporttal, ráadásul egyszerre maximum ketten vannak bent. A hétvégéket egyetlen személynek kell végigcsinálnia, pedig ilyenkor általában külső helyszíneken szerveznek programot a gyerekeknek.

És hétközben is simán egyedül maradhat a csoportvezető nevelő, ha a gyermekfelügyelő mondjuk lebetegszik. Ekkor saját feladatai mellett rá hárul a vacsorakészítés is.

Bár a cél az volna, hogy minél többen nevelőszülőkhöz kerüljenek (erről a témáról lásd egy korábbi cikkünket), a valóságban ennek számos akadálya van. Ráadásul törvény rendelkezik arról, hogy a testvéreket nem lehet szétválasztani, így ha mondjuk adott egy testvérpár, ahol az egyik gyerek kezelhetetlen – ebből kifolyólag egy nevelőszülő sem akarja vállalni –, a másikkal viszont semmi gond, utóbbinak is otthonban kell maradnia.

gyotthon3

Barakonyi Szabolcs: Tébánya, 2006-2007

Nem lehet megváltani a világot

Lajos szerint annak, aki nevelőként dolgozik, már az is komoly eredmény, ha egy nap eltelik számottevő balhé vagy probléma nélkül.

„Hamar összegeztem magamban, hogy itt nincs sikerélmény. Mindenki ott bukik el, hogy ő aztán majd megváltoztatja, egyenesbe hozza a gyerekek életét” – mondja. Szerinte ez becsülendő, de akkor is jobb két lábbal a földön maradni ahelyett, hogy csodát várnánk magunktól.

A legnehezebb az olyan helyzetek kezelése, amikor például egy gyerek azt mondja, hogy „a kurva anyád!” Nem szabad viszonozni az indulatot, inkább a dolog mögé kell nézni: vajon miért mondta? Ez pedig erős önuralmat kíván, hiszen a nevelők jó esetben szívüket-lelküket kiteszik, rengeteget dolgoznak nagyon kevés pénzért.

A gyerekek 18 évesen úgy kerülnek ki a nagyvilágba, hogy elvileg teljes értékű felnőttként kellene kezelni őket, a valóságban azonban rettentő messze állnak ettől érettség terén. És sajnos nem kevesen vannak, akik rossz szándékkal ki is használják ezt.

„Volt egy nagyon jó képességű, kissé cinikus srác, aki tudta, hogy az otthonból kikerülők életkezdési támogatásként megkapják az addig összegyűlt családi pótlékjukat. Ez az összeg akár milliós nagyságrendű is lehet. A srác többször is megcsinálta, hogy kinézett magának egy rövidesen nagykorúvá váló lányt, összejött vele és eljátszotta a szerelmet, amíg rávette az illetőt, hogy verjék el a pénzt. Utána persze felszívódott, vagy rosszabb esetben prostitúcióra kényszerítette a lányt” – mesélt egy tipikus történetet Lajos.

gyotthon4

Siân Davey: Martha reggel | Martha in the Morning (Martha), Courtesy of Siân Davey and the Michael Hoppen Gallery

A szülők szintén nagyon rossz hatással tudnak lenni rájuk, akár hosszú évek nevelői munkáját lenullázva. Lajosnak tucatnyi olyan gyerekkel volt dolga, akit éveken át neveltek, közösen kitalálták, hogyan fektesse be a pénzét és milyen projektekbe fogjon. Majd fél évvel azelőtt, hogy kikerültek, felbukkant a családjuk: addig sokszor még csak nem is érdeklődtek felőlük. És nyilván pénz kellett nekik. Sőt: hogy, hogy nem, a „barátaik” is megszaporodtak ezzel párhuzamosan.

„Ezek a lelkileg sérült gyerekek meg nyilván alig várják, hogy végre valaki szeresse őket, vagy akár csak foglalkozzon velük. Hálából persze, hogy adnak egy kicsit, aztán még egy kicsit. És a pénzük huss, már el is fogyott” – fogalmazott az egykori nevelő.

Persze akadnak olyanok is, akik tényleg segíteni akarnak, még ha ezt nem is mindig a megfelelő empátiával teszik. Előfordult, hogy jelentősebb tárgyi adományért cserébe egy cég vezetése azt kérte, hadd jöjjenek be karácsony előtt pár nappal körbenézni.

Csak abba nem gondoltak bele, hogy a gyerekeknek ez a mindennapi élettere. Sarkos példával élve: nem egy állatkert.

És néha a politika is tényezővé válik. A „nagyon vidéki városban”, ahol Lajos dolgozott, egyszer csak megjelent a helyi vezető politikus egy DVD-lejátszóval, mert éppen kampány volt. Persze nagyon örültek neki – aztán 3 évig nem jött, mert nem volt kampány.

„Kérlek segíts, hogy ne legyek kurva”

Lajos szerint az elsődleges probléma az, hogy hiába rendkívül megterhelő a szakma fizikailag és lelkileg egyaránt, az otthonok dolgozói semmilyen támogatást nem kapnak ezen a téren. „Megúszásra megy minden” – mondta. Ő 16 év után azért hagyta abba, mert különben valószínűleg beleőrült volna.

„Amikor teljesen egyedül vagy egy 12 fős csoporttal 4 napon keresztül napi 12 órában, majd két nap szünet után folytatod, azt egyszerűen nem lehet bírni” – tette hozzá.

gyotthon5

Slava Mogutin: Ilya, Zenit sapka | Ilya, Zenit hat (Elveszett fiúk | Lost boys), 2001

Szerinte kész csoda, hogy még nem érkezett hír olyan balesetről, ami azért történt (mondjuk egy kirándulás során), mert egy nevelő a kimerültségtől képtelen volt figyelni a rá bízott gyerekekre. Nem meglepő, hogy az otthonokban hatalmas a fluktuáció és állandó a munkaerőhiány: az ő volt munkahelyén például épp 5 embert keresnek azonnali felvétellel.

Azért mégis érték olyan élmények, ami miatt úgy érezte, van értelme csinálni. Nagyon meghatotta például, amikor egy tizenéves lány – akinek az anyja prostituált volt – azzal ment oda hozzá: segítsen neki, hogy belőle ne váljon ugyanaz.

Elmondása szerint régesrég felköpött és aláállt volna, ha az lett volna a mindennapi alapvetés, hogy ezekre csak legyintsen, mondván, úgysem tud mit tenni. Persze ilyen helyzetben okosat se könnyű mondani.

„Az ember mindent megtesz, amit tud, de ha a lány nekiáll szökdösni, közben megjelenik apuka is a börtönből, és elkezdi nyomni, hogy hülyék ezek, mit hallgatsz rájuk, akkor ilyen szintű ellenszélben bajosan lehet sikert elérni.”

Bár ilyen szempontból a búcsúja is rossz szájízzel zajlott, azóta már helyretette magában a dolgot.

„Valahol azt érzem, hogy ezt a lányt is cserbenhagytam, de rá kellett jönnöm, hogy egyszerűen nem lehet mindenkit megmenteni.”

Ő legalább megpróbálta.

(Tóth Lajos Átmeneti, avagy egy évad az Otthonban című könyve, amiben részletesebben is leírja élményeit, tavaly jelent meg. Bővebb infók a megrendelésről IDE kattintva.)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Vagy komoly hibákat követett el a Fidesz, vagy az első pillanattól kezdve nem is vették komolyan, hogy Szentkirályi Alexandra főpolgármester lehetne
A Political Capital alapítója szerint most az a kérdés, Vitézy szavazói közül hányan gondolják úgy, ők nem szavaznak a Fidesz jelöltjére. Bárki is győz, hétfőn már arról fognak Karácsonnyal beszélgetni, hogyan tudják együtt irányítani a fővárost


Szentkirályi Alexandra, a Fidesz budapesti főpolgármester-jelöltje annyira az utolsó pillanatban lépett vissza, hogy már új szavazólapok nyomtatására sincs idő. A nevét egyszerűen áthúzzák majd. A Fidesz lépése után Karácsony biztosnak látszó győzelme bizonytalanabbá vált, de nagyon nehéz megjósolni, milyen hatással lesz mindez a szavazókra.

Ugyanakkor a kampányhajrában kijött utolsó mérések a Fidesz erősödését és a Tisza párt stabil második helyét mutatják. A legfrissebb fejleményekről beszélgettünk Somogyi Zoltánnal, a Political Capital alapítójával.

– Jelent-e olyan kockázatot a Fidesznek ez a lépése, hogy nem jön ki a matek? Azaz aki eddig Vitézyre szavazott volna, most azért nem fog, mert a Fidesz beállt mögé?

– Igen, a kockázat az, hogy Vitézy szavazói közül mennyien gondolják, hogy „na jó, azért a Fidesz jelöltjére nem akarok szavazni.” Ezen túl a Fidesz még azt is kockáztatja, hogy végül mennyi voks megy így át a Mi Hazánkra. Kérdés, hogy a Mi Hazánk ezt ki akarja-e használni, egyelőre semmilyen különleges aktivitást nem mutat ebben a kérdésben.

A harmadik kockázat az, hogy mennyi mandátumot veszít így a Fidesz a Fővárosi Közgyűlés listájáról azáltal, hogy visszalép a jelöltjük.

Nyilván arról fog szólni a kommunikáció Karácsonyék oldaláról, hogy lám, megmondták, Vitézy a Fidesz jelöltje. Vitézy Dávid meg azt fogja bizonygatni, hogy neki ehhez semmi köze, ő sokkal jobban tudja irányítani a várost, és sokkal jobb partnere lesz a fejlesztésben a kormánynak, nem akar majd pártpolitizálni, mint Karácsony, mert a főpolgármesteri munka nem erről szól. Továbbá az lesz az üzenete, hogy pénteken legyőzte a Fideszt, és vasárnap le akarja győzni a Gyurcsány-féle listát, amin ott van Karácsony.

– Elolvasva a két jelölt programját, olyan óriási különbség nincs köztük.

– Ez igaz, de sokan látnak különbségeket a program végrehajtásához szükséges tehetségben, emberi minőségben és a teherbírásban. Emellett szinte biztosan számíthatunk arra, hogy

hétfőn már mindkét oldalon arról fognak beszélgetni, hogyan tudják együtt irányítani a fővárost.

Biztosak lehetünk abban, hogy egy teljesen új szakasz következik, és ebben az új szakaszban az egyik jelölt főpolgármester, a másik, ha akarja, főpolgármester-helyettes lesz.

– Most még mind a ketten nagyon-nagyon keményen beszélnek a másikról. Karácsony egyenesen a Fidesz ügynökének nevezi a Vitézyt. Ekkorát lehet egy kampány után fordítani?

– A politikában nem sokat számít a következetesség, néha még hátrány is. Sokkal kevésbé fontos, hogy mit mondott valaki egy hónappal ezelőtt, ha más politikai helyzetre kell reagálnia. Most az a helyzet, hogy a választásokon minél jobban kell szerepelni. Aztán lesz egy új helyzet, amikor már az az elvárás, hogy a fővárost menedzselni kell. Ez két különböző történet. Mintha két különböző filmet látnánk.

– Végül is a közgyűlés összetétele jobban számít, nem?

– Azért a főpolgármesternek komoly jogkörei vannak. Napirendet határozhat meg a közgyűlésnek, a kinevezési gyakorlatban kizárólagos hatásköre van, és bármilyen közgyűlési döntést megvétózhat. Nagyon nem mindegy tehát, hogy ki a főpolgármester.

– Azt mondhatjuk, hogy Budapesten a Fidesz ezzel a lépéssel elismerte, hogy ebben a versenyben ő a vesztes?

– Amikor politikát értékelünk, akármilyen értékelést adunk, az mindig csak egy megközelítés a lehetséges megközelítések közül. Mindezzel a kitétellel, a kérdésben felmerülő állítást relevánsnak tartom, szerintem is a Fidesz Budapest-politikájának a kudarcáról van itt szó. Az, hogy vissza kellett lépnie Szentkirályi Alexandrának, azért történhetett meg, mert nemhogy Karácsony Gergelynél, de még Vitézy Dávidnál sem tudott erősebb lenni.

Az a fajta stratégia, hogy nem ment el a vitára, ahol ott volt Karácsony Gergely és Vitézy Dávid, gyakorlatilag meghozta a végső döntést ebben az ügyben.

Vagy komoly hibákat követett el a Fidesz, vagy az első pillanattól kezdve nem is vették komolyan, hogy Szentkirályi Alexandra akár főpolgármester is lehetne.

– Közben kijött két felmérés, egyik a Századvégtől, de a Mediántól is, amelyek országos szinten most már 50 százalékos Fidesz-fölényt jósolnak.

– 2019-ben a Századvég nagyon nem találta el a választásokat. Érdekes ez a fajta bizalom, hogy teljesen mindegy, mennyire pontosak az előrejelzések, a következő alkalommal ugyanúgy hitelt kapnak a rosszul kutató közvéleménykutatók, bármit is mondanak.

– Most azonban a Medián is hasonlót ír. Ennyit számít a mozgósítás a Fidesznél? Ebből a nyilvánosság előtt nem sok látható.

– Azt nem fogja észrevenni senki más, csak akihez elmennek. Mert ez személyekre szabott, célzott munka, sok eleme nem a nyilvánosság látható terében zajlik.

– Magyar Péter a Szentkirályi Alexandrával történtek kapcsán azt mondta, hogy a Fidesz a nőket csak eldobható eszközként használja.

– Abban teljesen igaza van, hogy elég rossz az üzenete annak, ami történt, valljuk be.

Az elmúlt néhány hónapnak az az optikája, hogy a Fidesz női politikusai sorban elhullanak.

Ez nem fest túl jól a Fidesz szempontjából.

– Magyar Péter részéről okos húzás, hogy erre fűzi fel ennek a kommentálását?

– Ez egy politikailag értékes megjegyzés, hiszen egyértelműen nőpárti. Ha abból a szempontból nézzük, hogy Magyar Péter a politikai helyzetekre mennyire átgondoltan és tudatosan reagál, akkor ezt is ezek sorába lehet helyezni.

– Magyar Péteréknek nincsen főpolgármester-jelöltje, de van fővárosi listája. Szentkirályi visszelépése lehet hatással Magyar Péter pozíciójára a fővárosban?

– Közvetlen hatása nincs. Valójában az ő szempontjukból elhanyagolhatónak tekinthető a főpolgármester-jelölti változás. Magyar Péter esetében a legérdekesebb és legfontosabb kérdés az, hogy hány százalékot ér el az EP-választáson. Természetesen ott vannak a Fővárosi Közgyűlési arányszámok is, de alapvetően az a fontos számukra, hogy az EP-választáson mutassák meg:

az ország második legnagyobb, legerősebb politikai erejével áll szemben az első helyezett Fidesz, és erre akarják kiélezni majd a 2026-os választások tétjét: vagy a Fidesz, vagy a Tisza Párt.

Ez Magyar Péter terve, de még sok-sok dolog történik majd odáig, várjuk ki ennek a játéknak a végét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Már csak pár nap van, mindenkit arra intenék, hogy most már türelemmel várja ki a valódi eredményt
A közvéleménykutatások szerint tovább erősödött Magyar Péter, de a Fidesz is. A Political Capital alapítója szerint a folyamatosan változó helyzetben nehéz mérni. A tévévita nem sokat számított, a Békemenet a lendülethez kell a Fidesznek.


Minden idők legnagyobb Békemenetére készül ma a CÖF, Orbán Viktor szerint hétről-hétre közelebb van a háború, ezért minden korábbinál fontosabb, hogy kiálljanak a béke mellett. Miközben a Fidesz csúcsra járatja a főként saját táborának szóló háborús retorikát, Magyar Péter a tévévita helyszínére szervezett demonstrációt, és javában készül a jövő heti, Hősök terére meghirdetett tüntetetésére, amit ő is a rendszerváltás utáni legnagyobb politikai demonstrációnak nevez.

Egy hét van hátra a választásokig, Somogyi Zoltán elemzővel, a Political Capital alapítójával arról beszélgettünk, mit mutatnak a legfrissebb közvéleménykutatási adatok, mire lehet jó a Fidesznek a Békemenet, és számíthatott-e valamit, hogy az állami tévé szigorú szabályokkal végül az M1 képernyőjére engedte a 11 EP-listavezetőt.

– Mi volt ez az esemény a Várkert Bazárban?

– Vitának természetesen nem nevezhetjük. Nem láthattunk vitát, hiszen eleve erre írtak forgatókönyvet az állami tévében. Klasszikusan az a történet volt, amikor nem a politika szereplői döntötték el, hogy miben vesznek részt, hanem a hatalom, hogy hogyan tesz eleget a vita kikényszerítésének. A történet onnan indult, hogy Magyar Péter elmondta: ha nincs vita, akkor odaviszi a népét a Magyar Televízió elé. Miután már van annyi aktív követője, hogy oda is tud vinni sokakat, ezért azt a megoldást választotta a hatalom – ezt nem az állami televízió választotta, hanem a hatalom –, hogy bejelenti, lesz vita. Tehát nem kell az állami tévé elé vinnie Magyarnak a népét, mert az mégiscsak hogy nézne ki képileg.

Mindezek után a hatalom eldöntötte a vita részleteit úgy, hogy semmilyen egyeztetést nem folytatott a szereplőkkel. Így működik egy autoriter rendszer.

Ha komolyan elgondolnánk, hogyan kellett volna egy ilyen vitát megszervezni, akkor az úgy kezdődne, hogy a pártok képviselői egymással megállapodnak a vita mikéntjéről. Ebben nyilván már az is nagy kérdés, hogy ennyi szereplő egyáltalán tudna-e vitatkozni. Valószínűleg senkinek nem hiányzott volna a Megoldás Mozgalom, az egyébként emberileg teljesen szimpatikus Huszár Viktor, vagy aegyik olyan szereplő sem, akiknek semmi esélyük bejutni az Európai Parlamentbe. Ez is megbeszélés tárgya kellett volna, hogy legyen, nem az a módja, hogy diktátumot fogalmaz meg a televízió. A fentiek híján az lett, amit láttunk.

– Korábban Magyar Péter és Dobrev Klára is mondott olyat, hogy ők majd bemennek, de teljesen mást fognak csinálni. Végül belesimultak ők is ebbe a diktátumba.

– Ebből senki semmit nem hozott ki.

Nyugodtan elfelejthetjük, mint politikai eseményt. Az égvilágon semmi nem történt. Vegyük úgy, hogy nem történt meg. Ez lenne a jó kiindulópont.

Hiszen ennek a vitának így semmi értelme nem volt. Mindenki mondta a magáét, egymásra nem tudtak reagálni, olyan nem volt, hogy egymástól kérdezzenek, egymással vitatkozzanak. Mindenki kapott egy pár perces marketingfelületet, a kormánypárti állami Magyar Televízió pedig el tudja mondani mostantól bármikor, hogy megszervezett egy választási vitát. Mert így fogja nevezni, hogy választási vita, holott ez minden volt, csak vita nem.

– Mondhatjuk azt, hogy a vitának az egyetlen nyertese az az MTVA volt?

– Ebben a vitában semmi nem történt, mert se vesztes, se nyertes nem volt. Az MTVA-t abból a szempontból persze lehet nyertesnek nevezni, hogy mondhatja, hogy megrendezett egy vitát, de közben a dolog másik oldala, hogy milyen minőségű vitát is rendezett.

Ahhoz tudnám ezt hasonlítani, amikor azt mondta az NDK, hogy ő gyárt autót, a Trabantot. Az már más kérdés, hogy papírból volt az egész kocsi, így alapjáraton életveszélyes volt.

Tehát az MTVA olyan szempontból vesztes, hogy ezt a két órát sehol nem tudja eladni minőségként, olyanként, amire büszke lehet.

– Innentől kezdve már értelmetlen feltenni azt a kérdést, hogy a vitázó felek közül van-e megnevezhető nyertes vagy vesztes?

– Annyit talán el lehet mondani, nyilván kellene ehhez kutatás is, én csak érzésként tudom megfogalmazni, hogy van itt egy szereplő, akitől rendkívülit várnak az emberek, nagyon sokan azt gondolják személyében, hogy megjött a megváltó.

Azonban Magyar Péter ugyanúgy belesimult ebbe a produkcióba, mint az összes többi szereplő, semmi kiemelkedőt nem tudott nyújtani.

Az ő esetében hozhat ez a vita olyan érzést, hogy nem hozta azt a politikus, amit vártak tőle. Nem szerepelt persze a többiekhez képest rosszul, jók a retorikai képességei, de semmi egyedit nem mutatott.

– Amikor zajlott a vita, érdekes módon a Várkert Bazár előtt azt tapasztaltam, hogy persze Magyar Pétert nagyon szerették, de tapsot, tehát egyértelmű egyetértést és tetszésnyilvánítást, Róna Péter kapott a legtöbbet a Tisza-párti közönségtől.

– Ez gyakorlatilag mindegy, mert lehet Róna Pétert kedvelni, szeretni, a Jobbiknak akkor sincsen sok esélye bejutni az Európai Parlamentbe.

A Várkert Bazárhoz a tévés esemény elé megszervezett Magyar-akció azonban már értékelhető.

Érdemes ezt onnan nézni, hogy milyen a szavazásra elhívó képessége valakinek, azaz milyen mozgósító akciókat tud felmutatni. Azt lehetett látni, hogy Magyar Péter megint nagyon sok embert mozgósított a Várkert Bazárhoz is.

– Még a televíziós műsor előtt volt egy elég kellemetlen incidens, amikor Magyar Péter felszólította a vita helyszíne felé tartó, és a Tisza Párt hívei közé keveredett DK-sokat, hogy vagy vonuljanak ki, vagy tegyék le a zászlóikat. Végül a rendőrök segítségét is kérte a színpadról. Okos ötlet volt ez Magyar Pétertől?

– Bármi, ami arról szól, hogy ő nem DK-s, és hogy ő a DK-val szemben is politizál, az neki most kedvező. Tehát, ha ilyen szempontból azt halljuk, hogy felszólította a DK-sokat, hogy tegyék le a zászlójukat, akkor ez neki kedvező.

– A Medián legújabb kutatása szerint Magyar Péter tovább erősödött, de a Fidesz is erősített. A DK-MSZP-P zsugorodik, az összes többi megy a levesbe.

– A közvélemény-kutatásokkal kapcsolatban számtalan olyan bizonytalanság van, amit már a közvélemény-kutatók maguk is osztanak. Tehát azt mondja Hann Endre, hogy ezek nem becslések a választásokra, hanem csak egy pillanatnyi állapotot jelentenek. Ha ezt komolyan vesszük, akkor arról van szó, hogy nem jósolhatunk ezen eredmények alapján a választásokra. Én azért, miután már csak pár nap van,

mindenkit arra intenék, hogy most már türelemmel várja ki a valódi eredményt. Nagyon sok százezer szavazóról teljesen más álláspontja van a közvéleménykutatóknak, és folyamatos változásban vannak az adatok, ami miatt nagyon nehéz velük mit kezdeni.

Ha igaz lenne a Médiánnak a mérése, akkor arról lehet szó, hogy az utolsó szakaszban a Fidesz megerősíti a saját táborát. Egyébként erre is politizál, egyetlenegy dolgot csinál, saját szavazóihoz beszél, senki máshoz. Orbán Viktor ki is adta ezt a fajta mozgósítási jelszót. Senki más nem érdekli, semmilyen más szavazó, csak a sajátjai. Ha meg tudja őket fogni, ha vissza tudja hívni a bizonytalanok táborából, és nem Magyar Péter viszi el a bizonytalanokat, amit majd meglátunk, akkor egy kicsit rendezni tudta a sorait. Előre annyit tudnék csak mondani, hogy miután a Fidesz eddig az első választás kivételével mindig 50 százalék fölött hozta el az európai parlamenti választáson a szavazatokat, ezért ha nagyon nagy lenne a különbség ehhez képest negatív irányba, az kudarcot jelentene, még akkor is, ha magát a választást megnyerné.

Ez azt jelenti, hogy egy 40 százalék körüli szereplés már kudarcos a Fidesznek.

Ha a Mediánnak az adatai valósak, és 45-46 százalékon elhozza a szavazatokat a Fidesz, akkor az már nem lesz kudarc a számára.

– A Fidesz ma Békemenetet tart, ami gondolom, a nyitánya annak a bizonyos utolsó hétnek, amikor a kormánypárt mindig teljes gőzre kapcsol. Régóta nem volt ilyen. Mindig belengették, hogy lesz Békemenet, de aztán lefújták. Most meg hirtelen lesz.

– Mondjuk jól áll nekik, mert ha a békéről beszélnek, akkor jó, ha van békemenetük.

Meglátjuk, hogy mennyien lesznek. Ez nyilván országos szervezést jelent. Sokan jönnek, nem csak Budapestről.

Azt gondolom, hogy egy akkora politikai közösségnek, ami a Fidesz körül van, szüksége van saját közösségi programokra, tehát azzal nincsen semmi baj, ha ott az emberek összejönnek, és kifejezik azt, amiben hisznek. Az már más kérdés, hogy az ő hitük hogyan áll össze. Tehát egy autokráciában hozzájutnak-e ezek az emberek más információhoz, mint amit a Fidesz mond nekik, és az alapján döntenek a Fidesz mellett, vagy csak a Fidesz híreit hallgatják, és utána kimennek a Békemenetre?

– A Békemenetet valószínűleg azért rendezik most szombaton, és nem utolsó nap, hogy legyen olyan képanyag, amit egy héten keresztül zászlóként fel tudnak mutatni.

– És azért is, hogy az emberek menjenek haza a saját környezetükbe, és ott beszéljenek a Fidesz mellett, meséljék el, hogy ők ott voltak a Békemeneten, és milyen békés volt mindenki, illetve milyen sokan voltak. Ez nyilván kell, hogy lendületet adjon a kampány utolsó szakaszában.

– Az is kiderült, hogy Orbán Viktor is beszélni fog a Békemeneten, aki a kampány alatt alig tűnt fel nagyobb tömeg előtt.

– Mi sok-sok éve elvesztettük azt a miniszterelnököt, aki nyitott lenne arra, hogy demokratikusan, azaz nyitottan használja a nyilvánosságot. Orbán Viktorról az egész kampányban két dolgot tudunk: mindig meglepetésszerűen jelenik meg, és csak a sajátjai előtt beszél. Eddig is csak a sajátjai előtt beszélt, kerülte, hogy bárki más meg tudja szólítani.

Ugyanakkor viszont olyan a politikai helyzet, hogy neki is be kellett szállni a kampányba.

A Fidesz érdeke, hogy Orbán Viktor a Margitszigeten a sajátjai előtt megszólaljon, hiszen Orbán Viktor a legjobban mozgósításra képes szereplő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Nem mindegy, hogy 20 ezer ember hol szavaz” – hová tűntek a civil szavazatszámlálók?
Majdnem 10 ezerrel kevesebb önkéntes szavazatszámláló figyeli a vasárnapi választások tisztaságát, mint a legutóbbi önkormányzati választásét. Az eltűnt szavazatszámlálók nyomába eredtünk.


A 2022-es parlamenti választás előtt még komoly kampány indult független szavazatszámlálók toborzására, most viszont alig lehetett hallani a témáról. Ennek ellenére a Nemzeti Választási Iroda adatai szerint összesen 30.872 embert delegáltak a jelöltek és a jelölőszervezetek a szavazatszámláló bizottságokba.

Összehasonlításképp: öt évvel ezelőtt az önkormányzati választáson 29.979, az EP-választáson 27.248 delegált vett részt a munkában.

A pénteki adatok szerint a legtöbb delegáltat a Fidesz és a KDNP jelentette be, 12 918-at, őket a Tisztelet és Szabadság Párt (2830), a DK-MSZP-Párbeszéd (2187), a Momentum Mozgalom (1740) és a Jobbik-Konzervatívok (1097) követi. Az LMP 1034, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt 764, a Mi Hazánk Mozgalom 482, a Mindenki Magyarországa Néppárt 154, a Megoldás Mozgalom 32 szavazatszámláló bizottsági delegáltat jelentett be, a Második Reformkor Párt egyet sem.

Idén nem toborzott civil szavazatszámlálókat sem a Számoljuk Együtt Mozgalom, sem a 20K.

Pedig 2022-ben önkéntes szavazatszámlálók tízezreit toborozták, készítették fel, majd koordinálták és juttatták el a Szavazatszámláló Bizottságokba országszerte. A cél akkor az volt, hogy a 10 ezernél több SZSZB mindegyikébe kerüljön legalább két civil, akik őrködhetnek a választás tisztasága felett.

A szavazatszámláló bizottságok tagjai adják a szavazólapokat, figyelik, nehogy csaljon valaki, a nap végén pedig összeszámolják a szavazatokat. A testületbe kétféleképpen lehet bekerülni: a választott tagokat a helyi önkormányzat kéri fel, a delegált tagokat pedig a független jelöltek és jelölő szervezetek. A civilek utóbbiakkal, azaz a pártokkal együttműködve juttatják az önkénteseket a bizottságokba.

„Magyarországon civil szervezet közvetlenül nem delegálhat – ellentétben például a lengyelekkel –, mi csak toborozhatunk. Aztán a pártok közül megállapodást kötünk azokkal, amelyikek szeretnének szavazatszámlálót delegálni, a jelentkezőket pedig ők delegálják” – magyarázza Pákozdi Éva, a Számoljuk Együtt Mozgalom alapítója.

Csakhogy van egy bökkenő. Önkormányzati választáson csak az jelentkezhet át, aki máshol is él.

Így ha nem otthon, a saját szavazókörében vállal valaki egy olyan egész napos feladatot, mint az SZSZB-tagság, akkor az önkormányzati választáson nem tud szavazni.

„Mi azt javasoltuk mindenkinek, hogy a szavazókörében legyen szavazatszámláló. Ne menjen ki a településről, mert akkor nem tud a települési, helyi önkormányzatok összetételére szavazni. Az pedig nem mindegy, hogy 10 vagy 20 ezer ember szavaz, vagy nem szavaz a településeken” – mondja Pákozdi Éva.

Hasonlóan látja Müller Péter, a 20K mozgalom egyik alapító tagja is.

„Hogyha egy olyan szavazatszámlálást szerveztünk volna, mint '22-ben, akkor arra kellett volna kérjük a szavazatszámlálóink tízezreit, hogy annak tudtában jelentkezzenek, hogy elutaznak valahova számlálni, de elveszítik a szavazáshoz való jogukat az önkormányzati választáson.”

Ilyet pedig nem akartak senkitől kérni.

„Nem toboroztunk aktívan, viszont együtt dolgoztunk azzal a bázissal, akik a '22-es választás után úgy döntöttek, hogy kapcsolatban szeretnének maradni velünk.” A 20K-sok az érdeklődőket májustól kezdve „jelentkeztették” a bizottságokba a jelölő szervezeteken keresztül.

A Számoljuk Együtt idén elsősorban tanácsadóként vesz részt a feladatokban – a szavazatszámlálóknak például kézikönyvet írtak és a kérdésekre két telefonszámon is válaszolnak.

Arról, hogy miért lett sokkal több delegáltja a Fidesznek, mint az ellenzéki pártoknak, Müller Péter azt gondolja, a pártok „nagyon későn kezdtek el foglalkozni” a kérdéssel. A 2022. áprilisi sikerhez például az kellett, hogy már 2020 szeptemberétől készüljenek a parlamenti választásra. Müller szerint az önkormányzati választásoknál ráadásul a félelem is rengeteg embert távol tart attól, hogy SZSZB-tag legyen:

„Nem mernek az emberek szavazatszámlálónak jelentkezni, a legkisebb településeken nem vállalják, hogy beüljenek a bizottságokba egy ellenzéki párt delegáltjaként. Ezért nem voltak jelentkezők szavazatszámlálónak települések százairól, szerintem ezer fölötti településről. Ezért kellett a nagyobb településekről odamenni, és ellátni ezt az önkéntes munkát 2022-ben.”

2026-ról Müller Péter azt mondta, két év múlva újra mozgósítanak, lesz kampánya a 20K-nak: „az ügyre újból fel kell hívni a figyelmet”, hogy legyen 25-30 ezer jelentkező. Többet vár a következő választástól a Számoljuk Együtt is: Pákozdi Éva szerint: „mindenkire szükség van”, hogy a következő választáson „legalább annyian legyünk, mint 2022-ben”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Lattmann Tamás: Az Európai Parlamentnek nincs hatása arra, hogy az EU háborúba lép vagy sem
A nemzetközi jogász szerint az Európai Parlament ilyen kérdésekben nem is nagyon szólalhat meg. Ráadásul a 705 képviselőből mindössze 21-et küldünk Magyarországról, ami nehezen nevezhető döntő többségnek.
Fiers Gábor - szmo.hu
2024. június 07.



Június 9-én olyan választás lesz Magyarországon, amilyenre még nem volt példa. Az emberek egyszerre dönthetnek arról, hogy melyik párt képviselőit küldik az Európai Parlamentbe és arról, hogy ki legyen a polgármester, valamint a lakóhelyük önkormányzati képviselője a következő öt évben. Utóbbi szavazásnak külön pikantériát ad, hogy a legutóbbi önkormányzati választást 2019 októberében tartották, így az akkor megválasztott polgármesterek és képviselők még akkor is hivatalban maradnak idén őszig, ha esetleg nem sikerül újra elnyerniük a választópolgárok bizalmát. Eközben pedig a vasárnap megválasztott új önkormányzatok vezetőinek már a győzelem tudatában lesz egy hosszabb nyári szünetük.

Azonban az önkormányzati választásokról lényegesen kevesebb szó esik a közelgő választások kapcsán. A fókusz egyértelműen az európai parlamenti választásokra helyeződött február óta.

A legnagyobb ellenzéki esélyessé vált Tisza Párt alelnöke, Magyar Péter rendszeresen úgy beszél a vasárnapi voksolásról, mintha az az Orbán-kormány sorsáról dönthetne, Orbán Viktor pedig már szinte élet-halál kérdésnek állítja be a szavazást, amin eldőlhet, háború vagy béke lesz Európa és Oroszország között. De mi valójában ennek a választásnak a tétje, miről döntünk, amikor képviselőket küldünk az Európai Parlamentbe? Erről beszélgettünk Lattmann Tamás nemzetközi jogássszal.

– A Fidesz szerint a mostani választás tétje a háború vagy a béke. Az Európai Parlament dönthet arról, hogy az Európai Unió háborúba lépjen bárkivel szemben?

– Nincsenek erre vonatkozó rendelkezések az Európai Unió alapító szerződéseiben, hiszen nem is nagyon lehetnek, mivel az EU nem egy állam, hanem egy nemzetközi szervezet, aminek ráadásul önálló külpolitika képző hatalma vagy képessége nincs is. Ezért van, hogy

az Európai Parlament ilyen kérdésekben nem is nagyon szólalhat meg és nem is szavazhat ebben.

Természetesen ez nem zavarja az Európai Parlamentet abban, hogy néha mégiscsak megszólaljon, hiszen állásfoglalásokat elfogadnak, és ezeket szavazás útján fogadja el az EP, de ezeknek kifejezetten jogi, vagy bármilyen egyéb módon kötelező hatása nincsen. Politikai üzenetet ezek jelentenek természetesen, de még az Európai Unió intézményrendszerére nézve sem kötelezőek. Az orosz-ukrán háború kitörése óta minden egyes Oroszországgal szembeni szankcióról szóló uniós döntést a Tanácsban kell meghozni konszenzussal, ahol pedig a miniszterelnök képviseli Magyarországot.

Vagyis egész egyszerűen nem igaz, amikor ma valaki azt állítja, hogy az Európai Parlamentnek, annak összetételének, politikai színezetének bármilyen döntő hatása lehet arra, hogy az Európai Unió háborúba kerül vagy nem.

Nincs ilyen hatásköre az Európai Parlamentnek, és várhatóan nem is nagyon lesz.

– Magyarország 21 képviselőt küld majd vasárnap az Európai Parlamentbe. Nekik mekkora hatásuk lehet a következő öt év döntéseire, és egyáltalán mekkora erőt jelent ez a 21 képviselő az EP-ben?

– Az Európai Parlamentben összesen 705 képviselő van.

Akárhogy is nézzük, ehhez képest a 21 nyilván nem egy döntő többség. Ez különösen annak fényében tud mókás lenni, amikor valaki a magyar EP-választások eredményét sorsdöntőnek próbálja beállítani.

Az európai parlamenti frakciók jellemzően nem is nemzeti vagy tagállami alapon szerveződnek, hiszen erre egyébként a létező szabályok sem adnak lehetőséget. Az Európai Parlamentnek pont az a lényege, hogy egyfajta tagállamok feletti intézményként az itt dolgozó képviselők az európai ügyeket ténylegesen európai ügyekként lássák és akként is gondolkodjanak rajtuk, akként is kezeljék azokat. Természetesen azért látjuk, hogy az EP-képviselők a saját tagállami érdekeiket is szem előtt tartják, hiszen mégiscsak otthon választják meg őket a választóik. Így politikai értelemben irreális elvárás lenne velük szemben, hogy teljes mértékben figyelmen kívül hagyják, hogy honnan érkeztek. Ráadásul azt gondolom, hogy ez nem is lenne helyes. Mondok egy konkrét példát: a 2000-es évek közepén az egyik legnagyobb jogalkotási vita az úgynevezett szolgáltatási irányelv tervezetén alakult ki az Európai Unióban. Ennek az volt a lényege, hogy az Unió területén a szolgáltatások nyújtására minden államban teljes mértékben azonos szabályok legyenek irányadóak. Ebből következően a magasabb vásárlóerővel bíró nyugat-európai szolgáltatási piacon meg tudtak jelenni az alacsonyabb árakkal dolgozó kelet- és közép-európai szolgáltatók. Ennek kapcsán történt meg, hogy a Franciaországból származó liberális beállítottságú EP-képviselők, akiknek tankönyv szerint támogatniuk kellett volna ezt az irányelvet,inkább abba az irányba mozogtak el, hogy a francia állam kicsit protekcionalista jellegű hozzáállását vitték, és nem tudták lelkesen támogatni az ötletet.

Vagyis látható, hogy bizonyos esetekben az ideológiák kicsit megtörnek, az állami vagy nemzeti érdekek pedig előtérbe kerülnek az Európai Parlamentben.

Az Európai Unióban nagyon sok politikai érdek működik egyszerre, amiknek nem is lehet egyszerre megfelelni.

– Egyáltalán milyen hatással van az életünkre az Európai Parlamentnek?

– Az intézménnyel kapcsolatban él egy kép a köztudatban, ami bizonyos mértékig téves. Az EP-nek bár kiemelten komoly politikai jelentősége van, de például az uniós jogalkotásban nem egyedüli szereplő. Az Európai Unió legfontosabb tevékenysége a jogalkotás, ebben pedig az EP-nek együtt kell működnie az Európai Unió Tanácsával, ami a tagállamok kormányzatainak a képviseletét jelenti. Ennek megfelelően a jogalkotásban a fontossága nem is abszolút jellegű, ugyanakkor természetesen az európai politikai színpad felrajzolásához nélkülözhetetlen az Európai Parlament. A tankönyvek szerint a parlamenteknek mindig van egyfajta szórakoztató funkciója, ami az Európai Parlamentre is igaz, jelesül az, hogy

a politikának egyfajta színpadaként a nyilvánosság számára egy megkerülhetetlenül fontos tényező. Ez az Európai Parlament esetében hatványozottan igaz, hiszen ez az egyetlen olyan európai uniós intézmény, amit közvetlenül választanak,

tehát a választópolgárok erre jobban odafigyelnek, és a közvetlen választás miatt maguk az EP-képviselők is érdekeltek abban, hogy elmagyarázzák a választóknak, hogy mi történik, hogy bemutassák az európai uniós politikát. Tehát ebből a szempontból politikai értelemben talán az egyik legfontosabb európai uniós intézményről beszélünk. Ami a tényleges munkát, jogalkotást, egyebet illeti, ott azért nem ez a legfontosabb intézmény, akárhonnan is nézzük.

– Miben különbözik az Európai Parlament és az Európai Tanács munkája, és mi az, amit az Európai Parlament tulajdonképpen csinál?

– A legnagyobb különbség a közvetlen választottság tényében van. Az EP-képviselőket ötévente egy olyan nagy európai választáson választjuk meg, ami most vasárnap is következik. Ehhez képest a Tanács és annak mindkét szintje, vagyis az Európai Tanács és az Európai Unió Tanácsa is, a tagállami kormányzatok képviseletét jelenti.

Az Európai Tanácsban Magyarország részéről például a mindenkori miniszterelnök ül, az Európai Unió Tanácsában pedig az adott témában illetékes miniszter.

A minisztereket és a miniszterelnököt minden államban a saját választási szabályaik alapján választják meg a helyi választópolgárok, ami Magyarország esetében a parlamentáris modellnek köszönhetően egy közvetett választást jelent. Hiszen nálunk a miniszterelnököt nem közvetlenül választjuk, hanem előbb megválasztjuk az országgyűlési választásokon magát az új országgyűlést, majd ez az országgyűlés dönt a miniszterelnök személyéről. Ez a fajta közvetett legitimáció az, ami megjelenik a Tanács különböző szintjein. Ami pedig az európai politizálást illeti, ez a különbség még látványosabbá válik, hiszen a Tanácsra jellemzően nem nagyon szokott odafigyelni a közvélemény. Ha igen, akkor is jellemzően rosszul, és akkor is általában mindig összekeverik az Európai Tanácsot és az Európai Unió Tanácsát. Nem mindig egyértelmű a választók számára, hogy mikor milyen döntés melyik szinten kell, hogy megszülessen. Ezért aztán alapvetően az Európai Parlamentre figyelnek oda a választók.

1979-ben választották először az európai parlamenti képviselőket, azóta pedig az Európai Parlament folyamatosan erősödött az EU-s intézmények között, és egyre nagyobb politikai befolyást szeretne szerezni magának.

1979 óta az alapító szerződések folyamatos módosítgatásaival a tagállamok ezt a fajta növekvő befolyást biztosították az Európai Parlamentnek, hiszen akkoriban még a jogalkotásban sem volt olyan jelentős szerepe a parlamentnek, mint napjainkban. Ma már azonban a jogalkotásban megkerülhetetlen, bár még mindig ott van mellette a Tanács. Most még nem látjuk, hogy ez a folyamat hova fog kifutni a jövőben, ami nagyrészt attól függ, hogy az Európai Unió tagállamai hajlandóak-e az alapító szerződések további módosítására. Vagyis elmondható az EP-ről, hogy van egyfajta politikai befolyásnövekedés, de hogy ez mennyiben lényegülhet át ténylegesen jogalkotói hatalommá a későbbiekben, az a tagállamok döntésén múlik.

– Vasárnap nemcsak az európai parlamenti képviselőkről szavazunk Magyarországon, hanem önkormányzati választás is lesz. Véleménye szerint az átlagszavazó szempontjából az önkormányzati vagy az európai parlamenti választás a fontosabb?

– Azt gondolom, hogy az átlagpolgár mindennapi életét jobban befolyásolja a helyi önkormányzat, és az, hogy ott milyen döntések születnek. Mondom ezt annak ellenére, hogy nekem mind a személyes, mind a szakmai érdeklődésem nyilván sokkal hangsúlyosabb az európai parlamenti választások eredménye miatt. Ugyanakkor azt világosan hozzá kell tenni, hogy a helyi önkormányzatoknak abban a jogszabályi környezetben kell dolgozniuk világszerte, amit az adott állam jogalkotása hoz létre, aminek esetünkben ma már elválaszthatatlan részét képezi az európai uniós intézményrendszer. Szerintem ezeket a rendszereket érdemes egyben látni, azaz itt valójában egy egymásra épülő, hierarchikus, strukturális rendszer van.

Magyarországon politikai elhatározás volt, hogy az EP és az önkormányzati választásokat egyszerre tartják, ami egyébként szerintem egy rettenetesen rossz döntés.

Ennek a hatásait még nem is látjuk, fogalmunk nincs arról például ma, hogy mi történik akkor, ha mondjuk egy június 9-én még hivatalban lévő polgármester elveszíti a választást, és úgy kell még hónapokig dolgoznia, hogy tudja: októberben jön majd az utódja. Egyelőre elképzelni sem tudjuk, hogy az ilyen helyzeteknek milyen hatásai lesznek az önkormányzatok belső működésére. Visszatérve a kérdésre: összességében azt gondolom, hogy mindkét választás fontos, ám a mindennapi élet szempontjából az önkormányzati annyiban lehet fontosabb, hogy az általuk hozott döntések közvetlenebb hatást tudnak gyakorolni a polgárok életére.


Link másolása
KÖVESS MINKET: