A kétszer felrobbantott Mária Valéria híd története
Az Esztergom és Párkány között ívelő Mária Valéria híd az egyik legkülönlegesebb Duna-hidunk. Nem csak azért, mert összekötő kapcsot jelent hazánk és Szlovákia között, hanem azért is, mert fennállása során kétszer is felrobbantották.
Az Esztergom és Párkány közötti dunai átkelésről már i. sz. 170-ből is van írásos emlék. Marcus Aurelius római császár idején is itt keltek át a hódító római légiók. Állandó vashíd építését azonban csal Baross Gábor közmunka- és közlekedésügyi minisztersége idején, 1893-ban vették tervbe.
A híd építésére kiírt pályázatot a fogaskerekű vasutat is megépítő Cathry Szaléz és fia nyerte el. Így ők építhették fel a közel 1,5 millió forintos költségvetésű állandó hidat.

Az előkészítő munkálatokat 3 hónap alatt elvégezték, 1894. február 23-án pedig megindult az építkezés is. A munkások éjjel-nappal dolgoztak: a rendkívül kemény talajt többszöri robbantással lazították, és közel 490 ezer szegecset vertek be kézi erővel.
A 500 méter hosszú híd legnagyobb magassága 14 méter, a beépített fém több mint 2500 tonna. A pillérek és a hídfők építésére összesen 16 000 köbméter strázsahegyi mészkövet, 1000 köbméter neuhausi gránitkövet és 700 köbméter süttői vágott mészkövet használtak fel.
Az ünnepélyes átadásra 1895. szeptember 28-án került sor. A hidat Ferenc József főherceg Budán született leányáról, Mária Valériáról nevezték el.
Az első robbantás
1919. július 22-én este fél 8 után hatalmas robaj rázta meg a környéket. Csehszlovák légionáriusok ugyanis véletlenül felrobbantották a párkányi oldalon lévő első nyílást.
A balesetet valószínűleg az őrségre kirendelt katonák óvatlan töltetkezelése okozta.


A vízbe zuhant hídszerkezetet két évvel később emelték ki a Dunából, de nem állították vissza helyére. Csupán egy ideiglenes gyaloghíddal pótolták a nyílást. A végleges helyreállítás csak öt évvel később fejeződött be: a hídon 1927. május 1-jén indulhatott meg ismét a forgalom.
A második robbantás
A II. világháború alatt nem meglepő módon a Mária Valéria híd is légitámadások célpontjává vált, súlyosan azonban nem sérült meg. A németek visszavonulásakor azonban ez a híd sem kerülhette el a sorsát:
a visszavonuló német hadsereg 1944. december 26-án felrobbantotta.
A Mária Valéria híd három középső nyílása és két pillére is jelentősen megrongálódott. A hajózást akadályozó roncsokat 1947-ben eltávolították, de a híd helyreállítása sokáig váratott magára.

A Mária Valéria híd maradványai 1961-ben

A híd maradványai 1980-ban. A helyiek 2001-ig csak Csonkahíd néven emlegették
Végül több mint fél évszázaddal később, 1999-ben írta alá a magyar és szlovák kormányfő az újjáépítésről szóló megállapodást. Az elkészült hidat 2001. október 11-én adták át. Nézd meg az újjáépítésről készült videót is:
Forrás: Felvidék.ma, Wikipédia, Fortepan
Ha érdekesnek találtad a cikket, oszd meg ismerőseiddel!