10 felejthetetlen dal a 70 éve született Freddie Mercurytól
Természetesen tíznél sokkal több dalt ki lehetne emelni Freddie Mercury fantasztikus életművéből. Mégis talán ezek azok, amelyek a mai napig a legnagyobb hatással vannak a rajongók millióira világszerte. Neked melyik a kedvenced, illetve mivel bővítenéd a listát?
Bohemian Rhapsody
We Will Rock You
We Are The Champions
I Want To Break Free
Radio Ga Ga
Show Must Go On
Friends Will Be Friends
I Was Born To Love You
Princes of the Universe
Who Wants To Live Forever
A zseniális dalszerző és énekes Farrokh Bulsara néven született 1946-ban, az akkor brit fennhatóság alatt álló Afrikai Zanzibárban. Szülei perzsa felmenőkkel rendelkező, de már generációk óta Indiában élő párszik voltak. Apja a Brit Gyarmati Hivatal alkalmazottja volt, végül a család 1964-ben a zanzibári forradalom elől Angliába menekült.
Freddie ekkor már túl volt első együttesén. 1970-ben aztán megismerkedett az akkor a Smile-ban zenélő Roger Taylorral és Brian Mayjel. Mikor ők együttes nélkül maradtak, Freddie beszállt a zenekarba, megalapítva a Queen-t - az együttes nevét is ő találta ki. A végleges felállás 1971-ben született meg, amikor egy meghallgatás során bevették a csapatba John Deacon basszusgitárost, amivel kezdetét vette minden idők egyik legsikeresebb rockzenekarának története.
Freddie Mercury személyisége és előadói stílusa egyértelműen meghatározta az együttes munkásságát, kiemelve és egyedivé téve a Queent a hasonló bandák sorából. Hangja nagyon jellegzetes volt, hangterjedelme több mint 3 oktáv. Természetes hangja bariton volt, de az együttes korai időszakában a legtöbb dalt tenor hangfekvésben adta elő. Élő előadásokon – részben a rendszeres tréning hiánya miatt – előfordult, hogy a legmagasabb hangokat nem tudta kiénekelni.

Fotók: Wikipédia
A zseniális dalszerző, aki él-hal az operáért
Dalszerzőként hajlott a bonyolult, nem ismétlődő szerkezetű kompozíciókra, bár a másik végletet sem volt tőle idegen: a Crazy Little Thing Called Love például csak néhány akkordból áll.
Úgy vált termékeny dalszerzővé, hogy saját bevallása szerint alig tudott kottát olvasni.
Legtöbb dalát zongorán írta, így több művének gitárszólama is nagyon nehezen játszható. Ritkán gitáron is írt dalt; ezen a hangszeren May szerint agresszívan és türelmetlenül játszott. Sok Queen-dalban zongorázott. Legszívesebben hangversenyzongorákat használt (nem szerette az elektromos zongorát), a stúdióban pedig csembalót, orgonát és függőlegesen húrozott zongorát. 1979-től, ahogy a funkzene egyre jobban előretört a zenekar stílusában, ő is egyre többet játszott szintetizátorokon.
Rajongott az operáért, és ez pályafutásában is tükröződik – kezdve a Queen 1975-ös, A Night at the Opera című albumával, benne az operai hangulatú Bohemian Rhapsodyval, nyilvános operaszerepléseken át az 1988-as Barcelona albumig, amin Montserrat Caballéval énekelt, ötvözve a rockzene és az opera sajátosságait.
A Queen felemelkedése
A debütáló albumuk, a Queen 1973. július 13-án jelent meg, nem aratott különösebb sikert, és a rádiók sem játszották, nem volt nagy érdeklődés iránta. A következő, Queen II című albumukat mindössze egy hónap alatt vették fel. Mercury ötletére a lemez két oldalát a hagyományos A és B helyett fekete és fehér oldalnak nevezték. A fekete oldalon Mercury sötét, gótikus, összetett dalai szerepeltek, a fehér oldalon pedig May reményteli dalai kaptak helyet.
A Queen II közönségsikere után a tagok elkezdtek bízni az együttes jövőjében, felhagytak civil foglalkozásukkal, és teljes egészében a zenélésre koncentráltak. Igazi nagy dobásnak az 1975-ös A Night at the Opera című albumuk bizonyult. Ez volt pályafutásuk addigi legaprólékosabban elkészített lemeze: négy hónapig csiszolgatták hét különböző stúdióban, gyakran egyszerre kettőben, a legmodernebb, huszonnégy sávos felvételi módszerek kihasználásával.

A dalok közül a legbonyolultabb „Bohemian Rhapsody” felvétele önmagában három hétig tartott. A „Bohemian Rhapsody” kislemez 1975. október 31-én jelent meg, és hatalmas sikert aratott, Angliában kilenc héten át vezette a slágerlistát, ami abban az időben rekordnak számított, Amerikában pedig a kilencedik helyet érte el. Az együttes egyik legismertebb és legtöbbre értékelt dala lett, 2004-ben a Rolling Stone a „minden idők 500 legjobb dala” listáján a 163. helyre sorolta.
A Queen ontotta a remek slágereket, a Radio Ga Ga, a Who Wants To Live Forever, a We Will Rock You, az I Want To Break Free vagy a Bicycle Race egy korszak meghatározó dalaivá váltak, a We Are the Champions pedig nemcsak a brit Munkáspárt választási dala volt, de a futballstadionokban mind a mai napig üvölti a szurkolók kórusa. Ezért igencsak meglepő, hogy a Queen pályafutása során Angliában csak három, Amerikában pedig két kislemezt tudott a listák élére röpíteni, ezek közül az egyik a David Bowie-val közös Under Pressure volt 1981-ben.
A Queen sokat koncertezett is, legfigyelemreméltóbb koncertje az 1985-ös Live Aid koncerten volt, amely előadás alatt a stadion 72 ezres közönsége összhangban tapsolt és énekelt. Ezt az előadást azóta több fórumon a világ legjobb koncerteseményének szavazták meg
A Queen Magyarországon
Az együttes egyetlen magyar fellépése 1986. július 27-én volt, a Népstadionban. A koncert legismertebb momentuma, amikor Freddie Mercury elénekli a közönségnek a Tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt a 70 ezres közönség előtt.
Extravagáns showman
Az énekes showmanként is brillírozott, extravagáns öltözékével, karizmatikus, kissé nárcisztikus viselkedésével a koncerteken egyértelműen uralta a színpadot. Az együttes koncertjei legfőképp Mercury karizmatikus előadásairól voltak híresek. A mai napig minden idők egyik legjobb zenei előadójának tartják. Teátrális előadásaiban gyakran a közönség „segítségét” kérte a dalokhoz, példaként állva a későbbi aréna rock előadók számára. Jellemző attrakciói voltak a mikrofonállvánnyal való gitározás, a gitárszólók során gyakran versenygitározott Brian May-jel, a koncertek megszokott részévé vált a közönséggel való énekpárbaja,a nárcisztikus és extravagáns mozgáskultúra, és a refrén közönséggel való énekeltetése
A magánéletben sem fogta vissza magát, híressé vált nyakló nélküli költekezéseiről és legendás partijairól. A Living On My Own kislemez videoklipjében egy ilyen, tipikus Mercury parti felvételei szerepelnek, ahol megfigyelhető az énekes központi szerepe, extravagáns, időnként kihívó viselkedése. Legendák keringtek arról, hogy a szerelemben is ilyen rámenős volt, ha meg akart szerezni magának valakit, akkor drága ajándékokkal próbálta meg levenni a lábáról: „Nekem igazából sok szeretetre van szükségem, és rettenetesen elkényeztetem a szeretőimet. Szeretem boldoggá tenni őket, és örömet okoz, ha igazán drága és csodálatos ajándékokat adhatok nekik” - nyilatkozta egy alkalommal.

Freddie Mercury viaszmása Madame Tussaud panoptikumábam, Londonban
Mindkét végéről és középről is égette a gyertyát, a Queen munkáinak szüneteiben féktelen mulatságok központi figurája volt. Legendás bulikat és partikat adott a legfelkapottabb bárokban: egy alkalommal a teljes baráti társaságának repülőt bérelt, és a frissen felfedezett playboy-szigetre, Ibizára repítette őket. Ismert boltok és áruházak nemegyszer zárás után fogadták, hogy vásárlási szenvedélyének hódolhasson. Nem sajnálta a pénzt, a legdrágább pezsgőt és kaviárt, a luxuslakosztályt, a kokaint, a Concorde-jegyeket, a drága ajándékokat, a virágokat és bókokat azoktól, akik féktelen életviteléhez társulni vágytak. Barátságával és szerelmével sokan visszaéltek, ezeket a keserű történeteket dalaiban örökítette meg.
Betegsége és halála
A legvalószínűbb feltevések szerint Mercury már 1987-ben elkapta a HIV vírust. 1988 után szinte alig mutatkozott a nyilvánosság előtt. A lesifotósok képein egyre soványabb, szakállas Freddie Mercury egészségi állapotával kapcsolatos találgatások szinte folyamatossá váltak. Ritka nyilvános szereplései alkalmával az egykori partisztár visszahúzódó főnemes benyomását keltette. Ugyanakkor folyamatosan és fantasztikus lendülettel dolgozott a Queen svájci és londoni stúdiójában, melyek eredményeként a zenekar 1989-ben és 1991-ben is új albummal jelentkezett.
A zenekar tagjaival 1989. május 22-én tudatta az állapotát. Az utolsó Queen-munka, melyben részt vett, a These Are the Days of Our Lives dal videoklipje volt. Ekkorra már szembeötlő volt leromlott egészségi állapota, bőrét a Kaposi-szarkóma sebei lepték el. 1991 őszén, soványan és betegen már azzal a tudattal énekelte szalagra a Queen drámai dalait, hogy azokat a közönség már csak a halála után fogja hallani.
1991. november 23-án közleményben tudatta a világgal, hogy AIDS betegségben szenved. A háza előtt fotósok és operatőrök százai gyűltek össze – a tömeget a rendőrség tartotta féken. Másnap, 1991. november 24-én, vasárnap este aludt el örökre. Két nappal később, zárt körű – szülei kérése szerint zoroasztriánus – temetésen vettek búcsút tőle. Fekete koporsóját egyetlen szál vörös rózsa díszítette,
Források: Wikipédida - Freddie Mercury, Queen; ujszo.com