HÍREK
A Rovatból

Vitézy Dávid már kampányol? Egyszerre szállt bele Lázár Jánosba és Karácsony Gergelybe a közlekedési szakember

Szerinte a miniszter és a főpolgármester közös feladata lenne a MÁV Budapest-bérletei körül kialakult helyzet rendezése. Arról is beszélt, hogy az egységes budapesti közlekedés lényegében megszűnt.


Hosszú Facebook-posztban egyszerre teszi felelőssé Lázár János közlekedésért is felelős minisztert és Karácsony Gergely főpolgármestert a budapesti közlekedés negatív változásaiért Vitézy Dávid.

A közlekedési szakember szerint a budapesti tömegközlekedés egységes rendszere lényegében megszűnt december 31-én. (Ekkor jelentette be a MÁV, hogy az előzetes híreknek megfelelően megszűnik a Budapesten is használható bérletrendszerük.) Vitézy ugyanakkor úgy gondolja, ez nem csak a Budapest-bérletről szól: „eljuthatunk odáig, hogy emiatt ritkábban járnak majd a hévek, Budapesten belül nem vesznek fel utast az eddig mindenhol megálló kék Volánbuszok, megszűnik a BKK által biztosított közös utastájékoztatás, forgalomirányítás, a közös menetrend.

Évtizedes léptékű visszalépés formálódik és ebben a megoldásért, a megállapodásért felelősség közösen terheli Karácsony Gergely főpolgármestert és Lázár János közlekedési minisztert a hatályos törvények szerint”

– fogalmazott.

A BKK volt vezetője szerint az agglomerációba közlekedő buszok és hévek működtetésének felrúgása a bérleten kívül más területeket is érint: „Csak egy példát kiemelve: a menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon eddig a Főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter. Ennek 2024. január 1. óta vége.”

Vitézy furcsának tartja, hogy a MÁV döntése csak az év utolsó napján derült ki.

„Hogy lehet az, hogy miközben a törvény világosan kimondja: a főpolgármester és a miniszter dolga megállapodni, mindmáig egyetlen hírt sem olvashattunk arról, hogy akár csak egyszer asztalhoz ültek volna az elmúlt hónapokban vagy akár csak az elmúlt hetekben?”

– teszi fel a kérdést.

A szakértő egy olyan lehetséges fogatókönyvet is vizionál, amelyben Lázár János felére ritkítja mondjuk a Budakeszire közlekedő 22-es busz menetidejét (ezzel is jelezve, hogy szerinte a miniszter áll a döntés mögött), majd „azt mondhatná, a városhatáron kívüli utasok még felfértek, a budapestiek pedig forduljanak a főpolgármesterhez, ha nem férnek fel, az már az ő dolga. Remélem, ez nem történik meg”.

„A törvény szerint a főpolgármester és a közlekedési miniszter dolga ebben az ügyben megállapodni és biztosítani a budapesti és elővárosi közösségi közlekedés egységét”

– írja az egykori államtitkár, aki szerint „az országos pártpolitikai harc, a teljes politikai polarizáció minden fővárosi szakmai kérdést elural”.

A 2010 és 2014 között a BKK-t vezető, majd 2022-ben (Palkovics László miniszter távozásáig) államtitkári feladatot vállaló Vitézyről a közelmúltban felröppent a politikai pletyka, miszerint elvállnál a főpolgármester-jelöltséget az LMP színeiben 2024-ben. A közlekedési szakember ezt eddig nem erősítette meg – igaz, úgy fogalmazott, hogy azzal egyáltalán nem zárta ki a lehetőséget, arról is beszélt, hogy van benne ambíció.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán Viktor janicsárjai telefonon és személyesen is zaklatják a magyarokat
A TISZA Párt elnöke szerint „Orbánék már nyilvánosan listáznak és fenyegetnek bírókat, művészeket, újságírókat és civileket”.


„A rendszerváltás óta most először történt olyan, hogy egy magyar kormány nyíltan fenyegeti és listázza a honfitársait. Orbánék már nyilvánosan listáznak és fenyegetnek bírókat, művészeket, újságírókat és civileket” - írta Magyar Péter szerda délelőtti Facebook-posztjában.

„Orbán Viktor janicsárjai telefonon és személyesen is zaklatják a magyarokat. Már a Fidesz-frakció szóvivője is nyíltan fenyegeti a korrupt hatalommal egyet nem értőket”

- fogalmazott a TISZA Párt elnöke, aki szerint „a rettegő hatalom minden erkölcsi és jogi határt átlépett”.

„Ez az a pont, amikor a magyar nemzetnek pártállásra tekintet nélkül össze kell fognia és megálljt kell parancsolnia Orbán Viktornak”

- írta Magyar.

Szerinte már mindenki érezi, hogy „nincs jobb, nincs bal, csak magyar” .

„158 nap múlva nemcsak arról szavazunk, hogy működő és emberséges országban fogunk élni, hanem arról is, hogy olyan hazát szeretnénk-e, ahol a kormány nyíltan a saját honfitársaira támad és képes több százezer ember életét tönkretenni besúgóhálózattal, listázással és nyílt fenyegetéssekkel a hatalma megtartása érekében. Áprilisban senki nem maradhat csendben! Senki nem maradhat otthon! A választáson a szabad Magyarország a tét” - zárta posztját.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Évekig nem temethetik el a kenyai tragédia magyar áldozatait, ha nem sikerül azonosítani őket
A becsapódás után kigyulladt repülőgépen utazók a felismerhetetlenségig összeégtek. A hatóságok most a gyászoló családtagoktól kérnek személyes tárgyakat, hogy DNS-mintát nyerjenek.


A kenyai repülőgép-baleset áldozatainak azonosítása a tragédia utáni napokban is komoly kihívás elé állítja a hatóságokat, mivel a becsapódás után kigyulladt gépen utazók a felismerhetetlenségig összeégtek. A szakemberek DNS-minták alapján próbálják megállapítani az elhunytak személyazonosságát, ehhez pedig a gyászoló, életben maradt családtagoktól kértek személyes tárgyakat, amelyeken megtalálható a korábbi használó DNS-e – írja a Blikk.

Dr. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a lapnak elmondta:

ha a hatóságok nem tudják egyértelműen azonosítani az áldozatokat, a jogszabályok szerint eltűntnek kell nyilvánítani az érintetteket. Ebben az esetben viszont nem lehet őket eltemetni, csak bizonyos idő eltelte után.

A jogszabályok szerint az eltűnés megállapításától számítva öt évnek kell eltelnie, mire a hozzátartozók kezdeményezhetik a holttá nyilvánítást, és

csak a bírósági határozat megszületése után tartható meg a temetés.

A szakértő hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az azonosítási folyamat általában gyors, a 2017-es veronai buszbalesetnél például napok alatt lezárult ez a szakasz.

Mint az már ismert, a tragikus repülőbaleset magyar áldozatai Süllős Gyula, a Vasas ökölvívó-szakosztályának egykori vezetője és családja. A gyászoló családtagoknak kell intézkednie a földi maradványok Magyarországra szállításáról, amelyben a kenyai magyar konzulátus munkatársai segítenek. Ez a lelki teher mellett jelentős anyagi költséggel is jár. A magyar áldozatokon kívül két német turista és a kenyai pilóta vesztette életét a szerencsétlenségben.

A kenyai közlekedési minisztérium 30 napos vizsgálatot ígért a baleset okainak feltárására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Meghalt Tardos Anna
Pikler Emmi nemzetközi hírű gyermekorvos lánya, a Pikler pedagógia leghitelesebb képviselője kedden hunyt el.


Kedden elhunyt Tardos Anna gyermekpszichológus – közölte a Magyarországi Pikler-Lóczy Társaság a Pikler Műhely Facebook-oldalán.

„Mély szomorúsággal tudatjuk mindazokkal, akik szerették, tisztelték, barátai, tanítványai, munkatársai voltak, hogy Tardos Anna gyermekpszichológus, a Pikler pedagógia leghitelesebb képviselője, a mai napon elhunyt. Gondolatai, tanításai tovább élnek bennünk, hiánya fájó, személye pótolhatatlan”

– olvasható a bejegyzésben.

Tardos Anna 1931-ben született Budapesten. Pszichológusi-pedagógiai diplomáját 1953-ban, pedagógiai-szakpszichológusi képesítését 1983-ban szerezte meg. Pályáját az ELTE Pedagógiai Tanszékén kezdte tanársegédként, ahonnan 1956 után politikai okokból kellett távoznia, ezt követően középiskolában tanított orosz nyelvet és pszichológiát.

Édesanyja a nemzetközi hírű gyermekorvos, Pikler Emmi volt, aki 1946-ban a II. kerületi Lóczy utcában alapította meg a később róla elnevezett csecsemőotthont. Tardos Anna édesanyja munkatársa lett, majd az ő kutatásait folytatta. 1998. június 22-én, amikor az intézmény közalapítvánnyá vált, nevezték ki a Pikler Intézet igazgatójává.

Évtizedeken át tanulmányozta a csecsemők saját kezdeményezésére történő szabad mozgás- és játéktevékenységét, munkásságáról magyar és idegen nyelven közel száz tudományos publikációja jelent meg.

Tevékenységében kiemelt szerepet kapott a csecsemőkkel és kisgyermekekkel foglalkozó szakemberek képzése és továbbképzése. Társszerzője volt az Anyák Könyvének, és szakértőként közreműködött a Rádió Tipegő, valamint a TV Szülők Iskolája című sorozataiban.

A nemzetközi hírű Pikler Intézetet a Nemzetközi Pikler Emmi Közalapítvány megszüntetésével 2011-ben zárták be. A kormány a döntést azzal indokolta, hogy a közfeladat más szervezeti keretek között hatékonyabban ellátható, a feladatok egy részét a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézethez rendelték. A bezárás ellen akkoriban szakmai körökben többen tiltakoztak, az intézmény sorsa miatt európai parlamenti képviselői felszólalás is elhangzott. A Pikler-szemléletet és a szakmai munkát ma a Lóczy utcában működő Pikler Ház, valamint több nemzetközi szervezet viszi tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lezuhant a UPS teherszállító gépe a louisville-i repülőtér mellett, legalább heten meghaltak
A gép röviddel felszállás után zuhant egy ipari területre. A balesetnek 7 halálos áldozata és 11 sérültje van. A számok azonban még emelkedhetnek.


Tragédia a louisville-i repülőtér mellett:

röviddel felszállás után ipari területre zuhant egy UPS MD–11-es teherszállító, a hatóságok legalább hét halottról és 11 sérültről számoltak be

– írja a CNN.

A kormányzó szerint a számok emelkedhetnek, több sérült állapota nagyon súlyos, a helyieket arra kérték, maradjanak otthon és ne közelítsék meg a környéket.

A 2976-os járat Honoluluba indult, és kedden, helyi idő szerint nem sokkal 17 óra után zuhant le. A gépen körülbelül 140 ezer liter üzemanyag volt.

A helyszínről készült felvételeken hatalmas fekete füst látszik a kifutópálya közelében lévő ipari zónában, bő egy kilométerre a pálya végétől. Több tucat mentőegység dolgozik, a videók szerint a környéken rengeteg épület és jármű is lángra kapott; a légi felvételeken egy égő autóbontó és egy teherautó-parkoló is kivehető.

A kormányzó kiemelte: a baleset egy kőolaj-újrahasznosító üzemet is érint, ezért különösen nagy a tűzveszély. A hatóságok arra kérik a lakókat, tartsák be a figyelmeztetést, kerüljék a helyszínt, mert a jelenlétük akadályozná a mentést. A repülőtéren minden érkező és induló járatot leállítottak, több utat lezártak a környéken.

A UPS közölte, hogy

a gépen háromfős személyzet utazott, a sorsukról egyelőre nincs hivatalos információ.

Louisville polgármestere az X-en azt írta: „Minden mentőszolgálat a helyszínen van. Több sérült van, és a tűz még mindig ég.” Majd hozzátette: „A környéken számos utat lezártak – kérjük, kerüljék el a helyszínt”.

Szemtanúk szerint a törmelék és a rakomány nagy területen szóródott szét. Egy férfi a CNN-nek ezt mondta:

„A fiam szólt, hogy: hé, néz fel az égre, ekkor láttam, hogy ilyenek hullanak odaföntről”.

A Szövetségi Légügyi Hatóság a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanáccsal (NTSB) együtt vizsgálja a baleset körülményeit. Az NTSB vizsgálatát végző 28 szakember még szerdán megérkezik a baleset helyszínére, és várhatóan több tájékoztatót is tartanak majd a további részletekkel.

A louisville-i légikikötő az UPS hatalmas Worldport központja: a több mint 460 ezer négyzetméteres létesítményben több mint 12 ezer ember dolgozik, és naponta több mint kétmillió csomagot kezelnek. A balesetben érintett típus, a McDonnell Douglas MD–11F a nagy cargo-üzemeltetők kedvelt gépe; a konkrét példány 1991-ben készült, először a Thai Airwaysnél repült, 2006 óta az UPS-nél szolgált.


Link másolása
KÖVESS MINKET: