KULT
A Rovatból

Véget ért az idei legjobb HBO-sorozat – ilyen volt a The Last of Us

Ne aggódjunk, lesz második évad! A The Last of Us az idei év egyik legjobban várt sorozata volt, ami beváltotta, sőt meghaladta az elvárásainkat. Kritika.
B. M.; képek forrása: imDb és YouTube - szmo.hu
2023. március 14.


Link másolása

Miért ennyire jó? Nehéz megragadni, mert az alkotóknak sikerült elérniük egy különleges egyensúlyt az alapanyag-rajongók és az új nézők libikókáján. Több emberhez eljuttatták Neil Druckmann zombi-apokalipszis drámáját, mint anno a játékoknak sikerült, és közben a fanok is elismerően bólogatnak.

Craig Mazin szerepe valószínűleg sokat segített Druckmannek,

hogy elmesélje mozgóképen is Ellie és Joel családi drámáját. A tapasztalt író/rendező már megmutatta a Csernobillal, mire képes, és most minőségileg hozott egy hasonló színvonalat.

Az egész évad izgalmas volt, szép ívet írt le, ugyan míg közel sem vagyunk Joel és Ellie történetének végén, aki játszott az alapanyag-game-mel, az tudja, hogy mi vár még ránk, jó pár fontos történetszál várat még magára.

Izgalommal várom a következő évadot, hiszen aki ismeri a játékot, az tudja, mi lesz a fő konfliktus a történetben. Maradjunk annyiban, hogy Trónok harca-rajongók előnyben... Anno a második játék eléggé megosztotta a rajongókat,

kíváncsi leszek, hogy a második évad mennyire lesz hű az alapanyaghoz.

Joel castingjára Pedro Pascal tökéletes választás volt, míg Bella Ramsey Ellie-je az elején nem tetszett annyira, de meggyőzött a színésznő, nincs okunk a panaszra, a főszereplő páros tökéletes együtt.

Az első évad utolsó része méltó lezárása volt az első szezonnak. Kemény, elgondolkodtató és mégis lebilincselő. Elérkeztünk oda, hogy főhőseink legnagyobb ellenségei nem a fertőzöttek, hanem az életben maradt emberek és saját maguk.

Kiből mit hoz ki egy ilyen apokaliptikus helyzet, ki tud igazán ember maradni és kiből válik igazi szörnyeteg?

Az utolsó négy részt érdemes együtt kezelni, gyakorlatilag a játékok „winter chapterét” kapjuk vissza, kisebb-nagyobb változtatásokkal. Míg a hatodik epizód egy izgalmas kergetőzés volt, a hetedik merengés a múltban, a nyolcadik izgalmas akció-thriller, a kilencedik pedig lezárása ennek a téli időszaknak. Nem fogok spoilerezni, de ki szeretnék emelni több fontos pillanatot a sorozatból.

Úgy érzem, a harmadik rész vízválasztó volt a The Last of Us életében. Szinte kizárólag két férfi karakterre koncentrált, akik egymásra találtak az apokalipszis kellős közepén és megtalálták a boldogságot ebben a kietlen világban.

Nem gondoltam volna, hogy megríkat egy homoszexuális pár drámája, de Nick Offerman és Murray Bartlett párosa hihetetlenül érzelmes, szép és hiteles volt.

Ez a téma sokaknak kiverhette a biztosítékot, főleg kis hazánkban, de annyira ízlésesen tálalták, hogy még a neten sem láttam olyan nagy ellenállást, mint várható lett volna ilyen esetben.

A hetedik rész kiemelkedő pillanata Ellie és legjobb barátja, Riley kapcsolata volt. Az egész epizódot ennek a kapcsolatnak a kibontására építették fel. Riley történetét a játékokban egy DLC-ből (azaz külön fizetős letölthető tartalomból) ismerhettük meg és hűen adták vissza Druckmannék a TV képernyőire.

Megismerhetjük Ellie múltjának egy fontos részét, ezáltal egy kicsit kiforrottabb lesz Ellie karaktere

és megmagyaráz sok mindent, kicsit talán szájbarágósan, de nagyon hatásosan. Illetve jobban megismerjük a FEDRA apokalipszis utáni tevékenységeit egy tinédzser szemein keresztül.

A nyolcadik rész elhozta a sorozat egyik nagyon várt főgenyóját, Davidet. A visszafogott karizmatikus kannibálvezért Scott Shephard nagyon hatásosan alakította. Már-már a néző is elhitte a tanárból kultuszvezetővé vált David papolásait.

Nagyon vicces volt Troy Bakert a sorozatban látni.

Troy az eredeti játék Joel-jének volt a hangja és „jutalmul” megkapta James figurájának szerepét. David elsőszámú csatlósa egy felejthető karakter lett volna, de Baker kihozta a maximumot a nyúlfarknyi játékidőből, ami neki jutott.

Elérkeztünk a szezonzáróig, a kilencedik rész az első pillanatban megvett kilóra. Ashley Johnsont láthattuk mint Anna Williamst, Ellie édesanyját, ami azért humoros, mert Ashley Johnson volt a játékok Ellie-jének szinkronhangja. Ez a szerep anno gyakorlatilag elrepítette a szinkronszakma csúcsára, azóta is rengeteget dolgozik a karakteres hangú színésznő. Legutóbbi projektje a Vox Machina, egy netes DnD kampány rajzfilmverziójának kiváló szinkronja volt, amit a Prime Video-n lehet látni. De a kilencedik rész nemcsak ezért volt maradandó.

Joel és Ellie kapcsolatát sikerült ügyesen elmélyíteniük,

illetve a játék utolsó pályáját majdhogynem egy-az-egyben sikerült adaptálni. Hihetetlen hangulatos volt, ahogy Pedro Pascal átment Rambóba az évadzáró utolsó 15 percére. Az akarat és a düh fűtötte Joel végső elkeseredésében bármit megtesz Ellie-ért. Ezt annyira jól sikerült Pascalnak átadnia, csak apró arcjátékkal, hogy hideg futkosott a hátunkon.

Ezzel véget is ért az első évad, de nem kell aggódni, már leszerződtek a másodikra is, ami mondjuk nem mostanában lesz, de jó tudni, hogy készül. Ami szerencsés, hogy pont most érkezett el az otthoni számítógépek világába Joel és Ellie története a The Last of Us – Part I képében. Ez egy felújított verziója azt eredetileg konzolos játéknak, így akik még nem játszottak a Naughty Dog klasszikus zombiapokalipszis családi drámájával, azoknak itt a lehetőség egy szuper, polírozott verziót kipróbálni.

Gyakorlatilag végig lehet játszani a sorozatot, mintha ez lenne az utolsó, tizedik rész.

Akiknek pedig Pedro Pascal fog hiányozni, azok se csüggedjenek. Ugyanis miután megmentette az HBO Max-ot az anyagi csődtől, átnyergel a Disney+-ra egy gyors Mandalóri kis kalandra, hogy lecserélje Ellie-t Baby Yodára (tudom, hogy Grogu a neve, de a Baby Yoda aranyosabb név).

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Michael Douglas eszik, iszik, csajozik, mégis megvan az AppleTV+ első igazi bukása?
A Franklinnel az AppleTV+ elkövette az első nagy mellélövését? Eddig elég jó szériája volt, úgyhogy talán nem csorbít az amúgy nagyon jó renoméján, de sajnos látni az elpazarolt dollármilliókat a Franklin minden másodpercén.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 17.


Link másolása

Timothy Van Patten neve nem ismeretlen sorozatos berkekben. Rengeteg híres klasszikuson dolgozott már, mint rendező, ráadásul nem is kis címekben.

Olyan ikonikus szériákat tudok említeni, mint a Drót, a Deadwood, a Róma, a Maffiózók, The Pacific – A hős alakulat, a Trónok harca, a Fekete tükör, a Perry Mason, A levegő urai vagy a Gengszterkorzó.

Ilyen filmográfiával nem csoda, hogy az Apple TV+ rábízta a Franklin vezénylését. Nem tudom mennyire Van Patten hibája, de a Franklin nem lett túl jó.

Benjamin Franklin amerikai polihisztor, államférfi, diplomata, író, természettudós, filozófus, nyomdász és feltaláló életének 84 éve alatt több érdekes dolog történt vele, mint tíz férfivel történhet 200 év alatt.

A szegény családból származó 13. gyermek életrajza számtalan könyvet tölthetne meg.

Jópárat meg is töltött, a Franklin is egy ilyenen, Stacy Schiff, A Great Improvisation című könyvén alapszik. Nem olvastam az eredeti művet, de amit az AppleTV+-nak sikerült előadnia, az egy rettenetesen unalmas kis szelete ennek a hihetetlen élettörténetnek.

1776-ot írunk, az Amerikai függetlenségi háború alig egy éve zajlik, de a gyarmati erők sorra szenvednek súlyosabbnál súlyosabb vereségeket. A kongresszus helyzete egyre kilátástalanabb. Franklin fia is a britek háborús túsza lett.

Ezekből a harcokból meglepően nem látunk semmit, mert ezekben a sötét időkben Benjamin Franklin (Michael Douglas) átutazta az Atlanti-óceánt, hogy segítséget kérjen a francia nemzettől.

Unokája, Temple (Noah Jupe) kíséretében érkezik Passy kis falujába, amely viszonylag közel van Párizshoz. Itt szövi fondorlatos terveit, hogyan lehetne megnyernie magának a versailles-i támogatást Amerika britek elleni harcában. Igazi kémjátszma, sok-sok unalmas párbeszéd alá rejtve.

Nagyon hiteles az Apple-féle Franklin sorozat, már-már túl hiteles. Egy képkocka háborút kapunk ízelítőnek a harmadik részben, de ez a széria nem más, mint hosszú párbeszédek, partik, előadások és bálok sora, ahol úriemberek beszélgethetnek, miközben a kémek kihallgatják őket. Nem egyértelmű, ki kivel van valójában és mindenki csak a saját hasznát keresi. Van, aki pénzt, egyesek szerelmet, mások megbecsülést várnak Franklintől.

A megvalósítás elsőrangú, a kosztümök, a helyszínek, a tájkép és a díszletek elképesztően autentikusak.

A sorozat külön büszke lehet ezekre. Érezni, amikor szinte céltalanul mutogatják ezt a mozi-mágiát. Sokszor húzza a rendező az időnket egy-egy hosszúra hagyott nagytotállal. Természetesen hatalmas érdem és pirospont jár a történelmi hűségre, és az atmoszféra is páratlan, csupán annyi ezzel a probléma, hogy a tényleges tartalom, amit látunk, nagyon kevés.

Ahhoz képest, hogy Ben Franklinnek milyen érdekes élete volt, nagyon sokáig tartott, hogy egy ilyen nagy költségvetésű sorozatot készítsenek róla. Ez a szerep Michael Douglasnek szinte jutalomjáték. Látszik, hogy a nagy öreg élvezte a forgatást, hiszen jókat ehet, ihat és jól mulathat fiatal hölgyek társaságában, miközben csak beszélgetnie és néha színészkednie kell.

Nem érzem, hogy Douglas eltűnne a szerepben, inkább önmagát hozza, kicsit rájátszva Franklin szinte rocksztár szerepére, máskor meg aggódóan tűnődve.

Az unokáját alakító színész nekem kicsit túlságosan fiatal, de lehet pont ezért őt választották ki a szerepre, ő egy kis ártatlanság a megfáradt mester mellett. A többi színésszel sincs probléma, maximum annyi, hogy a teljes stábból ha öt karaktert fel tudok sorolni, azzal lehet, hogy sokat mondtam. Igazából alig van maradandó szereplő, de erről nem a színészek tehetnek, hanem a történészek… akarom mondani forgatókönyvírók.

Alig történik itt valami! Tényleg! Az egyik legnagyobb drámai csúcspont az első három részből az, amikor Franklin visszakapja a megjavított nyomdáját, miután azt ellenséges kémek összetörték. Értem, hogy így szimbolikusan visszakapta a hangját a feltaláló zseni, de ettől ez még gyenge tartalom, még streamingre is.

Egyáltalán nem szórakoztató, és nem érzem azt a „wow” faktort, amit az Apple álltalában képvisel.

Ez egy alapos történelemlecke, amely azt feltételezi, hogy van bőséggel háttértudásunk a korszakról, mert ha nem figyelünk eléggé, akkor bizony megkavarodunk a sok-sok francia név mellett. Mostanában sokadik sorozatnál látom, amelyben előszeretettel használják az eredeti nyelvet, tehát itt a franciák franciául beszélnek, nem francia akcentusos angollal – ez is a pozitívumok közé tartozik a szememben. Van rajta kellő mennyiségű pátosz, hab és csillámpor is az átlagamerikai nézőnek. Láthatunk hitelesnek érződő kémjátszmát, és három rész alatt azért megértjük, hogyan mozgatták a szálakat a háttérből a diplomaták, de attól még rém unalmas az egész.

Amikor egy függetlenségi háborús történetre gondolok, nem az van a fejemben, hogy a győzelmekről és vereségekről csak híreket hallok, miközben semmit nem látok.

Nem véletlenül vizuális médium a televízió. Sajnos az egész túl unalmas, metodikus és nem érdekes. A Franklin megtekinthető az Apple TV+ streaming szolgáltató műsortárában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: