Valami nagyon durva történt 20 éve a mozikban - 1999, a filmtörténet legjobb éve
Mátrix
Keanu Reeves karrierjének akkora lökést adott ez a kultikussá vált mozi, hogy ma már a kisujját sem kéne megmozdítania, akkor is elájulunk tőle, mennyire szuggesztív jelenség a vásznon. Azért ő megmozdítja, akárcsak tette a világról való gondolkodásunkkal a Mátrix, ami egyszerre volt látványos akciófilm és komoly filozófiai elmélkedés a valóság arcairól.
Amerikai szépség
Mindig elámulok, amikor eszembe jut az Amerikai szépség kapcsán, hogy ez volt Sam Mendes legelső nagyjátékfilmje. Kevin Spacey ebben a szerepben fejlesztette tökélyre az arrogáns kisember figuráját - amiért a Közönséges bűnözőkben is bírtuk -, akiből senki sem nézné ki, hogy egy napon szemberöhögi a környezetét, akiknek korábban a végletekig meg akart felelni. Az Amerikai szépség költői vallomás volt az amerikai család és egyáltalán, az amerikai álom összeomlásáról és arról, hogy valamilyen kicsavart módon mégis ott van mindezek mögött a szeretet.
A tehetséges Mr. Ripley
Tragikusan korán hunyt el ennek a filmnek a rendezője, Anthony Minghella, aki A tehetséges Mr. Ripley-n kívül még egy nagyon más, és máshogy szép filmet hagyott az örökkévalóságnak: Az angol beteget (meg a Hideghegyet is, de az már kicsit átnyúlt giccsbe). A remek krimiszerző, Patricia Highsmith adaptációjából készült Mr. Ripley főszerepében Matt Damon brillírozott a tenyérbemászó pszichopata szerepében, aki a végsőkig képes elmenni azért, hogy azzá válhasson más élete árán, amire önerőből nem volt képes.
A John Malkovich menet
Ez meg mi? -kérdezhettük erről a kellemesen furcsa filmről 1999-ben, amiben egy pasi megtalálja az utat a színész John Malkovich fejébe. Ekkor jegyezhettük meg Spike Jonze rendező nevét - ha addig nem sikerült, mert amúgy videoklipjeivel is komoly dolgokat tett már le ezelőtt az asztalra. Ez volt az első nagyjátékfilmje, akárcsak az író Charlie Kaufmannak, aki tutira nem normális, de pont ezért pattannak ki ilyen zseniális ötletek a fejéből.
Mindent anyámról
Pedro Almodovar egyik legszebb opuszának címét szerencsére szépen fordították le magyarra, és ilyen a film is, amit a cím sugall: óda az anyaságról, az Almodovartól megszokott spanyol szenvedéllyel, stilizált, színes világgal, eltúlzott figurákkal és elsöprő érzelmekkel. 2000-ben ez a film nyerte el - méltán - a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat.
Sztárom a párom
Ez a film azért került a listára, mert az angol romantikus vígjáték ezredfordulós fénykorának egyik legszebb darabja. A Notting Hill bájos története nem lenne ilyen felejthetetlen Julia Roberts nélkül, aki talán még sosem volt ennyire szép, mint ebben a filmben, a komfortzónájában jól ellevő Hugh Grant nélkül, aki ekkoriban tök ugyanazt játszotta, de azt remekül, és természetesen a romantikus vígjáték jelenlegi egyik legnagyobb mestere, Richard Curtis érzelmes-szellemes párbeszédei nélkül.