KULT
A Rovatból

Ujjvérzésig gitározott gyerekkorában, majd ő lett kora legtöbbet kereső és legsikeresebb zenésze – Taylor Swift 35 éves

11 évesen még demókazettákat osztogatott a zenei kiadók recepciósainak, majd rájött, hogy csak úgy lehet sikeres, ha maga szerzi a dalait. A semmiből jött, 2023-ra pedig milliárdos lett.


Taylor Alison Swift 1989. december 13-án született a pennsylvaniai Readingben, de ő és az öccse, Austin Wyomissingben (szintén Pennsylvaniában), egy karácsonyfafarmon nőttek fel a szüleikkel: az apjuk, Scott Kingsley Swift a Merrill Lynch tőzsdeügynökeként, édesanyjuk, Andrea Gardner Finlay pedig befektetési alapok marketingvezetőjeként dolgozott. Vagyis a showbiznisznek se híre, se hamva. Illetve mégis, mivel Taylor anyai nagyanyja operaénekesnő volt Szingapúrban és Puerto Ricóban, s olyan darabokban lépett fel, mint A sevillai borbély, Az eladott menyasszony, vagy a West Side Story című musical.

Swift már fiatalkorában is a countryzenéért volt oda. „Olyan legendákat hallgattam, mint Dolly és Patsy Cline, vagyis olyan nőket, akik a countryzene esszenciáját jelentették” – nyilatkozta egyszer.

A gyermekverseket is szerette, olyan szerzőket, mint pl. Shel Silverstein és Dr. Seuss, majd észrevette, hogy a rímek hajlamosak megragadni a fejében. Az általános iskola negyedik osztályában megnyert egy országos versmondó versenyt az Egy szörny a szekrényemben című saját versével. Később egy helyi gyermekszínjátszó csoport tagjaként megkapta Sandy szerepét a Grease-ben, és észrevette, hogy a saját dala eléggé countrys hangzású. Ezt annak jeleként értékelte, hogy a countryzene lesz az ő útja.

Swift hamarosan elhatározta, hogy minél több hallgató előtt próbálja ki magát, ezért karaokeversenyeken, bárokban, fesztiválokon és vásárokon kezdett el fellépni. Az Amerikai Egyesült Államok himnuszát is elénekelte minden lehetséges helyszínen, beleértve egy Philadelphia 76ers-meccset is.

„Ezt nem így kell csinálni…”

11 évesen utazott először a Tennessee állambeli Nashville-be (persze szülői kísérettel), ahol naivan demókazettákat osztogatott a lemezstúdiókban dolgozó titkárnőknek. „Azt gondoltam, ha énekelni akarok, akkor lemezszerződésre lesz szükségem. Szóval szerzek magamnak egyet. Azt hittem, hogy ez ilyen egyszerű. Csináltam egy demókazettát, amin ismert dalokat énekelek, majd anyámmal elkezdtünk fel-alá járkálni a Music Row-n, és minden kiadónál a recepciósoknak osztogattuk a kazijaimat. Azt hiszem, egyetlen ember hívott vissza. Ő amúgy nagyon kedves volt, és csak annyit mondott: »Tudod, ezt nem így kell csinálni.«”

S bár Taylor akkor lemezszerződés nélkül tért haza, végre egy kis betekintést nyert a zeneiparba. Úgy döntött, hogy énekesként a lehető legönállóbbá kell válnia, ennek pedig az a módja, hogy ő maga is dalokat szerez. Megkapta az első gitárját, és elkezdett autodidakta módon tanulni, úgy, hogy naponta akár négy órát is gyakorolt, amíg az ujjai vérezni nem kezdtek. Ahogy a gitár- és dalszerzési képességei fejlődtek, Swift egyre többször utazott Nashville-be, hogy a legtehetségesebb feltörekvő szerzőkkel írjon együtt dalokat.

12 éves volt, amikor előadta a himnuszt a U.S. Open teniszbajnokságon, ahol felfigyelt rá Britney Spears menedzsere. Alig egy évvel később lemezszerződést ajánlottak neki az RCA Recordsnál, amit azonban visszautasított, mert csak mások által írt dalokat vehetett volna fel.

Ez idő alatt a szülei úgy döntöttek, hogy az egész családot Hendersonville-be, Nashville külvárosába költöztetik, vagyis közel a tűzhöz.

Tiniként a világ tetején

Swift nagy áttörésére végül 2004. november 4-én, vagyis majdnem 15 éves korában került sor a The Bluebird Café nevű helyen, ahol fellépett (feldolgozásokat és saját dalokat is előadott), és ahol felfigyelt rá a Big Machine Records egyik vezetője, Scott Borchetta. Taylor úgy döntött, hogy leszerződik az újonnan alakult kiadóhoz, és elkezdte felvenni első, Taylor Swift című albumát. 2006 nyarán, 16 évesen kiadta első kislemezét, a Tim McGraw című dalt, ami aztán ismertté tette a countryelőadók között. A dalhoz készült videóklipet Taylor maga rendezte, és több díjat is nyert vele. Az első albuma óriási sikert aratott, vitték, mint a cukrot, és a 2008-ban Grammy-díjra is jelölték a Legjobb új előadó kategóriában, de Amy Winehouse-szal szemben akkor alulmaradt.

Az első lemezének sikerére reagálva Swift 2007-ben egyszerre kezdett turnézni olyan előadókkal, mint Brad Paisley, Tim McGraw és Faith Hill. Majd 2008. november 11-én adta ki a második albumát, a Fearlesst, ami az első helyen debütált a Billboard listáján, és csak az első héten 592 ezer példányban kelt el. A Fearless nyolc egymást követő héten keresztül tartotta az első helyet, ezzel Swift lett az első női countryelőadó, akinek összejött ez a kunszt. „Azok, akik azt hitték, hogy Taylor Swift első lemeze volt a nagy dobás, készüljenek fel! Ő sokkal nagyobb lesz. Bár egy tinédzser írta ezeket a dalokat, mégis széles körben vonzóak, és ebben rejlik második munkájának zsenialitása” – ilyen és ehhez hasonló kritikák jelentek meg az albumról anno.

2008 végén a Nielsen SoundScan bejelentette, hogy Swift nemcsak az év legtöbb eladását produkálta, hanem ő lett az első előadó a történelemben, akinek két top 10-es albuma is volt az év végi albumlistán: a Fearless a harmadik, a Taylor Swift pedig a hatodik helyen végzett.

Rekord rekord hátán

2009-ben, húszévesen már olyan híres volt, hogy rábízták a Saturday Night Live című tévés szkeccsműsor házigazdájának posztját (a legnagyobb sztárok részesülnek e kiváltságban), egy évvel később pedig Guinness-rekordot állított fel harmadik stúdióalbuma, a Speak Now megjelenésével. A pop-country album, amelynek az összes dalát egyedül írta, minden idők leggyorsabban fogyó digitális albuma lett egy női előadótól, csak az első héten 278 000 digitális példányt adtak el belőle.

2012-ben Swift a lemezfelvételei és a turnéi révén az első helyre került a Forbes „30 év alatti legjobban kereső hírességek” listáján. A kiadvány szerint abban az évben Taylor 57 millió dollárt keresett, ami nagyrészt a Speak Now-turnéjának volt köszönhető. 2016-ban aztán ismét a lista élére került, ekkor már 170 millió dollárt keresett. Néhány évvel később, 2019-ben pedig a világ legjobban fizetett híressége lett minden korosztályból, 185 millió dollárral.

Swift eddig összesen 11 albumot adott ki, cím szerint: Taylor Swift (2006), Fearless (2008), Speak Now (2010), Red (2012), 1989 (2014), Reputation (2017), Lover (2019), Folklore és Evermore (2020), Midnights (2022) és The Tortured Poets Department (2024), s persze mindegyik óriási sikert aratott.

De a 2023-as év is igen fontos volt a karrierjében, ekkor került megrendezésre ugyanis a The Eras Tour című turnéja: az év márciusában indult, és gyorsan minden idők legnagyobb bevételt hozó turnéjává vált, amelynek köszönhetően Swift 2023-ban milliárdos lett. A Forbes becslése szerint az énekesnő nettó vagyona kb. 1,1 milliárd dollárra nőtt a The Eras Tourt követően: nagyjából 190 milliót keresett adózás után a turné első szakaszából, és további 35 milliót a hozzá tartozó, mozikban vetített, szintén óriási sikerű koncertfilm jegybevételéből.

A The Eras Tour révén Swift az amerikai gazdaságnak is igen jól jött, a Washington Post becslése szerint ugyanis 5,7 milliárd dollárral járult hozzá az ország gazdaságának fellendítéséhez. 2023 azonban itt még mindig nem ért véget Swiftnek, mivel a Time magazin őt nevezte meg az év emberének.

Emellett az eddigi karrierje során összesen 14 Grammy-díjat kapott, 52-szer jelölték, és négy alkalommal lett övé az év legjobb albuma díja, ez pedig még soha senkinek nem sikerült.

Macskaként lebőgött

A sikeres popsztárok, rockzenészek, énekesek stb. karrierjében gyakorta eljön a pillanat, amikor kipróbálják magukat filmekben, sorozatokban is színészként. Madonna, Björk, Mick Jagger, Justin Timberlake, Chris Isaak, Mariah Carey, Beyoncé, Tom Waits, LL Cool J, Meat Loaf, Elvis Presley, Mandy Moore, Ice Cube, David Bowie, Frank Sinatra, Mark Wahlberg, Cher, a lista szinte végeláthatatlan. S bár Taylor Swift, köszöni szépen, remekül elvan énekesnőként és dalszerzőként, s abszolút kielégíti őt a zenészi karrierje, azért persze ő sem mondott nemet néhány mozgóképes felkérésre. Lássuk, miben láthattuk/hallhattuk!

Első színészi feladatát a 2010-es Valentin nap című romantikus komédiában kapta 21 évesen, amiben egy elég vicces jelenete volt az akkoriban népszerűsége csúcsán lévő Taylor Lautnerrel. Ezután a 2012-es Lorax című animációs filmben lehetett hallani a hangját, mivel ő szinkronizálta az Audrey nevű karaktert. Majd jött a következő évben az Új csaj című sorozat, amelynek egyik epizódjában tűnt fel, egy Elaine nevű lányt alakított. A következő színészi kihívása pedig a 2014-es Az emlékek őre című sci-fiben volt, de ez is inkább csak egy vendégszereplésnek bizonyult, mivel néhány perc erejéig lehetett őt látni, Jeff Bridgesszel játszhatott együtt.

Majd egy szép nagy szünet következett, öt év, mire újra szerepet vállalt, bár ne tette volna! Igaz, szükség volt az énekesi tehetségére, csak sajnos a minden szempontból óriási bukásnak (és Arany Málna-győztesnek) bizonyuló Macskák (2019) című förmedvényhez írt alá, amelyben a Sam Mitsegél (Macavity) című dalt adta elő macska-ember mutánsként. Végül és eddig utolsósorban pedig David O. Russell szintén eléggé félrement Amszterdam (2022) című zagyvaságában lehetett őt látni Liz Meekinsként, akinek csúfos halála adja a krimiszerű sztori alapját. Mindebből látható, hogy Swiftnek egyelőre nincsenek komolyabb színészi ambíciói, mindenesetre jobban megválogathatná az esetleges feltűnéseit és cameóit is.

Úgy tűnik azonban, hogy jóval tehetségesebb rendezőként… Már 2008 óta, vagyis 19 éves korától fogva ő maga rendezte a videóklipjei nagy részét, olyanokat, mint az I’m Only Me When I’m with You, a The Best Day, a Mine, a You Need to Calm Down, a Lover, az All Too Well, az Anti-Hero, a Karma vagy az I Can Do It with a Broken Heart.

Sőt, az All Too Wellhez rendezett egy 15 perces rövidfilmet is Sadie Sink (Stranger Things) és Dylan O’Brien (Az Útvesztő-filmek) főszereplésével, amiért odaáig volt a szakma is, kapott érte egy csomó díjat, és egy ideig úgy tűnt, Oscar-jelölést is érdemelhet érte (végül nem kapott).

Rövid szerelmek

Taylor Swift december 13-án töltötte be a 35. életévét, eddig még azonban sosem volt férjnél, és gyermeke sem született. Pasiügyekből azonban kijutott neki bőven, egy időben csak úgy falta a celebeket. Olyan szerelmei voltak eddig, mint például Joe Jonas (2008-ban), Taylor Lautner (2009-ben), a zenész John Mayer (2009-től 2010-ig), Jake Gyllenhaal (2010-től 2011-ig), Harry Styles (2012-től 2014-ig), a Kennedy-klán egyik tagja, Robert F. Kennedy szenátor unokája, Conor Kennedy (2012-ben), az énekes Tom Odell (2013-ban), a DJ Calvin Harris (2015-től 2016-ig), vagy maga Loki, vagyis Tom Hiddleston (2016-ban).

Ahogy látható, ezek mind rövid kapcsolatok voltak, maximum egy-két évig tartottak. Az első nagy, hosszú távú szerelem így csak 2016-ban, Taylor 27 éves korában érkezett az életébe, ekkor jött össze ugyanis a színész Joe Alwynnel (Billy Lynn hosszú, félidei sétája, A kedvenc, Eltörölt fiú, Két királynő, Az utolsó szerelmes levél, A kegyelem fajtái, A brutalista), akivel hét éven át egy párt alkottak. Arról voltak híresek, hogy nagyjából semmit nem lehetett róluk tudni. Teljes titokban, a kamerák kereszttüzétől távol próbálták megélni a kapcsolatukat, és nem nagyon jelentek meg együtt hivatalos eseményeken sem, maximum paparazzifotók készültek róluk. A szerelmük végül 2023-ban ért véget.

Taylor még ebben az évben kavart egy rövid ideig az angol énekes-dalszerző Matt Healyvel, majd szintén 2023-ban szeretett bele a vele épp egyidős amerikaifutball-játékos Travis Kelce-be (kb. két hónap van köztük).

Miután tavaly júliusban a Kansas City Chiefs játékosa részt vett a The Eras Touron, bevallotta, hogy szeretett volna Swiftnek adni egy barátságkarkötőt, amin rajta volt a telefonszáma, de végül nem volt rá lehetősége. Ezután elhívta Swiftet egy meccsére, azt üzente neki, hogy valamikor a jövőben nézze meg őt játszani. Pár hónappal később, szeptemberben aztán kiszúrták Taylort egy Chiefs-meccsen, méghozzá Kelce családi lakosztályában, ahogy az édesanyja, Donna Kelce mellett szurkolt. A Chiefs győzelme után ők ketten együtt távoztak a meccsről egy kabrióban, azóta pedig már hivatalos a szerelmük, ami immár több mint egy éve tart.

S hogy mit tartogat még a jövő Taylor Swiftnek? Nos, a határ a csillagos ég… Vagy azt már elérte?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Ezt mindenki várta: Majka megszólalt a Csurran, cseppen viharos sikeréről, pár dolgot tisztába tett a rapper
Nem kíván politikai oldalakhoz sorolni – magyarázza az új számát Majka. Azt írja, a teljes politikai elitet kritikusan kezeli, a zenéje pedig mindenkinek szól.


„Néhány gondolat a dalhoz” – ezzel osztott meg Majka egy Facebook-posztot, amiben az új számáról, a Csurran, cseppenről ír.

„Az általam képviselt műfaj sajátossága, hogy kritizál, görbe tükröt tart. De a nóta elsősorban a szórakoztatásra született. Legalábbis én azért írtam. Ahogy a többit is”

– fogalmaz az előadó. Hozzáteszi:

„Ahogy eddig, ezután sem kívánok politikai oldalakhoz sorolni (nem is járulok hozzá a dal ilyen felhasználásához). Komoly kritikával kezelem a teljes politikai elitet.”

A posztban arról ír, fontosnak tartja a párbeszédet, azt pedig természetesnek tartja, ha másokról véleményt formál valaki.

„A hergeléssel, uszítással ugyanakkor nem tudok azonosulni, pláne kikérem magamnak, ha valaki megkérdőjelezi a magyarságomat az egyetnemértés miatt”

– folytatja. Megjegyzi, hogy „évtizedek óta a showbizniszben dolgozik”, így ezen a téren már „megedződött”. A posztot azzal zárja:

„Klassz lenne, ha ez a fajta primitívség eltűnne a hazai közéletből, oldalaktól függetlenül. Az én zeném továbbra is mindenkinek szól. Oldalaktól függetlenül. Én mindig Majka leszek… Oldalaktól függetlenül.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
„A klip pusztító a Fidesz számára” - Majka új klipje már most óriásit ment, 3 milliónál is többen látták 65 óra alatt
Majka nagyon ráérzett valamire: éppen hogy megjelent, de máris több milliószor játszották már le a Csurran, cseppen című klipet.


Majka a hétvégén új klippel jelentkezett, ami máris hatalmas nézettséget produkált. A rapper hétfőn közösségi oldalán osztotta meg a hírt:

„65 óra alatt elértük a 3.000.000 megtekintést!”

Majka a Csurran, cseppen című klipjében Bindzsisztán korrupt miniszterelnökeként egy igazságszérium hatására kitálal az uralkodásáról, és bevallja, hogy minden, amit tett, csak a pénzről szólt.

A klip politikai áthallásai miatt rengetegen felfigyeltek rá – a TV2-vel például szóváltásba is került miatta az előadó. Erről itt írtunk:

A klipről beszélt nemrég az ATV Start című műsorában Nagy Attila Tibor politikai elemző is. Nagy szerint „a klip pusztító a Fidesz számára”:

„A Fidesz az elmúlt 15 évben nagyon sokat tett azért, hogy a kulturális intézmények élére is az ő emberei kerüljenek, hogy az emberek gondolkodását a kultúráról, a művészetről a fideszes narratíva befolyásolja. Majka videója nagyon csúnyán belerondít ebbe a képbe, apaszthatja a rendszer kulturális beágyazottságát a fiatalok és a fiatalabb középkorúak körében.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy nap alatt másfél millióan látták Majka klipjét, ami egy korrupt, pénzéhes miniszterelnökről szól
Záporoznak a kommentek is. Volt aki például azt írta: „Ha a Kossuth-díjnak lenne közönségdíja, ezt a tökösséged miatt tőlünk megkapnád!”


Még csak másfél napja indult útjára Majka új klipje, de máris rekordokat dönt a nézettsége, és a hatása. A Csurran, cseppen című dalt máris több mint 1,5 millióan látták, és a szám egyre csak emelkedik.

A rapper szombat este azt írta: "Hihetetlen … Ti nem látjátok még (de én igen az összesítőben), hogy a nótáim közül minden idők legjobb indulását produkálta az új dal. 24 óra leforgása alatt 840 ezer megtekintés. Elképesztő, hogy ennyien kíváncsiak egy isten háta mögötti hely történelmére.. A bindzsik most biztos nagyon büszkék! Isten áldja Bindzsisztánt!" (ezt a bejegyzést a cikk írása előtt 18 órával írta ki, a szám azóta 1.575.000 feleltt van már vasárnap 14 órakor - a szerk.)

A klip Pandur Pjetrőkről, Bindzsisztán korrupt miniszterelnökéről szól, aki, mint szeretett vezető végre kamera elé ül egy interjúra, ám valaki „a haza érdekében” néhány csepp igazságszérumot csempész az italába, amitől kitálalt az uralkodásáról, és bevallja, hogy minden, amit tett, csak a pénzről szólt.

A dal megjelenése után a Tények és az Origo is betámadta a zenészt, a TV2 Tények oldalán pedig megjelent egy név nélkül írt véleménycikk is „Eltévedtél, ez nem a Való Világ Majka” címmel.

Később újabb - ezúttal véleménycikk - jelent meg a TV2 oldalán.

A kliphez rengeteg komment is érkezett már, íme néhány közülük:

"Már első hallásra átjött a szöveg ereje és a társadalomkritika mélysége, de többszöri hallgatás után még jobban értékelem, mennyire zseniálisan van megírva. Az irónia és szatíra tökéletesen működik, gratulálok a készítőknek, igazán ütős alkotás lett!"

"59 évesen, szinte folyamatosan hallgatom. Most úgy érzem magam mint mikor ifjú titán lennék aki a sarkából fordítja ki a világot.. van még remény hogy ezt a posványt eltakarítsuk az országból. Nagyon köszönöm, MAJKA"

"Én ezt el sem hiszem, ez megtörtént? Valóság? Meghaltam? Álmodok? Majesz értem, hogy a pillanatot vártad, elkaptad! Én 10 éve várom ezt tőled deeeeeeeeee jobb később, mint soha. A Belehalok album után megvan a totális kedvencem!"

"Meghallgattam eddig a zenéid, de nem mondtam magam nagy fannak. De ez egy igazi alkotás, a mai életünket tetted bele egy klipbe. És ha ezzel akar csak egy ember szemét kinyitottad, mar megérte. Nagy király lettel sok sok ezer ember szemében. Köszönjük, hogy ezt ma, Magyarországon be merted vállalni."

"Holnap leszek 70 éves. Nem kedveltem soha a rappet de ez most nagyon tetszik. Zene, szöveg szuper. Szívemből szólsz/énekelsz Majka."

"Ha másért nem, hát a gyerekeidért!! Nagyra becsülöm a bátorságodat! Le a kalappal!"

"Eszméletlen! Csak arra vagyok kíváncsi mikor lesz ennek vége itthon. Akkor elmondhatjuk majd, mégsem vagyunk a hülyék országa."

"Ha a Kossuth-díjnak lenne közönségdíja, ezt a tökösséged miatt tőlünk megkapnád! Többet érne, mint "ezektől" bármi! Bravó!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Deák Dániel is megszólalt Majka új daláról: Ez a showbiznisz, ebből lehet sok pénzt csinálni
A Megafon megmondó embere úgy látja, hogy a jobboldalon sokakat megdöbbentett a rapper kormánykritikus száma.


Felrobbantotta a YouTube-ot Majka legújabb dalának videoklipje, a Csurran, cseppen, amelyben a zenész Bindzsisztán korrupt miniszterelnökeként ad interjút, miután igazságmondó szérumot itattak vele.

A videó múlt héten pénteken jelent meg a YouTube-on, és

hétfő délelőtt már több mint 2,7 milliós nézettségénél jár.

A kormányközeli médiumok körében azonban nem lett népszerű az ózdi rapper új dala. Később az Origo és a Tények is beleállt Majkába egy Donald Trumppal kapcsolatos bejegyzése miatt.

Itt azonban nem állt meg a Csurran, cseppen által a kormányzati nyilvánosságban keltett a hullámverés. A témában azóta megszólalt Deák Dániel, a Megafon egyik fő megmondó embere is.

„Látom, hogy a jobboldalon sokakat megdöbbentett Majka legújabb kormánykritikus száma. Nem kell. Ez a showbiznisz. Ebből lehet sok pénzt csinálni”

- írta Deák a Facebook-oldalán. Szerinte Amerikában ugyanezt láttuk: szinte az összes hollywoodi sztár vagy híres énekes beállt Joe Biden, majd Kamala Harris mögé és Donald Trumpot ostorozta.

„A kampány utolsó napjaiban még Taylor Swift is. És hogy mi történt? Donald Trump fölényesen megnyerte a választást, ugyanis az emberek többsége nem kért a médiaelit és a celebek jelöltjéből. Azt akarták aki békét, biztonságot és normalitást nyújtott nekik.”

Deák szerint vicces, hogy a rapper most ugyanazt mondja még Trumpról is, mint amit az amerikai társai. Majka ugyanis korábban azt írta egy bejegyzésben, hogy élete egyik legnagyobb csalódása volt, mikor Amerika először megválasztotta elnökének Trumpot.

„Hát, el kell keserítenem a művészurat, lesz még sok ilyen csalódása, például 2026-ban. Addig is, jó koncertezést, sok bevételt!”

- üzente a Megafon megmondóembere.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk