KULT
A Rovatból

Ugorj fejest a képzőművészetbe!

A Budapest Art Week idén 72 helyszínnel, 90 programmal, köztük vezetett sétákkal, galériatúrákkal, performanszokkal és rengeteg kiállítással vár április 17. és 22. között.

Link másolása

Tavaly a Budapest Art Week apropóján körbejártuk a képzőművészek útjait: jártunk alkotóteremben, ahol megnéztük hogyan is születnek a művek, majd azt miként is segítheti egy galéria a művész karrierjét, milyen is az ő közös együttműködésük. Most, az idei Art Week 96 kiállítása közül hármat jártunk be.30221375_1835219533194786_482913174734354757_n

Az első állomás a Budapest Projekt Galéria volt, ahol ottjártamkor éppen az Art Week saját kiállításának az installálása zajlott. Idén ugyanis a fesztivál két saját kiállítással is jelentkezik. A Budapest Projekt Galéria – nevéhez hűen – egy, Budapestről szóló fotókiállításnak ad otthont. A még épülő tárlat képein Ferenczy Bálint, a kiállítás kurátora vezetett végig. Az Angliából hazatért kurátor arra volt kíváncsi, milyen Budapest az itt élő művészek szemében, milyen itt az élet.

A cél az volt, hogy ne a képeslapokon unalomig ismert Budapest köszönjön vissza a falakon, hanem a mindennapi élet mozzanatai. Éppen ezért kapta a kiállítás végül Cseh Tamás Budapest c. dalából kölcsönözve a címét: Itt van a város vagyunk lakói.

A fotók egy része az itt élőket mutatja be, míg mások a budapesti helyeket. Megnézheted például milyen a Nagybani piac hajnalban, még nyitás előtt, amikor az árusok az óriási krumplis zsákok között ücsörögve várakoznak a nyitásra, láthatod a városi nyüzsgést egy majálison, Szatmári Gergely presszó sorozatában a ’80-as évek jellegzetes helyszíneit, de a mai éjszakai életbe is betekintést nyerhetsz. Egy kis csavarral: Martin Vanda bulikban elkapott pillanatait nézegetve ugyanis apukája megjegyezte, hogy fiatalként ő is sokat járt fotózni és a budapesti éjszakából ugyanilyen fotói vannak neki is. Így ha megnézed ezt a sorozatot, csak találgathatod, melyik készült 30 évvel ezelőtt, a képek tanulsága szerint ugyanis pontosan ugyanolyan volt az éjszakai élet már akkor is. A közösségről szóló szinten találhatóak Kállai Márton fotói is, aki a fővárosi közösségi kerteket örökítette meg, azt, hogy itt is van egyfajta vágyódás a természet felé és hogy maguk termeszthessék meg az emberek az ételüket. Itt található kvázi kontrasztként Szabó Ottó műve is, ami egy futurista növényi inkubátor, megjeleníti az elképzelt jövőt. Az emeleten pedig Biró Dávid fotósorozatából kaphattam ízelítőt, aki olyan felújított üzleteket és tereket mutat be, amik még nem találták meg a funkciójukat, még nem sikerült beolvadniuk a város szövetébe.

Az Art Week másik kiállítása a Tesla tágas tereiben kap helyet, ahol éppen abból van kevés, ami egy kiállítás alapjaihoz kell: falból. A Szuszpenziók c. kiállításon így azt is meg lehet nézni, miként is oldották meg ezt az érdekes feladatot, ahol különféle médiumok találkoznak majd.

A következő megállónk az Astoria és a Ferenciek tere közti Budapest Projekt Galériától rövid sétára lévő Deák17 Művészeti Galériába vezetett. Az út alatt túravezetőmtől, Bérczi Lindától, a Budapest Art Week igazgatójától megtudom, hogy mennyi munkát is igényel maga a fesztivál, aminek a szervezése tulajdonképpen minden évben az előző végével kezdődik. Idén azonban nemcsak a saját kiállítások jelentik az egyetlen újítást. Ezúttal ugyanis a visszajelzések alapján több belvárosi galéria és múzeum is hosszított nyitva tartással várja majd a közönséget és az előző évektől eltérően mostantól napi jegy is váltható lesz. Emellett elkészítettek egy új weboldalt és megjelent a fesztivál saját magazinja is, melyek remélhetőleg a fesztivál után is egyfajta iránytűként szolgálnak majd a művészet kedvelőknek a budapesti képzőművészeti helyszíneket lefedő adatbázisukkal.

A Budapest Art Week nemcsak azoknak szól, akiknek kisujjában vannak a művészetek, hanem azoknak is, akik csak szeretik a szépet, nyitottak a világ dolgaira. És mint kiderült, nagyon sok embert izgatnak az olyan kérdések, mint hogy miként is áll össze egy kiállítás vagy éppen hogyan szállítják múzeumról-múzeumra az akár milliárdokat érő műalkotásokat.

Ezt az igényt többféle séta is igyekszik kielégíteni – ezekre itt lehet feliratkozni -, de a magazinban is több kulissza interjú boncolgatja ezt a témát.30227098_1835221163194623_1524013151569905584_n

Eddigre meg is érkeztünk a Deák17-be, a világmárkák kirakatai fölött megbújó tágas kiállítótérbe. A Deák17 Művészeti Galéria elsősorban a gyerekekre koncentrál, nekik, de leginkább róluk szóló tárlatokkal, múzeumpedagógiai programokkal. Talpunk alatt a nyüzsgő bevásárló utca, míg a hatalmas ablakokon beszűrődő nap fényében jól esik képről-képre megismerni az éppen aktuális kiállítást, az Ata meséit. Ata Kandó magyar fotográfusnő élete során rendkívül sokféle témában fotózott, itt a gyermek fotóira került a hangsúly. A Hollandiában letelepedett Ata volt az, aki az 1956-os forradalomkor az osztrák-magyar határon fényképezte a menekült magyar családokat és gyermekeiket, az így lőtt fotókból pedig fotókönyvet készített, hogy annak árából őket segíthesse. De nemcsak a dokumentarista fényképeiből kaphatunk ízelítőt: az Álom az erdőben c. fotókönyve például egy, a gyermekeivel közös játék szüleménye. Ezeket a felvételeket egy nyaralás során készítette a svájci és az osztrák Alpokban, erdei tündérekként tetszelgő gyermekekről. Ehhez kisfia írta a mesét, de nem ez volt az egyetlen ilyen kreatív játékuk: a Kalypso és Nausika egyszerre bájos és misztikus képeit a görög szigeteken készítették.

A fotográfusnő rengeteget volt úton és természetesen fotóshoz illően meg is örökítette egzotikus kalandjait: őslakos indiánokról, perui bálnavadászokról, vagy éppen az ott élő gyermekekről, akikre nagyon más hétköznapok vártak, mint ránk gyerekként.

A tárlaton nemcsak fotókat találunk, de az édesanyja róla írt könyveibe is beleolvashatunk és a tavaly elhunyt művésznővel készült interjút is megnézhetjük.

atakandó

Túránk utolsó helyszíne a Magyar Nemzeti Múzeum volt. Manapság, amikor már mindenki virtuálisan él, ahol mindent mozgóképeken mondanak el nekünk és ha nem érnek bennünket folyamatosan új ingerek gyorsan elunjuk magunkat, bizony nagy kihívás elé néz egy múzeum, hiszen sokan nem töltenek már időt hosszú szövegek bogarászásával. Emiatt egyre több kiállító és múzeum igyekszik a kiállításait minél interaktívabbá tenni, hogy érdekesen, de a lényeget nem csorbítva juthasson el az emberekhez egy-egy kiállítás üzenete. Erre nagyon jó példa az Anna / Változatok székely asszonysorsa. Belépéskor le kell tölteni egy applikációt – ebben a múzeum munkatársai és az MNM wifije is segítségünkre volt – és innen már csak követni kell a padlóra felírt számokat és a hozzájuk kapcsolódó hanganyagot. Anna története Bocskor Bíborka hangján szólal meg, a népies beszéd és a korhű zenék pedig nagyban segítik a történet átélését.

Milyen lehetőségei voltak a 20. század elején egy megesett lánynak Székelyföldön? Merre megy az élete egy kényszerű házassággal vagy éppen gyermektelenül?

Anna életét ezen a két úton járhatjuk végig, ahol az akkori kort bemutató tárgyak, berendezett lakások szolgáltatnak színfalat a történethez. Mert a történelem nem a tárgyakat jelentik, hanem a hozzájuk kötődő életeket. Itt is csak eszközök arra, hogy bemutassák a kisemberek életét, hogyan éltek cselédként vagy gyári munkásként, vidéken vagy nagyvárosban. Itt kivételesen megnézhetjük „mi lett volna ha?” és a másik életút, más szeletét tárja fel az akár nagyszüleink által is elmesélt életnek. A kiállítás menthetetlenül arra készteti a látogatót, hogy maga is végig gondolja milyen lenne Anna bőrében, de még a két életút végig járása sem jelenti azt, hogy legközelebb könnyebb szívvel térünk rá bármelyik útra.30264269_1835217903194949_3386135950780975817_n

És talán éppen ettől jó egy kiállítás, mert a bőröd alá is bekúszik, képes arra, hogy hosszan veled maradjon. Képes megmosolyogtatni, ha számodra is ismerős várost, élethelyzeteket jelenít meg, meglepnek a hihetetlennek tűnő ötletek, vagy csak szívesen gondolsz vissza arra, ami jól esett a szemednek. Most a Budapest Art Week hat napja épp az ilyen felfedezések terepe lehet, a hetven helyszín közül pedig biztos, hogy mindenki talál fogára való programot.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Egy tanára brutálisan bánt vele, idősek otthonában volt ápoló, és jó ideig nincstelenként tengődött – Cate Blanchett 55 éves
Csak a főiskola alatt döbbent rá, hogy jól tud színészkedni, és érdekli is ez a világ, azóta pedig nagyjából mindent elért, amit egy színésznő elérhet. Cate Blanchett karrier- és életútja sok feltörekvő szakmabeli számára adhat reményt és motivációt.

Link másolása

Cate Blanchett karrierjében a hollywoodi A-listás színésznőként szerzett hírnév és a sokkal csendesebb színpadi munka ötvöződik. Hatalmas szakmai sikerei és sok-sok éve töretlen népszerűsége azonban nem törölték el annak az emlékét, hogy egykor nincstelen színésznő volt, aki a megélhetésért küzdött. Blanchett mindig is ügyelt arra, hogy megfizesse a tartozását azoknak a színházi közösségeknek, amelyek elindították a karrierjét, és végül világsztárrá tették.

„Szeretem az idős embereket”

Catherine Elise Blanchett 1969. május 14-én született az ausztráliai Melbourne-ben. Édesanyja, June ausztrál volt, tanárként és ingatlanfejlesztőként dolgozott, s akkor találkozott Cate apjával, Roberttel, az amerikai haditengerészet tisztjével, amikor a férfi hajója Melbourne-ben lerobbant. Két hetet töltöttek együtt, majd három éven át szerelmesleveleket váltottak, mielőtt Robert végre visszatérhetett Ausztráliába, ahol ő és June összeházasodtak. Három gyermekük született: Bob, Catherine és Genevieve, ebben a sorrendben.

Cate korai gyermekkora eseménytelenül telt, egészen 10 éves koráig, amikor az apja szívrohamban meghalt, így June-nak egyedül kellett felnevelnie a gyerekeket.

Cate már többször is nyilatkozta, hogy nincs sok emléke a gyerekkoráról, de alkalmanként leírta a család körülményeit Robert halála után: „Apám meghalt, amikor még kicsi voltam, és utána anyámnak elég nehéz dolga volt. Fontos volt számára, hogy minden gyermeke jó oktatásban részesüljön, ezért rengeteget dolgozott, sőt, adósságba is verte magát, hogy ezt ki tudja fizetni.”

A színésznő is igyekezett segíteni a család anyagi terheinek enyhítésében. 14 évesen szélsőséges lépéseket tett annak érdekében, hogy megszerezze első állását: ápolóként dolgozott egy idősek otthonában: „Hazudtam a korommal kapcsolatban, mert jogilag túl fiatal voltam még hozzá. Az általános iskola után mentem oda. A szakács már korábban elkészítette az ételt, én pedig felmelegítettem, felszolgáltam, majd leültem beszélgetni a bentlakókkal, aztán feltakarítottam, elmosogattam, és hazamentem. Igazából élveztem ezt a munkát, és az idős embereket is szeretem. Miután apám meghalt, a nagymamám beköltözött hozzánk, és mindig is hihetetlen kiváltságnak tartottam, hogy egy olyan házban élhettem, ahol három generáció lakott együtt.

Sok embert megrémít az öregség, az, hogy olyan emberek között van, akik alapvetően a végüket járják. Engem viszont ez lenyűgöz.

Csodálatos dolog olyasvalaki körül lenni, aki jól éli az életét.” Cate-nek pedig annyira tetszett ez a munka, hogy még a húszas éveiben is az idősek otthonában dolgozott.

„Nem kerestem pénzt”

Noha a fentiek tükrében a tinédzser Blanchett eléggé komolynak, kiegyensúlyozottnak és józannak tűnik, a személyiségének azért volt egy lázadóbb oldala is. Például megvolt a maga goth és punk korszaka: 15 évesen leborotválta a fejét, ami miatt majdnem kirúgták az idősek otthonából. Cate már sokszor félig extrovertáltként, félig nyárfalevéként jellemezte magát, de a színészet iránti szenvedélye csak főiskolásként jött elő. A Melbourne-i Egyetemre iratkozott be művészettörténet-szakra, ahol aztán elkezdett diákdarabokban szerepelni. Az egyik előadáson a húga a nézőtéren ült, és később azt mondta neki: „Már nem látlak téged a színpadon, csak a karaktert látom." Ez pedig arra késztette Cate-et, hogy fontolóra vegye a színészi karriert.

Végül otthagyta az egyetemet, hogy utazgasson, és éppen Egyiptomban volt egy fitying nélkül, amikor megkapta első mozgóképes szerepét statisztaként a Kaboria című, bokszolókról szóló, 1990-ben bemutatott egyiptomi musical egyik táncjelenetében (elmondása szerint falafelt ígértek neki a szereplésért, szóval elmondhatja magáról, hogy falafelért dolgozott). Ausztráliába visszatérve Sydney-be költözött, és beiratkozott a tekintélyes National Institute of Dramatic Art iskolába. Mint később elmondta, az anyagi helyzete továbbra is bizonytalan maradt: „Sydney nagyon drága város, és amikor kijöttem a színművészeti suliból, egy albérletben laktam, ahol a szobám... nos, volt ugyan ablak, de az egy téglafalra nézett. Nem dolgoztam, nem kerestem pénzt, így amim volt, azt úgy kellett beosztanom, hogy minden második nap meg tudjak inni egy kávét egy kávézóban."

„Brutálisan bánt velem egy rendező”

Ez az állapot azonban hamarosan megváltozott. Miután 1992-ben lediplomázott, Cate végre elkezdett szerepeket kapni, kezdve egy rangos produkcióban Ausztrália egyik legelismertebb színésze, Geoffrey Rush partnereként: David Mamet Oleanna című színdarabjának sydney-i előadásában. Ezzel egy ötéves színházi időszak vette kezdetét sok népszerű darabbal, valamint alkalmi televíziós munkákhoz is hívták őt. Ez a pár év elmondása szerint időnként kifejezetten kemény volt a számára: „Amikor azt látjuk, hogy a fiatal élsportolók a végsőkig feszítik a testük kapacitását, hogy erősebbek és gyorsabbak legyenek, azt valahogy megértjük, sőt, tiszteljük ezt a folyamatot. És sokan nem fogadták még el, hogy ennek a kreatív művészetekben is meg kell történnie, ha át akarjuk lépni a korlátokat.

És igen, ez egy nagyon is kemény, véraláfutásos élmény lehet. Én magam is átéltem ezt. A karrierem elején volt, hogy brutálisan bánt velem egy rendező a próbateremben.

Mégis hatalmas áttörést értem el emiatt. Hogy őszinte legyek, nem lennék most itt, ha nem történt volna velem ilyesmi.”

A megterhelő tanulási időszak azonban meghozta gyümölcsét: Cate 1997-ben játszotta első nagyobb filmszerepét Bruce Beresford (Az Úr kegyelméből, Miss Daisy sofőrje, Afrika koktél, Az utolsó tánc) Láger az édenkertben című filmjében, egy évre rá pedig már az Oscar-gálán is feltűnhetett, hiszen az 1998-as Elizabeth című történelmi drámában nyújtott alakításáért a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték (ebben szintén feltűnt régi színházi partnere, Geoffrey Rush). Az Elizabeth után pedig nem volt megállás.

Bár Blanchett talán leginkább A Gyűrűk Ura-trilógia Galadrieljeként nyújtott éteri alakításáról ismert, eddigi két Oscar-díja (a 2004-es Aviátorért és a 2013-as Blue Jasmine-ért), valamint további hat jelölése (Elizabeth, Egy botrány részletei, I’m Not There: Bob Dylan életei, Elizabeth: Az aranykor, Carol, Tár) az ausztrál Oscar-történelem legsikeresebb színésznőjévé teszi.

Ami azonban ennél is figyelemre méltóbb, az a színház iránti töretlen elkötelezettsége. Cate és férje, a drámaíró Andrew Upton 2008-ban a Sydney Theatre Company művészeti vezetői lettek, és egy időre Hollywoodtól is eltávolodtak, hogy csakis a színpadra koncentrálhassanak.

Ez közvetlenül azután történt, hogy Blanchett elérte azt a szakmai bravúrt, hogy ugyanabban az évben két színészi Oscar-díjra is jelölték két különböző filmért (a legjobb női mellékszereplőként az I’m Not There: Bob Dylan életeiért, valamint a legjobb női főszereplőként az Elizabeth: Az aranykorért) ez pedig a díjátadó 96 éves története során mindössze 10 másik színésznek sikerült. A 2008-as Oscar-gála idején már leforgatta az Indiana Jones negyedik részét és a Benjamin Button különös életét, majd közel három évig nem lehetett őt látni mozgóképben, mivel a színi társulatával turnézott a Ványa bácsi és A vágy villamosa című előadásokkal.

„Eltávolítottuk az íróasztalt”

A színházi évek kapcsán pedig Blanchett elárulta, a férjével próbáltak nem szokványos módon hozzáállni a munkához: „Amikor megosztottam a Sydney Theatre Company vezetését Andrew-val, az első dolog, amit tettünk, hogy eltávolítottuk az íróasztalt az irodánkból. Andrew azt mondta: »Ez nem lehet olyan cég, ahol a főnök egy íróasztal mögött ül.« Azért tettük, mert fontosnak tartottuk a szimbólumok erejét. Rájöttünk, hogy ha a fiatal vagy feltörekvő színészek belépnek a terembe, és azt látják, hogy a művészeti vezetők egy íróasztal mögött ülnek, akkor megfélemlítve érezhetik magukat, és ez akadályozza a mély és őszinte beszélgetéseket.”

Csak 2010-ben láthattuk legközelebb Blanchettet a mozikban, méghozzá Ridley Scott Robin Hoodjában, majd jött a Hannah: Gyilkos természet (2011), A hobbit-trilógia első része (2012), majd Woody Allen Blue Jasmine-je, amelyért 2014-ben megkapta a második Oscar-díját, ezúttal már a legjobb női főszerepért, (Az első díját az Aviátor női mellékszerepéért érdemelte ki). A streaming előretörésével a 2020-as években pedig kipróbálta magát tévésorozatokban is a Bevándorlók Ausztráliábannal és a Mrs. Americával, utóbbiért többek között Emmy- és Golden Globe-jelölés is járt neki.

Cate azonban mindemellett méltán híres emberbarátként, humanitáriusként és aktivistaként is. Leginkább az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának jószolgálati nagyköveteként tevékenykedik, de számos társadalmi kérdésben is nyilvánosan szót kért, sőt, Hollywood eredendő szexizmusát is kikezdte már: a nemek közötti egyenlőtlenséget, illetve a színésznők családi és szakmai élete összeegyeztetésének nehézségeit hangosan bíráló kritikáival.

Családi idill

A színésznő és a férje, Andrew Upton egyébként Ausztráliában ismerkedtek meg az 1990-es évek közepén, és 1997. december 29-én álltak az oltár elé, vagyis idén ünneplik majd a 27. házassági évfordulójukat. Három vér szerinti fiuk (2001: Dashiell, 2004: Roman, 2008: Ignatius) és egy 2015-ben adoptált lányuk (Edith) van. Blanchett elmondta, hogy a férjével már első fiuk születése óta örökbe akartak fogadni, és végül sikerült ezt a vágyukat is valóra váltani.

Miután közel 10 évig az angliai Brighton volt a család fő otthona, 2006-ban visszatértek a szülőföldjükre, Ausztráliába. Blanchett azzal magyarázta a költözést, hogy állandó otthont szerettek volna a gyerekeiknek, és közelebb akartak lenni a családjukhoz.

Sydney Hunters Hill nevű külvárosában éltek, 2007-ben pedig alaposan felújították az otthonukat, hogy környezetbarátabb legyen. 2015-ben adták el a házukat, majd a következő év elején vásároltak egy 9000 négyzetméteres patinás ingatlant az angliai Crowborough-ban, Kelet-Sussexben, ahol azóta is élnek.

A csapból is ő folyik majd

S hogy miben láthatjuk a közeljövőben az 55. életévébe lépett színésznőt? Szerencsére továbbra is sok mindenben. Idén például a régóta várt, Borderlands című sci-fi-akciófilmben, ami egy népszerű videójáték adaptációja lesz Eli Roth rendezésében, ez augusztus 8-án érkezik majd a hazai mozikba. Még ezelőtt, most májusban, Cannes-ban debütál a Rumours című komédiája, amelyben Blanchett többek között Alicia Vikanderrel és Charles Dance-szel játszik együtt, és ami arról szól, hogy hét gazdag demokrácia vezetője eltéved az erdőben, miközben egy globális válságról szóló nyilatkozatot fogalmaznak meg, majd veszélybe kerülnek, miközben megpróbálják megtalálni a kiutat.

Szintén 2024-ben érkezik az Apple TV+ felületére Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Gravitáció) Disclaimer című sorozata, amiben Blanchett játssza Catherine Ravenscroftot, a televíziós dokumentumfilmes újságírót, akinek a munkája arra épül, hogy feltárja régóta elismert intézmények . A szereplőtársai között lesz egy Oscar-díjas és három Oscar-jelölt színész: Kevin Kline (A hal neve: Wanda), Sacha Baron Cohen (A chicagói 7-ek tárgyalása), Kodi-Smit McPhee (A kutya karmai közt) és Lesley Manville (Fantomszál) is. Illetve szintén túl van már Jim Jarmusch új filmje, a Father, Mother, Sister, Brother felvételein is, amelynek története még nem ismert, de azt már tudni, hogy Blanchetten kívül feltűnik még benne Charlotte Rampling és Vicky Krieps is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: