KULT
A Rovatból

Tudja magáról, hogy nem jóképű, le akarták beszélni a Dumb és Dumberről, és azért kapta meg a Híradósok főszerepét, mert rácsapott az asztalra – Jeff Daniels 70 éves

Már azelőtt elhagyta Hollywoodot, hogy befutott volna (mivel normális családi életet akart élni), a zenélést pedig jobban szereti a színészkedésnél is.


Jeffrey Warren Daniels a Georgia állambeli Athensben született 1955. február 19-én, Marjorie J. Ferguson és Robert Lee Daniels gyermekeként. Életének első hat hetét Georgiában töltötte, ahol az édesapja egy iskolában tanított, mielőtt a család a szülei szülőföldjére, Michiganbe költözött, azon belül is Chelsea-be, Jeff ott is nőtt fel (sőt, ott él a mai napig). Apja a Chelsea Lumber Company nevű, barkácseszközöket forgalmazó cég tulajdonosa volt, nem mellesleg pedig a város egykori polgármestere. A középnyugati származásáról Daniels azt mondta, hogy eleinte vagy túl kellett lépnie rajta, vagy meg kellett védenie: „Aztán később olyasvalami lett, amiért nem kellett bocsánatot kérni. Szóval nem változtattam meg azt, aki voltam, bárhogy is nézett ki ez a castingosok számára. Én nem vagyok sem szép, sem jóképű. Sosem voltam az, és ezzel mindig tisztában voltam.”

Miután leérettségizett, egy rövid ideig a Central Michigan Egyetemre járt, és már ott részt vett az iskola színházi programjában. 1976 nyarán már az Eastern Michigan University drámaiskolájába járt, hogy benne lehessen a különleges Bicentennial Repertory programban, ahol a The Hot L Baltimore című darabban és három másik előadásban is játszott. Marshall W. Mason volt az egyetem vendégrendezője, aki meglátta Danielsben a tehetséget, és meghívta őt New Yorkba, hogy dolgozzon a Circle Repertory Theatre-nél, ahol az 1977-’78-as évadban Lanford Wilson Fifth of July című darabjában játszott.

„Egy dolgot tanítottak nekem a Circle Repben: »Nincs semmid, ha nem teremtesz kapcsolatot a közönséggel. A többi csak öncélúság. Ez a varázslat, ez a bűvészmutatvány, megragadhatod, felemelheted magad, valaki mássá válhatsz. Az a képesség, hogy egy teremnyi idegent el tudsz vinni egy utazásra, lenyűgöző számomra”

– mondta Daniels a Vanity Fairnek.

Egyébként színészi ambícióit a családja is teljes mértékben támogatta, s miután szerepelt a My Life, a Lulu, a Two from the Late Show, a Fifth of July és a Johnny Got His Gun című off-Broadway-produkciókban, valamint feltűnt három sorozatban (Hawaii Five-O, A Rumor of War, Breaking Away), persze csak kisebb szerepekben, 1981-ben megkapta első filmszerepét is, méghozzá Milos Forman Ragtime című rendezésében, amelyet a legjobb film Oscar-díjával is jutalmazott Becéző szavak (1983), valamint Woody Allen filmje, a Kairó bíbor rózsája (1985) követett.

1991-ben Daniels visszatért New Yorkból Chelsea-be, ahol megalapította a Purple Rose Theatre Company nevű nonprofit színházi társulatot, amely világszínvonalú eredeti és klasszikus darabokat egyaránt színpadra visz. Máig ő maga a társulat művészeti igazgatója.

Ebet a karóhoz

Daniels 1994-ig főként komoly szerepeket játszott olyan filmekben, mint pl. a Féltékenység (1986), a Valami vadság (1986), A rádió aranykora (1987), a Gettysburg (1993) vagy a Féktelenül (1994), persze néhány kivélellel (Arachnophobia: Pókiszony, Kikaparod, megkapod, Siker teszi az embert, Csere-bere páros stb.). Ám ez rendesen megváltozott, amikor befutott hozzá a Dumb és Dumber: Dilibogyók forgatókönyve. Jim Carrey-nek ugyanis kifejezett kérése volt, hogy Harry szerepére ne egy komikust szerződtessenek, hanem egy komoly, elismert és a színpadon is bizonyított profi színészt. „Olyan embert akart, aki figyel a másikra, mert tudta, hogy ez a film egy pingpong-meccs. Szóval hagytam, hogy ő adogasson, Harry Dunne pedig olyan volt, mintha fél másodperces késleltetésben lett volna ahhoz képest, amit Lloyd csinált” – mesélte Daniels.

Az akkori ügynökei egyébként majdnem rávették, hogy ne vállalja el ezt a szerepet, mert szerintük rosszat tesz majd a karrierjének, de Jeff hajthatatlan volt, mindenképpen ki akarta magát próbálni egy ilyen vígjátékban. „Mindhárman azt mondták: »Oké, mi ezt nem támogatjuk. Nem fogod megcsinálni ezt a filmet. Kiszedünk belőle. Azon az úton vagy, hogy össze fog jönni egy Oscar-jelölés.” Ő azonban nyilvánvalóan nem hallgatott rájuk, így Daniels és Carrey a későbbiekben a filmtörténet egyik legikonikusabb komikus duójává váltak. „Vegytiszta komédiát akartam csinálni. És ez volt a nagy lehetőség arra, hogy olyasvalakivel csináljam, akiről úgy gondoltam, hogy nagyon érti ezt a műfajt.” S mivel mind a Dumb és Dumber, mind pedig az ugyanabban az évben bemutatott Féktelenül kasszasikerré váltak, Daniels nevét egyre többen jegyezték meg szerte a világon. A vígjátékzsáner pedig a későbbiekben is fontos volt neki, a kilencvenes években is szívesen írt alá e műfajban fogant filmekhez: pl. 101 kiskutya (1996), Egyedül nem megy (1997), Pleasantville (1998), Kedvenc marslakóm (1999).

Gitár a kocsiban

Ezt sokan nem tudják róla, de ha van valami, amit Daniels jobban szeret még a színészkedésnél is, az a zene. „A középiskolában musicalekkel és nyári színházzal kezdtem, ez volt a belépőm a színpadra. Jól ment az éneklés, és amit a musicalekben tanulsz, azt magaddal viszed, nagyon jól fog jönni később” – magyarázta a South Jersey Magazine-nak.

Amikor azonban a hetvenes évek végén csatlakozott a Circle Repertory Companyhoz, jó időre teljesen maga mögött hagyta ezt a művészeti ágat. „Az utolsó dolog, amit csináltak volna, az egy musical volt, így a zene hirtelen kikerült az életemből”

– mondta Daniels, aki egy gitár megvásárlásával hozta vissza a muzsikát az életébe, amit annak tudatában dobott be az autójába, hogy „a musicalekben töltött ideje lejárt”.

Énekes és dalszerzői karrierje már az ezredforduló után indult be: 2005 óta ad ki zenei albumokat, a legutóbbi, az Alive and Well Enough 2020 novemberében jelent meg. „Azt akartam, hogy az emberek figyeljenek (ezzel a lemezzel). Ez azt jelenti, hogy a hozzám hasonló embereknek, ahelyett, hogy a biztonságos utat választanák, és csendben maradnának, hallatniuk kell a hangjukat. Különben egy olyan országban fogunk élni, amelyben én legalábbis nem szeretnék” – magyarázta egy interjúban.

57 évesen új karrier

Az ezredforduló után Daniels karrierje egy picit megfeneklett, a kilencvenes évekbeli sikereit nem tudta hozni, és főleg kisebb filmekben tűnt fel. Üdítő kivétel volt két film 2002-ből: a Clint Eastwood-féle Véres munka és az Oscar-díjas Az órák, de igazából csak 2005 után (amikor a zenei pályája is beindult) tudott visszakapaszkodni a reflektorfénybe olyan filmekkel, mint A tintahal és a bálna (2005), az Egy kutya miatt (2005), a Good Night and Good Luck. (2005), A hírhedt (2006), A kulcsfigura (2007), A dolgok állása (2009), a Továbbállók (2009) vagy a Looper: A jövő gyilkosa (2012). Az újabb nagy áttörés (egyben karrierjének második felvirágzása) azonban a tévéből érkezett: a 2012-ben elindult Híradósok című sorozatról van szó. 57 éves volt már, amikor megkapta Will McAvoy, a kábeltévés műsorvezető szerepét, Jeff pedig elmondása szerint örökké hálás lesz ezért a lehetőségért. „Ezt nem tudtam volna megjósolni. Abban biztos voltam, hogy segíteni fog. Akkoriban eljutottam arra a pontra, hogy vajon meddig akarom még ezt csinálni? Melyik ponton játszom el azt a szerepet, amit valójában nem akarok eljátszani, nagyon kevés pénzért, egy 28 éves, 10 millió dollárt kereső színész mellett” – magyarázta a Collidernek.

Nos, ez a pont szerencsére nem jött el, hála egy rögtönzött meghallgatásnak a Híradósok alkotójával, Aaron Sorkinnal. „Ott, a reggeli megbeszélés kellős közepén megcsináltam... Elmeséltem egy történetet, és elkezdtem csapkodni az asztalt” – mondta, s bár annak ellenére, hogy az emberek hitetlenkedve néztek fel a rántottájukból, Jeff végül a megbeszélés végére meg is kapta a szerepet. A Híradósok végül három évadon át futott, 2014-ben ért véget, Jeff Daniels pedig Emmy-díjat és Golden Globe-jelölést kapott az alakításáért.

Nem mellesleg újra beindította a karrierjét. Mondjuk nem éppen a mozikban. Mert bár ott is akadt még néhány nagyobb szabású filmje, például a Dumb és Dumber kettyó (2014), a Mentőexpedíció (2015), a Steve Jobs (2015) vagy A beavatott-sorozat: A hűséges (2016), most már inkább a tévéképernyőkön képzeli el a jövőjét.

A Híradósok óta olyan sorozatokban alakított nagyot, mint az Isten nélkül (2017), amelyért megkapta a második Emmy-díját, a The Looming Tower (2018), az American Rust (2021-2024) vagy legutóbb a tavaly bemutatott Talpig férfi (2024).

52 éve ugyanazzal

Talán a fentiekből is kitűnik, hogy Daniels magánélete sosem robbantotta szét a bulvármagazinok címlapjait, nem övezték botrányok a mindennapjait. Olyannyira nem, hogy ezidáig, vagyis 70 éves koráig egyetlen kapcsolatáról tudni. Még a középiskolában, 1973-ban jött össze Kathleen Treadóval, akit 1979-ben feleségül is vett. Ők pedig azóta is együtt vannak, vagyis már 52 éve alkotnak egy párt, és idén ünneplik a 45. házassági évfordulójukat. Ez pedig egy hollywoodi pár esetében felettébb ritka. A kapcsolatuk alatt három közös gyermekük született: Ben 1984-ben, Lucas 1987-ben, Nellie pedig 1990-ben. „A gyereknevelés lelassítja az embert. Mindig emlékeztet, amikor visszamész egy filmbe vagy egy színdarabba, hogy az egy extra adag különlegesség” – mondta erről.

Ahelyett azonban, hogy Jeff Hollywoodban maradt volna, hogy a karrierjét egyengesse, Kathleennel együtt úgy döntött 1986-ban, hogy maguk mögött hagyják az álomgyárat, és visszaköltöznek Michiganbe, Chelsea-be, hogy a családjuk számára a lehető legnagyobb normalitást teremthessék meg. A színész ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy mindig is bizalmatlan volt a 15 perc hírnévvel szemben: „Ez az egyik oka annak, hogy Michiganben akartuk felnevelni a gyerekeket, mert tudtuk, hogyan kell ezt ott csinálni.”

Állítása szerint nem gondolta, hogy a karrierje olyan sokáig kitart majd, ezért úgy gondolta, ha vége, „így legalább otthon lesz”.

Nos, annyira nem ért véget, hogy öt év után (ha idén bemutatják) ismét egy mozifilmben láthatjuk legközelebb: az első filmes Michael Russell Gunn történelmi drámájában, a Reykjavikban Ronald Reagant fogja alakítani. A sztori szerint a hidegháború legveszélyesebb pontján a politikai ellenségek, Reagan és Mihail Gorbacsov (Jared Harris) Izlandon találkoznak egy feszült hétvégén, hogy eldöntsék, béke vagy háború lesz-e a világban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: