KULT
A Rovatból

Tudja magáról, hogy nem jóképű, le akarták beszélni a Dumb és Dumberről, és azért kapta meg a Híradósok főszerepét, mert rácsapott az asztalra – Jeff Daniels 70 éves

Már azelőtt elhagyta Hollywoodot, hogy befutott volna (mivel normális családi életet akart élni), a zenélést pedig jobban szereti a színészkedésnél is.


Jeffrey Warren Daniels a Georgia állambeli Athensben született 1955. február 19-én, Marjorie J. Ferguson és Robert Lee Daniels gyermekeként. Életének első hat hetét Georgiában töltötte, ahol az édesapja egy iskolában tanított, mielőtt a család a szülei szülőföldjére, Michiganbe költözött, azon belül is Chelsea-be, Jeff ott is nőtt fel (sőt, ott él a mai napig). Apja a Chelsea Lumber Company nevű, barkácseszközöket forgalmazó cég tulajdonosa volt, nem mellesleg pedig a város egykori polgármestere. A középnyugati származásáról Daniels azt mondta, hogy eleinte vagy túl kellett lépnie rajta, vagy meg kellett védenie: „Aztán később olyasvalami lett, amiért nem kellett bocsánatot kérni. Szóval nem változtattam meg azt, aki voltam, bárhogy is nézett ki ez a castingosok számára. Én nem vagyok sem szép, sem jóképű. Sosem voltam az, és ezzel mindig tisztában voltam.”

Miután leérettségizett, egy rövid ideig a Central Michigan Egyetemre járt, és már ott részt vett az iskola színházi programjában. 1976 nyarán már az Eastern Michigan University drámaiskolájába járt, hogy benne lehessen a különleges Bicentennial Repertory programban, ahol a The Hot L Baltimore című darabban és három másik előadásban is játszott. Marshall W. Mason volt az egyetem vendégrendezője, aki meglátta Danielsben a tehetséget, és meghívta őt New Yorkba, hogy dolgozzon a Circle Repertory Theatre-nél, ahol az 1977-’78-as évadban Lanford Wilson Fifth of July című darabjában játszott.

„Egy dolgot tanítottak nekem a Circle Repben: »Nincs semmid, ha nem teremtesz kapcsolatot a közönséggel. A többi csak öncélúság. Ez a varázslat, ez a bűvészmutatvány, megragadhatod, felemelheted magad, valaki mássá válhatsz. Az a képesség, hogy egy teremnyi idegent el tudsz vinni egy utazásra, lenyűgöző számomra”

– mondta Daniels a Vanity Fairnek.

Egyébként színészi ambícióit a családja is teljes mértékben támogatta, s miután szerepelt a My Life, a Lulu, a Two from the Late Show, a Fifth of July és a Johnny Got His Gun című off-Broadway-produkciókban, valamint feltűnt három sorozatban (Hawaii Five-O, A Rumor of War, Breaking Away), persze csak kisebb szerepekben, 1981-ben megkapta első filmszerepét is, méghozzá Milos Forman Ragtime című rendezésében, amelyet a legjobb film Oscar-díjával is jutalmazott Becéző szavak (1983), valamint Woody Allen filmje, a Kairó bíbor rózsája (1985) követett.

1991-ben Daniels visszatért New Yorkból Chelsea-be, ahol megalapította a Purple Rose Theatre Company nevű nonprofit színházi társulatot, amely világszínvonalú eredeti és klasszikus darabokat egyaránt színpadra visz. Máig ő maga a társulat művészeti igazgatója.

Ebet a karóhoz

Daniels 1994-ig főként komoly szerepeket játszott olyan filmekben, mint pl. a Féltékenység (1986), a Valami vadság (1986), A rádió aranykora (1987), a Gettysburg (1993) vagy a Féktelenül (1994), persze néhány kivélellel (Arachnophobia: Pókiszony, Kikaparod, megkapod, Siker teszi az embert, Csere-bere páros stb.). Ám ez rendesen megváltozott, amikor befutott hozzá a Dumb és Dumber: Dilibogyók forgatókönyve. Jim Carrey-nek ugyanis kifejezett kérése volt, hogy Harry szerepére ne egy komikust szerződtessenek, hanem egy komoly, elismert és a színpadon is bizonyított profi színészt. „Olyan embert akart, aki figyel a másikra, mert tudta, hogy ez a film egy pingpong-meccs. Szóval hagytam, hogy ő adogasson, Harry Dunne pedig olyan volt, mintha fél másodperces késleltetésben lett volna ahhoz képest, amit Lloyd csinált” – mesélte Daniels.

Az akkori ügynökei egyébként majdnem rávették, hogy ne vállalja el ezt a szerepet, mert szerintük rosszat tesz majd a karrierjének, de Jeff hajthatatlan volt, mindenképpen ki akarta magát próbálni egy ilyen vígjátékban. „Mindhárman azt mondták: »Oké, mi ezt nem támogatjuk. Nem fogod megcsinálni ezt a filmet. Kiszedünk belőle. Azon az úton vagy, hogy össze fog jönni egy Oscar-jelölés.” Ő azonban nyilvánvalóan nem hallgatott rájuk, így Daniels és Carrey a későbbiekben a filmtörténet egyik legikonikusabb komikus duójává váltak. „Vegytiszta komédiát akartam csinálni. És ez volt a nagy lehetőség arra, hogy olyasvalakivel csináljam, akiről úgy gondoltam, hogy nagyon érti ezt a műfajt.” S mivel mind a Dumb és Dumber, mind pedig az ugyanabban az évben bemutatott Féktelenül kasszasikerré váltak, Daniels nevét egyre többen jegyezték meg szerte a világon. A vígjátékzsáner pedig a későbbiekben is fontos volt neki, a kilencvenes években is szívesen írt alá e műfajban fogant filmekhez: pl. 101 kiskutya (1996), Egyedül nem megy (1997), Pleasantville (1998), Kedvenc marslakóm (1999).

Gitár a kocsiban

Ezt sokan nem tudják róla, de ha van valami, amit Daniels jobban szeret még a színészkedésnél is, az a zene. „A középiskolában musicalekkel és nyári színházzal kezdtem, ez volt a belépőm a színpadra. Jól ment az éneklés, és amit a musicalekben tanulsz, azt magaddal viszed, nagyon jól fog jönni később” – magyarázta a South Jersey Magazine-nak.

Amikor azonban a hetvenes évek végén csatlakozott a Circle Repertory Companyhoz, jó időre teljesen maga mögött hagyta ezt a művészeti ágat. „Az utolsó dolog, amit csináltak volna, az egy musical volt, így a zene hirtelen kikerült az életemből”

– mondta Daniels, aki egy gitár megvásárlásával hozta vissza a muzsikát az életébe, amit annak tudatában dobott be az autójába, hogy „a musicalekben töltött ideje lejárt”.

Énekes és dalszerzői karrierje már az ezredforduló után indult be: 2005 óta ad ki zenei albumokat, a legutóbbi, az Alive and Well Enough 2020 novemberében jelent meg. „Azt akartam, hogy az emberek figyeljenek (ezzel a lemezzel). Ez azt jelenti, hogy a hozzám hasonló embereknek, ahelyett, hogy a biztonságos utat választanák, és csendben maradnának, hallatniuk kell a hangjukat. Különben egy olyan országban fogunk élni, amelyben én legalábbis nem szeretnék” – magyarázta egy interjúban.

57 évesen új karrier

Az ezredforduló után Daniels karrierje egy picit megfeneklett, a kilencvenes évekbeli sikereit nem tudta hozni, és főleg kisebb filmekben tűnt fel. Üdítő kivétel volt két film 2002-ből: a Clint Eastwood-féle Véres munka és az Oscar-díjas Az órák, de igazából csak 2005 után (amikor a zenei pályája is beindult) tudott visszakapaszkodni a reflektorfénybe olyan filmekkel, mint A tintahal és a bálna (2005), az Egy kutya miatt (2005), a Good Night and Good Luck. (2005), A hírhedt (2006), A kulcsfigura (2007), A dolgok állása (2009), a Továbbállók (2009) vagy a Looper: A jövő gyilkosa (2012). Az újabb nagy áttörés (egyben karrierjének második felvirágzása) azonban a tévéből érkezett: a 2012-ben elindult Híradósok című sorozatról van szó. 57 éves volt már, amikor megkapta Will McAvoy, a kábeltévés műsorvezető szerepét, Jeff pedig elmondása szerint örökké hálás lesz ezért a lehetőségért. „Ezt nem tudtam volna megjósolni. Abban biztos voltam, hogy segíteni fog. Akkoriban eljutottam arra a pontra, hogy vajon meddig akarom még ezt csinálni? Melyik ponton játszom el azt a szerepet, amit valójában nem akarok eljátszani, nagyon kevés pénzért, egy 28 éves, 10 millió dollárt kereső színész mellett” – magyarázta a Collidernek.

Nos, ez a pont szerencsére nem jött el, hála egy rögtönzött meghallgatásnak a Híradósok alkotójával, Aaron Sorkinnal. „Ott, a reggeli megbeszélés kellős közepén megcsináltam... Elmeséltem egy történetet, és elkezdtem csapkodni az asztalt” – mondta, s bár annak ellenére, hogy az emberek hitetlenkedve néztek fel a rántottájukból, Jeff végül a megbeszélés végére meg is kapta a szerepet. A Híradósok végül három évadon át futott, 2014-ben ért véget, Jeff Daniels pedig Emmy-díjat és Golden Globe-jelölést kapott az alakításáért.

Nem mellesleg újra beindította a karrierjét. Mondjuk nem éppen a mozikban. Mert bár ott is akadt még néhány nagyobb szabású filmje, például a Dumb és Dumber kettyó (2014), a Mentőexpedíció (2015), a Steve Jobs (2015) vagy A beavatott-sorozat: A hűséges (2016), most már inkább a tévéképernyőkön képzeli el a jövőjét.

A Híradósok óta olyan sorozatokban alakított nagyot, mint az Isten nélkül (2017), amelyért megkapta a második Emmy-díját, a The Looming Tower (2018), az American Rust (2021-2024) vagy legutóbb a tavaly bemutatott Talpig férfi (2024).

52 éve ugyanazzal

Talán a fentiekből is kitűnik, hogy Daniels magánélete sosem robbantotta szét a bulvármagazinok címlapjait, nem övezték botrányok a mindennapjait. Olyannyira nem, hogy ezidáig, vagyis 70 éves koráig egyetlen kapcsolatáról tudni. Még a középiskolában, 1973-ban jött össze Kathleen Treadóval, akit 1979-ben feleségül is vett. Ők pedig azóta is együtt vannak, vagyis már 52 éve alkotnak egy párt, és idén ünneplik a 45. házassági évfordulójukat. Ez pedig egy hollywoodi pár esetében felettébb ritka. A kapcsolatuk alatt három közös gyermekük született: Ben 1984-ben, Lucas 1987-ben, Nellie pedig 1990-ben. „A gyereknevelés lelassítja az embert. Mindig emlékeztet, amikor visszamész egy filmbe vagy egy színdarabba, hogy az egy extra adag különlegesség” – mondta erről.

Ahelyett azonban, hogy Jeff Hollywoodban maradt volna, hogy a karrierjét egyengesse, Kathleennel együtt úgy döntött 1986-ban, hogy maguk mögött hagyják az álomgyárat, és visszaköltöznek Michiganbe, Chelsea-be, hogy a családjuk számára a lehető legnagyobb normalitást teremthessék meg. A színész ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy mindig is bizalmatlan volt a 15 perc hírnévvel szemben: „Ez az egyik oka annak, hogy Michiganben akartuk felnevelni a gyerekeket, mert tudtuk, hogyan kell ezt ott csinálni.”

Állítása szerint nem gondolta, hogy a karrierje olyan sokáig kitart majd, ezért úgy gondolta, ha vége, „így legalább otthon lesz”.

Nos, annyira nem ért véget, hogy öt év után (ha idén bemutatják) ismét egy mozifilmben láthatjuk legközelebb: az első filmes Michael Russell Gunn történelmi drámájában, a Reykjavikban Ronald Reagant fogja alakítani. A sztori szerint a hidegháború legveszélyesebb pontján a politikai ellenségek, Reagan és Mihail Gorbacsov (Jared Harris) Izlandon találkoznak egy feszült hétvégén, hogy eldöntsék, béke vagy háború lesz-e a világban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk