KULT
A Rovatból

10 elborult elmélet arra, mi történik majd a Trónok harca utolsó évadában

Vigyázat, csupa spoiler!

Link másolása

A Trónok harca minden idők egyik legsikeresebb sorozata lett, Emmy-díjat és más elismeréseket nyert, pedig a 2012-es és 2013-as Emmyn még nem nagyon vettek tudomást róla, 2013-ban például az HBO másik sorozata, a Gengszterkorzó egyik mellékszereplője, Bobby Cannavale kapott Emmyt, hiába jelölték újra a Tyrion Lannistert alakító Peter Dinklage-et.

Már a sorozat első évada alatt elindult a találgatás, hogy az ott bemutatott szereplők közül kié lesz a vastrón, ki lehet Westeros ura.

A nézők - különösen, hogy a Trónok harca alapjául szolgáló eddig elkészült regények nem adnak mindenben támpontot, sőt a sorozat sok részletben eltér a könyvektől – azt is próbálják megtippelni évadról évadra, hogy ki marad egyáltalán életben.

VIGYÁZAT, SPOILEREK!

HA NEM LÁTTAD AZ EDDIG BEMUTATOTT 7 ÉVADOT, NE FOLYTASD!

MI SZÓLTUNK!

A Trónok harca nyolcadik, befejező évada közeleg, és világszerte milliókat izgat a szereplők sorsa, és a történet lezárása. Ezért a legelborultabb vagy legérdekesebb rajongói teóriák közül válogattunk néhányat nektek.

1. Az Éjkirály feltámasztja a halott Starkokat

A rajongók egy csoportja szerint a 8. évad előzetesében nem véletlenül mutatják a kriptát Deresben. Korábban is kapott már szerepet a sorozatban, például az első évadban, amikor Ned Stark a húgáról, Lyannáról beszél a lány síremlékénél. Vagy amikor Osha és Brandon a kriptában találkozik Rickonnal és a farkasával, és Rickon azt állítja, hogy ott, lent látta az apjukat. És azt is, hogy a szüleik soha többé nem térnek vissza.

Az előzetesben azt láthatjuk, hogy Arya rémülten rohan a kriptában. A rajongók szerint az Éjkirály úgy használja az elhunyt Stark-ősöket, mint a trójaiak a mondában a falovat: valamilyen módon feltámasztja őket, és azok belülről támadnak ellenségként az élőkre. Így akár az is előfordulhat, hogy a végén minden élő meghal, és a Mások foglalják el Derest, majd egész Westerost.

2. Sansa és Tyrion marad életben a végére

„Lady Stark, túlélsz mindannyiunkat” – mondja Tyrion, a király segítőjeként a második évadban Sansának. Valóban, mindaz, amin keresztülment a Stark lány a hetedik évadig, akár meg is ölhette volna – de megerősítette. Először a megalkuvó alkalmazkodás miatt volt képes túlélni. Joffrey szívesen megölte volna, miután az apját lefejeztette, és a lányra, illetve a lány családjára már nem volt szüksége az uralkodáshoz.

Később, a nagynénje, Lysa Arryn kis híján végzett vele. És a Ramsey Boltonnal való házassága is életveszélyessé vált, és nem csupán az elmebeteg és szadista fiú kiszámíthatatlan őrültsége, hanem annak féltékeny szeretője miatt is veszélyben az élete. A pokoli leckék viszont ellenállóbbá és öntudatosabbá teszik.

Tyrion a diplomáciai érzékének, gyors helyzetfelismerő képességének, részegen is józan gondolkodásának és a kapcsolatainak köszönheti, hogy életben marad. A harmadik évadban van arról szó, a Ros-sal folytatott beszélgetés során, hogy milyen jó, ha sok embert ismer valaki, és akadnak szövetségesei. Később az egyik ismerőse, szövetségese, Lord Varys húzza ki a csávából és menekíti el Tyriont Essosra a családja haragja elől.

Tyrion képességeivel számtalanszor bebizonyította, hogy született uralkodó, talán az összes szereplőnél bölcsebb. Sansa pedig királynőnek született. Mivel egyes rajongók szerint Sansa és Tyrion házassága még érvényes, és a Ramsey Boltonnal kötött házassága eleve nem volt az, biztos, hogy lesz még közük egymáshoz, sőt, egymásba szeretnek, és csak ők élik túl a csatákat és azt az őrületet.

3. Mindenki meghal, vagy csak a férfiak halnak meg?

Valar morghulis, angolul All men must die. Mindenkinek meg kell halnia. Többször is elhangzik a sorozatban, minden évadban valaki más szájából.

Csakhogy a harmadik évadban, amikor Daenerys Targaryen beszélget Missandei-jel arról, hogy háborúba követi őt, akár éhezhet és meg is halhat, és a lány azt mondja: „Valar morghulis”, Daenerys így válaszol: Igen, minden férfinak meg kell halnia, de mi nem férfiak vagyunk”.

Ebből sokan azt a következtetést vonták le, hogy a férfi főszereplő mindegyike elvérzik a sorozat legvégére, és a női főszereplők, illetve mellékszereplők között lesznek a nagy túlélők.

4. Dany lesz az Éjkirálynő

Westeros elnyeréséhez Westeros támogatása kell – mondja Jorah Mormont Daenerysnek Quarth-ban. Csakhogy Daenerys nem olyan népszerű, mint Jon, és nem is bírja úgy az emberek támogatását.

Az egyik sárkányát már elveszítette a hetedik évad végén, és a sorozatban Tyrion is figyelmezteti, hogy valójában védtelen a sárkányain, Dany elég önfejű és makacs, a vesztébe fog rohanni. Az egyik Reddit felhasználó szerint az igazi jég és tűz násza valójában Daenerys és az Éjkirály egyesülésével jön létre.

5. Melisandre adja össze Jont és Danyt

Sokak szerint teljesen nyilvánvaló, hogy Havas Jon és Daenerys Targaryen egy pár lesz, az is, hogy Melisandre karaktere nem tűnhet el úgy végleg, hogy szimplán lelép, amikor Havas a Baratheon-kislány feláldozása miatt száműzi, és megígéri neki, hogy megölik, ha visszatér.

Muszáj lesz visszajönnie, egészen biztosan lesz még szerepe, és egészen biztosan olyan tettet hajt végre, ami miatt megkegyelmeznek neki. Az egyik rajongó szerint, mivel eléggé megfogyatkoztak a papok a sorozatban, végül ő lesz az, aki összeadja Havast és a Targaryen-lányt.

Az is biztos a rajongók szerint, hogy meghal, hiszen azt mondja Melisandre a hetedik évadban, hogy visszajön, hiszen az ő sorsa az, hogy Westeroson haljon meg.

6. Daenerys biztosan meghal

Az egyik legnépszerűbb elmélet szerint Jon a herceg, akit megígértek. Ha ő az Azor Ahai utódja, akinek a feleségét, Nissa Nissát kellett feláldoznia, és kardját a szívébe döfnie, akkor Jonnak a végső győzelemhez fel kell áldoznia Daeneryst.

A teóriát erősíti az is, amit a harmadik évad végén és a negyedik évad elején láthattunk/hallhattunk, amikor Daenerys felszabadítja a rabszolgákat, és azok azt kiabálják: "Mhysa, mhysa!" vagyis "Anya", ami niszának hallatszik.

7. MINDENKI meghal

A Sorozatjunkie.hu oldalon, ahol linkelték a Trónok harca utolsó, záró évadának állítólagos vázlatát (illetve a 8. évad állítólag legfontosabb eseményeit), az egyik magyar rajongó kommentben izgalmas és tényleg meghökkentő befejezést képzelt el a sorozatnak.

„Nem olvastam a “terveket” és nem is fogom. Számomra egy befejezés az elfogadható, még akkor is ha most körül röhögtök (magamon is mosolygok).

Én elpusztítanám ezt a világot, mert beteg és egyik fél sem tudna egy élhető világot létrehozni.

A pusztulás után maradnának az erdő gyermekei akik tovább vigyáznák a Földet. Ennek lenne üzenete, mert a jelenünk is lassan a pusztulás felé halad.”

8. Melisandre, a papnő visszahozza Viseriont az élők közé

A hetedik évad egyik legmegdöbbentőbb jelenete az, amikor az Éjkirály Mássá változtatja az egyik sárkányt, Viseriont, miután az meghalt. Egy teória szerint Melisandre nem csak hogy Jon tiltása ellenére visszatér, hanem újból megismétli a halott feltámasztását, akár a saját élete árán és a sárkány nem sokáig szolgálja majd a Mások seregét.

9. Bran valójában az Éjkirály

Mint azt már láthattuk, Bran képes látni a múltat, és ott lenni múltban történt eseményeknél. Bran képes megszállni állatok és emberek tudatát, és a céljaira használni őket, ilyen volt a harmadik évadban amikor a Stark farkasokat használta, vagy a hatodik évadban, amelyben Hodor sorsa kiderült és eldőlt. Azt is láthattuk, hogy amikor a múltban van, kapcsolata lehet az ott élőkkel, például felfigyelt a hangjára a fiatal Ned Stark az egyik látomásban.

Emlékezetes az a jelenet is, amikor az egyik látomásban az óvatlan Brant megérinti az Éjkirály. A hatodik évadban Bran az egyik látomásában ismét visszamegy az időben, oda, amikor az Erdő Gyermekei átváltoztatták az Elsők egyikét Mássá, Bran pedig az átváltoztatott férfiban lehetett, mert amikor a férfiba szúrják a sárkányüveget, Bran megvonaglik a fájdalomtól.

A Mások királya és Ben valamilyen módon egy, mert Ben énjének egy része benne maradhatott. A teóriát erősíti az is, hogy a hetedik évad végén a Mások menetelnek a fal felé, és a menet egy farkasfejet formáz a hóban…

10. Sam mindenkit túlél, és ő meséli el a történetet

Megvan, hogy amikor a hetedik évadban Samwell Tarly azt mondja Ebrose főmesternek, hogy ő valami sokkal költőibb címet adott volna a könyvének? Valószínűleg tényleg ő lesz, aki a kevés (vagy egyetlen) túlélőként leírja Westeros krónikáját.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: