KULT
A Rovatból

Top 10/2022 – Ezeket a filmeket szerettük a legjobban idén

Tom Cruise a fellegekben, Robert Pattinson bőregérgúnyában, kattant multiverzumok, énkereső norvégok, első nagy szerelem a hetvenes években, rókázó gazdagok, felhőufók, na meg a rock ’n’ roll királya – 2022 legjobbjai felsorakoznak.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2022. december 29.


Link másolása

Hamarosan véget ér 2022, ezért összeállítottunk egy listát azokból a filmekből, amiket mi a legjobban szerettünk idén.

10. A titokzatos nő

Egy Park Chan-wook-film mindig esemény, a dél-koreai mester (Oldboy, A szobalány) ezúttal egy megoldandó filmes rejtvényt kínál nekünk: a bevándorlói feszültségek, a gyilkossági ügyek, egy szerencsétlenségben fogant románc és a modern, okostelefonokkal telített élet elszigeteltsége mind ott lapulnak a képsorok között. A felszínen nyomozás egy femme fatale ellen, belül azonban egy ízig-vérig romantikus sztori dél-koreai módra. Kivételes utazás.

9. Nem

Jordan Peele eddigi mérlege nálunk 3-ból 3. Igaz, az Oscar-díjas Tűnj el!-ben (2017) és a Mi-ben (2019) talán fajsúlyosabb témákat feszegetett, mondandóját azonban a Nemben is horrorba csomagolta, csak most a science fiction irányába is tett egy kis kitérőt. A Nem egyedi hangulatú, csavaros és kreatív film, amiről sokat lehet beszélgetni, és ami tele van emlékezetes jelenetekkel: a forgatáson gyilkolászó csimpánzt például biztosan nem feledjük sosem, és a mozdulatlannak tűnő felhőkkel sem leszünk kibékülve ezután.

8. A szomorúság háromszöge

Ruben Östlund (Lavina, A négyzet) talán legpopulárisabb filmje, kiábrándultsága az emberiségből azonban ugyanúgy helyet kapott benne. Ezúttal a felső tízezer kíméletlen kritikájába csomagolt bele egyszerre kiábrándító, ugyanakkor nagyon vicces jeleneteket egy luxushajón szó szerint hánykolódó utasokkal, hajótöréssel, túlélődrámával. Tanulság? Az emberek (az elnyomók és az elnyomottak egyaránt) alapvetően hajlandók egymást kihasználni, ha a megfelelő körülmények adottak. Szomorú, de roppant szórakoztató.

7. Elvis

Baz Luhrmann visszatért! Ideje volt már, hiszen a ritkán filmező ausztrál utóbbi két filmje (Ausztrália, A nagy Gatsby) nem hozta egykori remekei (pl. Moulin Rouge) minőségét. Az Elvis viszont egy vegytiszta Luhrmann-vízió lett, vagyis egyáltalán nem egy tipikus életrajzi film. Austin Butler és a tokás Tom Hanks kiváló alakításaival megspékelve most tényleg előbukkant a képsorok közül a Luhrmann-mágia, az extravagáns kamerakezelések, vágások, montázsok és áttűnések az év egyik legjobb filmélményévé varázsolták Elvis Presley tragikus életútját.

6. Tőrbe ejtve: Az üveghagyma

Benoit Blanc is visszatért! Rian Johnsonnak piszok nehéz dolga volt, hiszen a 2019-es Tőrbe ejtve szinte egy tökéletes „ki-tette”-film. A minden bizonnyal Agatha Christie-n nevelkedett és az ő fortélyát megöröklő író-rendező azonban az új nyomozással sem vallott kudarcot, ezúttal is egy a nézőt többszörösen átverő, izgalmas és csavaros sztori a jussunk egy remek sztárgárdával és a talán most még meggyőzőbb Daniel Craiggel, aki végérvényesen bevonul a filmtörténet nagy detektívjei közé. Nézzük meg többször!

5. Licorice Pizza

Az utóbbi időben nagyot mennek az „így jöttem”-filmek. Quentin Tarantino (Volt egyszer egy… Hollywood), Greta Gerwig (Ladybird), Reisz Gábor (Rossz versek), Alfonso Cuarón (Roma), Kenneth Branagh (Belfast), január 19-én pedig érkezik Steven Spielbergtől A Fabelman család. Paul Thomas Anderson sem akart kimaradni a trendből, ezért összedobta a Licorice Pizzát, ami egy szinte hibátlan korrajz a hetvenes évekről. Egy villámgyorsan tovatűnő, 130 percnyi csoda, s bizony mi is szívesen ott maradtunk volna még sokáig Gary és Alana világában.

4. A világ legrosszabb embere

Ezzel a filmmel Joachim Trier végérvényesen bekerült a nagy kortárs dán filmrendezők (pl. Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Anders Thomas Jensen) közé. A világ legrosszabb embere alapvetően egy őszinte és nyers karakterrajz Julie-ról (Renate Reinsve), a magát nem igazán találó 30 körüli nőről, de persze sokkal több téma (gyerekvállalás, létbizonytalanságtól való félelem, szex, szerelem, nosztalgia, gyász stb.) akad itt, mindezt pedig izgalmas képi világgal turbózza fel Trier. Egy nő álmai, gondolatai, legbelsőbb vágyai. Nem mindig tündérmese, de hihetetlenül emberi.

3. Minden, mindenhol, mindenkor

Na ilyet még biztosan nem láttunk! Annyi ötlet, sziporka és őrültség van itt, ami 10-20 másik filmhez is elegendő lenne. Ráadásul egyszerre akciófilm, sci-fi, dráma, szatíra, vígjáték, fantasy és vuhszia. A sokszor groteszk, de kétségtelenül csilli-villi külcsín mögött azonban egy mély gondolatiság is megbújik a szeretetről, a megértésről, a sorsszerűségről, az emberi természetről és az univerzumban betöltött helyünkről. Nem való mindenkinek, de aki szereti, ha egy film olyan helyekre viszi, ahol még nem járt, ha olyasmit lát, amit korábban nem, Dan Kwan és Daniel Scheinert filmje a legjobb választás!

2. Batman

2022-ben mit lehet még kezdeni ezzel a denevérjelmezes fickóval, aki az éj leple alatt tanítja móresre a rosszfiúkat? Tim Burton és Christopher Nolan után mit lehet még hozzátenni ehhez? Nos, Matt Reeves (Cloverfield, A majmok bolygója – Forradalom és Háború) megmutatta, mit lehet. Egy minden eddiginél reálisabb, nyersebb és sötétebb víziót, amiben senki sem olyan, ahogy eddig láthattuk. Ebben a Gothamben minden kézzelfogható és húsba vágó, s a 180 perces hossz sem készteti feszengésre a nézőket, annyi szögből bombázza az érzékeinket. Micsoda blockbuster!

1. Top Gun: Maverick

Miért ne lehetne az év legjobb egész estés produkciója egy akciófilm? Az 1986-os Top Gun folytatása? Főként, hogy ekkora meglepetést szerzett nekünk Tom Cruise és direktora, Joseph Kosinski. 36 évvel az eredeti után kijönni egy új epizóddal mindig rizikós. A Maverick azonban bebizonyította, hogy ha a szuperlátványos külcsín mögött ott az alázat, a szív és a lélek, akkor egy szimpla vadászrepülős haddelhadd is elbűvölheti az egész világot. Ahogy Cruise-ék tették. Csodás pillanatok, székhez szegező akciók, igazi mozivarázslat!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk