KULT
A Rovatból

Tengerész volt, majdnem lemondta A nagy Lebowskit, és 2020-ban öt héten át élet és halál között lebegett – Jeff Bridges 75 éves

Ki mástól várnánk, hogy legyőzi az őt egyszerre legyűrni próbáló rákot és a Covidot? A Tökit nem olyan fából faragták, hogy csak úgy feladja. Egy hollywoodi sztár, aki beleszületett az iparba, és sosem tűnt el a süllyesztőben.


Jeffrey Leon Bridges 1949. december 4-én született Los Angelesben, a népszerű filmsztár, Lloyd Bridges (őt sokan a Nagy durranás-filmek Benson tengernagya és elnöke kapcsán ismerik, de szerepelt többek között az 1943-as Szaharában, az 1952-es Délidőben, az 1979-es Az ötödik muskétásban, az Airplane! első és második részében, a Joe és a vulkánban, a Drágám, a kölyök (marha)nagy lettben, az Időzített bombában –itt pl. Jeff filmbeli nagybátyját játszotta – vagy a Maffia!-ban, 1998-ban hunyt el), és a szintén színésznő, illetve író Dorothy Simpson fiaként. Négy gyermek közül volt az egyik: a bátyja, Beau Bridges ugyancsak ismert színész lett, és született egy húga is, Cindy. Volt egy Garrett nevű fivérük is, aki 1948-ban hirtelen csecsemőhalál szindrómában halt meg néhány hónaposan. Az anyai nagyapja az angliai Liverpoolból vándorolt az Egyesült Államokba.

Jeff és a testvérei Los Angeles Holmby Hills nevű városrészében nőttek fel.

Szoros volt köztük a kapcsolat, főként Beau miatt, aki egyfajta pótapaként működött Jeff és Cindy számára, amikor az apjuk forgatott valahol (ami elég gyakori volt).

Jeff számára természetesen adta magát a showbiznisz: 1967-ben leérettségizett a University High Schoolban, de már 17 éves korában az apjával turnézott az Anniversary Waltz című színpadi produkcióban. Az érettségi után aztán New Yorkba költözött, ahol színészetet tanult a Herbert Berghof Stúdióban. Emellett katonai szolgálatot is töltött, méghozzá a tengerészetnél,1967-től 1975-ig az Egyesült Államok parti őrségének tartalékosa volt a kaliforniai San Luis Obispóban, mint első tiszt.

Az apja miatt lett színész

Bridges egyébként életének eddigi 75 évéből több mint 74-et töltött a kamera előtt, mivel mindössze 4 hónapos korában debütált a filmvásznon: egy vonatállomáson, Jane Greer karjaiban, a The Company She Keeps című filmben. Sírnia kellett volna a jelenetben, ő azonban teljesen nyugodt volt, ezért az édesanyja, Dorothy (aki Jeff idősebb testvérével, Beau-val együtt szintén szerepelt a filmben) egy picit belécsípett. Ez hatott, Bridges pedig azóta is színészkedik.

Visszatekintve azért kétli, hogy valaha is a showbiznisz útjára lépett volna, ha az édesapja és az édesanyja nem biztatják és bátorítják erre. Lloyd például, ellentétben az ő apjával, kifejezetten támogatta, hogy a csemetéi filmezéssel és úgy általában színészettel foglalkozzanak. „Szerette, amit csinált, és a gyerekeit is erre akarta rávezetni. Úgy vélte, ez egy nagyszerű módja annak, hogy emberekkel találkozzanak, kreatívak legyenek és körbeutazzák a világot. Ha pedig még szeretik is, nincs több kérdés” – nyilatkozta egy interjúban Jeff.

Konkrétan Lloyd tárta széles a szórakoztatóipar kapuit a két fia előtt, mivel szerződtette őket, hogy viharos tinédzserkorukat a Sea Hunt (1958-1960) című tévésorozat forgatásán töltsék. Majd Jeff számára rögtön az 1970-es A düh folyosói című drámában játszott szerepe után jött a nagy áttörés: ő játszhatta a pimasz és magabiztos Duane Jacksont, aki Cybill Shepherddel egy texasi kisváros moteljeiben rótta a köröket Az utolsó mozielőadásban, amelyet Peter Bogdanovich író-rendező adaptált Larry McMurtry regényéből. A szerep és a film meghozta Bridges számára 1972-ben (vagyis mindössze 22 éves korában) az első Oscar-jelölését. „Ez egy rendkívül izgalmas élmény volt. Bogdanovich nagyszerű filmes volt, nagyszerű lélek. Cloris Leachman, Ben Johnson, Ellen Burstyn, Timmy Bottoms, a szereposztás is tökéletes.

Akkoriban mindannyian pályakezdők voltunk, és azt éreztük, hogy ez a film különleges lesz. Az is lett. Ha ma megnézed, csak úgy ott lóg önmagában, gyönyörű! Semmihez sem hasonlítható” – mesélte Az utolsó mozielőadásról, ami megnyitotta előtte Hollywood kapuit, ezután sorra kapta a szerepajánlatokat.

A nagy bukását is élvezte

Bridges második Oscar-jelölése 1975-ben érkezett a Villám és Fürgeláb című filmért, amelyben Clint Eastwood bankrablótársát alakította. Az akkor elsőfilmes író-rendezővel, Michael Ciminóval (aki később A szarvasvadászért nyert Oscart) olyan nagy élmény volt a közös munka, hogy Bridges úgy szívesen mondott igent egy új közös munkára. Ez azonban nem volt jó döntés, mivel ebből lett A mennyország kapuja című, katasztrofálisan nagyot bukó epikus western 1980-ban. „Cimino és én az akkori karakterekről beszélgettünk, és az egyikük – egy gazdag üzletember – egy távoli rokonomra, John L. Bridgesre emlékeztetett, aki Arkansasból érkezett a kaliforniai aranyláz idején, és nagy pénzeket keresett. Cimino azonnal megragadta az alkalmat, és felhívta a látványtervezőt azzal, hogy változtassák meg az összes feliratot a városban John Bridges Ltd.-re!” Szóval azért volt némi pozitívum is a pórul járt film készítése közben.

Ráadásul A mennyország kapuja véget nem érő felvételei közben Bridges és színész társa, Kris Kristofferson, amikor csak tudtak, összeültek és együtt gitározgattak.
„Egy rakás vad kölyök voltunk akkoriban, de Kris keményen dolgozott, és tényleg a színészetre koncentrált. Rengeteg zenész vett részt a filmben. Ott találkoztam először egy jó haverommal, T Bone Burnett-tel is” – emlékezett vissza.

Eljő az áttörés

A legfontosabb filmes tapasztalatait azonban ennél korábban, John Frankenheimer 1973-as Eljő a jeges című rendezésének készítése közben szerezte. Bridges játszotta a fiatal, húszas évei elején járó anarchistát, a színésztársai azonban főként az ötvenes, hatvanas és hetvenes éveikben jártak.

„A legtöbb filmnél szerencsés vagy, ha kapsz pár hetet próbálni, majd a forgatás jóval több ideig tart. Ebben az esetben azonban minden megfordult: John Frankenheimer nyolc hetet adott nekünk a próbákra, majd összvissz két hét alatt leforgattuk a filmet. Ezt a nyolc hetet így együtt tölthettem olyan színészlegendákkal, mint Fredric March, Robert Ryan vagy Lee Marvin, akik az évek és a rutin ellenére ugyanolyan izgatottak voltak, mint én, mert szerették volna, ha egy jó filmet csinálunk Eugene O’Neill színdarabjából. Észrevettem rajtuk, hogy ez a félelem és szorongás a szakmával járó alapvető érzés, amihez a karrierem során azóta én is hozzászoktam.”

Az Eljő a jeges forgatása egyébként egy olyan időszakban történt, amikor Bridges még nem volt biztos benne, hogy a színészkedés lesz az ő útja, szemben a többi kreatív tevékenységgel, ami érdekelte: a zene, a festészet és a fotózás.

„Azalatt a nyolc hét alatt együtt lógtam ezekkel a nagyszerű színészekkel és ezzel a csodás rendezővel. Sokat beszélgettünk, és beleláthattam, hogyan dolgoznak az ilyen kaliberű színészek. Nagyon tanulságos volt. Ezek után úgy döntöttem, hogy az életem hátralévő részében ezt fogom csinálni, méghozzá profi módon.”

A Töki és a mestermű

S bár a következő évtizedekben olyan ikonikus filmekben játszott, mint a King Kong (1976), a Tron, avagy a számítógép lázadása (1982), a harmadik Oscar-jelölését hozó Csillagember (1984), a Tucker, az autóbolond (1988), a bátyjával, Beau-val újra összehozó Azok a csodálatos Baker fiúk (1989), A halászkirály legendája (1991), a Nyom nélkül (1993), a Félelem nélkül (1993),  a Tükröm, tükröm… (1996), A szomszéd (1999), a negyedik Oscar-nominációt jelentő A manipulátor (2000), a K-PAX: A belső bolygó (2001), a Vágta (2003), a Tideland (2005) vagy Marvel-mérföldkőnek számító és nagy kasszasiker A Vasember (2008), a leghíresebb szerepe kétségkívül a Coen tesók, Joel és Ethan 1998-as A nagy Lebowskija volt. Bridges veszélyesen közel állt ahhoz, hogy visszautasítsa a szerepet (a bowlingozó, lazsáló Jeffrey Lebowskit, azaz a Tökit), amelyhez azóta is a leginkább kötődik, mert attól félt, hogy a lányai azt gondolják, amit karakter életvitele képvisel, az pozitív. Aztán szerencsére megbeszélték a dolgot, Bridges így rábólintott, a többi pedig már történelem.

Hogy a Coen testvérek miért gondolták, hogy ő a tökéletes jelölt a Töki szerepére, az máig rejtély a számára. „Nem olyan volt, mint bármelyik másik filmem. Fogalmam sincs, miért engem választottak. Talán tudták, milyen voltam a gimiben, nem tudom. A nagy Lebowski pedig nemcsak az egyik kedvenc filmem, hanem a kedvencem, egyfajta mesterműnek tartom. Tudom, hogy elfogult vagyok, de ott van a sorban a legjobbak közt. Egyszerűen annyira jól működik a közönség számára. Minden alkalommal, amikor megnézed, új, apró dolgokat találsz benne, amiket csak imádni lehet.”

Oscar, rák, Covid

A kétezres évek vége újra a figyelem középpontjába helyezte őt, hiszen miután eljátszotta a Marvel Mozis Univerzum, vagyis az MCU első főgonoszát A Vasemberben, egy évvel később, a 2009-es Őrült szív című zenés drámájával pedig végre (az ötödik jelölésére) megkapta az Oscar-díjat 2010-ben, ráadásul a legjobb férfi főszereplő kategóriájában. Majd a következő filmjével, a nagy sikert arató A félszeművel (megint a Coen fivérek) jött a hatodik nomináció, a 2017-es A préri uraival pedig a hetedik… Hiába, a kivénhedt, dörmögő, laza cowboyszerepeket mintha ráöntötték volna. S hasonlót játszik nagyobb színészi szünete (2018-ban szerepelt utoljára mozifilmben, a Húzós éjszaka az El Royale-ban című krimiben) utáni első projektjében, A nagy öreg (2022-2024) című, immár két évadot is megélt sorozat ex-CIA-ügynökeként.

A Hulu sorozatára egyébként még azelőtt bólintott rá, hogy non-Hodgkin limfómával diagnosztizálták volna, amit 2020. október 19-én jelentett be hivatalosan. Ráadásul nem elég, hogy kemoterápiás kezeléseket kapott a rák miatt, ráadásul még elkapta a Covid egyik súlyos változatát is, a két kór együttes hatása miatt pedig élet és halál között lebegett öt héten át.

Bridges részletesen leírta a két betegségből való felépülés hosszú folyamatát, és beszámolt arról, hogy az öthetes kórházi kezelés után hónapokig kellett otthon lábadoznia, mire újra működőképes lett.

A nagy öreg alkotói pedig türelmesen vártak rá. Bár egy évet csúszott így a produkció, de Bridges és a készítők is örültek neki, hogy a színész végre olyan állapotba került, ami lehetővé tette a számára, hogy leforgasson egy akciókban és közelharcokban is bővelkedő sorozatot. Nem semmi!

50 éve együtt

A betegségében szerencsére nem volt egyedül, hiszen mellette volt a felesége, Susan és három lányuk, Isabelle (1981), Jessica (1983) és Haley (1985). Jeff Bridges magán- és szerelmi élete ugyanis nem is lehetne unalmasabb a bulvárlapok számára. Bár fiatalkorában állítólag egy rövid ideig együtt volt Cybill Shepherddel, valójában 1974 óta, vagyis idén 50 éve rabolta el a szívét Susan Geston, akivel az 1975-ös Rancho Deluxe forgatásán találkoztak, ahol Geston pincérnőként dolgozott. A 24 éves színész és a 21 éves lány rögvest egymásba szerettek. 1977. június 5-én házasodtak össze, vagyis idén ünnepelték a 47. házassági évfordulójukat, ami felettébb ritka egy hollywoodi sztárnál. Reméljük, megülik még az aranylakodalmukat is 2027-ben!

S hogy mit tartogat a jövő Jeff Bridges számára? Reményünk szerint hosszú életet és minden jót! Legközelebb ismét egy mozifilmben, régi franchise-a, a Tron harmadik részében, a Tron: Aresban láthatjuk újra Kevin Flynnként, a tervek szerint 2025 októberében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Ott volt a világ legszebb emberei közt, és egy életre megfogadta Al Pacino tanácsát – 30 érdekesség az 55 éves Chris O’Donnellről
Egy asszony illata, A három testőr, Mindörökké Batman, Oltári völegény… A kilencvenes években ő volt az egyik legmenőbb feltörekvő sztár. Majd inkább a tévében csinált karriert.


1. 1970. június 26-án született Christopher Eugene O Donnellként az USA-ban, az Illinois államában lévő Winnetkában.

2. Az apja, William Charles többségében ír, kis részben skót és angol származású, az anyja, Julie Ann német, svájci-német, angol, svájci-francia, valamint walesi és skót gyökerekkel rendelkezik.

3. Nem vett részt a középiskolai szalagavatóján, mert épp azzal egyidőben volt az evezős versenye.

4. 17 évesen debütált színészként: fiatalon, 1986-ban kapta első szerepét a Jack and Mike című sorozatban, az első filmje pedig A nő nem felejt című 1990-es vígjáték-dráma volt Jessica Lange-gel, Kathy Batesszel és Joan Cusackkel.

5. 1992-ben marketingből szerzett diplomát a Boston College-ban, mielőtt teljes mértékben elkötelezte magát a színészi karrierje mellett.

6. Széles körű elismertségre a Mindörökké Batman (1995) és a Batman és Robin (1997) című filmekben Robin karakterének megformálásával tett szert.

7. Nagy, ír katolikus családból származik: hét gyermek közül ő a legfiatalabb.

8. Ő maga is nagy családot alapított: 1997-ben vette feleségül a barátnőjét, Caroline Fentresst, akitől öt gyermeke született.

9. A karrierje során számos neves rendezővel dolgozott együtt, mint például Martin Bresttel (Egy asszony illata), Tony Richardsonnal (Kék ég), Joel Schumacherrel (Batman-filmek), Richard Attenborough-val (Szerelemben, háborúban…) vagy Robert Altmannal (Cuki hagyatéka).

10. O'Donnell sokoldalúságát színészként is bizonyította, hiszen a karrierje későbbi szakaszában tévésorozatokban lett ismert, az NCIS: Los Angelesben például 2009 és 2023 között 14 évadon és 323 epizódon át alakította G. Callen szerepét.

11. A szórakoztatóiparban végzett munkájáért 2015-ben megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

12. 1996-ban a People magazin  „a világ 50 legszebb embere” közé választotta.

13. Az 1992-es Egy asszony illatában Charlie Simms szerepéért számos kritikai elismerést, többek között egy Golden Globe-jelölést is kapott.

14. Szívesen vállal vendégszerepeket népszerű tévésorozatokban. Olyan műsorokban tűnt fel többek között, mint A Grace klinika, a Két pasi – megy egy kicsi, az Ügyvédek vagy a Hawaii Five-O.

15. A szabadidejében szeret golfozni, és gyakran vesz részt jótékonysági golfversenyeken. Egy ízben például 500 ezer dollárt gyűjtött össze egy golfjátszmán, amit az Amerikai Filmakadémiának ajánlott fel.

16. Aktívan kommunikál a rajongóival olyan platformokon, mint az X (Twitter) és az Instagram, ahol friss híreket és kulisszatitkokat oszt meg a projektjeiről.

17. Szívesen vesz részt olyan rendezvényeken és kezdeményezésekben, amelyek tisztelik és támogatják az amerikai katonákat és a családjaikat.

18. A színészi munkája mellett producerként is dolgozott az NCIS: Los Angeles című tévésorozatában, illetve executive producere volt az 1999-es Oltári vőlegény című romantikus vígjátékának.

19. A karrierje elején neves márkák reklámjaiban szerepelt, ami hozzájárult a népszerűségéhez és az ismertségéhez. Az első munkája például egy McDonald’s-reklám volt.

20. Eredetileg a Hullámok hercege (1991) című filmben ő kapta meg Barbra Streisand  karakterének fiát, a színésznő-rendező azonban végül úgy döntött, hogy a valódi fiának, Jason Gouldnak adná inkább a szerepet. Streisand személyesen akart bocsánatot kérni Christől, ezért felhívta a kollégiumi szobáját. Az egyik szobatársa vette fel a telefont, és átvette az üzenetet, ami megdöbbentette, mert Chris akkor még nem említette neki, hogy a filmiparban dolgozik.

21. A Loyola Akadémián az osztálytársai megszavazták neki „A legvalószínűbb, hogy elszökik, és csatlakozik a cirkuszhoz” címet.

22. „Soha ne járj színésznővel” – ezt a tanácsot Al Pacino adta neki.

23. A Mindörökké Batmanben (1995) Robin szerepe közte és Leonardo DiCaprio között dőlt el a végén, az ő javára. A legfontosabb demográfiai csoportba tartozó gyerekeket megkérdezték, hogy szerintük melyikük nyerne egy harcban. O'Donnell legyőzte DiCapriót.

24. A felesége, Caroline általános iskolai tanárnő.

25. Két lánya és három fia született Caroline-tól: Lily Anne O'Donnell 1999-ben, Christopher Eugene O'Donnell Jr. 2000-ben, Charles McHugh O'Donnell 2003-ban, Finley O'Donnell 2006-ban és Maeve Frances O'Donnell 2007-ben. Vagyis idén decemberben már a legkisebbjük is betölti a 18-at.

26. Először neki ajánlották fel J ügynök szerepét a Men in Black – Sötét zsaruk (1997) című filmben, de ő elutasította, így került végül a karakter Will Smith-hez. Ezt a döntését azóta minden bizonnyal megbánta.

27. Ugyanazt a karaktert (G. Callen) négy különböző sorozatban is játszotta: az NCIS: Naval Criminal Investigative Service-ben, az NCIS: Los Angelesben, az NCIS: Hawaii-ban és a Hawaii Five-0-ban.

28. A fiatalkori modellkarrierjét akkor kezdte el, amikor az egyik nővére, Sally rábeszélt egy tehetségkutató ügynököt, hogy nézze meg Christ.

29. 1996 óta ugyanazzal a kaszkadőrrel, Jimmy Mcconnell-lel dolgozik együtt minden projektjén.

30. A közkeletű tévhit ellenére nincs rokonságban a színésznő Rosie O'Donnell-lel. Amikor vendégként megjelent Rosie talkshow-jában, a műsorvezető tréfásan a kistestvérének nevezte.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Fishing On Orfű - zseniális koncertek, átható energiák, „mocskos Fidesz”
Ábeli magasságokba emelkedett a kormánypárt szidalmazása a fesztiválon, a legváratlanabb helyzetekben kezdte skandálni a tömeg, ami sokszor a fellépőket is zavarba hozta. De a Fishing persze idén sem a politikáról szólt, hanem a zenéről és a közösségről.


12-13 éve járunk "fishingezni", de ez az a fesztivál, amit nem lehet megunni. Sőt, igazából csak várni lehet, hogy mikor jön már a következő. Már amikor Orfű felé kanyarog a kocsi vagy a busz a Mecsek mesebeli útjain, akkor érzi az ember: itthon van. Aztán feltűnik a tó szikrázó vize, a nádas, a stégek, a hatalmas pezsgés, ami csak erre a pár napra jellemző ezen az egyébként nyugodt és békés üdülőövezetben. De ebben a négy napban mindenhol vidám, közvetlen, laza, jófej emberek vesznek bennünket körül.

Nem tudom, hogy a hely teszi, vagy a zenei koncepció, vagy valami más, csak az biztos, hogy a Fishing jóval több, mint egy fesztivál. Egy közösség, állandó visszatérőkkel, és folytonos megújulással, amibe ugyanolyan természetességgel csatlakoznak be a 60 évesek, mint a 16-17 éves fiatalok.

Zeneileg is ez korosztályokon átívelő kapocs a Fishing legjellemzőbb tulajdonsága.

Évről-évre olyan előadókat és zenekarokat szerettet meg az újabb és újabb fiatal generációkkal, akiket különben talán nem is ismernének, vagy akikért addig csak a szüleik rajongtak. Miközben ez fordítva is igaz: a szülők találkozhatnak azokkal a fiatal tehetségekkel, akikről eddig még nem is hallottak. Ahhoz, hogy ez működjön, persze kell egy minőségi szint, és kell a közönség nyitottsága.

Tehetséges fiatalokban idén sem volt hiány. Már a délután hatos sávban teltházat produkált például a nagysátorban a Hűvös, de ugyanígy, a hatalmas kánikula ellenére ötkor berobbantotta a bulit az Aurevoir. A fő előadók, az Esti Kornél, a 30Y, a Belga és a Quimby egytől egyig hibátlan bulit vezényeltek le, de például a Carson Coma és a Csaknekedkislány is emlékezetes perceket okozott. Utóbbiak a fesztivál nagyszínpados záróelőadóiként először állhattak ott, és kicsit meg is illetődtek ettől, de bizonyították, hogy fiatal zenekarok is képesek betölteni ezt a hatalmas teret, új dinamikákat hozva.

Az idei év újdonságát még egy visszatérő rigmus jelentette: a legváratlanabb időpontokban és helyeken kezdte el skandálni a közönség, hogy "mocskos Fidesz".

„Ilyen lehet egy Ismerős Arcok koncerten” - reagált egy kicsit zavarban a Carson Coma frontembere, Fekete Giorgio, pedig amúgy tőlük igazán nem állnak távol a politikai utalások a dalszövegeikben. De még Lovasi egyszemélyes produkciója alatt is felhangzott a rigmus, aki megköszönte, hogy „tartalmasan töltötte ki a közönség a pillanatnyi intermezzot”.

Nem tudni, hogy ez csak divat, vagy az ide is begyűrűző elégedetlenség, mindenesetre a Pride betiltása kapcsán maguk a fellépők sem titkolták a véleményüket, a Quimby dobosa például látványosan egy kirúzsozott Orbánt ábrázoló szivárványszínű polóban nyomta végig a koncertet.

De a fesztivál persze idén sem a politikáról szólt, sokkal inkább az önfeledt örömről, bulizásról, nagy beszélgetésekről, amihez a szervezők mindent biztosítottak, amire csak szükség lehetett. A helyszín évről-évre fejlődik, mióta a Fishing keménymagja megvette, már teljesen felszerelt például a játszótér, és egyre több a fantasztikus kilátást biztosító kilátópont, ahol egy fröccsel leülve órákat is eltölthet az ember. Még kulturáltabbak lettek a vizesblokkok is,

ahogy a CSNK frontembere megjegyezte, ez az a fesztivál, ahol a mosdóban is mindig van szappan.

És akkor a gasztronómiáról nem is beszéltünk. Bár a pécsi Bohémia hamburgerei továbbra is fájóan hiányoznak, és a 15 ezer Ft-os fine dining menü nem tűnt nagy sikernek (igaz, nem kóstoltuk), de a sima étel- és italkínálatban is bárki megtalálhatta a kedvére valót. A decinként 600 Ft-ért mért villányi rosé pedig még mindig kiváló ár-érték arányt nyújt, ami fröccsként, 1 literes palackba töltve az egyik legnagyszerűbb fesztivál-találmány.

Ráadásul odakint is fantasztikus gasztronómiai csodákra bukkanhat az ember. Akkor is, ha nem az egyébként egészen különleges és szuper vezetett sör- vagy bortúrák egyikére fizet be, ahol zenészek társaságában kóstolgathatjuk a finomságokat. De ott a tó túlpartján az AN-2, ahol kacsamájas lecsóval várták a betévedőket, vagy a Malom, ahol elképesztően finom pisztáciás csigáért állt a sor.

A négy nap után a legtöbb fesztivállal ellentétben innen úgy megy haza a legtöbb ember, hogy minden fáradtsága ellenére úgy érzi, feltöltődött energiával. Valahogy majd csak kibírjuk 2026-ig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy 93 éves néni az őt átverő unokázós csalók nyomába ered – A Thelma képében megszületett a vérbeli „nyugdíjas akciófilm”
Természetesen egy vicces és megható komédiáról van szó, de Josh Margolin író-rendező bravúrosan parodizálja ki az akciófilmek unalomig ismert kliséit.


Nemrég került fel a SkyShowtime kínálatába ez a kis független gyöngyszem, amelynek ősbemutatójára még 2024 januárjában került sor a Sundance Filmfesztiválon. Majd, miután az év első felét végigturnézta különféle filmes mustrákon, és összegyűjtött kb. 10 díjat és még több jelölést, tavaly nyáron az amerikai mozikban is bemutatták. A mi vásznainkat sajnos végül elkerülte a Thelma, de sebaj, már teljes pompájában elérhető streamingen, így itt az ideje, hogy górcső alá vegyük ezt a fentiekben is jelzett, úgynevezett „nyugdíjas akciófilmet”.

Sőt, kibővítenénk még azzal, hogy egyben „nyugdíjas bosszúfilm” is.

A sztorija szerint a 93 éves Thelma Post (June Squibb) egyedül él Los Angelesben, miután pár évvel korábban elhunyt szeretett férje. A kissé céltalan életet élő, de a nagyijáért mindenre képes, szerető unokája, Dannny (Fred Hechinger) gyakran meglátogatja, és gondoskodik róla, annak ellenére, hogy a saját életéért nem vállal felelősséget. Bár Thelma közel áll Dannyhez, állandó segítségét egy kissé leereszkedőnek tartja. Egy nap aztán egy telefonos csaló hívja fel Thelmát, Dannynek adva ki magát, és azt állítja, hogy letartóztatták. Thelma az utasításnak megfelelően 10 000 dollárt küld egy helyi címre. Miután a lánya, Gail (Parker Posey) és a veje, Alan (Clark Gregg) is pánikba esnek, Thelma rájön, hogy Danny biztonságban van, és hogy átverték.

Mivel a rendőrség nem tud segíteni, úgy dönt, nem hajlandó hagyni, hogy a csaló megússza a dolgot, és kicselezve a családját, elindul a címre, hogy visszaszerezze a pénzt. A küldetésében segítségére lesz egy régi jó barátja, Ben (Richard Roundtree), akit a nyugdíjas otthonában keres fel, igazából elsősorban azért, hogy elkérje (vagy lenyúlja) a kis háromkerekű robogóját.

Már a fenti summázat is egy imádnivaló filmecskét ígér, a színészből lett író-rendező Josh Margolin első játékfilmje pedig ki is aknázza az alapsztoriban rejlő lehetőségeket.

Ha rá lehet ütni egy mozgóképre a „vérbeli nyugdíjas film” pecsétet, akkor a Thelma egyértelműen az. Margolin ugyanis láthatóan tiszteli az élemedett korúakat, akiknek életviteléből, a velük kapcsolatos hozzáállásból, az irántuk tanúsított lesajnálásból, a modern technikával való viharos kapcsolatukból és persze a fizikai korlátaikból is viccet csinál, de tisztelettel, jó szándékkal, nem elfelejtve, hogy milyen tudás, tapasztalat és bölcsesség van mögöttük/bennük.

A Thelma pedig azért lesz valamivel több (vagy inkább más) a hasonszőrű „szeniorfilmeknél”, mint amilyen pl. a Selyemgubó (1985), a Straight Story (1999), a Schmidt története (2002), A leggyorsabb Indian (2005) vagy a Vén rókák (1979, 2017) – vagyis azok a filmek, amelyekben a főszereplő idős karakterek valami olyan helyzetbe kerülnek, amibe az idősek nem szoktak –, mivel Josh Margolin az akciófilm és a bosszúfilm zsánereit figurázza ki egy kicsit, pontosabban illeszti rá a nyugdíjasok lehetőségeire. Vagyis, ha a Thelmában „akciójelenet” van, az nagyjából annyit jelent, hogy Thelma a robogon „száguld” kb. 5-10 km/h-val a nyugdíjas otthon folyosóján, úgy megy végig egy üzlethelyiségen, hogy akciózenére próbál átevickélni egy útjában lévő ágyon vagy egy elédőlt lámpaállványon, s úgy esik csapdába, hogy egyszerűen elesik, és nem tud magától felkelni. A 93 éves asszony számára ezek olyan akadályok, mint Rambónak, John Wicknek vagy John McClane-nek elintézni egy seregnyi rosszfiút, és úgy is éli meg a sikereit, ahogy a keménykötésű ifjabb akcióhősök a magukét.

Ebből adódik tehát a Thelma humora, ami nem a nézők hangos hahotáira áhítozik, inkább csak széles mosolyt csal az arcukra, amelybe természetesen időnként a meghatottság is belevegyül majd.

A Thelma legfőbb fegyvere persze maga a címszereplő, a valóságban is kilencvenpluszos June Squibb (idén novemberben tölti a 96-ot, és sok-sok évet kívánunk még neki), aki szakmailag kétségtelenül egy későn érő típus. 1990-ben, vagyis 61 éves korában jött ki a legelső filmje, a Woody Allen által rendezett Alice, majd olyan filmekben tűnt fel többek között, mint az Egy asszony illata, Az ártatlanság kora, A boldogító nem, a Ha eljön Joe Black, a Schmidt története vagy a Távol a mennyországtól.

Sokan az Agymenőkből jegyezhették meg, mivel ő alakította Sheldon Meemaw-ját az egyik epizódban, illetve az első és eddigi egyetlen Oscar-jelölését is 84 éves korában kapta a 2013-as Nebraskában nyújtott csodálatos alakításáért.

Jelenleg ő Hollywood egyik legnépszerűbb idős nénije (amióta Betty White 2021 decemberében elhunyt, pedig pláne) és nagyija, aki állandó karakterszínészként több mint kilencven évesen lett igazi filmsztár és főhős a Thelmával. Olyannyira, hogy ő lett a főszereplője Scarlett Johansson az idei Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon debütáló első rendezésének, az Eleanor the Greatnek is.

Squibb pedig csodálatosan hozza Thelma karakterét, aki, igen, megszenved a számítógépekkel és okostelefonokkal, de nagyon is az eszénél van, sőt, több mint fifikás, és a korából fakadó fizikai nehézségei sem állhatják útját, ha valamit a fejébe vesz. Tündéri filmecske, érdemes próbát tenni vele.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A háborúban aknakereső volt, a paródiák királya lett, és Hollywood egyik leghosszabb szerelmi története az övé – Mel Brooks 99 éves
Már 14 évesen gázsiért szórakoztatta egy hotel vendégeit, két Oscar-díjat nyert, és így 100-hoz közel az Űrgolyhók folytatására készül. Egy komikuslegenda parádés életútja.


Mel Brooks, azaz eredeti nevén Melvin James Kaminsky 1926. június 28-án született, méghozzá a család konyhaasztalán, egy brooklyni bérházban. A kézbesítőként dolgozó apja, Max családja német zsidókból állt, akik Danzigból (Gdańsk, Lengyelország) származtak. Anyja, Kitty ukrán zsidó bevándorló volt Kijevből. Három bátyja, Irving, Lenny és Bernie után ő volt a negyedik fiú. Apja, Max 1929-ben tuberkulózisban halt meg, amikor Mel még hároméves sem volt. A gazdasági válság idején özvegy édesanyja csak nehezen tudta ellátni a négy gyermekét.

Brooks később viccekkel és dobolással dolgozta fel a dühét és a veszteségét.

Az egyik osztálytársának a bátyja tanította dobolni, aki történetesen a jazzlegenda Buddy Rich volt, aki kiaknázta Mel tizenéves dühét, és hathónapos tanítás után a tehetséges újonc már elég jól játszott ahhoz, hogy fellépjen. Az apja haláláról később így nyilatkozott: „Ez felháborító. Lehet, hogy ezért haragszom Istenre vagy a világra. És biztos vagyok benne, hogy a humorom nagy része a haragból és az ellenségeskedésből fakad. Williamsburgben felnőve megtanultam humorba önteni a dühömet, hogy megkíméljem magam a problémáktól.”

Brooks kicsi, beteges fiú volt, akit az osztálytársai gyakran csúfoltak és zaklattak a mérete miatt. Kilencéves korában megnézte az Anything Goes című darabot William Gaxton, Ethel Merman és Victor Moore főszereplésével az Alvin Theaterben, az előadás után pedig azt mondta a nagybátyjának, hogy nem fog a ruhaipari negyedben dolgozni, mint mindenki más, hanem a showbizniszben szeretne érvényesülni.

Medencék és aknák

14 éves korában kapott állást a Butler Lodge-ban, egy másodosztályú szállodában, ahol a medence mellett kellett szórakoztatnia a vendégeket. Itt ismerkedett meg az akkor 18 éves komikus zsenivel, Sid Caesarral. A Playboy magazinban adott interjújában Brooks elmesélte, bármit megtett azért, hogy nevetésre bírja a közönséget. Egyszer például egy kalapban és egy nagy kabátban állt az ugródeszka szélén, két bőrönddel a kezében, amik tele voltak kövekkel, majd így kiáltott: „A munka szörnyű! Nem bírom tovább!” – és teljes felszerelésében a medencébe ugrott (azért, hogy ő elsüllyedjen, de a kalapja fent maradjon a víz felszínén). Ezt a számot később sokszor, sok helyen előadta.

Még tinédzserkorában változtatta meg a nevét Melvin Brooksra, anyja leánykori neve, a Brookman hatására, mivel folyton összetévesztették a trombitás Max Kaminskyvel.

1944 januárjában végzett a williamsburgi Eastern District Gimnáziumban, majd bátyja nyomdokaiba lépve a Brooklyn College-ba akart beiratkozni pszichológiát tanulni. Ám közbejött a katonaság.

Mel a II. világháború végén vonult be a hadseregbe, majd a Virginia Military Institute-ba küldték, ahol villamosmérnöknek tanult. Franciaországban szolgált, és egy hónappal az ardenneki csata után aknamentesítésre volt beosztva. Előléptették tizedessé, majd újra próbára tette a komikusi képességeit, amikor a háború után is ott maradt, hogy szórakoztassa a katonákat.

Oscarral indított karrier

Az Egyesült Államokba visszatérve elkezdett felkapaszkodni a komikusok ranglétráján különböző klubokban, hotelekben. 1949-ben váltott a televízióra, és különféle szkeccsekkel járult hozzá az Admiral Broadway Revue című műsorhoz a Dumont Television Network és az NBC csatornákon. Egy évvel később a műsor sztárja, Sid Caesar felvette fiatal pártfogoltját egy új programba, a Your Show of Shows-ba, amelyben Brooks Carl Reiner, Neil Simon, Danny Simon és Mel Tolkin társaságába került, vagyis egy igazi komikus tehetségekből álló csapatba. Brooks később megvalósította azt az álmát is, hogy a Broadwayn dolgozzon, amikor paródiát írt Az ügynök halála című darabhoz.

Sőt, a filmiparba is sikerült betörnie viszonylag korán: 1963-ban, 34 évesen készítette el a The Critic című szatirikus rövid animációs filmet, amellyel elnyerte az Oscar-díjat is e kategóriában, ezzel pedig sokak figyelmét felkeltette. 1965-ben már Buck Henryvel közösen alkotta meg a hosszú ideig (1970-ig) futó televíziós kémes akcióvígjáték-sorozatot, a Get Smartot (magyar címén: A balfácán), amelynek főszereplője Don Adams volt Maxwell Smart ügynök szerepében (ennek remake-je volt a 2008-as Zsenikém: Az ügynök haláli Steve Carell-lel). A kémfilmek hőseit kifiguráázó sorozat már előrevetítette Brooks leghíresebb filmparódiáit.

A paródiakirály

Az első egész estés rendezésével megkapta a második Oscar-díját is – ezúttal a legjobb eredeti forgatókönyvért –, ez volt az 1967-es Producerek című musical, amely azonnal klasszikussá vált.

Az 1970-es évektől egészen 1995-ig Brooks még tíz további vígjátékot rendezett, amelyek többsége paródia volt, ezek a védjegyeivé váltak. Hollywoodban senki sem volt szent a számára, Brooks ugyanis a filmvilág legnépszerűbb műfajait vette górcső alá.

Kiparodizálta például a westernt (1974: Fényes nyergek), a horrorokat (1974: Az ifjú Frankenstein), a némafilmeket (1976: Bombasiker), a Hitchcock-filmeket (1977: Magasfrász), a történelmi eposzokat (1981: Világtörténelem 1. rész), a Star Warst és a sci-fiket (1988: Űrgolyhók), a Robin Hood-filmeket (1993: Robin Hood, a fuszeklik fejedelme), végül pedig utolsó rendezésében a Drakula-filmeket (1995: Drakula halott és élvezi). Ezek a vígjátékok pedig nem csupán a filmes kliséket vették célba, hanem a kapzsiságot, a rasszizmust, az antiszemitizmust, a despotizmust és a halált is.

Volt egy komédiás társulata is, akiket előszeretettel alkalmazott a filmjeiben, s olyan neveket találunk a tagok között, mint Dom DeLuise, Marty Feldman, Madeline Kahn, Harvey Korman, Cloris Leachman és Gene Wilder. Na meg Sid Caesar természetesen, akinek fontos szerepet adott például a Bombasikerben is.

41 év házasság

Brooks még a Broadwayen találkozott először Florence Baummal Az urak a szőkéket szeretik című musical táncosnőjével. 1953-ban házasodtak össze voltak, s az 1962-es válásukig három gyermekük született: Stefanie (1956), Nicholas (1957) és Edward (1959). Miután a Your Show of Shows és a Caesar's Hour című műsorokban heti 5000 dolláros gázsit kapott, szabadúszó íróként heti 85 dollárra esett vissza a keresete. Öt éven át alig volt fellépése, a család egy negyedik emeleti, lift nélküli ház egyik lakásában élt. Majd 1960-ban Brooks egy barátjához költözött Los Angelesbe szerencsét próbálni, ám 1961-ben, miután visszatért New Yorkba, megtudta, hogy időközben Baum beadta a válókeresetet.

Az ifjú titán ezt követően1964-ben vette feleségül az akkor már Oscar-díjas színésznőt, Anne Bancroftot, A csodatevő és a későbbi Diploma előtt sztárját, akivel 41 évig éltek együtt, egészen Bancroft 2005-ben bekövetkezett haláláig. Vagyis az egyik leghosszabb hollywoodi szerelmi történet volt az övék.

1961-ben találkoztak először a Perry Como Variety Show próbáján, és három évvel később, 1964. augusztus 5-én mondták ki a boldogító igent. Fiuk, Max Brooks 1972-ben jött a vilgra. Belőle elismert író lett, az ő könyve például a 2006-ban kiadott World War Z: Zombiháború, ez alapján készült a 2013-as Z világháború című Brad Pitt-film.

2010-ben Mel Brooks Anne Bancroftot nevezte meg „az életét vezető legfőbb erőnek”, és így nyilatkozott az első találkozásukról: „Attól a naptól kezdve egészen a haláláig elválaszthatatlanok voltunk.” A halála után nem nősült újra, egyedülálló maradt, 2023-ban pedig kijelentette: „Ha egyszer Anne Bancroft férje leszel, mások már nem tűnnek vonzónak.”

A Schwartz legyen veled!

S hogy várhatunk még valamit tőle? Természetesen! Mel Brooks az egészen elképesztő 99. születésnapját egy frenetikus bejelentéssel ünnepelte: nevezetesen, hogy elkészül a régóta tervezett Űrgolyhók 2, amelyben ismét eljátssza majd Yogurt szerepét, és amelyben visszatér majd az első film főszereplője, a Lone Starrt alakító Bill Pullman is. Alig várjuk, hogy lássuk, és még további sok évet kívánunk Mr. Brooksnak!


Link másolása
KÖVESS MINKET: