KULT
A Rovatból

Tenet: Van az úgy, hogy Christopher Nolan is túlgondolja a dolgokat

Bár a filmipar a mozivilág Messiását látja a Tenetben, Nolan filmje jókora blöff: grandiózus, látványos, és gondolkodásra késztet, ám sokszor érthetetlen, sótlan, és hiányzik belőle a megszokott nolani katarzis.

Link másolása

Christopher Nolan filmjeit rendszerint mindig agyon akarja nyomni az a hihetetlenül nagy elváráscunami, amit a hihetetlenül precíz rendező rajongói és a filmnézők támasztanak, a koronavírus-járvány viszont mindezt még jól a négyzetre is emelte. A több hónapos mozicsend után pont a Tenet az első nagy premier, mit premier, az év premierje, hisz egy Nolan-bemutató mindig ott van az év mozis eseményei közt.

Most a szalagcímek nem kisebb jelentőséget előlegeztek meg neki, hogy ez a film menti majd meg a mozivilágot, és hozza vissza a mozinézőket a termekbe.

Jóformán tehát egy univerzumnyi súlyt helyeztek az angol rendező vállára, de Nolan nem az a típus egyébként sem, akinek szokása az ilyen alatt megroppanni, pláne nem az, aki csak úgy félvállról készít filmeket. Maximális profizmusa és precizitása a Tenetből sem hiányzik, csak éppen olyannyira túltolta, hogy a lélek és a katarzis maradt ki belőle.

Adott egy fickó, akit lényegre törően csak Főhősként emlegetnek. Már a főcím előtt elmebeteg módon dübörgő akciótenger közepébe lökik, ahol a kijevi operaház áll támadás alatt, a sajgó dobhártyánk pedig már a főcím előtt előre jelzi: legalább egy érzékszervünk biztosan rongyossá lesz használva a film végéig. Protagonistánk aztán rájön, hogy Kijev csak a kezdet volt, egy sokkal nagyobb valaminek lesz a része, spoiler: meg kell mentenie a világot.

Mivel hamarosan a hétköznapi észlelésnek meglehetősen ellentmondó dolgoknak lesz tanúja, egyre csak kérdez azoktól a mellékszereplőktől, akik csupán azért vannak beküldve, hogy elmagyarázzanak valamit neki, akiknek a sokszor erősen bullshit-szagú válaszaiból kell kihámozni az igazságot. Aztán amolyan Mementósan a két és fél óra végére össze is áll nagyjából minden, a katarzis viszont ezúttal elmarad.

A történetről egyrészt amiatt sem érdemes többet mondani, mert jobb ott meglepődni, másrészt mert ember legyen a talpán, aki elsőre teljesen felfogja mi is történik a vásznon az eszeveszett tempóban és a túlmagyarázott válaszok közepette.

Elég annyit tudni, amit már korábban is tudni lehetett: Nolan ismét bebizonyítja, hogy időfétise van, és hihetetlenül szeret ezzel kavarni a filmjeiben.

Ezúttal visszafele történik majd az akció, de közben lineárisan is megy az idő. Nem érted? Nem baj, érezd – a filmben konkrétan elhangzó tanács nem csak a Főhősnek szól, hanem annak a nézőnek aki éppen a mozi soraiból próbál értelmes fejjel bólogatni, miközben jó eséllyel máris belezavarodott az időinverzió elméletének felfogásába.

Az minden egyes képkockáját látszik, hogy Nolan nem csak egy unalmas délutánon találta ki a sztorit. A rendező bevallása szerint már évtizedek óta foglalkoztatta a történet, a forgatókönyvön pedig az elmúlt hat évben dolgozott, hogy minden részletet tökéletesre csiszolja.

Az sem hátrány persze, ha a több mint kétszázmillió dollár áll az ember rendelkezésére – ez Nolan eddigi legdrágább filmje, de úgy általánosságban is a legköltségesebbek közt van. A pénz és a hihetetlenül precíz kivitelezés meg is látszik: a film egyik izgalmas jelenete tartalmazza például egy óriási repülőgép megsemmisülését.

Bár Nolan eredetileg makettekkel akarta eljátszani mindezt, ám végül a miért is ne? – elvet előhúzva úgy döntöttek, hogy élesben valósítják meg. Az akciójelenetek lehengerlőek és a székbe szegeznek, üresjárat nincsen, mert még ha lenne is, a szünet nélkül pulzáló és dübörgő zenei aláfestés eszeveszett tempót diktál. Érezhető egyébként Nolan házi-zeneszerzőjének, Hans Zimmernek a hiánya, aki a gyerekkori kedvenc regénye, a Dűne forgatása miatt mondott nemet Nolannek. Bár ő ajánlotta a Fekete Párduccal Oscart nyert Ludwig Göranssont, aki igencsak elkapta a zimmeri-nolani ritmust, néha kicsit sok az állandóan agyvelőig hatoló dübörgő pulzálás. Az eszeveszett tempóhoz mindenesetre tényleg passzol.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk