KULT
A Rovatból

Szívügyük volt a Zárójelentés – találkozás Szabó István új filmjének alkotóival


Link másolása

Szabó István beleszőtte a filmbe Eperjes futball-szeretetét. A színész még ma is lejár a Fradi-öregfiúkhoz, néha egyetemi tanítványaival is focizik, és a rendező kihasználta ezt a lehetőséget. „Ebben a jelenetben komoly tanítás van arról, hogy miképp kell bocsánatot kérni, és még humor is van benne.”

„Isten nem nézi tétlenül a félrevezetést” – mondja a szószékről Kristóf atya. „Lehet, hogy az ember egy adott pillanatban úgy érzi, hogy Isten oldalra nézett, de nem: Isten mindig tudja, mikor kell közbelépni. Hagyja, hogy esetleg a tévelygő is jó útra térjen, de ha nem, akkor jelét adja, hogy ne tovább.”

Eperjessel egyet értünk abban, hogy, miként az Apa című filmnek, a Zárójelentésnek is lehetne az alcíme: egy hit naplója. Itt mind az orvos, mind a pap mélységesen hisznek a maguk hivatásában, a maguk igazában, és ettől semmi sem tudja őket eltántorítani.

Klaus Maria Brandauerrel már a Redl ezredesben és a Hanussenben is voltak fontos közös jeleneteik, és most, hogy újra együtt játszottak, „ott folytatták, ahol abbahagyták”, mintha nem is telt volna el olyan sok idő. De hasonló volt az érzése a többiekkel kapcsolatban is. „Mondtuk egymásnak: csípj meg, hát van ilyen, ennyi nagyszerű színész így együtt…nagyon harmonikusan dolgoztunk, szinte már gyanús volt. Már az egész forgatás megéléséből lehetett érezni, hogy jó lesz a film.” A légkörre jellemző volt, ahogyan a nagybeteg Andorai Pétert körbevették. „Már nem nagyon tudott mozogni, ahogyan kijöttünk egy-egy jelenetből, egymás váltottuk, hogy beszélgessünk vele…” De Eperjes szívesen emlékezett arra a jelenetre is, amikor Brandauerrel a kocsiban ülve éneklik: „Elmegyek, elmegyek, hosszú útra megyek…”

Ismét egy kulcsmondatot idézünk, amely a színész kérésére került be a filmbe: „Talán a legnagyobb bűn a mulasztás” – hangzik el a pap szájából a temetési jelenetben, amikor az öngyilkosságot elkövető énektanárnőt búcsúztatja.

„Az öngyilkosokat most már a katolikus egyház is temeti, mert ha nem szabad akaratából, hanem kétségbeesésében követi el, akkor terheltségi állapotban van. És a pap mulasztott, mert nem adott választ neki, amikor a tanárnő elájult, majd a sekrestyében megkérdezte a paptól: amikor Krisztus a keresztfán haldokolt, nem hitt? De hitt, csak megkísértette az az érzés, hogy nem tudta jól csinálni azt, amiért jött. Ennek megmagyarázására azonban nem volt alkalmas a pillanat, és a pap azt hitte, hogy lesz még rá mód. Úgy gondoltam, hogy mint pap, így fogalmazom meg a filmben. Mulasztottam, tehát bűnös vagyok. Ezt a mondatot Pista is nagyon megszerette. Egy középkori szenttől, filozófustól származik: nagy bűneinket, amikor Isten elé kerülünk, talán megbánjuk, de a mulasztásainkat észrevesszük-e?”

Koltai Lajos 1979-ben a Bizalom című Oscar-jelölt filmben dolgozott először együtt Szabó Istvánnal. Azóta szinte elválaszthatatlan alkotótársak.

„Együtt öregszünk, együtt történik meg velünk minden a világban, amelyet eléggé egyformán látunk. Barátságunk szinte testvéri viszonnyá vált. Nagyon össze vagyunk nőve, úgy is tekintenek ránk a világban, mintha egypetéjűek lennénk – mondja a szakmában csak „Sutyiként” emlegetett operatőr, aki elmondhatja magáról, hogy ő a rendező „szeme”.

– István akkor is tudja, hogy én mit látok, amikor nem néz bele a kamerába, ha pedig úgy érzi, hogy közelebb kellene menni, nézi a kezemet és látja, hogy már elindultam. Annyira értjük egymást, hogy már szólni sem kell. Mindkettőnknek elég jó szeme van, egy fantasztikus művészettörténet-tanármő tanított meg bennünket arra, hogyan kell egy képet megnézni, hogyan alakul ki egy kompozíció, hová visz egy vonal, hol van egy fényfolt, amire koncentrálni kell. Így lettünk képmániások…”

Már-már ugyanebbe a körbe tartozik Klaus Maria Brandauer, akivel Koltai továbbá három filmet készített, köztük a színész által rendezett Mario és a varázslót, éppen ezért kitörő lelkesedéssel fogadta, amikor kiderült, hogy Szabó István az egykori Mephistót képzelte el az orvos szerepére. „Klaus most látta először a kész filmet, és nagyon boldog volt, hogy egy teljesen másfajta filmet is tudunk közösen csinálni, mint ami korábban jellemző volt ránk.”

(Ezekben a hetekben egyébként az Egyesült Államok 25 nagyvárosában került újra a mozikba a Bizalom, a Mephisto és a Redl ezredes).

A Zárójelentés számomra az arcokról szól, talán Ingmar Bergmannál láttam utoljára ennyire meztelenre vetkőztetett arcokat.

„A közelség nemcsak a felfedezést jelenti, hanem bele is akarunk látni az emberbe. Mindig nagyon szerettem az emberi arcot, a humán közlést. Jól mondja, mindketten imádjuk Bergmant, ráadásul ő is úgy mesélt el történeteket, ahogyan mi. Az egyik legnehezebb dolog következetesen elmondani egy olyan történetet, ami ott tartja a nézőt a székben. Az egész film az arcok ütközetéről szól, ezért kell olyan közel menni hozzájuk, hogy megértsük az egyes szereplők reakcióit. Ez csak ilyen közelről, a környezet teljes kizárásával érvényesülhet. Csináltam ezt már nagyon régen kézikamerával az Ajándék ez a nap című filmben. Egyik kezemben volt a kamera, a másikkal pedig magamhoz húztam a színészt. Az arcok erejére számítunk ebben a filmben, az összes arc beszél és szépséges is. Például Csomós Mari arcán ott van az a 70 év, amit végigélt a férjével.”

De a polgármestert alakító Stohl András viszont, amikor megkérdezi az orvostól: „Van még valami?”, olyan vérlázító a közelin, hogy az ember legszívesebben megütné…

Brandauer arcának nagy előnye, hogy kevésbé karakteres, ezért is tud annyiféle lenni, és ezt az operatőr ezúttal is kihasználja. „Klaus nagyon képes mindenféle átváltozásra, és már nagyon régen volt ilyen közelségben kamera előtt. És látjuk rajta a fürkészést, ahogyan megpróbálja a másik embert megérteni, figyeli, mit beszélnek körülötte, hogyan lehet viselkedni egy olyan helyzetben, amikor egyszercsak hömpölyögni kezd a múltja? Az ő szerepe egy állandó próbatétel: megfelelni vagy kikerülni? Szerintem ezt tökéletesen oldotta meg.”

Van a filmben egy jelenet, amelyből számomra a Mephisto egyik képsora ugrik be és Koltai Lajos azonnal tudja, hogy ez az „ajtókeretbe zárt ember” képe, előtte a polgármesterhez vezető vörös szőnyeggel. Mephisto hasonlóképpen indul el a Tábornokhoz, hogy közben járjon eltűnt színésze ügyében.

„Ott olyan elképesztő térben volt, amiben szinte nem is lehetett létezni. Itt, amint belép, ott marad az ajtómagányban. Már csak a kettejük közötti távolságot kellett megrajzolni, ami mozdíthatatlan. Aztán újra nagyon közel vagyunk hozzá: mi történik benne, hogy számol le ezzel a helyzettel? Odamenni, rákiabálni, vagy kimenni? Végül kimegy.”

A film egy emelkedett fináléval zárul: az orvos visszatalált régi álmához, az énekléshez, és a Tannhäuser zarándokkórusában látjuk-halljuk őt. Ezt a Wagner-operát Szabó István már megrendezte Párizsban, és erre épült a Találkozás Vénusszal című film is. Ez a nagy erejű zene mutatja meg egy ember döntését, megtisztulását.

Koltai Lajos is a csapatmunka szépségét dicséri. Első asszisztense, Nagy András segített neki a digitális technikában, és remek stábot épített ki köréje.

„Mindenki szeretettel volt jelen, szerettek minket, szerették az ügyet. Ugyanez mondható el a színészekről is. Várták, hogy Pista filmet csináljon és együtt dolgozhassanak az összetartozó emberek. Ebben a szelíd szépségben telt a forgatás, nem úgy mentünk ki nap nap után, hogy megússzuk. Többen mondták már, hogy ez lejön a vászonról is.”

Az operatőr közben ismét rendezni készül. Több téma is foglalkoztatja: az utolsó amerikai nő története, akit gázkamrában végeztek ki, de szívesen dolgozná fel Erzsébet királyné és gróf Andrássy Gyula viszonyát, vagy a nagy feltaláló, Nikola Tesla életét, aki együtt dolgozott Budapesten Puskás Tivadarral, és magyar szerelme is volt.

Miután távozom a Puskin Kávéházból, eszembe jut, hogy nem kérdeztem rá egy előző napi döbbenetes élményemre: az orvos áll az énektanárnő kapuja előtt, és Brandauernek hirtelen mintha Szabó István-arca lenne. Operatőri bravúr, vagy csak az én látomásom?

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: