KULT
A Rovatból

Szabó Balázs: Már nemcsak előre nézek, hanem néha visszafelé is

Hat év után adott ki új lemezt zenekarával a multiinstrumentalista dalszerző-énekes, akivel az állatokhoz való viszonyáról és Cseh Tamásról is beszélgettünk.


Keringés címmel jelent meg nemrég a Szabó Balázs Bandája új nagylemeze, 2018 óta először adtak ki saját számokat tartalmazó albumot. A zenekar névadó frontemberét ennek kapcsán arról kérdeztük, tudatosan távolodott-e el a magyar népzenei gyökerektől, hogyan került egy lovári nyelvű szövegrészlet az egyik dalba, és elégedett-e azzal a szinttel, ahol a megalakulásuk után 15 évvel tartanak.

– Éreztél alkotói megakadást az elmúlt 6 évben, amióta nem adtatok ki új saját dalokat, vagy csak máshol voltak a prioritásaid?

– A Covid behúzott egy féket, az volt bennünk a zenekarral, hogy inkább vegyünk vissza a tempóból, minthogy belebetegedjünk. Én például hosszú órákat sétáltam a kutyámmal a solymári erdőben, elkezdtem újra többet olvasni, feltöltődni és már akkor jegyzeteket készíteni és dalokat írni a fióknak.

Kitaláltam, hogy jó lenne azzal kísérletezni, hogy az addigi szokásommal ellentétben ne csak gitáron szülessenek az új számok, hanem mondjuk basszusgitáron, vagy brácsán, dobokon. Szerettem volna kimozdulni kicsit a saját írói komfortzónámból. Tudtam, hogy ez valószínűleg több időt fog igénybe venni, mert járatlan az út.

Itt volt talán annak a gyújtópontja, ami miatt a mostani lemez kicsit másabb lett, mint az eddigiek.

– Az, hogy más hangszeren írtad a dalokat, mennyire befolyásolta, ami végül lett belőlük?

– Szerintem eléggé. Nemcsak a hangszerelés különbözik, énekdallamok terén is másfelé indultam el, mint ahogy gitárral, teli harmóniákkal szoktam. A zenekari próbafolyamat sem úgy zajlott, mint eddig, hogy hónapokig gyakoroljuk a dalokat a rögzítés előtt – ehelyett csak néhány héttel a stúdióba vonulás előtt avattam be a zenekari tagokat, mert itt is az első intuícióra szerettem volna hagyatkozni. Így sokkal nagyobb teret kapott a kísérletezés a stúdióban. Abban, hogy összerázzunk egy ennyire szerteágazó ötlethalmazt, nagy segítségünkre volt a zenei producerünk, Toldi Miklós, aki abszolút nyitott volt arra, hogy tovább gondolja az ötleteimet. Először kicsit külső fülként, majd később már a zenekarral karöltve a felvételeknél, ő keverte a dalokat, és jelen volt a véglegesítésnél is. És nagy segítségünk volt a menedzserünk, Lilian is, aki nem csak segít megőrizni és tovább álmodni a banda útját, de az alkotásban is részt vesz.

– A mostani album áll talán a legtávolabb a magyar népzenei gyökerektől az összes eddigi lemezed közül. Tudatos volt az eltávolodás?

– Nem volt tudatos, illetve nem is érzem eltávolodásnak. Meg akartam tartani azt a fajta szabadságot, hogy olyan lesz a hangszerelés, ami a legjobban áll az adott dalnak. Én inkább azt érzem, hogy máshogyan épült bele a lemezbe a népzene, kicsit árnyaltabban, vagy más hangszerekkel jelenik meg, kevésbé direkt formában.

A teljes új album:

– A cigányzene viszont eddig nem igazán jelent meg a dalaidban. Honnan jött az ötlet a Romengós Lakatos Mónikával való együttműködésre?

– Mindig is vonzódtam a cigányzenéhez, de valahogy ennél a lemeznél éreztem igazán azt, hogy jó helye lenne az albumon.

Amikor megszületett a dal a maga hullámzáshoz hasonló gitártémájával, rögtön arra gondoltam, hogy ehhez egy élet-halál tematikájú szöveg illene legjobban. Ha pedig élet-halál, akkor adta magát, hogy a népdalok letisztultsága, a népzenei őserő is megjelenjen benne. Miután megírtam, valami még hiányzott, és rájöttem, hogy mivel ez az egész annyira egyetemes, jó lenne az én énekem mellett egy női hang is a dalba.

Nagyon hamar Lakatos Mónika jutott eszembe, az ő kicsit füstös éneke és az a szív, amit a Romengóval képvisel. Innen már adta magát számomra a dolog, hogy fordítsuk le lovárira a dalszövegemet, és ebben Móni párja (és a Romengo alapítója), Rostás Mihály Mazsi volt a segítségemre.

– Hogyan állt össze benned a zenei és a szövegvilág?

– Ha szövegileg próbálok először róla beszélni, akkor talán azzal kezdeném, hogy mindegyik „szokásosan” bensőséges, és persze így egy személyes érzelmi kifogalmazás. De eközben megpróbál valahogy kifordulni az egész világ felé, például a tájleírásokkal, vagy az állatok középpontba helyezésével. Ezek természetesen iszonyú személyes élmények, de szerettem volna, hogy mások számára is érthetőek legyenek, hogy mindenki megtalálja benne önmagát. Zeneileg folyamatosan alakult, pont úgy, ahogy szerintem a zenének áramolnia kell; utat és teret kell neki engedni, aztán a „vadhajtások” levágása után egyre inkább kirajzolódik az éppen véglegesnek tűnő forma. Szövegileg és zeneileg is változom, változunk. Az életkoromból adódik, hogy már nem csak előre nézek, hanem néha visszafelé is: mennyi mindenben voltam, vagyok jelen, és mi lehet még hátra. Szóval számomra egyszerre visszatekintő ez az album, de közben néz a jövő felé is.

Szövegközi fotók: Nagy Márton

– Két megzenésített vers került a lemezre Tóth Krisztinától és Grecsó Krisztiántól. Ezeknél a zene vagy a szöveg volt meg hamarabb?

– Mindkettőnél a szöveg inspirált. Tóth Krisztina versére (Bálnadal) nagyon tudtam rezonálni. Ahogy telnek az évek, én is egyre szorosabb kapcsolatban vagyok az állatvilággal, legyen az akár egy kutya jelenléte, akár egy lóval sétálás. Ahogy ő ír a bálnák sorsáról, az azonnal behúzott és megihletett: miután elolvastam, néhány órán belül már talpra is állt a dal alapötlete. Bár felmerült, hogy ennyi év után talán jobb volna saját szöveggel nyitni az albumot, de végül ez került a lemez elejére. Úgy éreztem, hogy jó rámpát ad a kiinduláshoz, és fontos üzenete is van.

A Grecsó-versre írt dal régebb óta készen van, már tavaly is játszotta néhányszor a zenekar. Szerintem nagyon erős és pontos lezárás, nemcsak a címe (Végszavak) miatt, hanem a tartalmilag is nagyon jól összefoglalja a születés/halál/elmúlás/újrakezdés, vagyis a keringés témáját. Így aztán a nyitás mellett a lezárás lehetőségét is elhappolták előlem, de nagy örömmel adtam át Krisztiánnak. (nevet)

– 15 éves a zenekar idén. Elégedett vagy azzal a szinttel, ahol álltok?

– Igen, szerintem minden alkotó ember tisztában van azzal, hogy néha több reflektorfény jut rá, néha kevesebb.

Bennem ott van az a megnyugvás, hogy ha beleadtunk apait-anyait, és közben sikerült önazonosnak maradnunk, akkor bármennyien is vannak a koncertjeinken, a legfontosabb dolog megtörtént.

Számomra az előbbi csak másodlagos, ahogy az is, hogy például épp mekkora médiafigyelmet kapunk, mert az is mindig hullámzik. A munkát így is, úgy is bele kell tenni, ha pedig megtesszük, kár keseregni azokon a dolgokon, amiken nem tudunk változtatni. Emiatt tudok örülni a mai napig még a legkisebb sikernek is, és remélem, hogy ez később sem fog változni, elmúlni.

– Van rövid- vagy középtávú tervetek arénakoncertre?

– Egyelőre nem gondolkodunk ilyesmin, engem ez most olyan szempontból sem foglalkoztat, hogy egy megugrandó lépcsőfokként tekintsek rá. Elgondolkodni persze el lehet rajta, ha valamikor adódna egy lehetőség, de ma az új lemez lelke a legfontosabb, és hogy eljussunk sok vidéki helyszínre is megmutatni. És ezzel nem csak az albumot közelebb vinni a közönségünkhöz, illetve lehetőséget teremteni a közvetlenebb találkozásokra, de a kluboknak is reményt adni, hogy érdemes kinyitni, megharcolni az emberek figyelméért ebben a hangos világban.

– Vecsei H. Miklóssal lassan két éve játsszátok a Füst a szemében c. Cseh Tamás estet. Számodra mit adnak ezek a dalok, illetve maga a projekt?

– Nagyon izgultam, amikor Hasi megkeresett, mert bármennyire is annak tűnhet, Cseh Tamást játszani mégsem egy egyszerű feladat zeneileg. Az elmúlt évek során, sőt, már Tamás életében is látszott, hogy ha más szájába kerültek ezek a dalok, sokszor elveszett az eredeti mondanivalójuk. Féltem tőle, nehogy velünk is hasonló történjen, de ahogy teltek a próbák, egyre inkább csitult bennem ez a félelem, a premiernek pedig már nagyon boldogan tudtunk nekimenni.

Azért is voltam hálás, hogy ez létrejött, mert amikor még kölyökként utcazenéltem, rengeteg Cseh Tamást énekeltem. Szóval engem is ugyanúgy megérintett, mint azokat, akik előadás után odajöttek, hogy visszahoztuk a fiatalságukat, vagy hogy általunk megismerték Tamást, a dalokat.

Január 26-án az Erkelben játsszuk felújított változatban, erre az alkalomra kicserélünk benne jó néhány dalt, hiszen akkora az életmű, hogy hiába kétórás az est, mindig marad bőven olyan kedvenc, amiből lehet válogatni.

– A turné első állomása Kecskeméten volt, ahol hosszú ideig éltél. Milyen a viszonyod most a városhoz?

– Néha sikerül lejutni fellépéseken kívül is, de egyre ritkábban. Maradt ott még sok barát és sok, emlékekkel teli utca.

Mindig kötődni fogok ehhez a városhoz, a Ciróka Bábszínházhoz, a belvárosi macskakövekhez, örökre belém égtek az ott töltött évek. Nem véletlenül alakult úgy, hogy Kecskeméten indult a turné, ahogy az sem, hogy Debrecenben fejeződik majd be.

Ehhez a városhoz szintén rengeteg emlékem fűződik a középiskolás utcazenélésektől az első koncertjeimig. Ez így szépen keretbe foglalja a 10 állomást, ahová december végéig eljutunk, aztán egy kis pihenő után februárban folytatjuk a turnét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: