KULT
A Rovatból

Szabó Balázs: Már nemcsak előre nézek, hanem néha visszafelé is

Hat év után adott ki új lemezt zenekarával a multiinstrumentalista dalszerző-énekes, akivel az állatokhoz való viszonyáról és Cseh Tamásról is beszélgettünk.


Keringés címmel jelent meg nemrég a Szabó Balázs Bandája új nagylemeze, 2018 óta először adtak ki saját számokat tartalmazó albumot. A zenekar névadó frontemberét ennek kapcsán arról kérdeztük, tudatosan távolodott-e el a magyar népzenei gyökerektől, hogyan került egy lovári nyelvű szövegrészlet az egyik dalba, és elégedett-e azzal a szinttel, ahol a megalakulásuk után 15 évvel tartanak.

– Éreztél alkotói megakadást az elmúlt 6 évben, amióta nem adtatok ki új saját dalokat, vagy csak máshol voltak a prioritásaid?

– A Covid behúzott egy féket, az volt bennünk a zenekarral, hogy inkább vegyünk vissza a tempóból, minthogy belebetegedjünk. Én például hosszú órákat sétáltam a kutyámmal a solymári erdőben, elkezdtem újra többet olvasni, feltöltődni és már akkor jegyzeteket készíteni és dalokat írni a fióknak.

Kitaláltam, hogy jó lenne azzal kísérletezni, hogy az addigi szokásommal ellentétben ne csak gitáron szülessenek az új számok, hanem mondjuk basszusgitáron, vagy brácsán, dobokon. Szerettem volna kimozdulni kicsit a saját írói komfortzónámból. Tudtam, hogy ez valószínűleg több időt fog igénybe venni, mert járatlan az út.

Itt volt talán annak a gyújtópontja, ami miatt a mostani lemez kicsit másabb lett, mint az eddigiek.

– Az, hogy más hangszeren írtad a dalokat, mennyire befolyásolta, ami végül lett belőlük?

– Szerintem eléggé. Nemcsak a hangszerelés különbözik, énekdallamok terén is másfelé indultam el, mint ahogy gitárral, teli harmóniákkal szoktam. A zenekari próbafolyamat sem úgy zajlott, mint eddig, hogy hónapokig gyakoroljuk a dalokat a rögzítés előtt – ehelyett csak néhány héttel a stúdióba vonulás előtt avattam be a zenekari tagokat, mert itt is az első intuícióra szerettem volna hagyatkozni. Így sokkal nagyobb teret kapott a kísérletezés a stúdióban. Abban, hogy összerázzunk egy ennyire szerteágazó ötlethalmazt, nagy segítségünkre volt a zenei producerünk, Toldi Miklós, aki abszolút nyitott volt arra, hogy tovább gondolja az ötleteimet. Először kicsit külső fülként, majd később már a zenekarral karöltve a felvételeknél, ő keverte a dalokat, és jelen volt a véglegesítésnél is. És nagy segítségünk volt a menedzserünk, Lilian is, aki nem csak segít megőrizni és tovább álmodni a banda útját, de az alkotásban is részt vesz.

– A mostani album áll talán a legtávolabb a magyar népzenei gyökerektől az összes eddigi lemezed közül. Tudatos volt az eltávolodás?

– Nem volt tudatos, illetve nem is érzem eltávolodásnak. Meg akartam tartani azt a fajta szabadságot, hogy olyan lesz a hangszerelés, ami a legjobban áll az adott dalnak. Én inkább azt érzem, hogy máshogyan épült bele a lemezbe a népzene, kicsit árnyaltabban, vagy más hangszerekkel jelenik meg, kevésbé direkt formában.

A teljes új album:

– A cigányzene viszont eddig nem igazán jelent meg a dalaidban. Honnan jött az ötlet a Romengós Lakatos Mónikával való együttműködésre?

– Mindig is vonzódtam a cigányzenéhez, de valahogy ennél a lemeznél éreztem igazán azt, hogy jó helye lenne az albumon.

Amikor megszületett a dal a maga hullámzáshoz hasonló gitártémájával, rögtön arra gondoltam, hogy ehhez egy élet-halál tematikájú szöveg illene legjobban. Ha pedig élet-halál, akkor adta magát, hogy a népdalok letisztultsága, a népzenei őserő is megjelenjen benne. Miután megírtam, valami még hiányzott, és rájöttem, hogy mivel ez az egész annyira egyetemes, jó lenne az én énekem mellett egy női hang is a dalba.

Nagyon hamar Lakatos Mónika jutott eszembe, az ő kicsit füstös éneke és az a szív, amit a Romengóval képvisel. Innen már adta magát számomra a dolog, hogy fordítsuk le lovárira a dalszövegemet, és ebben Móni párja (és a Romengo alapítója), Rostás Mihály Mazsi volt a segítségemre.

– Hogyan állt össze benned a zenei és a szövegvilág?

– Ha szövegileg próbálok először róla beszélni, akkor talán azzal kezdeném, hogy mindegyik „szokásosan” bensőséges, és persze így egy személyes érzelmi kifogalmazás. De eközben megpróbál valahogy kifordulni az egész világ felé, például a tájleírásokkal, vagy az állatok középpontba helyezésével. Ezek természetesen iszonyú személyes élmények, de szerettem volna, hogy mások számára is érthetőek legyenek, hogy mindenki megtalálja benne önmagát. Zeneileg folyamatosan alakult, pont úgy, ahogy szerintem a zenének áramolnia kell; utat és teret kell neki engedni, aztán a „vadhajtások” levágása után egyre inkább kirajzolódik az éppen véglegesnek tűnő forma. Szövegileg és zeneileg is változom, változunk. Az életkoromból adódik, hogy már nem csak előre nézek, hanem néha visszafelé is: mennyi mindenben voltam, vagyok jelen, és mi lehet még hátra. Szóval számomra egyszerre visszatekintő ez az album, de közben néz a jövő felé is.

Szövegközi fotók: Nagy Márton

– Két megzenésített vers került a lemezre Tóth Krisztinától és Grecsó Krisztiántól. Ezeknél a zene vagy a szöveg volt meg hamarabb?

– Mindkettőnél a szöveg inspirált. Tóth Krisztina versére (Bálnadal) nagyon tudtam rezonálni. Ahogy telnek az évek, én is egyre szorosabb kapcsolatban vagyok az állatvilággal, legyen az akár egy kutya jelenléte, akár egy lóval sétálás. Ahogy ő ír a bálnák sorsáról, az azonnal behúzott és megihletett: miután elolvastam, néhány órán belül már talpra is állt a dal alapötlete. Bár felmerült, hogy ennyi év után talán jobb volna saját szöveggel nyitni az albumot, de végül ez került a lemez elejére. Úgy éreztem, hogy jó rámpát ad a kiinduláshoz, és fontos üzenete is van.

A Grecsó-versre írt dal régebb óta készen van, már tavaly is játszotta néhányszor a zenekar. Szerintem nagyon erős és pontos lezárás, nemcsak a címe (Végszavak) miatt, hanem a tartalmilag is nagyon jól összefoglalja a születés/halál/elmúlás/újrakezdés, vagyis a keringés témáját. Így aztán a nyitás mellett a lezárás lehetőségét is elhappolták előlem, de nagy örömmel adtam át Krisztiánnak. (nevet)

– 15 éves a zenekar idén. Elégedett vagy azzal a szinttel, ahol álltok?

– Igen, szerintem minden alkotó ember tisztában van azzal, hogy néha több reflektorfény jut rá, néha kevesebb.

Bennem ott van az a megnyugvás, hogy ha beleadtunk apait-anyait, és közben sikerült önazonosnak maradnunk, akkor bármennyien is vannak a koncertjeinken, a legfontosabb dolog megtörtént.

Számomra az előbbi csak másodlagos, ahogy az is, hogy például épp mekkora médiafigyelmet kapunk, mert az is mindig hullámzik. A munkát így is, úgy is bele kell tenni, ha pedig megtesszük, kár keseregni azokon a dolgokon, amiken nem tudunk változtatni. Emiatt tudok örülni a mai napig még a legkisebb sikernek is, és remélem, hogy ez később sem fog változni, elmúlni.

– Van rövid- vagy középtávú tervetek arénakoncertre?

– Egyelőre nem gondolkodunk ilyesmin, engem ez most olyan szempontból sem foglalkoztat, hogy egy megugrandó lépcsőfokként tekintsek rá. Elgondolkodni persze el lehet rajta, ha valamikor adódna egy lehetőség, de ma az új lemez lelke a legfontosabb, és hogy eljussunk sok vidéki helyszínre is megmutatni. És ezzel nem csak az albumot közelebb vinni a közönségünkhöz, illetve lehetőséget teremteni a közvetlenebb találkozásokra, de a kluboknak is reményt adni, hogy érdemes kinyitni, megharcolni az emberek figyelméért ebben a hangos világban.

– Vecsei H. Miklóssal lassan két éve játsszátok a Füst a szemében c. Cseh Tamás estet. Számodra mit adnak ezek a dalok, illetve maga a projekt?

– Nagyon izgultam, amikor Hasi megkeresett, mert bármennyire is annak tűnhet, Cseh Tamást játszani mégsem egy egyszerű feladat zeneileg. Az elmúlt évek során, sőt, már Tamás életében is látszott, hogy ha más szájába kerültek ezek a dalok, sokszor elveszett az eredeti mondanivalójuk. Féltem tőle, nehogy velünk is hasonló történjen, de ahogy teltek a próbák, egyre inkább csitult bennem ez a félelem, a premiernek pedig már nagyon boldogan tudtunk nekimenni.

Azért is voltam hálás, hogy ez létrejött, mert amikor még kölyökként utcazenéltem, rengeteg Cseh Tamást énekeltem. Szóval engem is ugyanúgy megérintett, mint azokat, akik előadás után odajöttek, hogy visszahoztuk a fiatalságukat, vagy hogy általunk megismerték Tamást, a dalokat.

Január 26-án az Erkelben játsszuk felújított változatban, erre az alkalomra kicserélünk benne jó néhány dalt, hiszen akkora az életmű, hogy hiába kétórás az est, mindig marad bőven olyan kedvenc, amiből lehet válogatni.

– A turné első állomása Kecskeméten volt, ahol hosszú ideig éltél. Milyen a viszonyod most a városhoz?

– Néha sikerül lejutni fellépéseken kívül is, de egyre ritkábban. Maradt ott még sok barát és sok, emlékekkel teli utca.

Mindig kötődni fogok ehhez a városhoz, a Ciróka Bábszínházhoz, a belvárosi macskakövekhez, örökre belém égtek az ott töltött évek. Nem véletlenül alakult úgy, hogy Kecskeméten indult a turné, ahogy az sem, hogy Debrecenben fejeződik majd be.

Ehhez a városhoz szintén rengeteg emlékem fűződik a középiskolás utcazenélésektől az első koncertjeimig. Ez így szépen keretbe foglalja a 10 állomást, ahová december végéig eljutunk, aztán egy kis pihenő után februárban folytatjuk a turnét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: