KULT
A Rovatból

Ördög Nóra is elbúcsúztatta a Ricsárdgírt – 10 ezren voltak a zenekar utolsó koncertjén

Kezdetben még a barátaik se voltak kíváncsiak rájuk, most kis híján telt házat csináltak a Budapest Parkban. Lezárult a magyar underground talán legszürreálisabb sikersztorija.


Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal az ősélményemmel, hogy amikor először hallottam a Ricsárdgírt, nagyjából annyi volt a benyomásom róluk, hogy

„ez meg mi az Isten?”

Talán 2015-ben járhattunk ekkor, már volt értelmezhető méretű közönségük, de a befutástól még messze álltak. Sokáig nem is fordítottam rájuk különösebb figyelmet, majd végül a 2016-os orfűi víziszínpados koncertjükkel vettek meg. Aki soha nem volt ilyenen, az sajnálhatja, de a felvételeket (például ezt vagy ezt) mindenképp érdemes visszanéznie – elöljáróban legyen elég annyi, hogy joggal hívták őket vissza minden évben, a Víziszínpad fellépői közül egyedüliként.

Ezután elég hamar rajongó lettem, bár eleinte kevésbé a dalokért, sokkal inkább a konferáló szövegek és a színpadon zajló permanens bohóckodás miatt jártam a koncertjeikre. A 2019-ben megjelent Rise of the Koala lemez viszont ezen a téren is fordulatot hozott: még az éppen lezáruló évtized legjobbjai közé is beválogattam, külön kiemelve, hogy nemrég még magam se gondoltam volna, hogy erre valaha sor fog kerülni.

Bár mindvégig tartották magukat a „nem igazán tudunk zenélni, sőt sokszor fogalmunk sincs, mi történik körülöttünk” imidzshez, legkésőbb ezzel az albummal nyilvánvalóvá vált, hogy erősen rájátszanak a kialakult képre – persze az is minőségi javulást hozott, hogy Tóth Dóri és Huszár Ákos személyében két tényleg profi zenész is csatlakozott hozzájuk.

Még a fentiekkel együtt is szürreális volt látni, mennyien lettek a zenekar koncertjein az utóbbi pár évben. Ezt szemlátomást ők maguk is nehezen dolgozták fel, többször el is mondták, hogy ez a zene nem ekkora színpadokra és ekkora közönségnek lett kitalálva.

Ennek a folyamatnak az abszolút kicsúcsosodása volt a búcsúkoncert a Budapest Parkban: még úgy is egészen elképesztő, hogy 10 ezren váltottak rá jegyet, hogy az emberek jó része minden bizonnyal csak az utolsó alkalom miatt jött.

Egyrészt óriási energiák szabadultak fel emiatt, másrészt viszont kicsit örültem is annak, hogy nem ekkora volt a szokásos közönségük, mert akkor valószínűleg egy ideje már nem jártam volna rájuk. Így viszont maradéktalanul megvalósították a "csúcson kell abbahagyni" mottót.

Már a felvezetésnek is megadták a módját: Koala Allstars Band néven egy alkalmi formációt kértek fel előzenekarnak, aminek magját a Bohemian Betyars zenészei alkották, olyan énekesekkel kiegészülve, mint Szabó Benedek, Kollár-Klemencz László, Dé:Nash és Hanzli Fanni a Doggosból.

A repertoárba direkt olyan Ricsárdgír-dalokat válogattak be, amelyek a fő koncerten nem hangzottak el, így olyan ritkaságokat is meg lehetett hallgatni – ráadásul különleges előadásban –, mint a Kád, a Sztár vagy szar, a Szörf, vagy épp az új lemezről a Nem egy tánc.

A búcsú és a közel telt ház ellenére a zenekaron egészen a koncert utolsó negyedéig egyáltalán nem érződött, hogy meg lennének illetődve. Az átkötő szövegekben se volt szinte semmi érzelgősködés, tulajdonképpen úgy zajlott a buli, mint bármelyik másik.

Ekkor viszont eljött az este legnagyobb meglepetése: egy pisiszünetként beharangozott levonulást követően Ördög Nóra lépett a színpadra, és konferálta fel egyenként a tagokat, akik természetesen az Ördögnóra című számot játszották ezután.

Eddig is lehetett tudni, hogy szimpatizál a zenekarral, annak idején meg is osztotta a Facebook-oldalán a róla írt dalt, de így is extra jófejség a részéről, hogy bevállalta a szereplést. Ráadásul a poénokat is egymás után szórta, szóval látszott rajta, hogy szívesen csinálja.

Az utolsó fél órában aztán bepótolták az addig mellőzött hatásvadász fordulatokat („már csak 4 dal van hátra a Ricsárdgír történetéből”, „jézusom, 20 perc múlva feloszlunk”, stb.), de ez se volt kellemetlen egyáltalán.

A legutolsó két szám természetesen az Éva otthon, valamint a SzintisLaci volt, ami alatt a színpadon egyébként mindig egy helyben álló Laci élőben is bemutatta a mémmé vált klipben látható koreográfiáját. Utána egy hatalmas köszönő felirat előtt még operaszerűen is elénekelték párszor a dal zárósorát (A Ricsárdgír már nem zene), majd végleg levonultak.

Bárkivel beszéltem a közönségből, egyöntetűen azt mondták, hogy igazából most még fel se fogták, hogy tényleg ez volt a vége. Valószínűleg maguk a tagok is így vannak ezzel: nem igazán emlékszem ennyire ambivalens feloszlásra, ahol voltaképpen mindenki sajnálja a zenekarból, hogy abbahagyják.

Bár elég kérlelhetetlenül kijelentették, hogy nincs visszaút, én azért reménykedem benne, hogy láthatjuk még őket együtt. A Kispál és a Borz esetében úgy fogalmaztam, a dalaik egyszerűen túl jók ahhoz, hogy ne hangozzanak el rendszeresen élőben – ezt most úgy árnyalnám, hogy ez a produkció túl egyedi és különleges ahhoz, hogy soha többé ne lehessen látni.

És az is biztos, hogy néhány örök fanyalgót leszámítva senki nem kérné rajtuk számon, ha mégis meggondolnák magukat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: