KULT

„Rendes emberek úgy vágták oda a libát a földhöz, mint egy rongyot” – Tükröt tart és gyomrost ad Sár József Történetek az állatparadicsomból című könyve

Fotó: Pixabay - szmo.hu
2020. szeptember 06.



- Tizenöt szomorú állattörténetet olvashatunk a könyvben. Tartok tőle, hogy több esettel is találkoztál...

- Persze, sajnos. Én 12 éve kezdtem el írni ezeket a sztorikat. Eleinte nem azzal a szándékkal, hogy egy könyv szülessen belőle. Akkor költöztem a Dráva-síkra, egy faluba – ott lett egyébként az első rovarházam is. Az első hét fejezet ott született meg, az ottani élményeimet mutatja be. Akkoriban lényegében azért írogattam le, hogy ne felejtsem el ezeket a retteneteket. Aztán visszaköltöztem a városba, és észrevettem, hogy a médiában egyre több hír szól az állatkínzásokról: felgyújtotta, megverte, autó után kötötte... Láttam, hogy érdemes továbbra is feljegyezgetnem, amit látok magam körül. 13-14-nél vált biztossá, hogy könyv lesz belőle – végül a kerek volta miatt lett 15.

- Te valamiért több ilyen történettel találkozol, több eset történik körülötted, vagy mindannyian (vidéken legalábbis) látunk ilyet, csak nem vesszük észre, nem vagyunk elég érzékenyek rá?

- Ez utóbbi. A bevezetőben is írom, hogy könnyű azoknak, akik ezt nem veszik észre. Lehet, hogy az állattani hivatásom miatt, de én élesebb szemmel veszem észre az állati szenvedést.

- Nem minden állattörténet szól a médiából is ismert sztorikról, amiket te is emlegettél – verés, autó után vonszolás. Van néhány olyan, amiről elsőre nem is gondolnánk, hogy valójában állatkínzás. Például a rettenetes körülmények közül árusított tyúkok a teherautóban.

- Így van, és ebben tudod, mi a rettenetes? Hogy ilyet a mai napig szinte minden nap látok. Ugyan a konkrét sztori óta eltelt valamennyi idő, és biztos, hogy az EU valamelyest szigorított. Elvileg. De menj le egy faluba, és ott meglátod, hogy három disznó két négyzetméteren van összezsúfolva. És nincs minden ilyen eset mellett ott az EU, hogy szankcionáljon.

Vagy ott van például a libamáj. Az valami iszonyat, hogy hogyan készül. Fontos elmondanom, hogy én is eszem a húst, csak egyáltalán nem mindegy a humánum, ahogy akár a haszonállatokkal bánunk. A könyvben szereplő libát tartók sztorija azért is érdekes, mert alapvetően rendes, kedves és értelmes emberek, úgy vágták oda a libát a földhöz, mint egy rongyot. Ráadásul – ahogy a könyvben is írom – egy ilyen tömés olyan, mintha téged minden nap 15 kiló étellel etetnének – ráadásul beléd kényszerítve a falatokat. Itt is közbeszólt az Unió: a nagyüzemi libatömést már betiltotta, de ne gondoljuk, hogy háztájiban ez nem megy ugyanúgy tovább.

Sár József entomológus, azaz rovarszakértő. Az ízeltlábúakkal gyerekkora óta van jó barátságban, tinédzserkori csibészsége miatt – amikor az iskolából eltanácsolva a Janus Pannonius Múzeum természettudományi osztályában kapott állást – 17 éves kora óta hivatalosan is rovarokkal, azon belül is elsősorban bogarakkal foglalkozik. Karrierje során több mint egy tucat cikke jelent meg szakmai kiadványokban, 2013-ban pedig megkapta a Magyarországon ezért a munkáért adható legmagasabb elismerést, a Frivaldszky Imre-emlékplakett ezüstfokozatát. Hivatása révén többször járt Brazíliában, az ottani esőerdőkben tanulmányozhatta a kontinensnyi ország esőerdőinek rovarvilágát. Ebből született olvasmányos könyve a Bogaram, Brazília. Mindeközben dzsesszdobos iskolát is végzett, és hivatalos zenészként is keresi a kenyerét - amikor a járvány éppen nem hátráltatja benne. Háromféle zenei stílusban is játszik három zenekarban, a Kárikittyom Anticeleb Orchestrában, a Stoni Blues Bandben és a Tryóban.

- Vajon hogyan lehetne megtanítani az embereknek, hogy nem csak az állatkínzás, ha konkrétan bántalmazzuk ezeket a lényeket? És hogy a haszonállat nem azt jelenti, hogy neki ne lennének érzései, a rossz tartástól ne szenvedhetnének?

- Biztosat nem tudok erről mondani, de azt erősen valószínűsítem, hogy gyerekkorban kell ezt kezdeni. Nekem nagyon szerencsém volt, hogy olyan kertben nőttem fel, ahol nagyon sok állat volt. Az állatok szeretete nekem teljesen alapvető dolog volt. Oké, persze mi is levágtuk a disznót vagy a csirkét. Igaz, a disznóvágás sivításaikor nekem mindig be kellett csuknom az ablakot vagy befognom a fülemet. De amíg él, amíg nálad van az az állat, és te gondoskodsz róla, addig nem olyan nagy erőfeszítés a megfelelő körülményeket biztosítani neki.

Azt nem tudom megmondani, hogy az jó-e, normális-e, amekkora empátia van bennem az állatok iránt. Például néhány hete az úton egy elütött sün mellett megálltam. Még élt, így levettem az útról, és bevittem a bokrok közé. Jó, hogy ezt tettem? Nem tudom. De biztos, hogy nem tudtam nem megtenni.

- Mint említetted, 12 év történetét írtad le ebben a könyvben. De egész életed során jobban odafigyeltél az állatokra és a velük való bánásmódra. Mit tapasztalsz, az évek során javult valamit az emberek hozzáállása? Kevesebb hasonló történettel találkozol?

- Talán annak, hogy a médiában bemutatják ezeket a történeteket, ha lassan is, de van visszatartó ereje. Az állatkínzás elleni törtvények is egyre szigorúbbak – igaz, még egyetlen esetben sem született letöltendő börtönbüntetés. Viszont a tendenciát látva én hiszek benne, hogy előbb-utóbb leültetnek valakit ezért, és az talán vízválasztó lehet az állati bántalmazások történetében.

Elmesélek egy történetet. Én vezettem falun természetismereti szakkört gyerekeknek. Ott jórészt alacsony sorból, nehéz helyzetből származó fiatalok voltak. Mindig az erdőbe mentünk, ott mutogattam meg nekik a növényeket és az állatokat. Felfigyeltem rá, hogy az eső után az útra kimászó éti csigákat a gyerekek két lábbal, nagy élvezettel taposták szét. Azt mondtam nekik, hogy ha értelmesen el tudják magyarázni, hogy miért ugrottak rá, miért ölték meg őket, akkor elfogadom, és békén hagyom őket. Ilyesmi választ kaptam, hogy jó nagyot csattan. Én pedig higgadtan elmagyaráztam, hogy ennek az állatnak nem ugyanannyi, de sokkal több joga van itt élni, mint neked. Ő több millió éve itt él már, ha mást nem, legalább ezt becsüld benne. Legalább egy évnek el kellett telnie, hogy úgy mentünk el a csigák mellett, hogy nem bántották már őket. Nehéz tehát kiirtani az emberekből ezt a hozzáállást, de hosszú és türelmes munkával lehet eredményt elérni.

- Minden történethez tartozik egy-egy szép rajz is. Ráadásul sokszor a történettel ellentétben kifejezetten kedves, aranyos állatábrázolásokkal. Erről megtudhatunk valami bővebbet?

- A rajzok direkt aranyosabbak kissé, ezt így kértem a grafikustól, Pál Ritától. Persze nem akartam túlzottan negédes vagy giccses illusztrációt, de fontos volt, hogy egyrészt oldja a történetek szomorú voltát, másrészt érzékeltesse, hogy a főszereplő állatok ezek, akikkel itt találkozunk. És nem csak ők. Hanem akiket a mesekönyvekben, játékokban, ismeretterjesztő kiadványokban látunk. Ezekkel a kedves, szeretetreméltó lényekkel tudunk adott esetben úgy bánni, ahogy a történetekben is szerepel.

- Van olyan, akinek speciálisan ajánlod a könyvet?

- Mindenkinek. A történetek szomorúsága ellenére akár gyerekeknek is. Állatbarátoknak, állattartóknak. Olyanoknak különösen hasznos lesz, akik szeretnek elgondolkodni az olvasott dolgokon, és adott esetben akár egy könyv hatására jobban odafigyelni, urambocsá változtatni bizonyos dolgokon.

Azt hiszem, ha rejlik valamiben különlegessége, talán abban, hogy ilyen még nem agyon született, én magam legalábbis nem találkoztam hasonlóval. Vagyis olyannal, ami az állatokkal való rossz bánásmód ennyi aspektusát bemutatta volna, és mindezt azért valamennyire irodalmi formában igyekeztem megtenni. De annak idején nem az vezérelt, hogy ilyet mindenképp írnom kell, mert ilyen még nincs, hanem épp fordítva: mikor kész lettem, akkor szembesültem vele, hogy egy kicsit talán egyedit alkottam. Néhány történet ráadásul direkt kicsit lezáratlan, hogy ne legyen mindig egyenesen kimondva a tanulság, hanem minimálisan gondolkozzon rajta a befogadó is.

A szerző ajánlója

A haszon- és hobbiállattartás az emberiség múltjának homályába vész... Ezen állatok nagy szerepet játszottak a társadalmak kialakulásában, felváltva a gyűjtögető, vadászó életmódot. Később történelemformáló hatásuk volt a kereskedelem, a felfedezések és a harcok kimenetelében is. Gondoljunk csak Közép- és Dél-Amerika spanyol és portugál meghódítóira, akik maréknyi lovas seregekkel igáztak le több száz, akár több ezres gyalogos inka vagy maja hadseregeket, eltörölve királyságokat, ősi kultúrákat.

Napjainkban a haszonállatok többsége látja el élelemmel a Föld több mint 7 milliárd lakosának nagy részét, illetve közel ennyi hobbiállat gondoskodik a természethez fűződő vágyaink, bennük lelt örömeink kielégítéséről.

Azonban a haszonból és kedvtelésből tartott állatok mikéntje egyáltalán nem mindegy. A felelős állattartás és az emberség megnyilvánulása fontos tényezők.

E könyv olvasóját 12 év alatt tapasztalt 15 rövid történet során igyekszem beavatni a felelőtlen állattartás, az üzleti haszon és az inhumán viselkedés kirívó eseteibe, melyek nagy felkiáltójelként késztettek ezek közlésére.

Teréz anya idézete egészében ad útmutatást ezen írások mottójaként:

Ebben az életben nem tehetünk nagy dolgokat.

Ebben az életben csak kis dolgokat tehetünk, nagy szeretettel...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Bűnösök dögös, fülledt, bizsergető, véres, brutális, elképesztő – A Creed és a Fekete Párduc rendezőjének új zenés horrorja az év kiemelkedő mozis élménye
Képzeljük el az Alkonyattól pirkadatigot az 1930-as évek amerikai délvidékén fekete blueszenével és ír vámpírokkal! Vérbő 137 perc következik.


Csoda, hogy behozták a magyar mozikba a Bűnösöket. Persze nem azért, mert a főszereplő Michael B. Jordan vagy a rendező Ryan Coogler ne lennének itthon is ismertek. Hiszen egyrészt ők ketten együtt szinte elválaszthatatlanok, mivel közösen forgatták A megállót (2013), a Creed: Apollo fiát (2015) és a Marvel-féle Fekete Párducot (2018), másrészt Jordant még olyan további darabokban is megkedvelhettük, mint az Aranytartalék (2001), a Drót (2002-es epizódok), Az erő krónikája (2012), a Csajkeverők (2014), A Fantasztikus Négyes (2015), A kegyelem ára (2019), a Bűntudat nélkül (2021) és persze a további Creed-filmek (2018, 2023), amelyek közül a harmadikat ő is rendezte.

Szóval velük akár a magyar mozikba is be lehet csalogatni a nézőket.

Sokkal inkább azért volt merész vállalás a hazai forgalmazás, mivel a témára nem igazán tud rezonálni egy átlag hazai moziba járó: 1930-as évek, amerikai délvidék, fekete közösség, blueszene… Soroljuk még? A felszínen, pontosabban a Bűnösök első felében ezt kapjuk, bár már ez sem piskóta.

Egy Chicagóban gengszterkedő ikerpár, Smoke (Michael B. Jordan) és Stack (Michael B. Jordan) térnek haza pénzzel kitömve gyapotültetvényes szülővároskájukba a sztori elején azzal a céllal, hogy a helyi, használaton kívüli malomból egy szórakozóhelyet rittyentsenek a város fekete közössége számára: exkluzív piák és kaják, nem utolsósorban pedig a legjobb zenészek asszisztálásával. A talpalávalóról többek között a helyi veterán muzsikus, Delta Slim (Delroy Lindo) gondoskodik, valamint az ikrek unokaöccse, a már fiatalon is profi gitáros-énekes Sammie. (az énekes-dalszerző Miles Caton filmes debütálása), történetünk kvázi főhőse. A sztori első felében Smoke és Stack ezt a nyitóbulit próbálják összehozni, annak minden részletére kitérve, miközben a városbeli múltjukkal és annak szereplőivel, traumáival is szembe kell nézniük újra.

Majd hirtelen kapunk egy több, mint éles váltást. Valami természetfeletti erő üti fel ugyanis a fejét, pontosabban egy vámpír egy fiatal fehér fickó, Remmick (Jack O’Connell) testében, aki szeretné meghívatni magát az ikrek bulijába egy vérgőzös este reményében…

Igen, ha ez ismerősen hangzik, az nem véletlen, a Bűnösök dramaturgiája ugyanis erősen megidézi az 1996-os Alkonyattól pirkadatigot, ám míg Robert Rodriguez menő filmje a puszta szórakoztatás jegyében fogant, addig a Bűnösökbe Coogler nem kevés tematikát sűrített bele. Természetesen benne van a rasszizmus kérdése, a Jim Crow-féle szegregációs törvények, ugyanakkor a zene és az „ördög” kapcsolata is igen hangsúlyos.

Klasszikus toposzok bukkannak itt fel, miszerint az igazán tehetséges zenészek, előadók azért lettek ennyire kiemelkedők, mert eladták a lelküket a vén patásnak? Egyáltalán a blueszene (és bármilyen új, az előző generáció számára furcsa/értékelhetetlen/meg nem értett muzsika) az ördögtől való? Hogy annak hívására az emberek, kiszakadva a valóságból, áhítatban adják át magukat buja vágyaiknak, mint a tánc, a szex, az alkohol és a drogok?

E világi és túlvilági ösztönök, kultúrák (a vámpírok által megtestesített ír bevándorlók), rasszok, sőt idősíkok összeütközése, van itt minden. Mindezt pedig egészen parádés jelenetek kíséretében kapjuk az arcunkba. Az egyikben például tanúi lehetünk annak, ahogy a bulin a múlt, a jelen (’30-as évek) és a jövő zenei stílusai keverednek, s mindhárom kor képviselői egyszerre és együtt ropják egy nagyszabású, közös, időkön átívelő partin az épphogy nem kakofóniába hajló egyvelegben, hiszen a zene egy univerzális, közös nyelv, amely összeköt embereket, időket, helyszíneket. De említhetjük még azt a szcénát is, amikor a bejutásukra váró, s emiatt kint rostokoló vámpírhorda a saját maga által előadott ütős ír népzenére ropja – ilyet sem látni gyakran mozgóképen. Minderre jön rá pedig az utolsó, hosszabb felvonásban a kemény hentelés, nem árulunk el azzal ugyanis nagy titkot, hogy a vérszívók természetesen beszabadulnak a buliba…

A Bűnösök egy furcsa, a tetten érhető inspirációi ellenére mégis mással össze nem hasonlítható műfaji egyveleg, egy amolyan zenés horror-gengszter-dráma, ami egyszerre nagyon dögös, izzasztóan fülledt, kifejezetten brutális és kegyetlen, ugyanakkor sokatmondó, színes és megható is.

A csúcshatás eléréseben pedig óriási szerepe van az operatőr Autumn Durald Arkapaw (Loki, Fekete Párduc 2, Az utolsó táncosnő) csodálatos képeinek s legfőképp a kétszeres Oscar-díjas zeneszerző, Coogler állandó munkatársa, Ludwig Göransson elképesztő aláfestésének, amely a film teljes, 137 perces játékideje alatt egy lüktető, bizsergető, az alantas öszöntökre és az értelemre egyaránt ható csodás műfajmixszel ajándékozzák meg a nézőket. Az év egyik legkiemelkedőbb mozgóképe lesz, érdemes hát alkut kötni az ördöggel egy mozijegy erejéig.


Link másolása
KÖVESS MINKET: