Pazar lesz a Concerto Budapest következő évada
Ugyan az évad hivatalosan szeptemberben kezdődik, de a Concerto Budapest zenekar nyáron sem pihen: az egyik leghangulatosabb, Concerto Nyárestek elnevezésű koncertsorozatukat szabadtéren rendezik, immár hetedik éve, a Pesti Vármegyeháza díszudvarában.
A Pest megyei kormányhivatal székháza önmagában is egy méltóságteljes és pompás klasszicista épület, árkádjai ölelésében pedig különösen jó az akusztika. Egyszóval kiválóan alkalmas arra, ha egy balzsamos nyári estén valami kellemes, könnyedebb (de nem könnyű) muzsikával, Mozart, Beethoven, Vivaldi és Piazzolla remekműveit hallgatva szeretnénk egy kicsit kiszakadni a hétköznapok zsongító egymásutánjából.

A zenekarnak összesen 35 nagykoncertje lesz, de bérleten kívüli eseményekre is mindig készülnek, találkozhatsz velük majd kamarakoncerteken, fesztiválokon is – persze csak miután hazajöttek kéthetes tavaszi ázsiai turnéjukról. Éves szinten közel 50-60 koncertet adnak, ami miatt olykor egészen sűrű időszakokat él meg a zenekar, hiszen előfordul, hogy párhuzamosan akár három fellépésre is készülnek.
A 2017/18-as évad bérletes koncertjei szeptember 23-ával kezdődnek. Ha végigböngésszük a repertoárt, láthatjuk, hogy a klasszikuszene-fogyasztó közönség lehető legszélesebb rétegeit igyekeznek megszólítani, a lehető legváltozatosabb módokon és programokkal.
A szervezők szerint a komolyzene iránti szenvedély manapság már rég nem pusztán és nem kizárólag az idősebb korosztály sajátja, hiszen ők maguk is tapasztalják, hogy a nézőtéren évről évre több a fiatal – ezen a tendencián gyermek- és ifjúsági műsorok, programok tető alá hozásával is igyekeznek lendíteni. Úgy tűnik, missziójuk egyre inkább célt ér, nem ritka, hogy a legapróbb koncertlátogatók „hozzák magukkal” szüleiket akár a nagykoncertekre is.

Keller András művészeti vezető és karmester nem mellékesen éppen tizedik éve áll a zenekar élén. Az ő elképzelése, hogy a koncert maga nem csak egy néhány műből álló program, hanem önmagában is egy kompozíció, hiszen már a szerkesztési elv is kreativitáson, alkotáson alapul, mindig hordoz egy önmagán túlmutató jelentést.
Ami végül meghatározza az összképet, az az, hogyan tudnak egymásra hatni, reagálni az adott művek, keletkezésük idejétől vagy helyétől függetlenül. Egy-egy koncert komplexitásában a helyspecifikusság is hangsúlyos tényező, nem mindegy ugyanis, milyen adottságai – akusztikája, atmoszférája, férőhelye – vannak a térnek, amelyben elhangzanak a válogatott művek.
A Volumenek sorozat összeállításakor például a Zeneakadémiához mint közeghez kellett alkalmazkodniuk a szervezőknek. Egy olyan színpadról beszélünk, ami eleve kisebb, mint például a Müpáé, a koncerttér maga is hagyományosabbnak mondható, másfajta a patinája is, amitől ha akarnánk, se tudnánk elvonatkoztatni.

Mit ajánlunk?
A december 17-i karácsonyi koncerten három zongoraművész is közreműködik: Jevgenyij Koroljov feleségével, Ljupka Hadzigeorgievával és egykori tanítványával, Anna Vinnitskayával játssza a színtiszta Bach-repertoárt, amelynek legerőteljesebb részeinél a három versenyhangszer egyszerre szólal meg a Concerto zenekarának kíséretében
Rögtön utána, január 5-én Perényi Miklós csellóművész 70. születésnapja alkalmából áll színpadra Dvorák-művekkel és Schumann csellóversenyével, azután pedig, az este második részében az Újvilág-szimfóniát mutatja be a zenekar
A Müpában otthonra találó Favoritok sorozatban már nem egy formabontó, akár crossover-jellegű előadást találunk, amelyek izgalmasan töltik be az alig több, mint tízéves kulturális fellegvár óriási terét és hatalmas színpadát.
Mit ajánlunk?
A kísérletezés jegyében tavaly a Muzsikás együttessel egész koncertsorozatban bizonyította a Concerto zenekara, milyen izgalmas a népzene és a klasszikus zene együtt létezése és összjátéka. Most Snétberger Ferenccel koncerteznek, az általa jegyzett III. rapszódiát adják elő, amit kifejezetten a zenekar számára írt a szerző. Ugyanezen a márciusi koncertben szerepel John McLaughlin Gitárversenye, amit most mutatnak be először Magyarországon.
Januárban Bernstein-Gershwin est lesz, Sztravinszkijjel kiegészítve. Kuriózumként bemutatják az egyik leghíresebb orosz szerző Gyászénekét, amit nemrég találtak és amiről kiderült, hogy eredeti Sztravinszkij-mű – Magyarországon ezen a koncerten debütál majd.
Februárban Angela Hewitt, májusban Lucas Debargue zongoraművészek érkeznek a Müpa színpadára. Az ifjú zseniként is emlegetett Debargue-ot még Martha Argerich argentin zongoravirtuóz, „a zongora nagyasszonya” ajánlotta Keller András figyelmébe, amikor korábban a zenekarral koncertezett. Tavasszal egy Muszorgszij-Prokofjev-Szkrjabin műsorban működik közre – utóbbi mű, A tűz költeménye egy nagyon ritkán játszott monumentális darab, ami az ifjú titán számára igazi erőpróba lesz.
Tradíciók plusz
A tavaly indult Premier-sorozat idén új lendületet kap: miután este 10 körül lemegy a zeneakadémiai nagykoncert, a zenekar bemutat egy-egy premierdarabot.

Mit ajánlunk?
Az új évadban hallhatunk egy új Kondor Ádám-zongoraversenyt, Wolf Péter klarinétversenyét és Vidovszky László Break című ősbemutatóját. Az „első hallgatás” varázsán túl az is ad egy pluszt ezeknek a kései koncerteknek, hogy utána rendszerint az alkotókkal és/vagy az előadókkal szerveznek beszélgetést – ennek egyrészt van egyfajta kulissza-élménye, másrészt pedig fontos értelmezési pontokat is nyújthat a frissen meghallgatott kortárs művekhez.
A közönség fiatalodásában egyébként talán az is közrejátszhat, hogy a zenekar a kortárs komolyzenét is egyre bátrabban emeli be a repertoárjába. Hozzá kell tenni: Magyarországon a kortárs zenének nem könnyű megtalálni a hallgatóságát - és itt nem is a szoros értelemben vett kortárs, ma még élő alkotókra gondolhatunk, általában 20. századi darabokat is viszonylag ritkán hallani.
Zongoracsillagok
A bérletek között újdonság lesz a Zongoracsillagok elnevezésű, amit a közönség zongora-versenyművek iránti szeretete ihletett.
Mit ajánlunk?
Olyan nagyszerű és világhírű művészek szerepelnek ebben a kínálatban, mint például az évadnyitó fellépő, Várjon Dénes vagy Boris Berezovsky, aki tavaly olyan elsöprő sikerű duplakoncertet adott, hogy gondolkodás nélkül hívták vissza a magyar közönséghez. Ő Csajkovszkij második zongoraversenyével érkezik, a tavalyihoz hasonlóan várhatóan teltházzal. Angela Hewitt Sosztakovics első zongoraversenyével, Katja Buniatishvili pedig Csajkovszkij első zongoraversenyével lép színpadra. A grúz művésznő ugyancsak visszatérő vendég, lenyűgöző temperamentumú játékával és kisugárzásával felejthetetlen pillanatokat varázsol a hallgatóságnak.
Magyar kincsek-sorozat
Ezeken a Vigadó-beli estéken kizárólag magyar szerzők művei hangzanak majd el, azzal a nem titkolt célkitűzéssel, hogy a fellépő művészek beépíthessék azokat repertoárjukba és elvihessék a magyar mesterek és műveik hírét szerte a világban.
Mit ajánlunk?
A novemberi nyitókoncet ismét a kerek évfordulók ünneplésének jegyében telik: a műsor Orbán György hetvenedik, Csíky Boldizsár nyolcvanadik születésnapja előtt tiszteleg, de hallhatunk majd többek között Dubrovay Lászlótól, Joachim Józseftől és Hubay Jenőtől is kevésbé játszott vagy közismert darabokat, kuriózumokat.
A bőséges kínálat mellett a legfiatalabb generációról sem feledkezik meg a zenekar: a Manó bérlet előadásai csak az ovis-kisiskolás apróságokra várnak, a ZajonGO bérlet pedig leginkább a kiskamaszokhoz szól. A Concerto Zeneházban ezeken a délelőttökön és délutánokon irodalommal, képzőművészettel és más társművészetekkel (például pantomimmel) egészítik ki a klasszikus zeneműveket.