KULT

Osvárt Andrea itthon tervezi a jövőt

Meghódította Olaszországot, de úgy érzi, máshol sose lesz otthon.
SZM-interjú - szmo.hu
2014. február 10.


Link másolása

Külföldön már nagy sikereket aratott, itthon azonban a Megdönteni Hajnal Tímeát című filmmel még csak most kapta meg első főszerepét a gyönyörű Osvárt Andrea, aki többek között azt állítja magáról: nem elég kedves. Az interjú alatt ezt a kijelentését nem éreztük megalapozottnak. Az biztos, hogy nem egy behízelgő típus, viszont cserébe határozott, profi és lényegre törő.

Ez az első magyarországi főszereped. Mindenképpen elvállaltad volna, csak azért mert itthonról hívnak?

– Nem. Azért vállaltam el, mert tudtam, hogy jól meg tudom formálni ezt a karaktert, és meg is akartam csinálni ezt a filmet, tetszett a forgatókönyv. Többször előfordult már, hogy nemet mondtam egy felkérésre, mert nem tetszett a könyv, mert úgy éreztem, hogy nem nekem való a figura, illetve, hogy adott esetben más is meg tudja csinálni, nem kellek hozzá feltétlen én. Ennél a szerepnél viszont azt éreztem, hogy itt tényleg rám van szükség, mert az életem egészen hasonlóan alakult, mint Hajnal Tímeáé. Ő is egy sikeres, ismert ember, modell, aki küzd azért, hogy ne csak a sztereotípiákban gondolkodjanak vele kapcsolatban az emberek. Többször felkacagtam miközben a könyvet olvastam. Pont jókor jött a felkérés, mert már szerettem volna egy kicsit hosszabb időt itthon tölteni.

jelenetfoto3

Osvárt Andrea 1979-ben született, gyermekkorát két testvérével együtt Tamásiban töltötte. Ma is ezt tekinti otthonának, bár a munkája elsősorban Los Angeleshez, Rómához és Budapesthez köti.

Világhírű pályafutását modellként kezdte. Fotózták már a világ szinte minden földrészén, de képei Róma, Párizs és Milánó divatmagazinjaiban jelentek meg. Számos reklámfilm arca is volt.

2003-ban Rómába költözött, hogy színésznő lehessen. 2007-ben Olaszországban ő kapta az év felfedezettjének járó Afrodite-díjat. 2009-ben az Il rabdomante című filmben nyújtott teljesítményéért megkapta a Filmspray-díjat, a Legjobb Női Főszereplő díját. A partnere volt már Robert Redford, Brad Pitt, Heath Ledger, Jeremy Irons, Clive Owen és Julia Roberts is.

2013-ban producerként és főszereplőként működött közre M. Tóth Géza, Oscar-díjra jelölt animációs filmrendező kisfilmje, a Yes elkészítésében.

Díjai:

Olasz Arany Glóbusz díj 2012

Olasz Biraghi díj 2012

Nemzetközi Arany Nimfa díj

Nemzetközi Arany Pegazus díj

Nem sztereotíp, hogy téged kértek fel erre a szerepre?

- Az lehet, hogy ők sztereotípiában gondolkodtak, hiszen biztos, hogy volt rólam egy elképzelésük. Ennek ellenére én döntöttem, és tudtam azt, hogy ismerem az adott élethelyzetet, át tudom érezni Timi problémáit. Tisztában vagyok vele, milyen az, amikor az ember nem mehet ki smink nélkül, zsíros hajjal az utcára, nem vehet fel bármit, mert felismerik, megbámulják, összesúgnak mögötte.

Mi az, amiben mégis más Timi, mint Te vagy?

– Kedvesebb. Jobban kimutatja az érzelmeit. Én ma már kevésbé adom ki a lelkemet, ha fájdalom ér, bezárkózom, ő pedig kimutatja, ha fáj neki valami, egy kicsit kiszolgáltatja magát.

Érdekes. Fényképek alapján téged mindenki kedves lánynak gondol.

– Szerintem nem mindig vagyok elég kedves. Sokszor türelmetlen vagyok, ingerült is, ha valami nem úgy sikerül, ahogy én szeretném. Az emberi butaság kihoz a sodromból. Mindemellett annyira sok emberrel találkozom, annyi dolgom van, hogy ma már kihagyom a kedves formulákat és lényegre törően működöm. Tudod: „Jó, nincs erre időm, kérem a lényeget.”

jelenetfoto4

Megdönteni Hajnal Tímeát

Bemutató: február 13.

Rendező: Herczeg Attila

Főszereplők: Osvárt Andrea, Simon Kornél, Szabó Simon

MHT_OsvartA_2

A vígjáték sztorija szerint mindenki Hajnal Tímeát (Osvárt Andrea), a gyönyörű, szexi, híres és gazdag fotómodellt akarja. A 15 éves érettségi találkozóján belebotlik Daniba (Simon Kornél), a gimis haverjába, akivel néhány ital után a ruhatárban futólag egymásra találnak. Nem nagy ügy. Mindenkivel előfordul az ilyesmi. A baj csak az, hogy az esetet levideózza Bögöcs (Szabó Simon), a tapló, nagyszájú, fukszos + susogó mackós pornóproducer, és a felvétel segítségével megzsarolja Danit. De valami nagyon furcsát kér cserébe a felvételért: hogy megdönthesse Hajnal Tímeát...

Aki nemzetközi filmes karrierre vágyik általában Amerikába vagy Angliába megy. Te miért Olaszországot választottad?

– A nemzetközi filmpiacot úgy kell elképzelni, mint egy phd-oktatást. A posztgraduális képzésre sem az óvodából megyünk. Magyarországról Amerikába menni túl hatalmas ugrás. Itthon az egész filmes rendszer nem úgy működik, mint Hollywoodban, meg kell tanulni minden apró részletet, mire oda megy az ember. Olaszországban a színészet mellett megtanultam, miként működnek a castingok, hogy működik a sajtótájékoztató, milyen egy premier és így tovább, minden apró részletet, ami a szakmához tartozik. Öt-tíz év volt mire beletanultam. Szerintem nekem azért sikerült, mert minden lépcsőfokot végigjártam, nem hagytam ki semmit sem.

Volt, amikor azt gondoltad, hogy feladod?

– Ó, sokszor. Ezek azonban egy napig tartanak, aztán másnap felszívom magam és folytatom. Ha kidobtak az ajtón, másnap visszamásztam az ablakon.

VKF_7446

Mi a legemlékezetesebb pillanata a karrierednek?

– Nagy sztárokkal dolgozni óriási élmény volt. Olyankor mindig halálra izgultam magam előtte nap, meg persze a forgatás alatt is. Utólag sokszor gondoltam így is azt, hogy hülyén viselkedtem vagy hogy buta voltam, hogy nem kérdeztem meg valamit, esetleg idegesített, hogy nem kértem közös fotót. Annak nagyon örülök, hogy Heath Ledgertől kértem, mert az örök emlék marad. (Heath Ledger – 2008-ban hunyt el – a szerk.)

És, ha nem jött volna össze a színészet?

– Ilyen opció nem létezett. Nem volt B-terv.

A színpad is vonz?

– Kicsit. De még nem érzem elég érettnek magam hozzá, szerintem majd 5-10 év múlva. Szeretnék még néhány dolgot a filmiparban megcsinálni, még túl sokat utazom ahhoz, hogy megnyugodjak. Még a gyerekvállalás is odébb van. A színházi munka helyhez kötöttebb, nekem pedig még van utazgatós dolgom.

jelenetfoto

Egy interjúdban azt olvastam, hogy volt egy időszak, amikor rádöbbentél, a családodon és a régi barátokon kívül mindenki csak azért hív fel, mert akar tőled valamit. Hogy lehet ezt feldolgozni, kezelni?

- Nehezen. Találni kell valamit, amiből táplálkozni tud az ember, ami feltölti. Egy idő után úgy éreztem, hogy mindenki csak elvesz tőlem. Az újságírónak az információ kell, a fotósnak az arcom, a cégnek a megjelenésem, a rendezőnek az alakításom, a lelkem. Mindenkinek kellett belőlem egy darab, és akkor felmerült bennem a kérdés, hogy „Jó, de nekem mi marad?” Nem volt könnyű ezt megtanulni kezelni, meg kellett találnom annak a módját, hogy az én lelkem is kapjon valamit.

Egy ilyen nap után, amikor sorra adod az interjúkat, hogy töltődsz fel?

- Ma este például elmegyek moziba a húgommal és a párommal, aki ráadásul civil és egyáltalán nem érdekli a körülöttem lévő hercehurca. Neki én csak az Andi vagyok, ami nagyon jó érzés.

El tudod teljesen engedni magad? Tudsz fesztelen lenni?

- Teljesen kikapcsolni csak külföldön tudok, ahol nem ismernek fel. Itthon zavar, hogy bámulnak, nem tudom kezelni a helyzetet. Így például egy hip-hop órára, ami teljesen kikapcsol, csak külföldön megyek el, ahol senki nem törődik vele, hogy én ki vagyok. Sokszor előfordul, hogy utazom a villamoson és megbámulnak az emberek. Az kellemetlenül érint. Nehezen kezelem a helyzetet, nem tudom, hogy mit kéne csinálnom. Ezért általában vagy kifelé bámulok az ablakon vagy nyomkodom a telefonom.

jelenetfoto2

Mi az, ami hiányzik Magyarországról, amikor nem vagy itthon?

– Sok minden. A szeretteim, a barátaim, a családom. A Duna, a körút, a villamos. Egy ideig izgalmas az, hogy az ember külföldön él, de aztán egyszer csak rájössz, hogy ott sose leszel otthon. Hiába van lakásod, hiába vannak barátaid. Amikor külföldön éltem mindig azon járt az agyam, hogy mikor megyek haza. Az otthon nekem mindig itt volt. Eleinte két-három havonta jöttem Magyarországra, később két-három hetente. Elkövettem azt a hibát, hogy túl gyakran jártam vissza, így nem tudtam érzelmileg elszakadni.

Hol tervezed a jövődet?

– Magyarországon. Most már lassan egy éve elég stabilan itthon élek, boldog vagyok, jól érzem itt magam.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk