Őrület, hogy ez működik: Liam Neeson és a Csupasz pisztoly újratöltve, és egy ez új kezdet lehet
A legacy-sequelek korát éljük, ahol Hollywood szinte sportot űz abból, hogy évtizedekkel korábbi filmeket porol le, hogy új szereplőkkel – és a régiek cameóival – új életet leheljen a franchiseba. Elég csak a Sikoly (2022)-re vagy a Jurassic World: Világuralom-ra gondolni, de jelenleg is fut a mozikban egy Tudom, mit tettél tavaly nyáron reboot Jennifer Love Hewitt-tal és Freddie Prinze Jr.-ral a főszerepben.
Ez mégsem akadályozta meg Akiva Schaffert abban, hogy egy valóban méltó, és ami még fontosabb: valóban vicces folytatást készítsen. Még az elhunyt korábbi színészeken is élcelődnek, persze politikailag korrekt módon.

A film nem nosztalgiára, hanem poénokra épít. Nincsenek kínos „Emlékszel még erre? Ugye, hogy milyen jó volt!”-típusú jelenetek, nem akarja mindenáron újrajátszani az ikonikus pillanatokat, hanem saját lábára áll.
Ez az a világ, amit a ZAZ-trió (az eredeti filmek három producere: Zucker, Abrahams és Zucker hármas) annak idején megalkotott, és amit most Schaffer meglepően biztos kézzel hoz vissza.
Az egyik legnagyobb kérdés a projekt körül természetesen az volt, hogy ki veheti át Leslie Nielsen helyét? Nielsen a komédia koronázatlan királya volt, aki drámai színészből vált a paródia műfajának egyik legmeghatározóbb arcává. Az Airplane! és a Csupasz pisztoly óta utánozhatatlan védjeggyé vált a faarccal előadott abszurd humor.
Egy hollywoodi pletyka szerint azért kérték fel, mert sokan összekeverték a nevét Nielsenével, még alá is írtak egymás helyett, de akármilyen meta-vicc is ez, a végeredményen nem csak nevetni, hanem tapsolni lehet. Neeson ugyanis elképesztően jól érzi ezt a komikus ritmust és időzítést: komolyan veszi a legképtelenebb helyzeteket is, és ettől válnak igazán nevetségessé. Pont ahogy azt annak idején Nielsen tette.

Ez a szerep simán új irányt is mutathat Neeson karrierjében, ahogy az Elrabolva anno akcióhőssé tette, most egy másik arcát láthatjuk – és ez az arc egy bombabiztos komédiaérzékkel megáldott, elképesztően vicces figura. A filmbéli karaktere, Frank Drabin Jr., méltó örököse a legendás Frank Drebinnek, de fontos, hogy nem a másolata – saját karakterként is megállja a helyét.
Az utóbbi években több alkalommal is bizonyította, hogy nemcsak ikonikus külsővel, de drámai tehetséggel is rendelkezik – Az utolsó showgirl például ezt már alátámasztotta. Most viszont a humoros oldalával támad: és kifejezetten jól áll neki. Neeson és közte teljesen működik a kémia, és pontosan érzi, mikor kell komolyan játszani, és mikor lehet (vagy kell) túltolni egy jelenetet. Nem csoda, hogy beigazolódni látszik a pletyka és a két színész elkezdett randizni – akik ismeri Neeson tragikus családi háttértörténetét, azok ennek az apróságnak biztos örülnek.

A történet? Ugyan! Nem azért ül be az ember egy Csupasz pisztoly filmre, hogy cselekménybeli logikát keressen. Itt konkrétan P.L.O.T. Device-nak hívják a történet előre mozdítására szolgáló eszközt – ezzel nagyjából mindent elmondtam. De ez nem baj.
Nekem a kedvencem Paul Walter Hauser Ed Jr.-ja volt – bár kissé elfogult vagyok, imádom a színészt. A humor pörgős, színes, helyenként teljesen elborult – de sosincs üres járat. Persze vannak gyengébb gegek, de ezeket mindig követi egy-egy ütős poén, ami elfeledteti az előző bénázást. A visszatérő motívumok, háttérben zajló helyzetkomikumok és apró részletek miatt érdemes figyelni minden másodpercére – nem ritka, hogy a háttérben történik a legviccesebb dolog.
A szinkron korrekt, de mivel rengeteg a nyelvi poén, szóvicc és angolszász kulturális utalás, érdemes lehet eredeti nyelven is újranézni, hogy semmi ne vesszen el a fordításban. A 90 perces játékidő pont ideális, bár a vége felé érezhetően besűrűsödnek a poénok – olykor már túltöltöttnek hat, de aztán mindig érkezik egy-egy váratlan apupoén, ami visszahozza a lendületet.

A film végi stáblistára is jutott a humorból, és ez meg is látszott a közönségen: szinte senki sem állt fel idő előtt, mindenki végig nézte az utolsó betűig a filmet – és ez manapság nagy szó. Seth MacFarlane producerként bábáskodott a film felett, és a Family Guy-os, Amerikai fateres abszurd humor nyomai egyértelműen tetten érhetők a végeredményben. Még, ha nem is annyira rosszindulatú, azért érezni MacFarlane jelenlétét. Neesonnal is dolgozott már együtt a Hogyan rohanj a veszTEDbe forgatásán. (Sőt, a színésznek a Ted 2-ben is volt, egy emlékezetes rövid jelenete.)
Nemcsak a régi rajongóinak kínál nosztalgikus kacagást, hanem az újaknak is megmutatja, miért volt különleges a klasszikus. Ez több, mint egy reboot – ez egy életképes újrakezdés. Emberek, egy jó vígjáték van a mozikban! Ez az igazán nagy szó!