KULT

Öncélú erőszakorgia vagy műfajmegújító felnövéstörténet? - Titán

Megérkezett a magyar mozikba az Arany Pálma-díjas botrányfilm.

Link másolása

Bizarr testhorror, öncélú erőszakorgia, trash-film, bátor transzgender mozi, gore-filmbe ágyazott felnövéstörténet – ilyen és ehhez hasonló műfajmegjelölésekkel illették Cannes-i bemutatója után Julia Ducournau második nagyjátékfilmjét. A rendezőnő nem ismeretlenül érkezett idén Cannes-ba, ugyanitt debütált első játékfilmjével 2016-ban. A Nyers, a rendezőnő allegorikus emberevő szocio-horrorja a Titánhoz hasonlóan ellentmondásos fogadtatásban részesült annak idején, de végül elnyerte a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját, és a figyelemreméltó alkotók közé sorolta Ducournau-t.

A Titán az idei fesztivál legmegosztóbb mozija volt. Sokan már a versenyprogramban való szerepeltetése előtt is értetlenül álltak, pláne, miután többen rosszul lettek és kimentek a vetítéséről.

Nekik hatalmas fricska volt, hogy végül Ducournau filmje nyerte az Arany Pálmát. Mások viszont hosszú percekig hangos tapssal ünnepelték a Titán győzelmét, és Cronenberg meg Tarantino alkotói univerzumát kezdték emlegetni vele kapcsolatban.

Alexia kislánykorában súlyos autóbalesetet szenved. Az orvosok beültetnek a fejébe egy titánlemezt és figyelmeztetik a szülőket, hogy előfordulhatnak majd viselkedésbeli problémák a lánynál. Ducournau nem magyarázza túl Alexia és a szülei kapcsolatát, de néhány elejtett mondatból és szemvillanásból is egyértelművé válik, hogy nem feltétlenül a titánlemez lesz itt a felelős bizonyos személyiségzavarokért.

Alexia (Agathe Rousselle elképesztően erős élete első főszerepében) a következő jelenetben már szexi fiatal nőként lejt vad, erotikus táncot egy kocsi tetején brutáljó zenéje, rezzenéstelen arccal. Autókiállításokon dolgozik táncosnőként, egyébként pedig gondolkodás nélkül meggyilkol bárkit, aki túl közel merészkedik hozzá.

Képtelen ugyanis bármiféle érzelmi és/vagy testi kapcsolatra az emberekkel, az autókhoz viszont ellenállhatatlanul vonzódik. Szexuálisan.

Nyilván adja magát a kérdés, hogy ezt hogyan kell elképzelni. Mindenki nyugodjon le, mert Ducournau megmutatja. Ahogyan majd azt is, hogy a sajátos násznak milyen következményei lesznek testileg Alexiára nézve.

De előbb még egyéb tetteivel kell kezdenie valamit, miután a rendőrség teleplakátolja a fantomképével a várost. A lány egy gyors ötlettől vezérelve fiúvá maszkírozza magát és jelentkezik a rendőrségen, hogy ő az a tíz évvel ezelőtt eltűnt kisfiú, akinek az arcképével szintén tele van a környék. Hamarosan megérkezik érte az eltűnt fia apja, Vincent (Vincent Lindon), aki soha nem adta fel a reményt, hogy egyszer visszakapja a gyerekét, és boldogan hazaviszi magához Alexiát – aki innentől Adrien névre hallgat.

Hogy mire megy egymással a fiúnak álcázott, aszociális gyilkológép és az öregedést elfogadni képtelen tűzoltóhadnagy egy erősen maszkulin közegben, azt nem áruljuk el. De előre óva intek attól minden elsőéves pszichológushallgatót, hogy ebből a filmből próbáljon tájékozódni a mentálisan súlyosan sérült emberek személyiségfejlődését illetően.

Az út ugyanis, amit Alexia bejár, pszichológiailag közel sem hiteles, de ahogyan Ducournau ábrázolja, az magával ragadó, és bár olykor a határán táncol, mégsem megy át soha giccsbe.

Megértem, ha valakinek túl sok a Titán. De ha kibírjuk a gyomorforgató jeleneteket és túllendülünk a film első felében látottakon, a másodikban visszamenőleg sok minden értelmet nyer. Na nem minden, mert akadnak azért elvarratlan szálak, felesleges részletek és elmagyarázatlan motivációk, de a legtöbb dolog igen.

Mert Ducournau filmje csak a felszínen erőszakos és horrorisztikus. A slasher és a gore elemeinek felhasználása itt műfaji játék csupán, a sokkolás pedig a metaforateremtés eszköze. Kisebb hiányosságai mellett a Titán legfőbb érdeme, hogy a nyitottságra tanít és egy sor fontos témát vet fel.

Rámutat például arra, hogy a mai kor embere milyen eszelősen képes imádni a kényelmét kiszolgáló gépeket és előnyben részesíteni az élettelen tárgyakat az emberekkel szemben. Meg arra, hogy a szeretetlenség milyen helyrehozhatatlan pusztítást tud csinálni. De szól az apa-lánya kapcsolat összetettségéről, egy gyerek elvesztésének feldolgozhatatlanságáról, a feltétlen szeretet gyógyító erejéről és nem utolsó sorban a testünk elfogadásáról is. Itt a válasz a Cannes-i győzelemre.

Titán

Francia-belga film, 108 perc, 2021.

Rendező: Julia Ducournau

Szereplők: Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: