KULT
A Rovatból

Nosztalgikus pszichothrillerbe oltott #MeToo – Megnéztük az Utolsó éjszaka a Sohóbant

London, hatvanas évek, showbusiness, glamour, na és persze a mocsok mindemögött – a komédiakirály Edgar Wright ezúttal rémisztget és elgondolkodtat.

Link másolása

Nem feltétlenül az Utolsó éjszaka a Sohóban megtekintéséhez csinálhat kedvet, ha végigvesszük az író-rendező Edgar Wright eddigi filmográfiáját: Haláli hullák hajnala, Vaskabátok, Scott Pilgrim a világ ellen, Világvége, Nyomd, bébi, nyomd! E röpke felsorolásból ugyanis rögvest kitűnik, hogy alkotónk egy vérbeli filmfaló geek, akinek a kisujjában van az összes műfaj, rendezői karrierje során pedig mindig különféle zsánerekbe kóstolt bele a humor segedelmével: van itt zombihorror, buddy cop movie, képregényfilm, inváziós sci-fi és heist film is, ennélfogva pedig szinte adott volt, hogy következő darabja a thriller/horror műfajában foganjon. Így is lett, az Utolsó éjszaka a Sohóbant azonban Wright nem akarta elpoénkodni sem marakodó, sörvedelő haverokkal, sem Simon Pegg-gel, sem Nick Frosttal.

Az Utolsó éjszaka a Sohóbannal zsánerhű filmet próbált készíteni, és gondolatcsírákat elültetni a nézők fejébe.

Direktori kakukktojása azonban mégis tiszta szívvel odaállítható korábbi szösszenetei mellé, mivel ugyanúgy érződik rajta, hogy alkotója ismeri a szakmája minden csínját-bínját, a karakterépítéstől kezdve a kamerakezelésen, az arányokon és az időzítésen át a suspense-ig. Ez utóbbit most bizonyította igazán először. Na de mitől is kellene rettegnünk ezúttal?

A történet középpontjában egy Eloise nevű fiatal, divattervezői álmokat szövögető kisvárosi lány áll (a Ne hagyj nyomot!, a Jojo Nyuszi és az Idő fiatal felfedezettje, Thomasin McKenzie kiváló alakításában), aki a hatvanas évek megszállottja: imádja az akkori ruhákat, zenéket és stílust, de nemcsak emiatt különc kissé: időnként ugyanis megjelenik neki az édesanyja, aki hétéves korában hunyt el. Eloise leghőbb vágya azonban a legjobb úton halad a beteljesülés felé, hiszen felveszik egy neves londoni divatsuliba, így az őt felnevelő nagyiját hátrahagyva nyakába veszi a brit fővárost, és szembesül annak sötét oldalával is, valamint azzal, hogy mennyire másképp látja a világot a korosztályához képest. A 0-24-ben bulikkal átitatott koleszből ezért menekülőre fogja, és kivesz egy szobát egy öreg hölgy, Ms. Collins (a Trónok harca Olenna Tyrellje, vagyis az egykori Bond girl Diana Rigg utolsó alakítása) házában, ahol aztán furcsa álmok és látomásokat varázsolják el, majd kezdik gyötörni. A hatvanas években találja magát, és egy Sandie nevű fiatal énekesnő aspiráns (A boszorkány, a Széttörve, A vezércsel, az Emma és Az új mutánsok Anya Taylor-Joya) testében kénytelen szembesülni a csillogás mögötti horrorral, ami lassanként a jelenben is kísérteni kezdi...

Edgar Wright és társszerzője Krysty Wilson-Cairns a felszínen mindenekelőtt egy pazar tablót és tisztelgést hoztak össze a hatvanas évek Londonjának.

A pezsgő város forgataga és gőzölgő csatornafedői, a korabeli kocsik fényes borításáról tükröződő utcai neonfények, a fodros ruhák és frizurák, valamint konkrét popkulturális utalások (például a helyi mozi frontján óriási transzparens hirdeti az éppen műsoron lévő 1965-ös Bond-filmet, a Tűzgolyót) hivatottak Eloise-zal együtt minket is átrepíteni a múltba, vagyis az első szinten az Utolsó éjszaka a Sohóban egyfajta szerelmeslevél Wright részéről ennek az időszaknak, miliőnek és úgy en bloc a brit filmgyártásnak (például több, az angol mozi nívójához sokat hozzáadó színészek révén: pl. Diana Rigg, Terence Stamp). Épp úgy, ahogy Tarantino is ódát zengett kedvenc időszakának a Volt egyszer egy... Hollywoodban-nal.

Ha azonban elkezdjük kapargatni a film felső rétegét, a ragyogás, a nosztalgia és a hommage mögött egy ércesebb, koszosabb, ijesztőbb világot találunk, amelyben a gazdag, nagy hatalmú férfiak kihasználják a tehetséges fiatal lányokat, és ekkor döbbenünk rá, hogy

az Utolsó éjszaka a Sohóban egy vérbeli #MeToo-mű, amely könnyedén odatehető az Ígéretes fiatal nő mellé.

Csupán Emerald Fennell filmjével szemben a jelen problémáira a múlt felidézésével mutat rá, jelesül, hogy sok-sok évtizede mennek így a dolgok, csak akkoriban nem hallották a kiáltásokat, vagy ha mégis megütötte valami a fülüket, csírájában elfojtották azt. A zaklatásokat, erőszakot, kihasználást és abúzust ráadásul Wrighték félelmetes, öltönyös, metaforikus szörnyekként jelenítik meg, és így siklunk át szinte észrevétlen egy harmadik rétegbe: a pszichothrillerbe, amelyben Eloise menekül a múlt őt üldöző kísértetei elől, és próbálja kinyomozni, hogy mi történt anno Sandie-vel, akiről úgy gondolja, az ő szobájában lakott évtizedekkel korábban, és kegyetlenül meggyilkolták.

A csavaros krimi, a dráma, a thriller, a felnövéstörténet, a karriersztori és a nosztalgia így alkot sokrétű és sokatmondó elegyet, ami azonban folyamatos időbeli ugrásaival, vizuális lázálmaival és a néző kezét sokszor elengedő, a valóság és a látomások között ide-oda csapongó cselekményével bizton nem talál majd célba mindenkinél. Mégis érdemes próbát tenni vele, mert azon kaphatjuk magunkat, hogy a megtekintés után befészkeli magát a gondolotainkba, és talán egy kicsit (vagy nagyon) elmélázunk a látottakon, a szimbolikán és a karaktereken, erre pedig csak az igazán jó filmek képesek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: